Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » zo jan 07, 2024 16:04

Renner weg, nu ook een heel groot filiaal van C&A. Ik zag ook een aantal bankfilialen die hun duren hebben gesloten.

Gaat het dezelfde kant op als met de eens zo geliefde winkelstraat Monseigneur Tabossa?

Faz o L.


https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3463499



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » zo jan 07, 2024 19:13

Gaat het dezelfde kant op als met de eens zo geliefde winkelstraat Monseigneur Tabossa?

Faz o L.
Toen zat L dus niet in de regering. Net zo min als in Europa waar dit ook overal speelt. En zijn belasting voor de Chinese webwinkels wordt als een zege gezien voor de plaatselijke winkels. Al zullen vele alsnog ten onder gaan aan de Braziliaanse webwinkels zoals mercado libre.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Felix » ma jan 08, 2024 11:34

Faz o L

Dat heeft er natuurlijk niets mee te maken!

Winkels veranderen steeds meer in showrooms. Mensen gaan er producten bekijken die ze vervolgens op internet bij de voordeligste en betrouwbaarste leverancier bestellen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » ma jan 08, 2024 12:38

En waar sommige winkels wegtrekken eerst uit de winkelstraat monseigneur tabossa en daarna uit het centrum. Vergeet Progresso erbij te zeggen dat er de laatste jaren veel overdekte shopping centre bij zijn gekomen. En deze zullen op termijn het ook moeilijk gaan krijgen met internet aankopen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » ma jan 08, 2024 13:45

Het zijn niet "sommige" winkels. Als grote publiekstrekkers als banken en grote modeketens sluiten gaat de loop uit een winkelgebied.

En er zijn natuurlijk weer een aantal grote shoppingcentra geopend. Maar ten eerste komt daar een volledig ander publiek qua koopkracht, maar ten tweede zie je dat de oudere shoppingcentra hard achteruit gaan. Mooiste voorbeeld is Shopping Centrum Aldeota waar TAP zat. Daar staat één verdieping totaal leeg en zo zijn er tientallen van dat soort middelgrote shopping centra die kampen om te overleven.

Amazon, Shein, MercadoLivre en Shoppee spelen nog nauwelijks een rol in de detail. De reden is simpel. Transport en bezorging is extreem duur. Ik begrijp dat in Nederland er af en aan wordt gereden met bestelbusjes in de woonwijken.

Hier doet de postbode gewoon zijn ronde. Nadat Die Ik gestopt is heeft die ook nog tijd om een bakkie te doen. De venters blijven ook nog gewoon hun rondjes doen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » ma jan 08, 2024 19:19

Amazon, Shein, MercadoLivre en Shoppee spelen nog nauwelijks een rol in de detail. De reden is simpel. Transport en bezorging is extreem duur.
Terwijl in Europa en de VS het aandeel van de webwinkels intussen maar langzaam groeit had bijvoorbeeld mercado Libre een omzetstijging van meer als 50%. En ze zijn zoveel goedkoper dan de winkels dat de bezorgkosten in het niet vallen.
gaat de loop uit een winkelgebied.
Dit geld ook voor meubels en elektronica die je in elk van deze nieuwe grote shopping centra vind voor dezelfde prijs. Met als bonus een grote supermarkt en gratis parkeren. Dan blijven alleen de specifieke dingen over als goedkope kleding endergelijke. En dan gaan mensen i.p.v. 1x in de week nog maar 1x per maand.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » ma jan 08, 2024 20:31

:mrgreen: Dat hele online gebeuren staat in Brazilië nog in de kinderschoenen. Dus 50% groei van een laag bedrag is niet echt spectaculair.

Ik moet ook nog zien of al die shopping centra het overleven. Heel bijzonder vind ik het allemaal niet. Heb je er een gezien heb je ze allemaal gezien.

Maar het probleem ligt niet alleen bij de winkels. De industriële productie ligt ook al jaren op zijn gat. Het duidelijkst zie je dat bij de autoproducenten. Het kabbelt een beetje door, echt enthousiast gaat het niet.

De importen zijn wederom fors lager. Goed voor de deviezen, maar het duidt er gewoon op dat de binnenlandse vraag stagneert.


