Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Ned Evangelico
Artikels: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: ma nov 15, 2010 13:29

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Ned Evangelico » do sep 24, 2015 04:21

Bij Fretcar kun je inderdaad niet met een buitenlandse credit card kopen. Je kan je tickets gewoon in Fortaleza kopen - bij de Beira Mar kun je een Fretcar vinden in de straat waar ook McDonalds is. Ik denk dat buiten het weekend, 1 dag van te voren al volstaat om een plaats in de bus te bemachtigen.



Paal
Artikels: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jun 17, 2015 12:35

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Paal » vr sep 25, 2015 10:04

Ik ben in Oktober in Fortaleza.

Stel ik wil naar Jericoacoara, waar raden jullie me dan aan de (bus) reis te boeken?
Ik wil dan in één dag op en neer OF eventueel één nachtje daar blijven.

Bedankt.



Ned Evangelico
Artikels: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: ma nov 15, 2010 13:29

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Ned Evangelico » vr sep 25, 2015 11:05

Ik woon in Jericoacoara - en kan je verzekeren dat in 1 dag op en neer gaan niet aan te raden is.

Snelste manier om vanuit Fortaleza naar Jeri te reizen is in ongeveer 4,5 - 5 uur per auto (4x4). Per gewone bus (Fretcar) ben je wel 7 uur onderweg. Je zou kunnen overwegen om georganiseerd met een micro onibus te komen. Die halen je op bij je hotel in Fortaleza en brengen je te aan je pousada in Jeri (overstap in Jijoca naar truck). Die tour is inclusief een (loop) tour naar de Pedra Furada en op de terugweg een 2 urige stop bij Lagoa Paraiso - alvorens weer terug te reizen naar je hotel in Fortaleza.

Prijzen bij benadering:
*Fretcar (officiele bus) R$ 80 vanaf Beira Mar (Rodoviaria goedkoper)
*Micro onibus R$70 (ook met mogelijkheid om incl. pousada te kopen)
*4x4 Hylux R$500

Fretcar zit in de straat bij McDonald - micro onibus bieden ze aan op de Beira Mar naast de markt, schuin tegenover Praiana Hotel (of vraag in je hotel - de 4x4 kun je wel via je hotel regelen.

Het is mogelijk om er met een gewone (huur) auto heen te gaan. Het is dan wel aan te raden om bij de afslag naar Jeri een gids te nemen om een gaanbare weg door het zand te wijzen voor het laatste stuk. Onthou wel dat je tegenwoordig verplicht bent om je auto op de parkeerplaats bij de ingang van Jeri te parkeren (R$10 pd).

Ik denk dat voor de meeste mensen die voor een aantal weken naar Fortaleza gaan, Jericoacoara wel een aangename afwisseling kan zijn. Nadeel is wel dat het even duurt voordat je er bent.



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » za sep 26, 2015 23:32

Voor wie het leuk vind om eens een voetbalwedstrijd in Castelão bij te wonen. Morgen, 27-9 speelt Fortaleza Esporting Clube om 19.00 uur tegen ene Águia. Ik ben er achter waar je kaartjes kunt kopen.
(20 R$ voor Superior tot 140 R$ voor premium.) Ze zullen ook wel kaartjes van de andere clubs verkopen. Je kunt voor R$20,= ook een rondleiding door het stadion krijgen. Ma-di-do-vrij.
Zie arenacastelao.com Contato: (85) 3304-4501 Visitas Guiadas visitaguiada@arenacastelao.com

