Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door Redactie » zo aug 25, 2019 15:08

Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…
by Redactie


Afbeelding
… moet op de blaren zitten, naast de vele brandhaarden in het regenwoudgebied. Dit is wat president Bolsonaro deed, hierdoor de aandacht van de ganse wereld trekkend, Brazilië als belangrijkste ingrediënt gooiend in de kookpot van de G7, manifestaties provocerend in binnen- en buitenland en er zelfs in slagend om de pannenslagen (panelaços) uit de tijden van Dilma Rousseff opnieuw...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door Progresso » zo aug 25, 2019 17:22

Ik deel die analyse niet.

Het resultaat kan wel eens zijn dat onder deze president de ontbossing weleens tot staan kan worden gebracht. Zijn eigen achterban (de boeren) voelen de druk. Deze boeren kunnen met gemak hun productiviteit opvoeren. Daar is nog een hele weg te gaan en daar is echt geen nieuwe landbouwgrond voor nodig.

Nieuwe waterkrachtcentrales in het Amazonewoud zijn ook nergens meer voor nodig. Zowel wind-als zonne-energie zijn in Brazilië dermate goedkoop geworden dat het een kwestie van tijd is dat deze vormen van electriciteitswinning dominant worden in de energiematrix van Brazilië.

Als deze president ook maar enigszins slim is (heb mijn twijfels) gaat hij bij de leiders van de G7 rond de pet en vraagt gewoon 0,1% van hun nationaal product te storten in het Amazonefonds, om daarmee en 20 miljoen mensen uit de extreme armoede te halen, en het Amazonewoud weer te vergroten, en tegelijkertijd de export een zet te geven.

Eens kijken hoe Macron, president van het land van liberté, égalité en fraternité met name die 0,1% broederschap aan zijn kiezersvolk gaat verkopen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door Martinho » zo aug 25, 2019 18:35

Het gaat niet alleen om de boeren hoor. Het gaat ook om wat er IN de grond zit aan mineralen en grondstoffen.

En jij bent de grote voorvechter van windmolens, maar vergeet dat het niet alleen gaat om geld. In Nederland, dat tegenwoordig vol staat met die dingen, komt maar een paar procent van wind. En zonne-energie goedkoop. ook ´s nachts? Ik dacht het niet.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door comulder » zo aug 25, 2019 19:59

De internationale druk lijkt er iig wel voor te zorgen dat Bolsonaro iets minder hoog van de toren blaast. Echter, een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken....



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door Progresso » zo aug 25, 2019 20:04

Ja. Zet een moratorium op de huidige mijnbouw in het gebied. Haal de huidige mijnen op een zo'n zorgvuldig mogelijke wijze leeg.

Je kunt de Braziliaanse situatie mbt zonne- en windenergie niet vergelijken met de Nederlandse.

De wind hier in het Noord-Oosten is extreem goed voorspelbaar. De wind waait bijna constant met een flinke kracht 24 uur per dag van juni tot januari. Van januari tot mei hebben we bijna continue een flinke bries (in NL zouden ze er jaloers op zijn).

Eenzelfde verhaal gaat op voor de zonne-energie. Extreem voorspelbaar, de meeste productie als de airco het hardste moeten draaien, geen productie als de vraag naar electriciteit zeer laag is.

De huidige waterkrachtcentrales kunnen prachtig dienen als batterij voor de nachtelijke uren waar er ook geen wind is.

Niks geen utopisch geneuzel, maar gewoon de huidige realiteit in Brazilië:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 6756139740



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door Martinho » zo aug 25, 2019 22:57

Nog geen 10% van wind dus. En nog minder van zon.

Ja, zon is extreem voorspelbaar, die schijnt ´s nachts niet. En er zijn mensen die niet in het NO wonen, in het hele zuiden bijvoorbeeld is het wel aangenaam te verwarmen. Niet alleen overdag. Ik heb helaas mijn airco (om te verwarmen) moeten uitzetten wegens geldgebrek. Dan maar ziek. Zonnepanelen komen er niet, valt niet te financieren met een pensioentje en zonder enige subsidie.

En nog steeds wordt om om de hete brij heen gegeten. Nucleair mag niet in overweging worden genomen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door Progresso » zo aug 25, 2019 23:30

Nucleair energie propageren met een president als Bolsonaro aan het roer. Nog even afgezien van het feit dat de bouw van Angra 1-3 een grote slangenkuil van corruptie is gebleken. Nog even afgezien van het feit dat electriciteit opgewekt uit nucleair 6x zo duur is als zonne-energie.

Ja, mooie technologie, helaas is er geen enkele verzekeraar ter wereld die een simpele wa-verzekering wil afsluiten.

O, en wat die percentages betreft. Windenergie is pas 10 jaar geleden echt begonnen in Brazilië. Zonne-energie pas iets van de laatste 2 jaar. Duitsland had ongeveer 20 jaar nodig om op 50% te komen. Ik denk dat Brazilië binnen 10 jaar nagenoeg geheel CO2 vrij haar electriciteit opwekt.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door comulder » ma aug 26, 2019 01:02

Wind- en zonne-energie hebben de toekomst in Brazilië. Ben alleen bang dat er bepaalde belangen spelen die maken dat er tegenwerking is. Een bedrijf als Petrobras heeft natuurlijk meer belang bij blijvend gebruik van fosiele brandstoffen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door Felix » ma aug 26, 2019 01:02

om daarmee en 20 miljoen mensen uit de extreme armoede te halen
Mensen die in het woud wonen zijn doorgaans niet extreem armoedig. Ze halen hun fruit en vlees uit het woud zelf.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door comulder » ma aug 26, 2019 02:18

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij wonen er geen 20 miljoen mensen in het Amazonewoud en dan heb ik het niet over bewoners van Manaus, Santarem en andere grote(re) steden in het amazonegebied.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door Progresso » ma aug 26, 2019 18:12

Regio noord heeft iets van 18 miljoen inwoners. Maar daar doel ik niet op.

Ik heb het over de 20 miljoen mensen in Brazilië die in extreme armoede leven. Een land kan alleen geld herverdelen wat verdiend of gedoneerd wordt.

Iedereen heeft de mond vol met "Amazone is van ons". Laat die iedereen dan ook meebetalen, zodat Brazilië niet de noodzaak voelt om het Amazonewoud te ontginnen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Wie zijn billen verbrandt…

Bericht door borsjea » ma aug 26, 2019 20:07

Zou ontbossing wel nodig zijn als we alle beschikbare landbouwgronden optimaal kunnen gebruiken? Het klein Nederland staat al jaren in de top van grootste exporterende landen van de wereld. Met de kennis van Nederland en ook andere landen moet het volgens mij goed mogelijk zijn de huidige gronden beter te gebruiken.



Plaats reactie