Dirk's Blog Een levenslang gevecht tegen hydro-elektriciteit

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
ddetmar
Artikels: 88
Berichten: 96
Lid geworden op: di okt 16, 2018 19:33

Dirk's Blog Een levenslang gevecht tegen hydro-elektriciteit

Bericht door ddetmar » za jun 29, 2019 22:52

Dirk's Blog Een levenslang gevecht tegen hydro-elektriciteit
by ddetmar

Overgenomen uit “Open Democracy” van 18 juni 2019 en vertaald door Mij en Google Inheemse mensen uit het zuiden van het Braziliaanse regenwoud zijn gemobiliseerd om te voorkomen dat 138 …
Source: https://djw-detmar.nl/een-levenslang-ge ... triciteit/

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dirk's Blog Een levenslang gevecht tegen hydro-elektriciteit

Bericht door Progresso » zo jun 30, 2019 17:16

Het is onbegrijpelijk dat Brazilië niet vol gaat voor zonne-energie. Nagenoeg alle nadelen die je in Nederland/België hebt zijn hier in Brazilië niet van toepassing. Het is momenteel de goedkoopste manier om energie op te wekken, gezien de zeer geringe penetratiegraad hoef je je de komende 10 jaar ook geen drukte te maken over opslag (via batterijen).



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Dirk's Blog Een levenslang gevecht tegen hydro-elektriciteit

Bericht door borsjea » ma jul 01, 2019 01:03

Niet alleen zonne energie maar ook zonnewarmte 40 jaar geleden stonden de populaire vakantie landen rond de middenlandsezee hier al mee vol zo´n installatie is zo terug verdient en wie het nog simpeler wilt en een plat dak heeft wat zwarte kunstof leidingen zigzag op het dank leggen douchen maar. Hier in het dorp is een condominium met een 20 tal woningen die zich zelf het predicaat eco condominium heeft gegeven wat vinden we daar een klein zonnepaneeltje wat we vroeger wel eens bij een praatpaal van de ANWB zagen staan en een kleine windmolen wat op een boeren erf wat water omhoog brengt. Verder is er niets te vinden terwijl de zon in overvloed aanwezig is. Heb zelfs begrepen dat zonnepanelen in Brazilie extra belast worden dus echt het product promoten is er niet bij



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Dirk's Blog Een levenslang gevecht tegen hydro-elektriciteit

Bericht door Martinho » ma jul 01, 2019 04:15

Ik vrees dat de meeste zonnepanelen en zeker ook de inverters geimporteerd worden, dus dan weet je het wel. Ik ben ook op zoek geweest of het mogelijk is een financiering te krijgen met een lange looptijd en een redelijke rente, maar dat is me tot op heden niet gelukt. Zonder financiering kan ik het wel vergeten want ik zou even ca 50 mille moeten ophoesten. Bovendien staat mijn dak eigenlijk precies verkeerd maar dat is een volgend probleem. Voor de douche en keukenkranen heb ik een digitale geiser en zolang er flessengas is ga ik liever niet veranderen.

Er is en blijft een probleem met zonne-energie en dat is de opslag. Batterijen, ook die moderne, zijn niet alleen duur, ze hebben een beperkte levensduur (t.o.v) de zonnepanelen zelf. Nou weet ik wel dat je aan het net kan terugleveren, maar draden hebben geen opslagcapaciteit. Ook leuk om te weten is dat het de regelmatig optredende stroomstoringen en verstoringen niet opvangt, want als er geen lichtnet is schakelt de inverter uit (tegen eilandvorming en gevaarlijke situaties). Bovendien staat Brazilie bekend om zijn hevige onweren, ik durf niet te zeggen of die inverters daar wel tegen kunnen (of tegen te verzekeren zijn).



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Dirk's Blog Een levenslang gevecht tegen hydro-elektriciteit

Bericht door borsjea » ma jul 01, 2019 20:27

benieuwd wat het nieuwe handelsacoord gaat betekenen voor de importheffingen.
Meen dat ik van de week een berichtje zag van greenpeace die bezig was met een proef voor lokale opslag. Brazilie zou als opslag wind, zon en water kunnen combineren molens en panelen in de buurt van waterkracht centrales en bij overcapaciteit die boel weer oppompen.

Zelf wonende ineen appartementencomplex geen mogelijkheden om te plaatsen, werd wel via een FB groep door een Nederlander al hier geattendeerd op projecten waar je mede eigenaar bent en deelt in de opbrengst van de zonnepanelen, maar goed dat is natuurlijk veel minder leuk dan zo´n setje op dak met een koppeling naar je computer om te monitoren wat je hebt bespaard.



Plaats reactie