Brazilie Nieuws: Extreme armoede stijgt

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Extreme armoede stijgt

Bericht door Redactie » wo dec 05, 2018 19:58

Brazilie Nieuws: Extreme armoede stijgt
by Redactie


Afbeelding
Het aantal mensen levend in extreme armoede steeg van 6,6% in 2016 (van de Braziliaanse bevolking) naar 7,5% in 2017, in exacte cijfers: van 13,5 miljoen naar 15,2 miljoen. De cijfers komen van het IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística), een studie die “de sociale realiteit van het land weergeeft”, aldus het instituut.

Het rapport toont ook...

Read more



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Extreme armoede stijgt

Bericht door Martinho » wo dec 05, 2018 22:04

Dat de inkomensverschillen alleen maar toegenomen zijn en dat er meer mensen buiten de boot vallen dan voorheen kan je op je klompen aanvoelen bij de economische crisis die nu al een paar jaar duurt. Overigens valt het vergeleken met Argentinie nog mee, en over Venezuela spreken we maar helemaal niet.

De maat van het hebben van een watervoorziening via een net, of het hebben van riolering, vind ik wat vreemd. Ik val dan namelijk onder de allerarmsten. Een beerput is misschien niet handig in de stad, maar daarbuiten werkt het prima. En aqua de minas hoeft niet slecht te zijn.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Extreme armoede stijgt

Bericht door René » do dec 06, 2018 07:51

het hebben van een watervoorziening via een net, of het hebben van riolering, is niet de maat, maar het speelt wel mee



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Extreme armoede stijgt

Bericht door borsjea » do dec 06, 2018 12:26

Het dicht bevolkte Nederland kent ruim 20.000 woningen zonder riool aansluiting, rede de afstand tot het rioolnetwerk is te groot, de afstanden in Brazilie zijn nog vele malen groter. In steden ontbrak tot in de jaren 30 vd vorige eeuw zelfs het riool, menig oud amsterdamer kent de kreet boldootkar nog wel. Ontbreken van een eigen badkamer, welke 55+ is er in zijn jongere jaren niet gewassen in een teil in de keuken of heeft het badhuis gebruikt. Als er een rivier of de zee in de buurt is is een duik daarin voldoende. Drinkwater via leidingen met weinig aansluitingen op een lange afstand bij warme temperaturen we kennen allemaal de problemen een geslagen put op een erf om het water uit een schone rivier lijkt mij betrouwbaarder.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Extreme armoede stijgt

Bericht door Martinho » do dec 06, 2018 16:28

Ik woon ca 15 km buiten de stad, tal van openbare voorzieningen die in de stad en dichtbevolkte wijken normaal zijn (of horen te zijn) ontbreken. Om de simpele reden dat de afstanden veel te groot zijn, de eventuele aanleg veel te duur, en dan bovendien als praktisch probleem dat het vrijwel niet in de grond kan, omdat die bestaat uit keiharde graniet. Het is dus niet zozeer een teken van armoede.

Dat favela´s die voorzieningen ook zelden hebben, is wel waar.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Extreme armoede stijgt

Bericht door joaninha » do dec 06, 2018 17:42

Het ontbreken van een riool hoeft tegenwoordig geen probleem te zijn in dunbevolkte gebieden. Daar zijn tegenwoordig goede septictanks met nafilters voor te krijgen. In Tsjechië heeft vrijwel iedereen die op het platteland. Daar worden ook mini zuiveringsinstallaties verkocht. Die werken nog beter. In Nederland worden die ook toegepast bij woningen waar een rioolaansluiting erg duur is. Dus dat 20000 woningen in Nederland geen rioolaansluiting hebben zegt totaal niets over armoede of onderontwikkeling. In steden ligt het natuurlijk anders als daar een rioolaansluiting ontbreekt. Maar het is belangrijker om water uit de kraan te hebben. Of dat nu leidingwater is of water uit eigen bron. Overigens vorige maand met de familie van mijn vriendin in de Rio Coco gezwommen. Vlak bij de monding in Zee. Daar zag die er vrij goed uit. Maar toen ik later zag wat een open riool diezelfde rivier was in het centrum van Fortaleza had ik dat nooit gedaan. Maar gelukkig heb ik niets opgelopen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Extreme armoede stijgt

Bericht door Felix » do dec 06, 2018 20:31

In João Pessoa zag ik eens jongentjes met alle plezier keer op keer in het riool duiken en daar rond spetteren, alsof het een zwembad was.



Plaats reactie