Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Redactie » do jul 18, 2019 16:03

Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?
by Redactie


Afbeelding
In de visie van de Spaanse socioloog Manuel Castells, is Brazilië onder de regering van Jair Bolsonaro op weg naar een “subtiele dictatuur”, omdat hij het onderwijs wil ontmantelen en de bevolking in de richting duwt van ideeën die tegengesteld zijn aan de mensenrechten.

Castells zei dat eerder deze week tijdens een seminarie, georganiseerd door de stichting Getúlio...

Read more



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Martinho » do jul 18, 2019 17:37

Voor een beetje dictatuur is het nodig dat het parlement machteloos wordt gemaakt en justitie als schoothondjes meewerkt met de dictator. Bovendien moet hij in staat zijn met vlammende toespraken de massa op te hitsen in zijn richting. Donald Trump heeft dat veel beter voor elkaar dan Bolsonaro.

Braziliaanse politici zijn altijd al een beetje populistisch geweest, maar met een fikse scheut fascisme er bij wordt het gevaarlijk. De haat is gezaaid, nu nog even de storm oogsten.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Baiano » do jul 18, 2019 18:49

Martinho schreef:
do jul 18, 2019 17:37
De haat is gezaaid, nu nog even de storm oogsten.
Ik kan het fout hebben, maar denk niet dat het zo 'n vaart zal lopen. De grootste tegenstander van Bolso, is Bolso. En dat geldt, naar mijn bescheiden mening, ook voor Trump.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Martinho » do jul 18, 2019 22:30

Als ik een heel stadion vol (witte) mensen "send her back" hoor roepen dan vrees ik het ergste. Bolso is daar nog niet toe in staat, gelukkig. Maar de haat over en weer is er.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Progresso » vr jul 19, 2019 13:44

Martinho schreef:
do jul 18, 2019 22:30
Als ik een heel stadion vol (witte) mensen "send her back" hoor roepen dan vrees ik het ergste. Bolso is daar nog niet toe in staat, gelukkig. Maar de haat over en weer is er.
Ik kan mij voorstellen dat jij het ergste vreest. Echter, steeds meer Amerikanen zijn het extreem-linkse gezeik van de Democraten meer dan zat. De ogen gaan open. De perversiteit onder links Amerika komt nu stapje voor stapje boven water. Die Epstein-casus is daar weer een goed voorbeeld van. Ook die vier extremisten binnen de Democratische partij, waarvan er minimaal drie openlijk anti-semitisch kunnen op weinig steun rekenen.

Trump heeft nu de Democraten gedwongen om achter die vier extreem-linkse mensen te gaan staan. Hij heeft ze aangesproken op hun inhoud van hun boodschappen. Desondanks proberen de media vergeefs om het te framen dat Trump een rascist is. Een hoop Amerikanen zijn die hele Sylvana Simons identity politics helemaal beu en juist in de deelstaten in midden en zuiden van Amerika is men die hele beweging kots beu. Dat zijn nu net de staten die Trump nodig heeft, want zonder de republiek California kun je in de USA de verkiezingen gewoon winnen.

Bolsonaro daarentegen kan nnog niet eens in de schaduw staan van Trump. De man is gewoon dom. Het is te hopen dat de generaals hem lekker als marrionet gebruiken, zodat zij op het gebied van de economie en veiligheid de boel kunnen sturen.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door joaninha » vr jul 19, 2019 18:13

Hij is inderdaad dom maar de generaals krijgen er nog hele kluif aan om een ongeleid projectiel te sturen.
:wink:



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Martinho » za jul 20, 2019 00:48

Progresso schreef:
vr jul 19, 2019 13:44
Martinho schreef:
do jul 18, 2019 22:30
Als ik een heel stadion vol (witte) mensen "send her back" hoor roepen dan vrees ik het ergste. Bolso is daar nog niet toe in staat, gelukkig. Maar de haat over en weer is er.
Ik kan mij voorstellen dat jij het ergste vreest. Echter, steeds meer Amerikanen zijn het extreem-linkse gezeik van de Democraten meer dan zat. De ogen gaan open. De perversiteit onder links Amerika komt nu stapje voor stapje boven water. Die Epstein-casus is daar weer een goed voorbeeld van. Ook die vier extremisten binnen de Democratische partij, waarvan er minimaal drie openlijk anti-semitisch kunnen op weinig steun rekenen.
Tjonge, dat gaat wel erg ver hoor.

