Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
De carro popular voor het gewone volk, het OV wordt gratis in Fortaleza.
https://www.ne9.com.br/maior-cidade-do- ... -este-ano/
https://www.ne9.com.br/maior-cidade-do- ... -este-ano/
Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
Ik ben niet zo'n voorstander van "gratis", simpelweg omdat het geen waarde vertegenwoordigd en je nauwelijks kunt sturen op vraag en aanbod. Als ik het goed lees gaat de metro ook gratis worden. Dat zou helemaal goed zijn.
Nu nog Uber en 99 zover krijgen dat ze hun rijders sponsoren met EV's en de busmaatschappijen alleen nog maar concessies geven als hun vloot uitsluitend vernieuwd wordt met electrobussen.
Zo wordt de stad stapje bij stapje wat schoner, minder rumoerig en dus leefbaarder.
Nu nog Uber en 99 zover krijgen dat ze hun rijders sponsoren met EV's en de busmaatschappijen alleen nog maar concessies geven als hun vloot uitsluitend vernieuwd wordt met electrobussen.
Zo wordt de stad stapje bij stapje wat schoner, minder rumoerig en dus leefbaarder.
Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
Vraag me af of het überhaupt wel auto's gaat schelen. Voor de mensen die met de auto gaan was de bus nu al veel voordeliger. Maar die kiezen vaak voor de veiligheid om met de auto te gaan. Het zal hoogstwaarschijnlijk alleen wat extra reisbewegingen geven voor mensen die dit eerst niet deden omdat de bus te duur voor hen was.
Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
Er zijn een hoop mensen gestopt met het OV. Met 2 personen is het bijna net zo duur om met Uber te reizen naar bijvoorbeeld een shopping centrum.
Nu het helemaal niets kost denk ik dat veel mensen toch weer uit de Uber stappen.
En ook voor mensen voor wie de bus toch al te duur was zal de bus nu wel een alternatief worden. De slechtsbetaalden konden eigenlijk alleen in de eigen wijk werken. Heen en weer met de bus kostte iets van RS180 per maand. Die groep kan nu veel verder werk vinden wat waarschijnlijk net iets beter betaald en waar nul extra kosten tegenover staan. Met een beetje geluk moeten de werkgevers de lonen omhoog gooien omdat de werknemers niet meer "gevangen" zitten.
Nu het helemaal niets kost denk ik dat veel mensen toch weer uit de Uber stappen.
En ook voor mensen voor wie de bus toch al te duur was zal de bus nu wel een alternatief worden. De slechtsbetaalden konden eigenlijk alleen in de eigen wijk werken. Heen en weer met de bus kostte iets van RS180 per maand. Die groep kan nu veel verder werk vinden wat waarschijnlijk net iets beter betaald en waar nul extra kosten tegenover staan. Met een beetje geluk moeten de werkgevers de lonen omhoog gooien omdat de werknemers niet meer "gevangen" zitten.
Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
Het zal voor velen met nu al laag betaalde banen eerder andersom zijn. De schoonmakers beveiligers en horeca personeel kan vaak geen woning betalen in de buurten waar ze nu werken en krijgen nu derhalve meer concurrentie. Gelukkig hadden velen al een toeslag in hun loon zitten zodat dit gevolg wat vermindert wordt. Maar ik zie werkgevers ook wel in staat deze vergoeding te schrappen als het openbaar vervoer gratis is.Met een beetje geluk moeten de werkgevers de lonen omhoog gooien omdat de werknemers niet meer "gevangen" zitten.
Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
Dat lijkt mij logisch. Waarom zou een werkgever RS200 per maand betalen als het transport gratis is.
Je kunt nagenoeg ieder punt binnen de gehele metropool regio binnen anderhalf uur met het openbaar vervoer bereiken.
Toen ik nog in Maracanaú woonde nam ik geregeld de bus naar Beira Mar. In anderhalve uur stond ik daar. Nu de metro achter ons huis stopt zou je het zelfs met gemak binnen het uur kunnen doen. In 33 minuten stap je uit midden in het centrum en van daaruit pak je de bus naar Beira Mar, hooguit 20 minuten.
