Meer rechten voor immigranten in Brazilië.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Meer rechten voor immigranten in Brazilië.

Bericht door quasimodo » vr jul 10, 2015 14:01

Brazilië: 'Ouvre les Frontières'
Analyse: De Commissie voor Internationale Relaties (CRE) van de Senaat heeft op 2 juli een nieuw wetsvoorstel (PLS) gestemd. De wet moet de status van buitenlanders in Brazilië, ingesteld sinds 1980, onder de militaire dictatuur, ongedaan maken en de grenzen voor vluchtelingen en tijdelijke werkkrachten weer volledig openen.

(c) courtesy of a Unknow Freedom Photographer
Yarmoek: zo erg kan het worden voor vluchtelingen, tijd voor 'opener grenzen' (c) courtesy of a Unknow Freedom Photographer
Previous
Next

Willemjan Vandenplas
10 juli 2015
MO*wereldbloggers

@willemjanvdp
Het wetsvoorstel bevat 11 hoofstukken en 118 artikels dat nog in de kamer van volksvertegenwoordigers moet gestemd worden. De kans dat dit het haalt in de stemming is zeer reëel omdat het wetsvoorstel er komt onder aanvoeren van de conservatieven. Zoals eerder gezegd is de Kamer sterk in handen van de conservatieven, toch weet ik niet of alle conservatieven 'ja' gaan stemmen.

De feiten

Link
Gas-gevangenis straffen in Brazilië
Link
Recht op een Lait Russe*
Dit wetsvoorstel geeft immigranten en vluchtelingen dezelfde rechten als 'Joao met de pet'. Dat wil zeggen alle sociale programma's van de PT (Partido dos Trabalhadores) regering onder leiding van Dilma en de van Libanese origine, Vice-President, Michel Temer. Genieten van het recht op arbeid dat ingevoerd is door Getulio Vargas tijdens de 2de Wereld Oorlog. De selectieve emancipatie in Brazilië is vooral voor de Libanezen.

Na de immigratie uit de buurlanden zijn de Congolezen, Syriërs en Haitianen de grootste groepen van vluchtelingen die een tijdelijke verblijfstatus krijgen. Brazilië heeft een traditionele grote groep van Afro-Brazilianen die de banden met hun origine kwijt zijn geraakt.

De Libanese gemeenschap is groter dan in Libanon zelf. Ze hebben volgens Janaina Huriana (eerste Latijns-Amerikaans/Midden-Oosten denktank) enkel nog een folkloristische band met Libanon. Volgens John Tofik, auteur van 'an other arabesque': "Ondanks het feit dat er een commerciële heropleving is van hun identiteit (zoals de vermarkting van Enersto 'Che' Guevara) na de aanslagen van 11/09. Heeft de VS schrik dat de 13 miljoen Arabieren in Brazilië zullen radicaliseren."

Migranten? exporteren #conflicten

Link
Haïtianen in Brazilië in moeilijke papieren
De Haïtianen komen naar Brazilië omwille van het werk van de Minusta in Haiti. Dit zijn de Braziliaanse militairen en het werk van de civiele samenleving in Haiti en Brazilië voor de Haïtianen. Hierdoor kwamen zij in contact met een land waarin ze goed gedijen door het gedeelde verleden met de Afro-Braziliaanse cultuur.

Link
Syriërs in Brazilië, een Amerikaanse Droom
De Syriërs worden aangetrokken door de banden tussen Syrië en Brazilië. Dit wordt versterkt omdat de migratie naar het Westen moeilijker is geworden, net zoals begin deze eeuw, waardoor ze hun geluk ergens anders wagen. Het aantal Libanezen in Brazilië (4 miljoen) is een wijdverspreid gegeven in het Midden-Oosten. Toch slaat de term Syrio-Libanees op de eerste migratiegolven naar Brazilië toen Syrië en Libanon nog “één” waren. Het geweld van Syrië in Libanon heeft nu gemaakt dat Syriërs toch niet zo goed behandeld worden door de traditionele Libanese gemeenschap. Veel Syriërs van de eerste en tweede generatie in Brazilië geven zich bij hun Libanese-Brazilianen uit voor Libanezen. In Sao Paulo en Fortaleza zitten vooral Christelijk Orthodoxe Syriërs en in Rio de Janeiro Alawieten.

Link
55 jaar Congolese onafhankelijkheid in Sao Paulo

De Congolese immigratie is een uitzondering in Brazilië. De tweede generatie zit vooral in Rio de Janeiro. De eerste generatie in Sao Paulo zijn voornamelijk mannen. Zou het zijn dat zij worden aangetrokken door de marketing in het buitenland van Brazilië. Dat in feite een uiterst conservatief land is. Dit valt te betwijfelen omdat de grenzen van Europa gesloten zijn en dat sinds de revolutie van januari in de DRC er weer meer politieke vluchtelingen zijn. Daarvoor moesten sommige vluchtelingen het land uit moesten omdat de schendingen van de mensenrechten in de DRC weer aan het stijgen zijn. ( Volgens mijn analyse van de media en het werk van de civiele samenleving in België.)

Toekomst Spiegels

Link
Lees hier de succesvolle integratie van een Syrische Vluchteling zonder recht op een bankrekening in Brazilië
Het wetsvoorstel voor een open-grenzenbeleid is er gekomen onder impuls van de conservatieven. Daardoor zullen de oude en nieuwe breuklijnen in de Braziliaanse samenleving bloot komen te liggen: Afrikanen / Afro-Brazilianen, Haïtianen / Latino's en Afro-Brazilianen, Libanezen / Syriërs. Ik vraag me af: dient het wetsvoorstel om Brazilië naar rechts te doen op schuiven?

Er hangt in Brazilië altijd een xenofoob randje aan dit soort discussies. Dat randje bestaat sinds de militaire dictatuur en de regering van Getulio Vargas, maar eigenlijk al sinds Portugezen het land binnen vielen. (Vergeet niet!: ik spreek hier over het nieuwe Brazilië op mijn blog, de indigena's zijn nog niet aanbod gekomen)

Gaat er in Brazilië dezelfde extreem-rechtse politieke partijen groeien en ontstaan zoals in Europa? Of bedoelen de conservatieven het goed en is hun wraakzucht, omwille van het verlies van de presidentsverkiezingen, niet dusdanig dat er goede bedoelingen achter dit wetsvoorstel zitten. Toch heb ik geleerd dat achter alle goede bedoelingen in de politiek steeds een verborgen agenda zit: De verdeel-en heers strategie is nog lang niet de wereld uit.

Laten we hopen dat de Lait Russe terug komt! Ik geniet alvast van mijn dure Lait Russe...

Willemjan Vandenplas is fotograaf, bekijk zijn werk op zijn website

De onderzoeksvraag werd gesteld op 18 maart 2012

Dit onderzoek begon met een wereldblog artikel op 18 maart 2012, met 70% zelf financiëring, direct financiëel gesteund door MO* en indirect door 11.11.11., Viva Rio Haïti, Mutoto vzw, Chacun son cinema, Fonds Pascal Decroos, re:space en Knack.

Gesteund door o.a. culturele huizen

De Meent (Beersel), Kuumba Vlaams-Afrikaans Huis (Elsene), ViaVia Travellers Café (Brussel), Afrikaans Cultureel Centrum (Antwerpen), Halle de l'etoile (Lubumbashi), Club Homs (Sao Paulo), Kay Nou (Port-Au-Prince) en Bom Bagay (Rio de Janeiro)

http://www.mo.be/wereldblog/brazili-ouv ... fronti-res



Plaats reactie