China en Brazilië dromen van spoorlijn over Amazone en Andes

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

China en Brazilië dromen van spoorlijn over Amazone en Andes

Bericht door quasimodo » wo mei 20, 2015 22:35

China en Brazilië dromen van spoorlijn over Amazone en Andes
Tjabel Daling
Vandaag, 11:39
Update: vandaag, 16:52

De Chinese premier Li Keqiang schudt de hand van de Braziliaanse president Dilma Rousseff dinsdag tijdens een ontmoeting in Brasilia.
De Braziliaanse president Dilma Rousseff heeft Chinese bedrijven uitgenodigd om een spoorlijn van 5300 kilometer lang dwars door Brazilië te bouwen. Rousseff heeft dat dinsdag gezegd tijdens het bezoek van de Chinese premier Li Keqiang aan Brazilië.

Beide economische grootmachten sloten omvangrijke handelsovereenkomsten. Zo lenen Chinese banken voor ruim $ 10 mrd aan het door corruptieschandalen geplaagde staatsoliebedrijf Petrobras. China heft het importverbod voor Braziliaans rundvlees op, dat sinds 2002 van kracht was (gekkekoeienziekte), en China gaat tientallen vliegtuigen kopen van de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Embraer. Chinese banken hebben ook toegezegd voor $ 50 mrd te willen investeren in infrastructuurprojecten in Brazilië.

Achtertuin VS

De Chinese investeringen komen als geroepen voor de Braziliaanse economie. Die is na sterke groeipercentages aan het eind van het vorige decennium de afgelopen jaren aan het kwakkelen. Tegelijkertijd probeert China zijn invloed in Latijns-Amerika uit te breiden, ten koste van bijvoorbeeld de Verenigde Staten, die in zijn eigen achtertuin aan macht en gezag inboeten.

China is al enkele jaren de belangrijkste handelspartner van Brazilië, terwijl de VS dat nog in het vorige decennium waren. Sojabonen en ijzererts uit Brazilië zijn in China zeer gewild. De komende week bezoekt de Chinese premier ook andere landen in Latijns-Amerika, zoals Peru, Chili en Colombia.

Haalbaarheidsonderzoek

In Peru zal ongetwijfeld ook het in Brazilië gelanceerde idee van de megaspoorlijn over delen van het Amazonegebied en het Andes-gebergte ter sprake komen. Of het er ooit van komt – het idee is al eerder gelanceerd – is nog maar de vraag maar Li en Rousseff hebben in elk geval aangekondigd dat er een haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd naar de meer dan 5.000 km lange spoorlijn.

Transoceanisch


Een trein beladen met sojabonen verlaat het industrieterrein van de Braziliaanse havenstad Santos.
De spoorlijn zou de Atlantische en Stille Oceaan met elkaar moeten verbinden en luistert daarom naar de naam Transoceanische Spoorweg. Een traject van de nieuwe Braziliaanse haven Porto do Açu, ten noorden van Rio de Janeiro, naar uiteindelijk de Peruaanse haven Puerto Ilo aan de Stille Oceaan. Een duizenden kilometers lang en uitermate complex treintraject over landbouw- en mijnbouwgebieden, regenwouden en hoge bergen, met tal van uitdagingen op bijvoorbeeld milieugebied.

Wederzijdse handel

Zo’n nieuwe megatreinverbinding kan de wederzijdse handel tussen grote delen van Latijns-Amerika en China een sterke impuls geven, is de gedachte. Brazilië zou de langere en duurdere route via het Panamakanaal kunnen vermijden. Braziliaanse landbouwproducten en grondstoffen en ook Peruaans koper zouden via Puerto Ilo sneller en veel goedkoper naar China vervoerd kunnen worden. Nu rest nog de vraag of de droom van Rousseff en Li ooit werkelijkheid wordt.
http://fd.nl/ondernemen/1104597/china-e ... e-en-andes



Plaats reactie