Pontos de vendas: Fortaleza Esporte Clube
Estádio Alcides Santos (Av. Senador Fernandes Távora, 200 – Pici)
Leões do Pici Store (Av. Barão de Studart, 2550 – Loja 4 – Joaquim Távora)
Leão Shop 1 (Av. Washington Soares, 1360 - Loja 10 - Edson Queiroz)
Leão Shop 2 (Rua Germano Franck, 300 - Shopping Parangaba 1º piso)
Loja Tricolaço 1 (Av. Bezerra de Menezes, 1548 – Loja 10 – São Gerardo)
Loja Tricolaço 2 (Rua Pedro Borges, 143 – Loja 13 – Shopping Lisbonense- Centro)
Loja Tricolaço 3 (Av. Dom Luis, 500 - Shopping Aldeota - Piso L0 - Lojas 7 e 8)
Lojão do Ariosvaldo (Av. dos Expedicionários, 3416 – Loja 04 – Benfica)
Loja Amor Eterno 1 (Rua 24 de Maio, 822 – Loja 19 – Shopping Center Maio – Centro)
Loja Amor Eterno 2 (Rua Senador Pompeu, 791 – Stand 45 – Centro)
Loja Benfica (Av. Carapinima, 220 – Loja 11 – Estacionamento Shopping Benfica – Benfica)
Fortaleza Store (Av. Dom Luis, 10 - Aldeota)
Loja Caldeirão (Rua Des. Lauro Nogueira, 1500 - Papicu - Shopping Riomar)
Aguerrido Store (Rua 24 de maio, 822 - Shopping Center Maio - Centro)
Loja Rugido do Leão (Rua Bom Jesus, 957 - Bom Jardim)



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Ajax » zo sep 27, 2015 10:44

Thanks Floriano, goeie tip!

Als ik me niet vergis is dit de laatste wedstrijd in de serie C groep en is Fortaleza dan 1e of 2e en gaat dan door naar de volgende ronde. Die volgende ronde is dan een uit en thuiswedstrijd en is bepalend of ze dan promoveren naar de serie B. De laatste jaren was dit iedere keer een struikelblok en bleven ze daardoor steeds in de serie C. Mochten ze het deze keer halen, dan denk ik dat de stad op zijn kop staat. :)



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » zo sep 27, 2015 11:56

Ik heb inmiddels 2 overnachtingen in de Serra de Guaramiranga geboekt, bij Aratuba. Lijkt me erg mooi,
met plaatsen als Mulungu, Baturité en Redenção. Als je op FretCar op Aratuba zoekt blijk je al om 05.00 te kunnen vertrekken. En deze gaat óók via Guaramiranga. Zoek je op deze laatste dan geeft het alleen maar 09.15 aan. Vreemd. Lijkt me prachtig, om in de ochtendschemering het binnenland in te rijden.

WEET IEMAND VANWAAR DE BUS VERTREKT, TERMINAL JOAO THOMÉ?

Over 2 dagen vertrek ik, met de TAP.Ik ga zeker ook nog even bij de vrienden van Bertje langs, in de achterstandswijken. k zal ze eens aan het lachen proberen te maken met wat palavrões. En als er binnenkort in het Diário do Nordeste zoiets staat als:

“Estrangeiro europeu é esfaqueado e matado a pauladas” ,

dan is dit mijn laatste reactie geweest.

p.s. Ik ga zeker proberen een wedstrijd in Arena Castelão bij te wonen. Al was het alleen maar om het stadion te zien en de sfeer mee te maken.
Laatst gewijzigd door Floriano op ma sep 28, 2015 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Bert » ma sep 28, 2015 01:11

Ben benieuwd hoe je dan de watervallen , pico alto, dat kerkje op die heuvel allemaal gaat bezoeken. Zijn nou net niet
allemaal loopafstanden...wemelt daar ook niet van taxi's en/of publiek transport.....



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » ma sep 28, 2015 01:46

Liften misschien?


Aqui jaz o Floriazinho.
Descanse em paz.... :cry:



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5046
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door quasimodo » do okt 01, 2015 16:30

Als je nog naar het voetbal wil. Kaartjes gaan snel (Portugees)

