Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Progresso » wo apr 26, 2017 04:10

Het zou ook eens een keertje makkelijk gaan, maar nee.

Tot mijn schrik was mijn rijbewijs dus bijna een jaar verlopen en moest dus weer verlengd worden. Ik dacht, dat wordt opnieuw afrijden, boete en weet ik het allemaal niet. Het rare is dat ik in dus minimaal 6 keer ben aangehouden voor een alcoholcontrole of bij zo'n politiepost. Nooit hebben ze ook maar een keer goed op dat rijbewijs gekeken.

Tegelijkertijd moest ook het rijbewijs van mijn vrouw worden verlengd, maar die was nog op tijd.

Ik was dus heel vroeg bij de Detran, file van een paar honderd man die al om 7 uur stonden te wachten. Gelukkig was ik een van de eersten. Alle documenten had ik bij me (oude rijbewijs, RNE, rekening Cagece en CPF en daar weer gewone kopietjes van), de boel werd netjes geregistreeerd (Ik ben tegenwoordig geboren op de Nederlandse Antillen .)), ik moest even naar de dokter die ogen, ballen en bloeddruktest deed, van alle vingers werden vingerafdrukken gemaakt en er werd een foto van je gezicht gemaakt. Ik kreeg een rekening mee en zodra die betaald werd dan zou het rijbewijs binnen 10 dagen worden bezorgt door de lokale PTT. Tot mijn grote verbazing was het ook geen enkel probleem dat het rijbewijs al verlopen was. Rond lunchtijd stond ik alweer buiten.

Na tien dagen kwam het rijbewijs van mijn vrouw dus netjes binnen, maar die van mij nog niet. Bij de PTT konden ze zien dat mijn rijbewijs nog niet was verstuurd.

Wel, ik vandaag wederom naar de Detran. Niet om 7 uur, maar op een wat meer Christelijke tijd, zeg maar 9 uur. Ik was binnen anderhalf aan de beurt en men zag dat er iets mis was. Ik zag het al helemaal zitten, opnieuw theorie examen doen en weer afrijden.

Gelukkig niets van dat alles, de fout lag bij de detran. Men had vergeten dat ik als buitenlander die zijn rijbewijs gaat verlengen een computertest moet afleggen over defensief rijden en eerste hulp. Waarom dit alleen voor buitenlanders gold kon de man mij niet uitleggen. Mijn vrouw heeft nooit die test hoeven af te leggen.

Ik die testruimte in, achter een tafeltje met een computer en 30 vragen beantwoorden. Nu ben ik best wel vaardig in het Portugees, maar dit was toch wel even een uitdaging, waarbij ik me werkelijk afvraag hoe de gemiddelde analfabete Braziliaan dit taalniveau kon begrijpen. Dat antwoord werd me later ook even in een amicaal privegesprekje met de examinator duidelijk.

Progresso ging dus met een score van bijna 100% voor defensief rijden de deur uit, maar voor de Eerste hulp kwam ik weg met net meer dan de helft van de vragen goed. Dat verbaasde mij dan weer. In Nederland heb ik ooit nog eens een EHBO-diploma gehaald, in Zwitserland moest ik voor mijn rijbewijs een 20-urige praktijk cursus volgen bij de brandweer en hoewel ik moet zeggen dat het wel weer een tijdje geleden is dat ik op zo'n oefenpop heb lopen rammen denk ik dat ik mij redelijk zal redden hier. Die zeven van de 15 EHBO vragen die ik fout heb. Ik ben bang dat men hier toch anders aan kijkt tegen Eerste hulp. Voorbeeldje:

Wat te doen bij brandwonden bij een auto-ongeval:
A. Blaren doorprikken
B. Insmeren met zalf en doek er over
C. Water en koelen
D. Samu bellen

Mijn antwoord was C en ik weet zeker dat dit de enige juiste wijze is. Echter dit antwoord was dus FOUT. En zo had ik er nog een paar. Ik hoop werkelijk nooit dat ik hier een ongeluk krijg. Ik heb hier dus werkelijk mensen na een frontale botsing uit de auto zien worden gesleurd. Ja, die waren daarna dus echt dood.

