Brazilie Nieuws: Imago Brazilië beschadigd

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Imago Brazilië beschadigd

Bericht door Redactie » ma jul 22, 2019 21:27

Brazilie Nieuws: Imago Brazilië beschadigd
door Redactie


Afbeelding
De Spaanse journalist Juan Arias, correspondent voor de krant El País, zegt dat het imago van Brazilië in de rest van de wereld de zwaarste deuk opliep sinds de tijden van de militaire dictatuur. Hij schrijft dat Brazilië in het verleden een ernstige en vredevolle diplomatie voerde, een vrolijke, feestelijke en multiculturele uitstraling vertonend. Dat imago is vandaag beschadigd en kan enkel...

Lees meer



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Imago Brazilië beschadigd

Bericht door Baiano » ma jul 22, 2019 23:15

Toen ik twintig jaar geleden naar Brazilië kwam, was dat niet dankzij of ondanks de president, noch de toenmalige (FHC), noch minder zijn voorgangers. Om eerlijk te zijn, ik kende het land maar oppervlakkig, buiten de info die ik vond in de Lonely Planet gids van die tijd. Het imago van Brazilië dat mij toen voor de ogen stond, kan inderdaad samengevat worden in de plaatjes boven dit stukje, of soortgelijk, carnaval, voetbal, regenwoud e.d. meer. Dit alles veranderde met de tijd. Zoveel te langer je hier leeft, woont en werkt, zoveel temeer gaat ook de politiek invloed krijgen op je leven. Anderzijds, en net zoals het in het stukje te lezen staat: regeringen komen en gaan, en het land is altijd beter dan de politici die meestal niet meer voorstellen dan een karikatuur.

Er zijn wellicht mooiere landen in deze wereld, met een betere levenskwaliteit, en er zijn heel zeker landen met andere en betere politici, diplomaten. Maar ook dat kan tijdelijk zijn. Niets is eeuwigdurend op deze planeet.

Het imago van Brazilië dat mij destijds voor de ogen stond, is nauwelijks gewijzigd, ik heb enkel een beter doorzicht na al die jaren. Wie belangstelling heeft voor Brazilië onderzoekt best het onderwerp van die belangstelling, en dat kan erg verschillen. Wie hier zaken wil doen, bekijkt het van die kant. Wie hier zijn oude dag wil komen doorbrengen, bekijkt de dingen enigszins anders. Brazilië reizigers willen dan weer alles zien en beleven wat er in de boekjes staat, en daarna terug naar huis om het na te vertellen. Wie verliefd wordt op een Braziliaanse vrouw, die loopt dezelfde risico's als elders: het kan lukken, maar ook tegenvallen. En wie de koude winters van Europa wil ontvluchten, die heeft hier keuze zat, met of zonder FHC, Lula, Dilma, Temer of Bolsonaro.

De schrijver heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat diplomatie een invloed kan hebben op het imago van een land. Maar geef toe: de Rocky Mountains zijn even mooi onder Obama dan onder Trump. Idem dito voor de watervallen van Iguaçú. Ik heb ze bezocht en heb geen moment gedacht aan politiek, totdat de gids me vertelde dat hij ooit Lula begeleidde. En zelfs dat kon de pret niet bederven.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4146
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Imago Brazilië beschadigd

Bericht door borsjea » ma jul 22, 2019 23:48

Ik mis de corruptie schandalen! Hem zelf de indruk dat toen in de nadagen van Dilma de corruptie schandalen van Lula Brazilie een enorme imago schade opliep, zelf werkzaam bij een bedrijf wat het met namevan internationale klanten moest hebben zag dat opdrachten werden terug getrokken, veel minder opdrachten kwamen. Om me heen bij andere bedrijven een ware ontslaggolf, waar Brazilie eerst nog boeming was waar je aan mee moest doen was dat in een paar weken tijd volkomen van tafel geveegd.



Plaats reactie