Het enige wat gewoon goed loopt, dankzij de vernietiging van Amazone en de cerrado is de boerderij Brazilië.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » di jan 09, 2024 00:49

Het enige wat gewoon goed loopt, dankzij de vernietiging van Amazone en de cerrado is de boerderij Brazilië.
Dat is wel heel cynisch. Brazilië groeit langzaam als grote speler in de wereld economie. En op hun continent worden ze steeds dominanter en doen ze het beduidend beter als de meest omliggende landen. En net als in de hele wereld wordt ook het aandeel van de boerderij in de economie in geld percentage uitgedrukt steeds kleiner.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » wo jan 10, 2024 19:16

Het zijn niet "sommige" winkels. Als grote publiekstrekkers als banken en grote modeketens sluiten gaat de loop uit een winkelgebied.
En daar loopt Europa al jaren op vooruit. Ondanks enorme publieke investeringen om dit te stoppen zonder resultaat, Hier geven ze de online winkels de schuld,ze hebben hier dan ook geen Lula om alles in de schoenen te schuiven. Hier een van de laatste slachtoffers die is omgevallen.
https://www.nu.nl/economie/6297222/laat ... t-aan.html



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 502
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door joaninha » za jan 13, 2024 10:54

In mijn woonplaats Emmen staan vooral in het winkelcentrum dat door grote verhuurders wordt geëxploiteerd hele stukken leeg. Het is een kettingreactie. Tijdens de pandemie vroeg een cafetaria ondernemer of hij tijdelijk korting kon krijgen. Daar viel niet over te praten en dus sloot hij zijn zaak. Staat nu al een paar jaar. leeg. Het is een trieste aangelegenheid als je door dat centrum loopt. Ze gaan nu proberen er nieuw leven in te krijgen. Winkels ombouwen tot appartementen en een opknapbeurt met miljoenen overheidsgeld. In het oude centrum met veel winkels die in eigen panden zitten zie je veel minder leegstand.
Wat grote warenhuizen betreft, ik was laatst in Assen. Daar zit een heel groot warenhuis. Van der Veen. Als je daar binnen bent heb je nog echt het oude V&D gevoel, een warenhuis waar je alles kon kopen. Hoewel het eigenlijk een verzameling van winkels is. Maar omdat deze niet door wanden zijn gescheiden geeft het een echt warenhuis gevoel.
Hoewel de V&D in zijn laatste jaren door nieuw beleid helemaal werd uitgekleed. Eigenlijk hadden ze daar van alles niets. Daar kon je niet slagen als je iets wilde kopen. Logisch dat het kapot ging.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » za jan 13, 2024 14:00

Het is niet te hopen dat het centrum van Fortaleza dezelfde kant uitgaat als Emmen.

Ik krijg als ik door het centrum loop toch altijd wel een hoog feira de Caruaru sentiment.




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » za jan 13, 2024 14:51

miljoenen overheidsgeld.

winkels die in eigen panden zitten zie je veel minder leegstand.
Daar zit het grootste probleem. Er wordt schaarste gecreëerd door de overheid door winkels maar op beperkt aantal plaatsen toe te staan. Vervolgens wordt alles opgekocht door partijen die alleen maar belang hebben in een zo groot mogelijke huur opbrengst. En vervolgens worden de kosten om de leegstand aan te pakken, maar ook bijvoorbeeld faillissementen op de gemeenschap.

En dit geld niet alleen voor winkels, maar ook restaurants, overnachtingen, en wonen is hierdoor in Nederland extreem duur.

De overheid moet zijn beleid hierop aanpassen anders blijft dit een bodemloze put waar het alleen maar achteruit gaat.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 502
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door joaninha » vr jan 19, 2024 14:13

Gisteren ben ik overigens met mijn vriendin naar het centrum van Fortaleza geweest om wat kleren te kopen. Ik zag eigenlijk geen leegstand in de winkelstraten waar we doorliepen. Het zijn niet de voornaamste winkels die er zitten, maar het was wel druk. Drukker zelfs dan in de shoppings met hun dure winkelketens vind ik. De winkels gaan wel vroeg dicht. Met de Uber kwamen we ook door de Mon. Tabosa winkelstraat. Dat lijkt me een aflopende zaak. Meer leegstand dan winkels. Maar het was een voorname winkelstraat en juist die cliëntele, gevolgd door de winkels zijn vertrokken naar de shoppings.
In het centrum zie je ook veel winkels die je in de shoppings niet gauw zult aantreffen. Zoals complete winkelstraten met alleen maar kledingstoffen op de rol. Blijkbaar wordt in Brazilië nog heel veel kleding zelf genaaid.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 502
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door joaninha » zo jan 21, 2024 17:19

Een bank is overigens al lang geen publiekstrekker meer. Het overgrote deel van de zaken wordt tegenwoordig afgehandeld via internet en zeker in Brazilië betalen steeds meer mensen digitaal. In Nederland zijn alleen in de grotere plaatsen nog bankfilialen aanwezig waar je zelfs helemaal geen echt geld meer kan krijgen. Die hoeven echt niet op een A lokatie te zitten. Want er worden alleen nog bepaalde dingen afgehandeld die je meestal maar eens in de zoveel jaar doet zoals hypotheken en zo. Hoewel je die tegenwoordig ook gewoon via internet kan afsluiten zonder dure adviseurs etc. Toen ik in mijn woonplaats geld wilde pinnen zag ik dat de pinautomaten bij Abnamro waren opgeheven. Toen ik de bank binnenging om te vragen hoe ik geld kon pinnen, verwezen ze mij naar de AH en de bibliotheek waar zich binnen een pinautomaat bevindt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » zo jan 21, 2024 18:00

Ja, dat geldt voor vele andere publiekstrekkers.