Epstein, mooi voorbeeld, is een misbruiker van te jonge meisjes. Een pedofiel noemen veel mensen dat, de rechter heeft gisteren nog de bail geweigerd en bijna iedereen is er van overtuigd dat hij de eerste 30 jaar niet meer vrij komt. Behalve jij dus kennelijk, die het bestrijden van pedofilie dus opeens extreem links noemt. OK, er is nog geen uitspraak, de man is nog niet veroordeeld, dus we mogen hem niet schuldig verklaren. Maar de aanklachten en bewijzen stapelen zich op. En ja, Trump lijkt en op zijn minst zijdelings bij betrokken.
Voor zover er ook maar IETS duidelijk is, behalve voor jou dus kennelijk, is dat Trump voornamelijk leugens verkoopt. Bijvoorbeeld over dat "openlijk anti-semitisme". Laat maar eens zien, met ECHTE citaten van b.v. AOC, dat ze anti-semitische uitspraken heeft gedaan, Ik vrees dat het weer eens een gevalletje van inbeelding is, ze zal wellicht zich ooit eens kritisch over het regeringsbeleid van Israel hebben uitgelaten. Heet dat bij jou anti-semitisme misschien?
Overigens wel grappig, die welbekende omkering van feiten. Netanyahu is Trumps grote vriend, logisch, met een extreem-joodse schoonzoon en een daartoe bekeerde dochter, plus natuurlijk veel financiele banden. Die WIE is hier anti-semitistisch, gegeven het feit dat arabieren ook semieten zijn?

Als je eens naar een andere nieuwszender dat FOX zou luisteren, zou je vast wel ontdekken dat STEEDS MEEER AMERIKANEN het anti-democratische en onamerikaanse gedrag van de president afwijzen. Polls zeggen niet alles, maar meer dan 60% die zegt dat zijn gedrag onaanvaardbaar is wil vast wel wat zeggen. Behalve jou dus, want dat komt je niet goed uit.

Als jij het prima vindt, dat een president telkens weer massa-bijeenkomsten organiseert waarvan het enige doel lijkt de mensen tot hysterische spreekkoren op te hitsen om zijn mogelijke tegenstanders angst aan te jagen, dan ben je even erg al die superieure en racistische blanken waaruit zijn publiek bestaat. Als jij het normaal vindt dat die president zijn partij (die hij eigenlijk heeft gekaapt omdat ze "zo dom" zijn) het parlement laat platleggen, de FBI heeft geterroriseerd en daarmee de rechtsgang al talloze malen heeft belemmerd, dan zie ik dat als poging (al of niet bewust) om een dictatuur te vestigen. Een aanslag op de democratie, maar dat vindt jij dus heel gewoon. Ik vind het inderdaad angstaanjagend, want ik ben echt niet de enige die parallellen ziet met de volksmenners van de jaren tussen 1933 en 1945.

BAH



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Felix » za jul 20, 2019 04:01

@Johanzinho zei:
Hij is inderdaad dom maar de generaals krijgen er nog hele kluif aan om een ongeleid projectiel te sturen.
Ik geloof dat het de generaals niet lukt, hij heeft Santos Cruz al weer een tijdje geleden ontslagen en ontslaat eigenlijk iedereen die hem tegenspreekt om er vervolgens jaknikkers voor in de plaats te zetten. Hij behandelt Brazilië alsof het zijn eigendom is en bemoeit zich, vaak oneigenlijk, vooral met details terwijl hij het echte regeren ontvlucht. Ik heb ook steeds de indruk dat de man langzaam maar zeker het contact met de realiteit aan het verliezen is en zich een absoluut heerser, een koninkje waant.