http://tribunadoceara.uol.com.br/esport ... no-1o-dia/



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » zo okt 04, 2015 00:20

Gisteravond gebroken aangekomen in Fortaleza. Vanmorgen bij het opstaan was ik slecht door de verschrikkelijke hitte. Ik dacht: Waar ben ik aan begonnen. Maar is verder eigenlijk zeer goed gegaan. Heb al 2x zonder problemen geld op kunnen nemen( Santander op vliegveld, en bij Bradesco.) Heb vanmorgen een vaartocht gemaakt met dat schip ( iets met pirata) langs de kust.
Met vrijwel alleen braziliaanse toeristen. Ik vond ze bijzonder aardig, vroegen me waar ik vandaan kwam, etc.
Was erg grappig om te zien dat een deel nauwelijks interesse in de stad had, maar constant selfies aan het maken was, in diverse posities en standen. Ik heb al een kaartje voor de bus naar Aratuba gekocht, bij FretCar, aan de Beira Mar. Ze zijn niet zichtbaar vanaf de straat, maar zitten in een of ander shoppingcenter. Ook de mensen aan de Beira Mar, allemaal erg aardig. Ik kan dat niet rijmen met de angst die sommigen lijken te hebben om alleen maar door de stad te lopen.
Ik voel dat totaal niet, ben tot Mucuripe gelopen, heb hier en daar een praatje gemaakt met verkopers en bewoners.
Het zit vooral tussen de oren. Als men zich normaal gedraagt en vriendelijk groet is er niets aan de hand.
Zo lopen alsof men daar ergens om de hoek woont.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1015
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Wade » zo okt 04, 2015 10:26

Oww dat is het, het zit gewoon allemaal tussen onze 2 oren en Fortaleza is een veilige plek om vrij rond te lopen!
Wat een opluchting zeg, ik dacht dat al die moorden en overvallen waarvan bijna iedereen op dit forum een slachoffer van nabij ken(t)(de) écht gebeurd waren, how silly of me... :o !

Begrijp me niet verkeerd jongen, ik vind 80 à 90% van de Brazilianen ook zeer aardig en gastvrij. Ik moet zelfs bekennen dat ik er de eerste keren dat ik de stad en het land bezocht waarschijnlijk net als jij over dacht (onschuldige naïviteit), tot ik die andere 20% van nabij leerde kennen.

Zelfs de Braziliaan zelf heeft er moeite mee een andere Braziliaan te vertouwen...



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Ajax » zo okt 04, 2015 11:59

Bert heeft wel een punt. Vaak worden zulke reisjes gemaakt dat je ergens verblijft en dan al die trekpleisters langsgaat met een busje. Omdat zelf allemaal te doen is misschien wat omslachtig.

De serra is overigens wel veiliger dan de stad, maar je hebt genoeg waarschuwingen inmiddels. Ga zeker 's avonds niet naar plekken die je niet kent.

Het voetbal kan misschien toch lastig worden zoals de link van Quasimodo aangeeft. Als ik het goed begrijp is die wedstrijd de 10e of 19e en zal wel uitverkocht raken. Als over twee wedstrijden Fortaleza de betere is dan promoveren ze naar serie B. Wat er dan gebeurt is misschien te vergelijken met de finale van het laatste staatskampioenschap:

https://www.youtube.com/watch?v=LPou7K_eGWk

Fortaleza werd toen namelijk (na vier keer Ceara) weer eens kampioen. Maar dat is waarschijnlijk niets als ze (na dramatisch missen van promotie de afgelopen jaren) deze keer promoveren...

Of zijn er nog andere wedstrijden?



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » ma okt 05, 2015 02:15

Dinsdag 13 oktober speelt het nationale team van Brazilië in het Castelão ,ik meen tegen Venezuela.
Helaas ga ik nou net op die dag al weer terug.
Ik ga wel morgen-als het mogelijk is- voor 20 reais
het Castelão bezichtigen. Onder begeleiding van een gids. Afspraak maken is niet nodig, wel gewenst om even te bellen of er niets tussen is gekomen, bijvoorbeeld een training.
Vanmorgen via Praia Iracema naar het centrum gelopen.
Daar ziet men al een andere Fortaleza. Wat de mensen niet moeten doen om een paar reais te verdienen.
Zoals bij de Mercado dos Fabricantes. Shockerend ,die armoede hier. En dan ben ik niet eens in de buitenwijken geweest.
Het klimaat vind ik hier verschrikkelijk tegenvallen. Had zoiets als in Natal verwacht, maar hier voelt het heel anders aan met een zeer felle zon. Ik voel me er soms echt ziek bij. Het belemmerd me in de plannen die ik had.
Ik ben na ongeveer 2 1/2 uur maar weer teruggegaan naar mijn Hotel, en daar de middaguren doorgebracht.
Buiten is het niet vol te houden. Inderdaad nogal een een stom idee om uren in het binnenland te willen wandelen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5046
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door quasimodo » ma okt 05, 2015 11:19

Dinsdag 13 oktober speelt het nationale team van Brazilië in het Castelão ,ik meen tegen Venezuela.
Klopt om 22:00 lokale tijd. 3:00 Nederlandse tijd. Kaartverkoop start vandaag. Marco van Bar internacional en Wil van Bar do Will probeerde kaartjes te regelen. Dus als je snel bent kun je misschien nog mee.



