prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door René » wo apr 29, 2015 03:43

De stijging van de Selic, die na jaren van daling in 2010 weer begon te stijgen, wordt gebruikt om inflatie tegen te gaan; hogere rentes remmen geldleningen en stimuleren spaargedrag. En dat werkt normaal vrij redelijk... Ook In Brazilie lijken de grafieken te bewijzen dat het werkt..... Maar eerlijk gezegd begrijp/geloof ik het niet helemaal dat het in BR werkt....De Braziliaan koopt bijna alles met een creditcard op afbetaling. De rente op deze kaarten schommelt momenteel rond de 250% op jaarbasis {http://www.valor.com.br/financas/385571 ... tra-anefac}. Dus van 12.75 naar 13 of 13.25 maakt voor de consument niet uit.... ze hebben geen idee dat de Big Mac uiteindelijk geen 13 maar 30 reais kost..... De Braziliaan heeft een bepaald bedrag te besteden en dat besteed hij dan ook {op krediet}... het feit dat de prijzen in de supermarkten stijgen, betekent niet dat hij minder uitgeeft, maar er minder voor terug krijgt. De Selic stijging remt dus niet het dagelijkse leengedrag van de Braziliaan, en het woord sparen, of eerst sparen en pas daarna kopen kennen ze niet. Dus m.i. heeft de inflatie in BR geen invloed op de uitgaven, maar alleen op de verkoop cijfers; self fulfilling prophecy.... De stijging heeft wel een negatieve invloed op nieuwe investeringen, maar okay, die worden een paar jaar uitgesteld en dat komt allemaal wel weer goed. Echter... de tegenwoordig grote middenklasse die hun woningen via de bouwer en hun autos via de bank hebben gefinancierd tegen variabele rentes... Daar ligt een risico die een hele economie naar de kloten kan helpen. De eerste indicatie dat een economie in gevaar komt, is het "new car sales" cijfer. Daarna volgt een daling in huizen verkoop/nieuwe bouwprojecten, en als de rente te veel stijgt, worden autos terug gevorderd, gedwongen huizen verkopen..... en de crisis is compleet..... De enige reden om de selic te verhogen m.i. is om de daling van de real tegen te gaan; de gedachten van een deel van de economisten is dat als de rente hoog is, buitenlandse beleggers daar van willen profiteren en in de munt investeren. En inderdaad, een rentestijging laat soms een kortstondige waarde stijging zien. Vaak al voordat de rente is verhoogt. Valt de rentestijging tegen of is gelijk de verwachting, pleurt de munt weer in elkaar en keert men terug naar het feit dat alleen zwakke munten een hoge rente hebben {ben benieuwd naar de koers van de real, ná de rentestijging, het moment dat verwachting een feit is; op de financiële markten wordt veel waarde gehecht aan het gezegde; "buy the rumour, sell the fact"} . Maar ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd....... @Progresso????



Jazzman
Artikels: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: ma sep 22, 2014 09:27

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door Jazzman » di sep 22, 2015 09:47

Kan iemand mij uitleggen wat er bij komt kijken wanneer ik een appartement in Fortaleza wil verkopen en ik wil het geld weer terug naar Nederland halen? Ik dacht ooit begrepen te hebben dat investeren in Brazilie relatief gemakkelijk gaat, maar dat wanneer je het geld weer uit Brazilie wilt onttrekken, je tegen allerlei kosten en regels aanloopt. Fabel of waarheid? Dit maakt nogal een verschil om al dan niet in Brazilie (in onroerend goed) te investeren.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door René » di sep 22, 2015 21:36

Heel simpel; Koper laat zijn bank het bedrag naar je Nederlandse rekening overmaken. Die bank wil een paar documenten zien, waarvan een het bewijs is dat je belasting over de winst hebt betaald (even een boekhouder zoeken en die regelt dat).
Groet,
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door Progresso » di sep 22, 2015 23:31

Behalve de belasting over de winst krijg je bij de overschrijving naar het buitenland ook te maken met de IOF-belasting, die bedraagt ongeveer 7% van het overgeschreven bedrag.

@Fortalezahouses: Weet jij hoe die "winst" wordt berekend? Als je een krotje opknapt en daar geld in hebt geinvesteerd om het op te knappen dan is dat geinvesteerde geld in mijn ogen natuurlijk geen winst. Ziet de Receita Federal dat ook zo?