Tussen Maracanaú en het centrum van Fortaleza zijn duizenden woningen te huur met een prijs tot RS500/maand.
Ik denk niet dat het klopt wat je zegt.
Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
Voor een werkgever is dit inderdaad logisch en ze zullen alles doen om dit voor elkaar te krijgen.Dat lijkt mij logisch. Waarom zou een werkgever RS200 per maand betalen als het transport gratis is.
Maar voor de werknemer is dit als deze toeslag kostendekkend is een achteruitgang. Nu heeft hij dit vrij te besteden dat betekent ook dat als hij geluk heeft dat hij met iemand goedkoper kan meerijden deze optie niet meer heeft. Bovendien rijdt de bus na een bepaalde tijd niet meer en kan hij dit geld dus ook niet meer gebruiken voor alternatieven.
Dat is precies wat ik zeg. Iedereen die nu het geluk heeft en of dichtbij genoeg woont en met of de fiets of lopend naar het werk kan of nu wel de onkosten voor lief neemt of alternatieven heeft uit deze hele regio concurrentie krijgt. Wat waarschijnlijk ook een lager salaris tot gevolg heeft.Toen ik nog in Maracanaú woonde nam ik geregeld de bus naar Beira Mar. In anderhalve uur stond ik daar. Nu de metro achter ons huis stopt zou je het zelfs met gemak binnen het uur kunnen doen. In 33 minuten stap je uit midden in het centrum en van daaruit pak je de bus naar Beira Mar, hooguit 20 minuten.
Tussen Maracanaú en het centrum van Fortaleza zijn duizenden woningen te huur met een prijs tot RS500/maand.
Ik denk niet dat het klopt wat je zegt.
Nu hebben werkgever nog moeite om goed goedkoop personeel te vinden als ze hun bedrijf in een wijk hebben met veel of uitsluitend dure woningen. Dus die zullen hiermee wel blij zijn.
Vraag me ook af of de mensen die wonen en toeristen in de dure wijken wel zo blij zijn met een gratis bus die een hoop favela bewoners komt afzetten en na een tijdje weer op komen halen.
Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
Ik vind dit een beter idee. Lever je auto in en krijg drie jaar gratis toegang tot het openbaar vervoer:
https://www.polisnetwork.eu/news/barcel ... rt-ticket/
https://www.polisnetwork.eu/news/barcel ... rt-ticket/
Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.
Zou ik ook doen. Maar ik heb mijn auto gekocht voor 275,-. Maar zou wel meteen weer een andere kopen omdat je maar veel beperkt kan rijden met het openbaar vervoer waar ik woon.
Je kan veel beter het openbaar vervoer verbeteren dan het gratis te maken. Dit zou je moeten voorbehouden aan mensen die het niet kunnen betalen. Er zijn wel maatregelen te bedenken die meer opleveren maar die zijn niet zo populair.
Je zou nieuwe auto's bijvoorbeeld makkelijk kunnen begrenzen in snelheid en verbruik/km.
Privéjet verbieden.
Korte vluchten verbieden en alle vliegvelden verbinden met de trein.
Maar zoals veel maatregelen om het milieu te besparen wordt er niet bezuinigt op gebruik van energie maar moet dit anders worden opgewekt. Wat niet zelden leidt tot een exponentiële groei van gebruik van iets groener opgewekte energie wat per saldo niet leidt tot substantiële verbeteringen.
Je kan veel beter het openbaar vervoer verbeteren dan het gratis te maken. Dit zou je moeten voorbehouden aan mensen die het niet kunnen betalen. Er zijn wel maatregelen te bedenken die meer opleveren maar die zijn niet zo populair.
Je zou nieuwe auto's bijvoorbeeld makkelijk kunnen begrenzen in snelheid en verbruik/km.
Privéjet verbieden.
Korte vluchten verbieden en alle vliegvelden verbinden met de trein.
Maar zoals veel maatregelen om het milieu te besparen wordt er niet bezuinigt op gebruik van energie maar moet dit anders worden opgewekt. Wat niet zelden leidt tot een exponentiële groei van gebruik van iets groener opgewekte energie wat per saldo niet leidt tot substantiële verbeteringen.