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » do okt 08, 2015 02:21

Maandag stadion Arena Castelão voor een bezichtiging bezocht, per bus.
Je moet het een keer meegemaakt hebben, het braziliaanse openbaar veevervoer.
Met de ônibus vanaf Abolição naar de Terminal Rodoviário Papicu.
Daar een andere lijn genomen. Toch totaal een uur in de bus.

Voor degenen die willen weten hoe het hier werkt:
Een Terminal Rodoviário is een afgesloten eindhalte. Je kunt hier op een andere lijnnummer
overstappen, zonder opnieuw te hoeven betalen. De bussen hebben in het midden een dubbele deur die dus alleen op deze eindhaltes geopend worden. Je hoeft dan niet meer langs de bestuurder of de cobrador (een 2e man die afrekend.)
Stap je onderweg uit om een andere lijn te nemen, betaal je opnieuw. Voor 2.40 real kun je zo tientallen kilometers reizen.Er zijn hier geloof ik 7 van zulke Terminais.

De chauffeurs (motoristas) tonen werkelijk geen enkele respect voor de reizigers.
De mensen moeten haast rennen om de bus in te komen. Binnen een 3-tal seconden klappen de deuren weer dicht.
Sta je nog op het trapje.
Je zou het niet eens erg gaan vinden als deze arrogante mensen eens een vuurwapen tegen het hoofd krijgen.
Ieder krijgt wat het verdient, ( Vrij naar Bertje).
De mensen waren me erg behulpzaam onderweg.
Voor toeristen die geen woord portugees spreken is het absoluut af te raden om met de stadsbussen te reizen. Verwacht niets van het personeel.Doe het niet! (De regiobussen zijn een stuk beter.)

Het stadion Castelão ziet er modern en strak uit. Het viel me op dat het allemaal vrij sober is, basic.
Zelfs de speciale kleedruimte die ze aanhouden voor alleen maar het nationale team
had niet meer dan wat kasten en een viertal houten banken. Met als enige luxe 2 whirlpools.
Ze verwachten voor 13 oktober een volle bak (63000). Dat moet prachtig zijn. En dat s‘avonds met de verlichting aan. Helaas ga ik de 13e terug naar Nederland .

Nadien nog een beetje door die wijk daar vlakbij gelopen, de mensen vriendelijk en bedrijvig.
Met allerlei kleine “fabriekjes”. Ik zag er een gipsplaten maken, met ik geloof een soort wapening er in van vezels, sisal misschien?

Een mevrouw daar reageerde verbaast toen ik zij dat ik als toerist uit Nederland aan de Beira Mar verbleef.
(Você não é daqui?) En mijn portugees is helemaal niet zo goed. Af en toe tenenkrommend.
Dus de algemene opmerking dat ze vanaf een afstand al zien dat je een gringo bent en dus niet welkom of zo,
gaat helemaal niet op. De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Als je vriendelijk groet en een beetje kontakt legt wordt je wel degelijk geaccepteerd. Ik zou iedereen aanraden om je een beetje tussen de lokale bevolking te mengen.
( Ik bedoel niet de écht verpauperde wijken.) Er gebeurd je niets.
En dat heb ik ook in het vliegtuig gehoord van iemand die er woond.
“Wees niet bang, als je je normaal en fatsoenlijk gedraagd kun je normaal door de stad wandelen.”

Mensen die in Nederland misschien kritiek hebben op “de allochtonen" ,dat ze zich apart houden,
doen dat misschien in nog veel sterkere mate zelf als ze in het buitenland zijn. Zien zich als een speciale soort.


Later nog iets over de bustocht naar Aratuba( Serra de Guaramiranga) die ik beter niet had kunnen maken.
Maar die ik ondanks meerdere waarschuwingen toch doorgezet heb.
Ben nu, na één dag alweer terug... Graças a Deus.
Maar het is daar vanaf Baturité tot aan Aratuba werkelijk prachtig, een paradijsje.
En in de buurt van Guaramiranga zou het nóg mooier zijn, met veel bloeiende bomen en bloemen.
Maar zover ben ík dus niet gekomen.