Je had vroeger, misschien nu nog wel, het staatsschuld sanerings bureau waar je je naam kon "schoonmaken".
Rijen dik stonden daar altijd al om zeven uur s-ochtends.

Als al die grote publiekstrekkers een voor een weggaan betekent dat wat voor de dynamiek van een stad. Zitten we straks allemaal in een condomínio achter onze computer en de enige reden om nog buiten de veilige muren te treden zijn de bezoeken aan ziekenhuizen en wat sporadisch familiebezoek.

We leven in bijzondere tijden.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 502
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door joaninha » do jan 25, 2024 03:30

Ook niet erg efficiënt. Uren in de rij. In die uren kom je niet aan winkelen toe. Maar er gaat inderdaad veel veranderen. Ook medische diensten worden straks met AI straks voor een deel thuis afgehandeld. We worden straks zeker zo contact gestoord als Japanners die geen relatie meer durven aangaan, laat staan een gezin stichten. Die zijn al aan het uitsterven.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door borsjea » vr jan 26, 2024 02:33

Had er al eerder elders op dit forum melding gemaakt. Hier in Curitiba waar in het centrum 2022 een grote deel vd deuren was gesloten was dat bij mijn eerste hernieuwe bezoek halverwege 2023 compleet anders en in de belangrijkste winkelstraat beperkt tot de leegstand van een brillen winkel waarvan ik weet dat daar een juridische procedure loopt mbt oplichting. Twee weken geleden bij een bezoek was dit nog steeds de enige gesloten winkel die dag ook wat uitvoeriger rond gekeken, een hoop nieuwe aanbod, meer variatie als vroeger. Deze week ook weer eens bij de mercado municipal geweest waar eind 2022 het doodstil was en ondernemers klaagde. Hier ook een compleet ander beeld gezellig druk voor een doordeweekse dag, winkeliers die te vreden waren en dat ondanks dat de omgeving wegen en stoepen al maanden te maken hebben met hervormingen en de bereikbaarheid slecht is.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » ma jan 29, 2024 17:21

Ik zag op tv dat ze in Sao Paulo steeds meer problemen krijgen in het centrum van te veel aanloop. Een elektronica winkel werd voor de zoveelste keer compleet geplunderd door drugsverslaafden en zegt nu de handdoek maar te gooien. Begint net zoals in Amerika steeds meer een probleem te worden met deze zombie gemeenschappen. Ben benieuwd of ze hier nog een oplossing voor vinden anders wordt dit in elke grote stad een probleem. Ook in Europa zie je dit in de steden langzaam ontstaan.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door borsjea » ma jan 29, 2024 17:49

De tijdschema's zullen ongetwijfeld in Brazilië niet overal gelijk oplopen, maar ik krijg in São Paulo en Curitiba weer de indruk dat er een terugkeer naar de winkelstraten is. Heb tussen 2012 en 2018 diverse winkels in winkelcentrums ontworpen in het begin mocht niet iedereen zich zo maar in een winkelcentrum vestigen en moest je toch al een aantal jaren een winkel of liefst meerdere winkels op straat hebben. Voor de grote jongens de "lojas âncoras" stonden de deuren wijd open, dat waren de lokkers die nauwelijks of geen huur en andere bijdragen betaalde. Een enorme groei van shoppings leide tot een enorme groei van dit soort winkels met de bijbehorende personeels en voorraad kosten. Centrums waar de shoppings op enkele minuten lopen uit elkaar liggen is niet ongewoon. Dat juist deze grote jongens omvallen is niet ongewoon.
Waar klanten de winkelstraten eerder ontvluchten om in de koele winkelcentrums rond te lopen lijkt nu gekeerd te zijn. Hier in Curitiba is de oudste auto vrije winkelstraat gezellig druk en met de aanwezigheid van veel meer variatie in winkels en niet de standaard grote ketens.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 14:45

Iconische Berlijnse warenhuis KaDeWe vraagt faillissement aan - https://nos.nl/l/2506780



Plaats reactie