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door René » wo sep 23, 2015 05:08

@Progresso; Ja de verkoopwaarde min de opgegeven waarde van de IRPF (belastingaangifte) over het voorgaande jaar. De meeste buitenlandse eigenaren doen geen afgifte (wel verplicht). Vandaar dat je een boekhouder nodig hebt om een le late aangifte te doen.

Sinds wanneer is die 7%? Begin dit jaar heeft de NL ontvanger 100% van de overgemaakte knaken ontvangen...
Groet,
René



Jazzman
Artikels: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: ma sep 22, 2014 09:27

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door Jazzman » wo sep 23, 2015 12:43

Dus ik betaal bij verkoop alleen belasting in Nederland (over de winst) en niet in Brazilie?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door Progresso » wo sep 23, 2015 15:31

@Jazzman: Je betaalt in Brazilië belastng over de winst. De winst komt in je belastingaangifte inkomensbelasting van Brazili]e. De hoogste schijf bedraagt tegenwoordig 27,5%.

Het ontvangen geld komt op je bankrekening en moet je volgens mij in Box3 (vermogen) op geven. Als het goed is stond je huis in Brazilie ook al in Box3. Ik kan me voorstellen dat als het ontvangen geld significant meer is als wat je al die jaren hebt opgeven als waarde van de huizen de belastinginspecteur even de wenkbrauwen doet fronsen.

IOF is inderdaad geen 6,38% maar "slechts" 0.38%. De hogere IOF geldt alleen als je het geld op een Braziliaanse rekening zet en die rekening vanuit het buitenland met een debit of creditcard leegtrekt.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door René » wo sep 23, 2015 20:51

De winst over og is volgens mij max 15%. Maar je kan zelf bepalen hoeveel je betaald. Op het moment dat je je woning verkocht hebt weet je de verkoopprijs. Daarna laat je een boekhouder je verlate belastingaangifte doen en bepaal jezelf de waarde van het OG op de voorafgaande 31/12......

Brazilie heeft een belasting verdrag, dus als je aantoont dat je reeds belasting hebt betaald over de winst in BR, hoef je die niet in NL ook te betalen.
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door Progresso » do sep 24, 2015 00:19

15% is idd het tarief over "Ganho de capital. Wel moet je bij verkoop direct aangifte doen, uiterlijk na het verstrijken van de eerste maand van verkoop, dus niet aan het eind van het jaar.

Of je zelf de waarde mag invullen betwijfel ik. Echt weten doe ik het niet, maar hij zegt dat hij ieder jaar voor mij via een programmaatje van de Receita Federal de "Ganho de Capitals" berekent en dit in de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting voegt.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door René » do sep 24, 2015 08:19

@Progresso... Ik had het niet over het einde van het jaar, ik had het over de aangifte van het voorgaande jaar. En bij elke aangifte IRPF geef JIJ de waarden op van je bezittingen.... en niemand die zich daarmee bemoeit.... misschien dat als je bezittingen tientallen miljoen waard zijn, en de opgegeven waarden meer dan normale waarden stijgingen laten zien, bestaat er een hele kleine kans, dat je bij de RF moet langs komen. Maar een ieder met zoveel vermogen, kent ongetwijfeld "een mannetje" die alles intern gladstrijkt....

Bij verkoop onmiddellijk aangifte doen... zoals beschreven als het geld naar het buitenland gaat gebeurt dit ook op het moment dat het geld wordt overgemaakt..... Een Braziliaan die binnen een maand de belastingdienst op de hoogte stelt dat ie geld verdient heeft met de verkoop van zijn huis/auto/zaak en graag belasting wil afdragen over de winst..... Kom op.... hoe lang woon je hier al????
Toedels
René



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door René » do sep 24, 2015 08:27

@Maarten; Voorheen moest je inderdaad je CPF updaten via de belastingdienst, ook al had je geen eigendommen. Dat is jaren geleden verandert; je moet nu alleen aangifte doen als je vermogen meer dan 200,000 reais is. Ja, als je een dergelijk bedrag op een bankrekening hebt staan (ben je BR of heb je een visum), kun en moet je dat doen (BR heeft geen vermogensbelasting). Heb je een huis/appartement met een marktwaarde van meer dan 200,000 reais.... kun je dat opgeven (geen vermogensbelasting), maar je kunt het ook niet doen.... Maakt werkelijk geen verschil, tenzij de OG belasting = IPTU, is gebasseerd op een waarde van meer dan 200,000 reais... en dan nog....



