Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door Redactie » do jan 03, 2019 23:50

Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval
by Redactie


Afbeelding
Groot Fortaleza (Ceará) kreunt momenteel onder gecoördineerde aanvallen van criminelen met zelfs een poging om de peiler van een viaduct te ondermijnen en te laten ontploffen. Elf voertuigen werden in brand gestoken en een benzinestation aangevallen. De aanvallen kwamen nadat de nieuwe secretaris van de administratie van strafinstellingen, Luís Mauro Albuquerque, maatregelen aankondigde...

Read more



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door Felix » vr jan 04, 2019 14:20

Wanneer gaat men de celtelefoons van de gevangenen eens blokkeren? Het kan maar wordt al jaren niet toegepast. Vrijwel elke gevangene beschikt over een celfone en al deze misdaadgolven worden gecoördineerd via communicatie met de mobiele telefoon. Onbegrijpelijk en zelfs verdacht dat men daar weinig of niets tegen doet.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door borsjea » vr jan 04, 2019 17:35

Felix schreef:
vr jan 04, 2019 14:20
Onbegrijpelijk en zelfs verdacht dat men daar weinig of niets tegen doet.
Een andere vraag waarom is Lei Antiterrorismo 13.260/2016 goedgekeurd door de kamer en senaat met een veto van tafel geveegd?



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door Baiano » vr jan 04, 2019 19:00

“Goed zo. Vanaf nu wordt een individu lid van een criminele organisatie en dan moet de overheid zijn keuze respecteren door hem samen met trawanten van dezelfde fractie op te sluiten wanneer hij opgepakt wordt. F*ck off! Ze mogen wat mij betreft elkaar allemaal uitmoorden”

Volksvertegenwoordiger Sargento Fahur, de man die het meeste stemmen haalde in de zuidelijke deelstaat Paraná, drukt hiermee zijn wens uit dat rivaliserende criminelen in de noordelijke deelstaat Ceará (momenteel geplaagd door extreem geweld) elkaar afmaken in de gevangenissen.

https://epoca.globo.com/expresso/deputa ... =O%20Globo



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door Progresso » vr jan 04, 2019 20:24

Het was wel lekker rustig op straat. Ik ben net even de hele stad doorgereden. Er zijn wel veel winkels dicht. Er is wat meer politie zichtbaar en ik zit nu lekker op het strand een biertje te drinken.

Ondertussen zag ik wat videootjes via Whatsapp waar sprake was van wat verplaatsingen van grote aantallen militairen.

Ook de Força national is opgetrommeld. 300 manschappen extra.

Nu gewoon met scherp schieten op dat ruig.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door René » za jan 05, 2019 05:13

Felix schreef:
vr jan 04, 2019 14:20
Wanneer gaat men de celtelefoons van de gevangenen eens blokkeren? Het kan maar wordt al jaren niet toegepast. Vrijwel elke gevangene beschikt over een celfone en al deze misdaadgolven worden gecoördineerd via communicatie met de mobiele telefoon. Onbegrijpelijk en zelfs verdacht dat men daar weinig of niets tegen doet.
Inderdaad erg verdacht. Dik een jaar geleden werd er bekend gemaakt dat er cel blokkers ingeinstalleerd zouden gaan worden in de nabije toekomst.... Wie verzint zoiets?? De boefjes op voorhand voorbereiden dat er een kleine kans bestaat dat dat gaat gebeuren? Tot op de dag van vandaag is het volgens de authoriteiten logistiek nog niet mogelijk gebleken.... misschien even de Spyshop bellen?

Okay... de blokkers komen niet door de douane.... hoe laden die gasten hun cel op? Hebben ze stopcontacten in hun cel??? Misschien geen blokkers maar gewoon de stopcontactjes isoleren???

Ik heb door het hele huis stopcontacten en zo´n mobiel geval wat je cel kan opladen (moet dat ding wel vol zijn)..... kan ik vrij gebruik van maken, maar komt regelmatig voor dat ik zeg dat ik moet gaan hangen omdat mn batterij bijna op is.... Iphone 100 of zo in die gevangenissen hierzo?

Vorig jaar meerdere keren heel het land geen toegang tot whatsapp in opdracht van een rechter.... maar in de bak is alles appeltje eitje...

Hoe moeilijk kan het zijn om te voorkomen dat die boys kunnen bellen of appen????? Dat is helemaal niet moeilijk... en daarom is het zoals Felix zegt... erg verdacht....



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door Progresso » za jan 05, 2019 20:59




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door borsjea » zo jan 06, 2019 19:20




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door Progresso » ma jan 07, 2019 16:32

Wat een hoop fouten in bovenstaand artikel.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door joaninha » ma jan 07, 2019 17:29

Inderdaad een boel fouten. Maar zelf weet ik ook niet meer hoe het werkelijk zit. Zijn die "militairen" er nu op verzoek van de gouverneur of is het een initiatief van de federale regering? 300 man is ook een lachertje. Als je daar honderden bussen en gebouwen mee wil beschermen, kom je niet ver. Ik had een kordater optreden verwacht van die nieuwe regering. Maar misschien geven ze bewust zo weinig hulp om zo de schuld in de schoenen van de deelstaat regering (PT) te schuiven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door Progresso » ma jan 07, 2019 17:40

Het is de gouverneur van de deelstaat die om de versterking van de Força National vraagt. De minister van justitie keurt die aanvraag goed of af.