.
Laatst gewijzigd door Floriano op vr okt 09, 2015 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.



herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door herm » vr okt 09, 2015 11:04

De meeste buschauffeurs zijn gewoon aardig hoor, doe eens een bom dia motorista en je hebt een praatje, ik ben wel eens door een inmiddels bekende motorista (in een bijna lege bus s'avonds laat) bijna thuis afgezet, als ik had gewild mocht ik van hem zelf rijden :wink:
Guaramiranga moet je eigenlijk niet per openbaar vervoer maar met een eigen (huur) auto doen. Is prima te doen in 1 dag en inderdaad een mooie tocht met veel afwisseling en verrassend fris daar hoger in de bergen.


Nada

hammer
Artikels: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 01:26

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door hammer » vr okt 09, 2015 17:52

Floriano ik heb daar 8 jaar gewoond ,en weet dus hoe het daar werkt,volgens mij ben je ziende blind.Maar goed je hebt nog even te gaan,om overvallen te worden of zo.
:lol:



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » za okt 10, 2015 02:10

Natuurlijk, het zal niet voor niets zijn dat heel veel auto’s hier geblindeerde ramen hebben,
en bijna overal traliewerk voor de ramen zit.
Ben gisteren met de metro(of trein, het is bovengronds) naar Caucaia geweest.
(Wat een afschuwelijk traject, echt niets moois gezien. Doffe ellende)
Er gingen maar liefst 3 beveiligers mee. Zullen ze niet zonder reden doen.

Alleen ík merk er totaal níets van. Heb echt niet één keer iets vervelends meegemaakt.
En ben toch vooral buiten die boulevard aan de Beira Mar geweest.
Driemaal richting Iracema en Mercado Central( daar zie je ook daklozen slapen).
Naar de shoppingcentre in Aldeota, Arena, Mercado São Sebastião , en uren van Aratuba naar Mulungu gelopen...

Ik vind juist dat men hier heel respectvol met elkaar om gaat. In het verkeer bijvoorbeeld.
Niks geen agressie, hard optrekken, claxoneren. Men geeft elkaar de ruimte.
Ik wou dat het in Nederland zo was. Als ik daar door de stad fiets komen ze soms
zo hard uit de zijwegen aanrijden, alsof ze me dood willen gaan rijden.

Maar misschien ben ik wel ziende blind! Nog vijf dagen….


P.s. : Zat net al bijna onder de auto bij Pão de Açucar aan de Abolição.
Had niet in de gaten dat daar een klein stukje twéérichtingsverkeer is.
Maar de bestuurders zijn heel alert, en dat in het donker.



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Salseros » za okt 10, 2015 09:31

Ik vind juist dat men hier heel respectvol met elkaar om gaat. In het verkeer bijvoorbeeld.
Niks geen agressie, hard optrekken, claxoneren. Men geeft elkaar de ruimte.
Ik wou dat het in Nederland zo was. Als ik daar door de stad fiets komen ze soms
zo hard uit de zijwegen aanrijden, alsof ze me dood willen gaan rijden.
Nou, ik weet niet waar je bent geweest en dit geconstateerd hebt... maar bijvoorbeeld op Av. Abolicao achter de Beira Mar rijden ze als idioten. Ze rijden van links naar rechts zonder richting aan te geven, staan met 3 rijen voor het stoplicht als er eigenlijk maar ruimte is voor 2. Een zebrapad oversteken is soms ook levensgevaarlijk, ze stoppen vaak niet voor je. En ze claxoneren om de 5 minuten voor de gekste dingen (zo van, let op ik kom eraan!! even toeteren dus!). En dan zie ik soms inhaalmanoevres.... nog vreemd dat het vaak nog goed afloopt.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » za okt 10, 2015 16:53

Zit ik eigenlijk wel in hetzelfde Brazilië en Fortaleza?
Omdat ik alles zo anders ervaar.

Dat even heel kort claxoneren bij onoverzichtelijke situaties- van pas op , er komt iemand aan-
vind ik juist heel handig en veilig.
Laatst gewijzigd door Floriano op za okt 10, 2015 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.



Plaats reactie