Het geeft me allemaal een heel onprettig gevoel en voor het eerst sinds ik in Brazilië woon heb ik er soms spijt van dat ik ooit naar hier toe ben verhuisd. Ook de voortdurende besluiten van het oppergerechtshof (Toffoli, Mendes, Lewandowski en trawanten) dragen daar aan bij.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Progresso » ma jul 22, 2019 14:33

Martinho schreef:
za jul 20, 2019 00:48
Epstein, mooi voorbeeld, is een misbruiker van te jonge meisjes. Een pedofiel noemen veel mensen dat, de rechter heeft gisteren nog de bail geweigerd en bijna iedereen is er van overtuigd dat hij de eerste 30 jaar niet meer vrij komt. Behalve jij dus kennelijk, die het bestrijden van pedofilie dus opeens extreem links noemt. OK, er is nog geen uitspraak, de man is nog niet veroordeeld, dus we mogen hem niet schuldig verklaren. Maar de aanklachten en bewijzen stapelen zich op. En ja, Trump lijkt en op zijn minst zijdelings bij betrokken.
Het is niet Trump die hier zijdelings bij betrokken is maar de democratische ex-president Clinton die 27 keer met de Lolita express naar het priveeiland van Epstein is geweest. Diezelfde Clinton die iets met sigaren deed bij stagiaire Lewinsky.
Martinho schreef:
za jul 20, 2019 00:48
Laat maar eens zien, met ECHTE citaten van b.v. AOC, dat ze anti-semitische uitspraken heeft gedaan, Ik vrees dat het weer eens een gevalletje van inbeelding is, ze zal wellicht zich ooit eens kritisch over het regeringsbeleid van Israel hebben uitgelaten. Heet dat bij jou anti-semitisme misschien?
Zoals ik al zei, minimaal drie van de vier. Die AOC is wat betreft anti-semitisme nog de minst erge. Echt goed op de hoogte van de situatie in Israel is ze niet. Op geen enkele wijze neemt zij (noch de Democratische partij) afstand van het openlijk antisemitisme van Ilham Omar. Ayaan Hirshi Ali heeft er afgelopen week een goed stuk over geschreven in de Wall Street Journal.

Het was Alexandria Ocasio-Cortes (AOC) die de anti-semiet volledig steunde met de volgende woorden in haar tweet (Ik weet dat je geen tweets kan lezen ivm je stricte settings):
" ‘Calling out’ is one of the measures of last resort, not 1st or 2nd resort,” she wrote in a recent tweet. “We do it when repeated attempts to ‘call in’ are disrespected or ignored. And I believe that Ilhan, in her statement a few weeks ago, has demonstrated a willingness to listen+work w/impacted communities.”"
Martinho schreef:
za jul 20, 2019 00:48
Als je eens naar een andere nieuwszender dat FOX zou luisteren, zou je vast wel ontdekken dat STEEDS MEEER AMERIKANEN het anti-democratische en onamerikaanse gedrag van de president afwijzen. Polls zeggen niet alles, maar meer dan 60% die zegt dat zijn gedrag onaanvaardbaar is wil vast wel wat zeggen. Behalve jou dus, want dat komt je niet goed uit.
Je moet je wel aan de feiten houden.
1. Ik heb een TV met maar 2 zenders, het lokale regionale nieuws (Verdes Mares) en een evangelische zender. TV kijk ik niet of nauwelijks.
2. De approval ratings van Trump liggen op nagenoeg hetzelfde niveau als Obama. In de meest recente poll van Rasmussen (degenen die aangaven dat Trump president zou worden) ligt de approval rating al boven die van Obama.

Trump heeft een geniale zet gedaan. De democraten zijn gepakt op hun zwakste plek, zijn nu die vier dames aan het verdedigen en vervreemden zo de kiezer in het midden.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Martinho » ma jul 22, 2019 20:42

Maar je wenst dus helemaal niet in te gaan op de vergelijking die ik trok met fascisme en nazisme. Of had je dat gemist in je pogingen om die geniale (???) Trump te beschermen.

