Mijn kind is geen propaganda-middel

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7477
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Mijn kind is geen propaganda-middel

Bericht door Progresso » do feb 28, 2019 12:48

Ook Sandra Korstjens plaatst wat vraagtekens;
Orde en discipline, dat is wat er volgens veel aanhangers van president Bolsonaro op Braziliaanse scholen ontbreekt. Conservatieve ouders vinden dat Brazilië onder linkse progressieve regeringen de afgelopen jaren is afgegleden naar een soort Sodom en Gomorra. En dus zijn militaire scholen al een tijdje in opkomst. Daar moeten de haren netjes in een paardenstaart, zijn sieraden en make-up verboden en is het volkslied dagelijkse kost.
https://www.rtlnieuws.nl/columns/column ... -korstjens



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn kind is geen propaganda-middel

Bericht door Martinho » do feb 28, 2019 21:44

Volkomen en volmondig mee eens.
Politiek en godsdienst horen niet op een school te worden gepropageerd. Wat m.i. best kan is een vergelijkend warenonderzoek, maar dan moet je ook ALLES behandelen en niet die ene die je zelf aanhangt. Dat is namelijk het probleem van deze regering: een zeer radicale evangelische gedachte, waar ervan uitgegaan wordt dat "we" (dat is: de evangelisten) de WAARHEID in pacht hebben.
Ik was op facebook ook al in discussie met een paar Amerikanen, die het prachtig vonden dat het volkslied op school wordt aangeleerd. Amerikanen zijn er geiler op dan Nederlanders, weet ik, die doen het al bij een lokale sportwedstrijd. Maar net als Brazilianen zijn ze niet 5 jaar bezet geweest door nazi´s, die ook erg geil waren op nationalistisch en zo mogelijk ook militair vertoon door onschuldige kindertjes. Dat heet indoctrinatie in mijn boek.
Dus ja, ook Braziliaanse kennissen waarvan ik dacht dat ze verstand hadden en een goede opleiding, juichen het toe. Niet wetend kennelijk dat "Brazilie boven Alles" de directe vertaling is van Deutchland über Alles. EN God boven alles zou in Nederland vast ook weggehoond worden.

Ik heb weinig tegen het aanleren van een volkslied, dat zou wellicht ook nog wat muzikaal genoegen doen (het Braziliaanse lied is tamelijk ingewikkeld en gecompliceerd vind ik) maar mi.i is het veel belangrijker dat niet alleen de kinderen, maar ook de ouders een idee krijgen van wat het is om deel te zijn van één natie. En dat het wat lastig is met een president+regering die alleen maar verdeelt en haatzaait tegen hun vermeende tegenstanders. De PT dus. En omgekeerd natuurlijk. Nationalisme kan verbinden, maar opgelegd nationalisme door indoctrinatie leidt onvermijdelijk tot zeer gevaarlijke en mogelijk ondemocratische situaties. En als je er nog bij gaat liegen ook (homopakket etc) dan zit men echt fout.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4146
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mijn kind is geen propaganda-middel

Bericht door borsjea » do feb 28, 2019 22:06

Het verplicht minimaal één keer per week zingen van het volkslied is van 2009 verzonnen door de toenmalig minister van onderwijs en ook door hem en de toemalige vicepresident ondertekent.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn kind is geen propaganda-middel

Bericht door Martinho » do feb 28, 2019 23:07

Het gaat natuurlijk niet alleen om dat volkslied. Het gaat om de gedachte er achter. Niemand zal ontkennen dat het (mee) zingen van het volkslied een band van saamhorigheid kan geven. Dat is verder een goed idee. Het ging er om dat de nieuwe minister kennelijk de leuke gedachte had dat er filmpjes van moesten worden gemaakt en dat werd door de Bolso aanhang opgevat als dat dat vroeger dus helemaal niet gedaan werd. Ik heb een van mijn kennissen al de opmerking zien maken : in Venezuela zingen ze ons volkslied niet, dus als je het niet wilt zingen ga je daar maar heen. Ik schrik van dat soort dingen.
Die overdrijving, kenmerkend trouwens voor de overtrokken anti-linkse haatcampagnes. Niemand heeft beweerd dat je het volkslied NIET moet zingen, dacht ik. Maar zo wordt het dus wel voorgesteld, alleen maar om de tegenstelling te vergroten. Net zoals met dat homopakket, dat op zijn hoogst iets was met seksuele voorlichting.
Het ging om de hele gedachte achter die brief. Brazilie boven alles, en God de allerhoogste. Ik ben niet goed op de hoogte met de Braziliaanse grondwet, en of daar godsdienstvrijheid wordt genoemd. Maar het lijkt me duidelijk dat we niet naar een soort van Christelijke sharia moeten streven. Het lijkt me ook duidelijk dat het Trumpisme (MAGA, oftewel ons eigen land is het ALLERbeste en met de rest willen we geen hout te maken hebben) is uitgewerkt en op zijn retour. Maar mocht dat niet zo zijn dan zouden de Brazilianen eens wat op moeten gaan steken van de geschiedenis van Europa van de 20ste eeuw. Net zoals sommige Nederlanders dat zouden moeten doen.

Ik blijf het zo zien: democratie kan alleen werken als gekozen parlementen hun werk kunnen doen, namelijk gefundeerde beslissingen nemen. Gecontroleerd en gevolgd door een vrije pers en eventueel sociale media etc. Maar dan WEL met kennis van zaken. Feitenvrije opinies graag bestrijden, die storen alleen maar. Omdat allemaal te laten werken moet (in ieder geval de meerderheid) van de bevolking in staat zijn meer dan alleen de krantenkoppen te kunnen lezen en BEGRIJPEN. Daar is een groot gebrek aan in Brazilie, gedeeltelijk ook door slechte en onvoldoende scholing en ook tekortschietende leraren. DAT moet de prioriteit zijn, maar men kiest er dus kennelijk voor om het volk dom te houden en te indoctrineren. Want een volkslied zingen geeft geen kennis, vooral niet omdat de helft of meer de woorden niet eens begrijpt.



Plaats reactie