KLM plaatst grote order voor Embraer 175-vliegtuigen.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5057
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

KLM plaatst grote order voor Embraer 175-vliegtuigen.

Bericht door quasimodo » ma mar 30, 2015 18:04

Rob Somsen
AMSTELVEEN - KLM heeft definitief gekozen voor de Embraer 175 als vervanger van de Fokker 70 binnen de KLM Cityhopper-vloot. De maatschappij ontvangt in totaal 15 Embraer 175 vliegtuigen (E175+) en twee Embraer 190 vliegtuigen (E190). Daarnaast wordt samen met Air France-dochter HOP! ook nog eens een optie genomen op 17 extra Embraer vliegtuigen.

De cataloguswaarde van de order is volgens de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embaer in totaal 764 miljoen Amerikaanse dollar. Als daarnaast de optie op nog eens 17 toestellen wordt verzilverd neemt de totale waarde toe tot 1,5 miljard Amerikaanse dollar.

Efficiencyslag
Met de intrede van opnieuw een Embraer-type komt er een defintief een einde aan een lang tijdbeperk van Fokker-vliegtuigen in KLM-dienst. De huidige negentien Fokker 70’s verlaten de komende jaren de vloot. Eerder werd al afscheid genomen van de Fokker 50’s en Fokker 100’s bij KLM Cityhopper. Ter vervanging van die toestellen ontving KLM Cityhopper sinds 2008 al 28 Embraer 190’s.

De timing van het uitfaseren van de Fokker 70’s loopt gelijk met de komst van de nieuwe Embraer-toestellen. De KLM Cityhopper vloot bestaat in 2018 uit 30 E190- en 15 E175+- vliegtuigen. De maatschappij spreekt van een een enorme efficiencyslag door met een volledige Embraer-vloot te gaan vliegen. Piloten van KLM Cityhopper gaan beide Embraer-types vliegen. Daarnaast zullen onderhoudskosten van de nieuwe vliegtuigen lager uitvallen.

General Electric
De eerste van twee nieuwe Embaer 190’s wordt afgeleverd in december 2015. De E175-toestellen worden tussen maart 2016 en juni 2018 toegevoegd aan de KLM Cityhopper-vloot. De E175+ worden voorzien van General Electric CF 34-8 motoren; de E190's krijgen CF 34-10 motoren. General Electric is de exclusieve motorenleverancier van de E-Jet serie.

De keuze voor de E175 ter vervanging van de Fokker 70 lag al lange tijd voor de hand, maar KLM was ook met andere partijen in gesprek. Andere opties waren de Mitsubishi Regional Jet en twee turboproptypen – de Bombardier Dash 8-Q400 en de ATR 72-600. Uiteindelijk is gekozen voor een type dat aansluit op de huidige vloot.

Volgens directeur KLM Cityhopper Boet Kreiken gaan de nieuwe toestellen samen jaarlijks 7 miljoen passagiers vervoeren. De stoelcapaciteit van de KLM Cityhopper-vloot neemt toe met de aanschaf van de nieuwe Embraer-vliegtuigen. De E190 heeft 100 stoelen en de E175+ heeft 88 stoelen. De Fokker 70 bevat 80 stoelen waarvan de middelste stoel in de Business Class niet te boeken is. De 15 E175+ toestellen worden voorzien van ‘slim seats’. De twee E190 toestellen krijgen dezelfde stoelen als in de huidige Embraer 190 vloot.

Fuel efficiency De nieuwe Embraer vloot heeft volgens KLM een veel betere fuel efficiency ten opzichte van de twintig jaar oude Fokker 70-vloot. De nieuwste E175+ is de meest efficiënte en zuinige toestel binnen de Embraer serie. De E175+ wordt voorzien van een nieuwe type winglet, die moet leiden tot extra zuinige prestaties.

Wanneer alle toestellen door Embraer zijn afgeleverd beschikt Air France-KLM over 71 E-Jets. Daarmee is de maatschappij de grootste Europese klant van de Braziliaanse vliegtuigfabrikant.


http://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/ca ... liegtuigen



Plaats reactie