Brazilie Nieuws: Stairway to Brasília

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Stairway to Brasília

Bericht door Redactie » ma mei 06, 2019 18:00

Brazilie Nieuws: Stairway to Brasília
by Redactie


Afbeelding
De grote ommezwaai van links naar rechts in Brazilië wordt door velen, zeker in het buitenland, gesymboliseerd door de verkiezing van Jair Bolsonaro als president. De ex-kapitein heeft nooit een geheim gemaakt van zijn ultrarechtse visie op de maatschappij en alles wat hij verkondigde voor en na zijn aantreden kwam dan ook niet als een verrassing. Maar hij is niet de enige die er zo over denkt....

Read more



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Stairway to Brasília

Bericht door Martinho » ma mei 06, 2019 19:33

¨Witzel was daar erg duidelijk over toen hij aankondigde dat er elite sluipschutters zouden ingezet worden tegen individu’s die zich op straat vertonen met een geweer: “Gewoon even mikken op het hoofd en… bang!” . Met andere woorden: kleurlingen en zwarten uit de sloppenwijken zullen afgeknald worden zonder rekening te houden met de grondwet waarin de politie zeker geen ‘carte blanche’ krijgt om er zomaar op los te schieten. Geen enkele blanke drugsdealer in Leblon of Ipanema (en dat zijn er nogal wat) moet zich zorgen maken. De rijken en de pers zouden er bepaald een schandaal van maken.¨

Ik zou graag willen weten waar dit precies op gebaseerd is. Er zullen ook best wel blanke drugsdealers zijn hoor, maar ik wist niet dat Leblon er mee vergeven was (mijn hele familie woont er). Hoe dan ook, ook in Nederland zou het niet geaccepteerd worden (of mogen worden) dat mensen met een (geladen) geweer over straat gaan. Dan komt ongetwijfeld de anti-terrorisme eenheid in actie, en die zijn vast ook niet zachtzinnig.

Daar hoef je de racisme kaart dus niet voor te trekken.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Stairway to Brasília

Bericht door Baiano » ma mei 06, 2019 20:54

Martinho schreef:
ma mei 06, 2019 19:33
Ik zou graag willen weten waar dit precies op gebaseerd is. Er zullen ook best wel blanke drugsdealers zijn hoor, maar ik wist niet dat Leblon er mee vergeven was (mijn hele familie woont er). Hoe dan ook, ook in Nederland zou het niet geaccepteerd worden (of mogen worden) dat mensen met een (geladen) geweer over straat gaan. Dan komt ongetwijfeld de anti-terrorisme eenheid in actie, en die zijn vast ook niet zachtzinnig.
In het bron artikel (Época) staat: "Quanto a combater criminosos, não tergiversou sobre métodos e inimigos: disse que os policiais teriam autorização para “atirar na cabecinha” de homens armados com fuzis. Ou seja, negros favelados seriam abatidos sem respaldo da Constituição, que não dá às polícias carta branca para matar. Certamente, nenhuma cabecinha branca do Leblon, mesmo que vendedora de drogas (são tantas essas cabeças...), seria destroçada. Os ricos e a imprensa fariam um escândalo."

Ik vermoed dat hier voornamelijk verwezen wordt naar druggebruikers en dat de auteur Leblon aanhaalt als voorbeeld, maar feitelijk de ganse Zona Sul bedoelt omdat daar de meer begoeden wonen waarvan de nakomelingen niet zelden feestjes bouwen, inclusief het gebruikelijke gesnuif. Wie drugs gebruikt financiert eigenlijk de drugshandel en alles wat daarmee samenhangt.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Stairway to Brasília

Bericht door Martinho » ma mei 06, 2019 21:13

Dus het is Epoca die van alles en nog wat beweerd, maar ik zie de onderbouwing. Nog steeds niet. Het mag zo zijn dat er iets in de grondwet staat maar in welk artikel wordt niet gezegd. DAT had ik dan graag gezien he. En HOEVEEL witte mensen in Leblon (ook in Leblon zijn de meeste mensen van gemengd bloed overigens) dan wel drughandelaren zijn in plaats van "veel" had in dan in cijfers willen zien.

Want zonder dat vind ik het hele artikel rammelen. Nogmaals: geen enkel zichzelf respecterend land mag het toestaan dat gewapende mensen buiten de orde van officiele toegelaten gewapende machten de dienst uitmaken en andere mensen kunnen (en zullen) terroriseren. Behalve dan dat achterlijke land dat een amendement op de grondwet heeft dat het toestaat, met alle gevolgen van dien. Hoe je die wet handhaaft is een andere vraag, ik ben tegen het doodschieten van mensen van welke kleur dan ook, maar ook politie zijn mensen. En DIE MOGEN schieten in voorkomende gevallen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Stairway to Brasília

Bericht door Felix » ma mei 06, 2019 21:59

Witzel is ex federale rechter en ex marinier. Dat laatste trouwens heeft me altijd al wat verwonderd want de man is brildragend en bijziend, iets waarvoor je normaal gesproken niet bij de mariniers zou worden aangenomen.
Ik vermoed dat hier voornamelijk verwezen wordt naar druggebruikers en dat de auteur Leblon aanhaalt als voorbeeld,
Er wordt in het algemeen steeds gezegd dat de echte directie van de grote misdaad, dus ook van de drugshandel, in de rijke wijken woont en zelden of nooit voor de rechter verschijnt. (Het artikel uit Época ken ik niet.)



Plaats reactie