Ja, ook Clinton was een vriendje van Epstein. Dat neemt natuurlijk niet weg dat Trump dat ook was, en op opgedoken video´s (die je dus kennelijk niet wil zien) heel erg opgetogen over de diverse feestjes met vrouwelijk schoon. En nog wat: Clinton heeft zich laten pijpen door Monica, dat heeft hij uiteindelijk ook moeten toegeven, maar er is geen enkele aanwijzing dat hij zich heeft ingelaten met minderjarigen of zelfs de handel daar in. Wat dat laatste betreft: er is een nieuwe naam opgedoken, Nader, alweer een vriendje van Donald en daarom op een hoge post benoemd.
Maar waar Clinton werd weggestuurd om dat akkefietje, kan Donald met veel ergere dingen op zijn kerfstok gewoon wegkomen.

Nogmaals: je moet pedofilie niet gaan goedpraten. En dat deed je naar mijn smaak.

Wat de populariteitsvergelijkingen met Obama en Trump betreft laat ik die voor jouw rekening. Daarmee strijd je niet af dat ruim 60% de tweets van Trump over de genoemde congresleden afwees. Daar heeft Obama geen schuld aan deze keer.

Trump doet inderdaad "geniale" zetten. Hij doet elke keer weer een klein stapje in de richting van diktator, racisme, fascisme, homofobie. xenofobie en wat al niet meer, en zolang hij er mee weg komt kan hij de volgende, net even iets ergere stap zetten. De vier "dames" zijn leden van het congres, gewoon met een normale verkiezing gekozen, op één na in de VS geboren en dus Amerikaanse staatsburgers. Hun "zwakke plek" is dat ze wat meer sociaal democratisch zijn dan de Republikeinen zouden wensen (dus niet communistisch) en wellicht ook dat ze niet blank zijn en niet man. Erg he?

Maar NIET antisemitisch. Dat twitter copietje van AOC zegt mij werkelijk niets eigenlijk, zonder context, maar ik zie er geen enkele verwijzing naar het Joods-zijn in. Dan heb ik het nog niet eens over etniciteit. Maar misschien zie jij andere dingen dan ik. De enige die ooit een tweet heeft uitgebracht die als anti-semitisch werd opgevat was Omar, maar daarvoor heeft ze zich verontschuldigd. Aan de andere kant heeft Trump ooit een tweet geplaats met dollartekens bij Hillary (wie anders) en de opmerking dat die gesteund zou worden door Joods kapitaal. Raar voor iemand met een bekeerde dochter, maar dat zie je vaker. De Xenofoob Wilders heeft een buitenlandse vrouw....

Waar het mij om ging heb je gemist. Namelijk de angst (en het vermoeden) dat de VS langzamerhand even weinig democratisch aan het worden is als Brazilie. Tenslotte hebben we het hier over Brazilie, nietwaar. Bolsonaro is voorlopig alleen maar de tovenaarsleerling, maar hoe "normaler" het wordt dat de "leider van de vrije wereld" de ONvrijheid (b.v. van meningsuiting) en de gelijkheid van mensen enz ondergraaft of probeert te ondergraven, hoe makkelijker B het krijgt dat OOK te doen.

O, kijk eens rond op youtube. Er is meer dan alleen de Br TV.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Progresso » ma jul 22, 2019 21:49

Martinho schreef:
ma jul 22, 2019 20:42
Waar het mij om ging heb je gemist. Namelijk de angst (en het vermoeden) dat de VS langzamerhand even weinig democratisch aan het worden is als Brazilie. Tenslotte hebben we het hier over Brazilie, nietwaar. Bolsonaro is voorlopig alleen maar de tovenaarsleerling, maar hoe "normaler" het wordt dat de "leider van de vrije wereld" de ONvrijheid (b.v. van meningsuiting) en de gelijkheid van mensen enz ondergraaft of probeert te ondergraven, hoe makkelijker B het krijgt dat OOK te doen.
Over 2 jaar zijn er weer verkiezingen in de USA. Over vier jaar weer in Brazilië. Ik heb niet het idee dat in beide landen de pers monddood wordt gemaakt. In de USA zie ik wel een hoop de-platforming (het verwijderen van mensen met onwelgevallige ideeen, meestal de wat rechtsere) van platforms als Youtube, Facebook en Twitter).