Naast de 300 man Força National zijn er ook 100 man extrra Policia Militar in inzet uit Bahia en 50 man extra PRF.

De gevangenissen zijn opgeschoond. Voorlopig even geen bezoek, alle TVs zijn verwijderd, mobieltjes in beslaggenomen en 60 bendeleiders zijn naar bestemming onbekend verhuisd.

Het is momenteel extreem rustig op straat. Restaurants en winkels zijn gewoon open. Openbaar vervoer functioneerd. De vuilnisophalers heb ik vandaag echter nog niet gezien.

Het lijkt erop dat de situatie onder controle is.

De federale regering kan relatief weinig doen. Het mandaat van veiligheid ligt op deelstaat niveau.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door joaninha » ma jan 07, 2019 19:53

Ok. De Nederlandse media maken er dus weer een eigen verhaal van. Alsof er een opstand tegen Bolsonaro is uitgebroken. Net zoals ze vaak met nieuws uit Rusland doen. Mooi dat het weer rustiger wordt. Want voor je het weet schrijft Nederland een negatief reisadvies uit voor delen van Brazilië. En dat is niet goed voor het toerisme dat net lekker in de groei zit.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door Progresso » ma jan 07, 2019 20:41

Dat reisadvies had men overigens wel moeten aanpassen. Naar mijn idee zou een negatief reisadvies niet nodig zijn maar men had gewoon heel specifiek op de site de toeristen kunnen informeren. stel je bent een rugzaktoerist, je komt aan op Pinto Martins en er rijden opeens geen bussen. Voor hetzelfde geld gaat zo'n budget-toerist lopend naar BeiraMar. Levensgevaarlijk.

Ook als handelsreiziger lijkt het me handig als je goed geinformeerd bent over de situatie. Er zijn 150 aanvallen geweest verspreid over de stad.

Dat het allemaal geen reclame is voor de toeristenbranche lijkt mij ook wel duidelijk. Maar als er doden vallen door slechte informatievoorziening van de Nederlandse overheid lijkt me ook niet geweldig.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door René » di jan 08, 2019 10:06

In de afgelopen 5 dagen zijn er in heel Ceara (dus niet in Fortaleza) een kleine 200 criminele aanslagen gepleegd.
Deze aangekondigde aanslagen hebben niets met Bolsonaro te maken, maar met de aanstelling van Luís Mauro Albuquerque door de gouverneur van ceara Camilo Santana (PT) als hoofd Penetenciare zaken.

Deze Mauro heeft zijn sporen al in andere staten verdient en is een bedreiging voor de gangs in Ceara.

Al op de eerste dag heeft Camilo de hulp ingeroepen van de overheid (en werd hiervoor gekleineerd door Bolsonaro).

Vandaag reden alle bussen weer gewoon hun routes, maar er waren hier en daar een paar zielige al dan niet mislukte aanslagen van de gangs.

De boefjes in de gevangenis hebben geen mobieltjes of tv´s meer en zijn door hun gangs van hun rangen ontheven. Worden binnenkort lekker allemaal bijelkaar gezet

Ongeveer 150 boefjes gearresteerd... het aantal kapot geschoten boefjes daar zullen we helaas naar moeten raden...

Ondertussen.... (ik weet zelf niet eens wat er nu gaat komen)... ondertussen kan in NL John vd Heuvel niet op het Leidseplein in 020 vertoeven als gevolg van de mocro boefjes..... maar een negatief reisadvies voor 020 lijkt me nog niet nodig....



McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door McAroni » di jan 08, 2019 16:26

Is ‘boefjes’ niet meteen de problematische crux in je conclusies? Als ik wat clips bekijk op internet van aanslagen in de afgelopen dagen, dan zijn het volgens mij allemaal makkelijk vervangbare jongeren die met een jerrycan bemzine op pad worden gestuurd. De leiders zijn volgens mij niet opgepakt?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Fortaleza onder aanval

Bericht door borsjea » di jan 08, 2019 16:34

Dit soort tijdelijke rellen kunnen overal optreden, vaak zal het buiten de toeristen gebieden zijn.
Vaak is het zo dat als je een paar straten van een incident af bent er niet eens wat van merkt.
Reisadvies is een algemeen beeld van een land, meen dat er voor Brazilië al wat instaat mbt protesten en demonstraties.
Denk dat Fortaleza ook na de rellen keurig nog zijn 7e positie van de 50 gevaarlijkste steden vasthoud en niet verder stijgt.



Plaats reactie