Brazilie Nieuws: De president spreekt

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door Redactie » di aug 06, 2019 17:19

Brazilie Nieuws: De president spreekt
by Redactie


Afbeelding
President Bolsonaro stond gisteren een gesprek toe aan de krant Estadão, tijdens zijn bezoek aan Sobradinho (Bahia) waar hij aanwezig was bij de inhuldiging van een drijvende zonne-installatie voor het opwekken van energie. Hij zei o.m. “dat de gouverneurs van het noordoosten het land willen verdelen”.

Het is de tweede keer dat Bolsonaro naar Bahia...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door borsjea » di aug 06, 2019 21:22

Keurig interview, ben benieuwd hoe het staat met het project van water ontzilting waar voor de aanstelling zoveel aandacht voor was. Kort na de benoeming zijn er gesprekken geweest met de regering van Israël. Kan me voorstellen dat dit soort positieve ontwikkelingen niet in het straatje van PT gouverneurs en burgemeesters past.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door Martinho » wo aug 07, 2019 19:25

De kop suggereert dat het nieuws is dat een president kan spreken.

Ik vrees dat het fake news is :)



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door Baiano » wo aug 07, 2019 20:49

Romário (ex-voetballer en senator) zei in 2005 over Pelé: "Pelé calado é um poeta. Quando abre a boca, só fala merda. Tinha que colocar um sapato na boca". Martinho deed mij hier even aan denken:-)



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door Progresso » do aug 08, 2019 01:40

Mooi stukje. Hij claimt geen projecten, zelfs het handelsakkoord, eigenlijk onder Luls en Dilma tot stand gekomen claimt hij niet.

En, ja de roep in het Noord-Oosten voor onafhankelijkheid is reeel. Het is goed dat hij dit ook benoemd.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door René » do aug 08, 2019 05:33

@Pro; "Mooi stukje. Hij claimt geen projecten, zelfs het handelsakkoord, eigenlijk onder Luls en Dilma tot stand gekomen claimt hij niet". Hij kan helemaal niets claimen omdat hij helemaal niets heeft gedaan voor het BR volk (behalve het beledigen natuurlijk)

"En, ja de roep in het Noord-Oosten voor onafhankelijkheid is reeel. Het is goed dat hij dit ook benoemd."... Sorry... deze "president" claimt dat er alleen roep in het NO bestaat voor onafhankelijkheid???? Ook het zuiden van BR wil het NO wil afstoten vanwege de racistische stereotypes,ook door Bolsonazi regelmatig gebezigd..... Zou toch een gouden oplossing zijn??? Niet alleen voor Bolso, maar vooral voor het volk in NO!



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4740
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door Felix » do aug 08, 2019 13:45

De roep om onafhankelijkheid van het Noordoosten is niet echt nieuw en werd bv. al in 1984 door Elba Ramalho bezongen:


Já que existe no sul esse conceito
Que o nordeste é ruim, seco e ingrato
Já que existe a separação de fato
É preciso torná-la de direito
Quando um dia qualquer isso for feito
Todos dois vão lucrar imensamente
Começando uma vida diferente
De que a gente até hoje tem vivido
Imagina o Brasil ser dividido
E o nordeste ficar independente

Dividindo a partir de Salvador
O nordeste seria outro país
Vigoroso, leal, rico e feliz
Sem dever a ninguém no exterior
Jangadeiro seria o senador
O cassaco de roça era o suplente
Cantador de viola, o presidente
O vaqueiro era o líder do partido
Imagina o Brasil ser dividido
E o nordeste ficar independente

Em Recife, o distrito industrial
O idioma ia ser nordestinense
A bandeira de renda cearense
"Asa Branca" era o hino nacional
O folheto era o símbolo oficial
A moeda, o tostão de antigamente
Conselheiro seria o inconfidente
Lampião, o herói inesquecido
Imagina o Brasil ser dividido
E o nordeste ficar independente

O Brasil ia ter de importar
Do nordeste algodão, cana, caju
Carnaúba, laranja, babaçu
Abacaxi e o sal de cozinhar
O arroz, o agave do lugar
O petróleo, a cebola, o aguardente
O nordeste é auto-suficiente
O seu lucro seria garantido
Imagina o Brasil ser dividido
E o nordeste ficar independente