Volgens mij werken de parlementen in beide landen nog steeds.

Ik zie geen militairen de straat over marcheren.

Ik zie het geweld drastisch afnemen.

Ik zie een opbloeiende economie in de USA.

Ik zie de beurzen all-time high


Tja.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door borsjea » di jul 23, 2019 00:13

Progresso schreef:
ma jul 22, 2019 21:49
Over 2 jaar zijn er weer verkiezingen in de USA. Over vier jaar weer in Brazilië. Ik heb niet het idee dat in beide landen de pers monddood wordt gemaakt.
Was het niet Lula die ooit overwoog om de pers monddood te maken, in de documentaire die kortgeleden uitkwam gaf hij aan dat hij spijt had dat hij de pers niet had gereguleerd in mijn ogen een mooie woord voor gecensureerd.

Ik ben geen Bolso fan maar vind alle reactie en publicaties in met name de buitenlandse pers erg overdreven, krijg de indruk dat er op politiek nivo persberichten worden geproduceerd. De voorbereidingen naar de verkiezingen werd hem dingen aangemeten waarbij overjarige incomplete video´s lieten zien, ja zelfs in campagnefilms werden martel scenes getoond.

Goed het zou beter zijn als deze man af en toe iets langer over zijn antwoorden nadenkt.

Ik zie geen enkel herkenbaar beeld van een dictatuur. Fascisme en vrouw onvriendelijkheid zie ik ook niet.

De onvrede over de oude politiek, de gevestigde partijen was en is groot maar de Braziliaan heeft vertrouwen in de toekomst dagelijks hoor je de tekst "vai ser melhor"



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Progresso » di jul 23, 2019 00:39

Waar geen mens over spreekt zjn de indrukwekkende cijfers van de daling van de misdaad.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door borsjea » di jul 23, 2019 01:10

En enorme drugsvangsten, lijkt wel of daar de omkoping van controlerende ambtenaren ook niet meer werkt.
Helaas positief nieuws wordt niet gewaardeerd of op conto van het verleden geschreven



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door Progresso » di jul 23, 2019 14:38

Hoewel je extreem voorzichtig moet zijn met datasets die door de overheid worden verstrekt is er een duidelijke tendens te zien in de criminaliteitscijfers.

De cijfers voor de deelstaat Ceará zijn nog rooskleuriger. Navraag bij wat bekenden die zich begeven in de wereld van de dood (IML arts en begrafenisondernemer) ondersteunen de cijfers.

Veiligheid en justitie is natuurlijk grotendeels een verantwoording van de deelstaatregeringen. Echter, de federale inzet van de Forca Nacional, een aantal interventies van de federale politie en het overplaatsen van bendeleiders naar de federale gevangenis hebben sterk meegeholpen om de boel, tenminste in Ceará weer onder controle te krijgen. Tezamen met een forse reorganisatie op deelstaat niveau lijkt het erop dat het lek boven water is.

https://justica.gov.br/news/collective- ... 3293956.35



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië: Een subtiele dictatuur?

Bericht door borsjea » di jul 23, 2019 19:50

Progresso schreef:
di jul 23, 2019 14:38
Veiligheid en justitie is natuurlijk grotendeels een verantwoording van de deelstaatregeringen. Echter, de federale inzet van de Forca Nacional, een aantal interventies van de federale politie en het overplaatsen van bendeleiders naar de federale gevangenis hebben sterk meegeholpen om de boel, tenminste in Ceará weer onder controle te krijgen.
Er zijn lieden die de eer toeschuiven aan de regionale en lokale PT politici, inbeslagneming van mobile telefoons en het weghalen van wandcontactdozen zou de redding zijn geweest. Dat de PT al in het begin van het jaar bij hun zo gehate minister van justitie moest aankloppen doet hun pijn.



Plaats reactie