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door Progresso » do sep 24, 2015 17:01

mtilburg schreef: Het zelf invullen van de IRPF viel me elke keer toch zwaar tegen.
Dat kan ik alleen maar beamen. Wat een drama.

René:

Een van de vrijstellingen in de winstbelasting is volgens mij dat je vrijgesteld bent van het betalen van die belasting als het je enige huis is met een verkoopwaarde van onder de R$400.000. Je moet dan nog wel aangifte doen, maar krijgt een nul-aanslag. Zo zijn er nog een paar van dat soort uitzonderingen.

Die R$200.000 waar jij het dan over hebt is volgens mij de vermogensgrens waarbij het verplicht is om aangifte te doen van de jaarlijkse inkomstenbelasting, iets anders dus als de extra aangifte van winstbelasting die je de eerstvolgende maand na verkoop moet doen. Je kunt dat nalaten, maar dan gaat de ticker wel lopen, direct met Selic plus boete.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door René » do sep 24, 2015 21:48

@Progresso; het appartement waar de verkoper zijn geld naar NL kreeg gestuurd was onder de 300,000 reais en moest 15% over zijn winst betalen.

Aangifte IRPF een drama? Heb nog nooit zoiets makkelijks gezien..... De eerste keer is het even werk want je moet alles invullenen. De jaren daarna klik je op de importeren knop en alles van 31/12 daarvoor staat in het programma. Dan alleen je inkomsten invullen... 10 minuten werk per jaar....



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door Progresso » vr sep 25, 2015 16:05

@Fortalezahouses:
FortalezaHouses.com schreef:@Progresso; het appartement waar de verkoper zijn geld naar NL kreeg gestuurd was onder de 300,000 reais en moest 15% over zijn winst betalen.
Dan is die verkoper van het appartement dus flink genaaid. Een goede makelaar had hem hier kunnen helpen.
Receita Federal schreef: ISENÇÕES DO GANHO DE CAPITAL
530 — Quais são as isenções relativas ao ganho de capital?

1 - Indenização da terra nua por desapropriação para fins de reforma agrária, conforme o disposto no § 5º do art. 184 da Constituição Federal de 1988.

Atenção: A parcela da indenização, correspondente às benfeitorias, é computada como receita da atividade rural quando esta tiver sido deduzida como despesa de custeio ou investimento e, quando não deduzida como despesa de custeio ou investimento, tributável como ganho de capital.

2 - Indenização por liquidação de sinistro, furto ou roubo, relativo ao objeto segurado.

3 -Alienação, por valor igual ou inferior a R$ 440.000,00, do único bem imóvel que o titular possua, individualmente, em condomínio ou em comunhão, independentemente de se tratar de terreno, terra nua, casa ou apartamento, ser residencial, comercial, industrial ou de lazer, e estar localizado em zona urbana ou rural, desde que não tenha efetuado, nos últimos cinco anos, outra alienação de imóvel a qualquer título, tributada ou não, sendo o limite considerado em relação:
Bron: Receita Federal Ganho de Capital
FortalezaHouses.com schreef:Aangifte IRPF een drama? Heb nog nooit zoiets makkelijks gezien..... De eerste keer is het even werk want je moet alles invullenen. De jaren daarna klik je op de importeren knop en alles van 31/12 daarvoor staat in het programma. Dan alleen je inkomsten invullen... 10 minuten werk per jaar....
Ja, als je uitsluitend inkomsten in Brazilie hebt met eventueel een Nederlands pensioen/AOW dan is het een fluitje van een cent. Alleen dat is niet mijn situatie.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door René » vr sep 25, 2015 22:07

@progresso; het is allemaal door een boekhouder geregeld. Heb hem net voor de zekerheid gebeld, en hij zij dat je ongeacht de verkoopwaarde 15% over de winst betaald. Ten tweede is de eigenaar niet genaaid; de laatst opgegeven waarde en de verkoopwaarde lagen eng dicht bij elkaar in de buurt....
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door Progresso » vr sep 25, 2015 23:47

Ik voel me al genaaid als ik van de overheid een bekeuring krijg voor 3km te hard rijden op een vijfbaansweg en daar ook nog eens administratiekosten bij moet gaan betalen. Maar ja, het gevoel van genaaid worden ligt voor een ieder weer anders.