Se isso aí se tornar realidade
E alguém do Brasil nos visitar
Nesse nosso país vai encontrar
Confiança, respeito e amizade
Tem o pão repartido na metade
Temo prato na mesa, a cama quente
Brasileiro será irmão da gente
Vai pra lá que será bem recebido
Imagina o Brasil ser dividido
E o nordeste ficar independente

Eu não quero, com isso, que vocês
Imaginem que eu tento ser grosseiro
Pois se lembrem que o povo brasileiro
É amigo do povo português
Se um dia a separação se fez
Todos os dois se respeitam no presente
Se isso aí já deu certo antigamente
Nesse exemplo concreto e conhecido
Imagina o Brasil ser dividido
E o nordeste ficar independente

Povo do meu Brasil
Políticos brasileiros
Não pensem que vocês nos enganam
Porque nosso povo não é besta

In een andere uitvoering:



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door borsjea » do aug 08, 2019 15:35

Wat ik mis in het verhaal is wat de investeringsplannen voor het Noord-Oosten zijn, voor het nieuwe regeringsjaar hoorden we over de aanpak van de droogte in het Noord-Oosten. Zeker als de agrarische sector hiervan kan profiteren en meer kan produceren kan het deze streek doen opleven er zijn nu te veel mensen afhankelijk van overheidssteun. De vraag is alleen of de gouverneurs het toelaten onafhankelijk van de bevolking past niet helemaal in hun politieke straatje.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door Martinho » vr aug 09, 2019 01:24

Ik zie o.a. DIT

"Vindt u dat het vrijgeven van deze cijfers (ontbossing) te maken heeft met belangstelling in die rijkdom?

A. Links gebruikt de minderheden om zijn objectief te bereiken. Ze zoeken naar een Afro-Braziliaan met gezond verstand. Waarom werd hij begunstigd met de politiek van quota’s in het verleden? Helemaal geen begunstiging. De kwestie van de indianen gemeenschappen, hetzelfde verhaal. Ze gebruiken de indiaan, de kleurling, de LGBT gemeenschap voor hun doeleinden. De bevolking in het noordoosten wordt voortdurend gebruikt."

Nog afgezien dat het in geen enkel opzicht een antwoord op de vraag is, zie ik complete wartaal. Ik hoop dat het de vertaling is die hieraan schuld is, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Maar zelfs als dat wel het geval is, klinkt het behoorlijk racistisch. En idioot anti-links natuurlijk. ZE gebruiken het NO? Ik zou zeggen: bestudeer eens wat geschiedenis en leer dat de heerlijke Portugezen waarover eerder wordt gesproken dat al deden. Overigens is in zin 1 het woord "objectief" dus gewoon doel. net zoals later. Maar dat is een detail.
Waar ik ook altijd redelijk kotsmisselijk van wordt is het gebruik van Afro-Braziliaan. Dat is een uitvinding van de VS, een soort van PC omdat daar het N-woord niet meer kan. Hier in Brazilie kan het nog gewoon naar mijn mening, het hoeft ook helemaal geen scheldwoord te zijn, maar misschien zijn er mensen met meer verstand van de fijne kneepjes van de taal om mij daarop te corrigeren. Ik denk niet dat Bolsonaro politiek-correct is, eigenlijk denk ik dat hij dat verafschuwd.
En dat B helemaal geen inzicht heeft in die zogenoemde LGBT (plus nog een paar letter meen ik) "gemeenschap" is duidelijk: dat is helemaal geen gemeenschap. Het zijn wat bijeengeraapte seksueel geaarde minderheden die elkaar net zo verketteren als hetero´s. Het is ook geen politieke stroming oid, dus hoe die "gebruikt" moeten worden door "links" in hun onderdrukking van het NO (wie in het NO?) en hoe deze uitspraak dan geduid moet worden, als die niet opzettelijk homofoob is.

Nee, geen LEUK stukje.

BAH



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4740
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: De president spreekt

Bericht door Felix » vr aug 09, 2019 13:52

De bevolking in het noordoosten wordt voortdurend gebruikt.
Dit is op zich al een discriminerende opmerking natuurlijk.

Bahia wordt altijd tot het Noordoosten gerekend. Het is een deelstaat met zijn eigen karakteristieken, maar de cultuur daar verschilt m.i. toch behoorlijk met die van andere Noordoostelijke deelstaten.

De Maranhão op zijn beurt lijkt meer op het Noorden dan op het Noordoosten.



Plaats reactie