Volkswagen stond marteling van werknemers toe.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Volkswagen stond marteling van werknemers toe.

Bericht door quasimodo » do sep 24, 2015 17:35

"Volkswagen stond marteling van werknemers toe tijdens militaire dictatuur in Brazilië"

23-09-15, 17.50u - AJ - Bron: BBC
LEES LATER

1 Werknemers in de Volkswagenfabriek van Sao Bernardino do Campo in Brazilië. ©REUTERS
Een groep voormalige werknemers van Volkswagen in Brazilië sleept de Duitse autobouwer voor de rechter. Volkswagen zou hebben toegestaan dat zijn werknemers tijdens de militaire dictatuur tussen 1964 en 1985 werden opgepakt en gefolterd.

Twaalf voormalige werknemers van Volkswagen stellen dat ze in de fabriek van Volkswagen in Sao Bernardo do Campo werden gearresteerd en gemarteld.

Vorig jaar bracht een nationale waarheidscommissie de wijdverspreide misstanden tijdens de dictatuur aan het licht. Tussen 1964 en 1985 verdwenen meer dan 400 mensen spoorloos. Anderen werden gearresteerd en gemarteld. Vooral vakbondsmensen en linkse activisten werden geviseerd. Verscheidene andere bedrijven zijn er al van beschuldigd dat ze meewerkten met het regime.

De waarheidscommissie haalde in zijn eindrapport, dat in december 2014 werd gepubliceerd, het voorbeeld van Volkswagenwerknemer Lucio Bellentani aan. "Ik was aan het werk toen twee mannen met machinegeweren naar me toe kwamen", vertelde de communistische activist. "Ze hielden mijn armen achter mijn rug en sloegen me meteen in de boeien. Van zodra we in het veiligheidscentrum van Volkswagen arriveerden, begonnen de martelingen. Ik werd geslagen."

Zwarte lijst

Volgens advocate Rosa Cardoso werden twaalf voormalige werknemers van de fabriek in Sao Bernardo do Campo gemarteld, terwijl anderen werden ontslagen en op de zwarte lijst werden geplaatst.

Toen de beschuldigingen vorig jaar werden gepubliceerd in het rapport van de waarheidscommissie, liet Volkswagen weten dat het "elke aanwijzing van mogelijke betrokkenheid van werknemers van Volkswagen Brazilië bij mensenrechtenschendingen tijdens de militaire dictatuur" zou onderzoeken. Volkswagen, dat momenteel verwikkeld is in een schandaal rond het vervalsen van emissietests, heeft nog niet gereageerd op de klacht.

http://www.demorgen.be/buitenland/-volk ... -a2465375/



Plaats reactie