Ik zit niet in de verkoop van huizen, dus ik ben een volkomen leek. Dan denk ik dat de website van de Receita Federal niet klopt of dat mijn Portugees dermate brak is dat ik dat stukje niet goed begrijpend kan lezen. Je boekhouder zal het wel weten, denk ik dan.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door René » za sep 26, 2015 07:19

@Progresso... ik denk dan hetzelfde..... Maar dat neemt niet weg dat je gelijk kan hebben. De situatie; een Braziliaan koopt het appartement van een buitenlander.... alle contracten geregeld, alle documenten in orde, aanbetaling gedaan... en dan bij de eindbetaling via bank koper naar NL bank verkoper, opeens nog een document nodig..... DARF van betaling winst over OG..... Verkoper kan ervoor kiezen om een advocaat in te schakelen en naar de rechtbank te stappen, contractueel in gebreke te blijven omdat hij het OG niet binnen 30 dagen kan leveren wat hem verplicht de 10% aanbetaling dubbel terug te betalen, en daarna jaren lang in een juridisch gevecht blijft hangen..... Of.... hij verkoopt zijn OG voor 300,000, via een boekhouder declareert hij het OG per voorgaande 31/12 voor 290,000, betaald 1,500 reais over de winst en betaald de boekhouder 780 reais (en 175 reais aan de belastingdienst als boete omdat hij te laat is met zijn aangifte). Maar nogmaals, neemt niet weg dat je gelijk kan hebben.... Als ik 2 boekhouders vraag krijg ik 2 verschillende antwoorden... Als ik 2 advocaten een simpel probleem voor leg... idem... als ik twee federale agenten een vraag voorleg....



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door Progresso » za sep 26, 2015 13:45

Ach, het is toch niet zo simpel als je eerst stelde. Wat dat betreft begin je al een echte Braziliaan te worden :D .

Die DARF heeft de bank nodig omdat de BancoCentral dat vereist. Waarschijnlijk had de buitenlander zijn geld voor de investering in zijn huis destijds niet aangemeld en ook nimmer jaarlijks zijn belastingformulier ingestuurd.

Als je dan opeens een groot bedrag het land uit wil krijgen dan loop je tegen dit soort problemen op, simpelweg omdat simpel niet bestaat in Brazilië. Die boekhouder heeft niets anders gedaan als een welbekende "jeitinho" en heeft voor een half dagje werk de hoofdprijs gevraagd. Als je dan aan die boekhouder vraagt dat je een DARF nodig hebt, dan krijg je die wel, maar het is natuurlijk wel valsheid in geschrifte (gefakete aangifte voorgaande jaar).

Ach, op het grote geheel van 300.000 maakt het allemaal natuurlijk niet uit, maar alle jubelverhalen van onroerend goed boefjes (even voor de duidelijkheid, daar bedoel ik jou dus absoluut niet mee) met beloftes van rendementen in de dubbel cijfers kloppen gewoon niet. Alleen deze jeitinho kostte al 1% van het geïnvesteerde bedrag. Had je de transactie ergens deze maand gedaan en je kwam dit probleempje tegen dan had je alleen al door het tijdverlies een nauwelijks te hedgen koersverlies opgelopen van € 20.000.

Dus, om eerlijk te zijn, jouw respons "heel simpel" gaat alleen op als je precies weet wat je doet en je je zaakjes administratief en legaal 100% op orde hebt. Iets wat de meeste Brazilianen al niet lukt, laat staan een gringo die een appartementje een straatje achter Beiramar destijds heeft gekocht.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: prijzen onroerend goed in Fortalzeza

Bericht door borsjea » wo nov 11, 2015 18:45

Denk dat er nog weinig jubelverhalen nbt onroerend goed zijn.
Er zijn voorspellingen dat de prijzen in 2016 zullen dalen tot het nivo van 2011.



Plaats reactie