We gaan nu nog tien dagen wachten en hopen dat mijn rijbewijs binnen komt.



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door jorry » wo apr 26, 2017 07:51

Ik had verwacht dat er ook een E keuze zou zijn.

E. Mobiel pakken, filmen en zsm op youtube plaatsen. :D



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Felix » wo apr 26, 2017 15:39

dat ik als buitenlander die zijn rijbewijs gaat verlengen een computertest moet afleggen over defensief rijden en eerste hulp.
Het is niet omdat je buitenlander bent. In tegenstelling tot vroeger moet je tegenwoordig voor je rijbewijs ook een cursus defensief rijden gedaan hebben, óf voor een test daarover slagen. Iedereen die een rijbewijs wil laten verlengen maar die cursussen nog niet gedaan heeft, of waarbij e.e.a. bij het eerste rijbewijs nog niet vereist werd, moet dat alsnog doen.

Artsen zijn over het algemeen van mening dat amateurs niet aan verkeersslachtoffers moeten komen, ze verpesten meer dan ze redden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Progresso » wo apr 26, 2017 19:47

Felix,
Felix schreef:Iedereen die een rijbewijs wil laten verlengen maar die cursussen nog niet gedaan heeft, of waarbij e.e.a. bij het eerste rijbewijs nog niet vereist werd, moet dat alsnog doen.
Dan is het toch raar dat mijn vrouw geen examen heeft moeten afleggen. Ook bij de vorige vernieuwing heeft zij die test niet afgenomen. Voor de rest zaten in die zaal alleen maar analfabete petjes, zeg maar het spul waarvan je zeker weet dat ze van de weg zijn geplukt, wegens asociaal weggedrag.
Felix schreef:Artsen zijn over het algemeen van mening dat amateurs niet aan verkeersslachtoffers moeten komen, ze verpesten meer dan ze redden.
Daar kan ik me inderdaad in Brazilie wel heel veel bij voorstellen. Ik denk dat dat ook de reden is waarom ik toch een aantal vragen fout heb.

In mijn geliefde Zwitserland heb ik toch wel een aantal keer een ongeval meegemaakt en het is fascinerend te zien hoe compleet wildvreemden precies het juiste doen om gewonde slachtoffers te helpen en zichzelf niet in gevaar brengen. Je ziet direct iedereen zijn knipperlichten aan doen, gevarendriehoek er uithalen, gevarenvest aandoen, ehbo-koffer pakken en dan pas naar het slachtoffer. Daar pakt iemand de leiding voor de Eerste hulp en iemand anders belt dan de Samu.

Hoe anders hier, en ik heb het echt al veel meegemaakt. De eerste stapt uit de auto en slaat de handen voor de mond, maar vergeet de handrem vast te zetten, de tweede stapt uit om met de handy een youtube filmpje te branden, de derde begint met claxoneren en rijdt over de brokstukken weg. Alle volgende gaan dan een voor een met de politiediensten bellen, waarbij de laaatste zo'n beetje meldt dat er sprake is van een kernramp.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Felix » wo apr 26, 2017 20:34

Daar kan ik me inderdaad in Brazilie wel heel veel bij voorstellen.
Maar ik hoorde het van een orthopeed in NL. Ik kan me dat wel voorstellen.

Je hoeft niet altijd de test defensief rijden af te leggen, als je de cursus gedaan hebt, of je rijbewijs gehaald hebt in de tijd dat dat onderwerp al werd vereist, hoeft het niet.

Zelf ruilde ik mijn NLse rijbewijs ooit zonder problemen in voor een Braziliaans. Ik hoefde alleen geen medisch onderzoek te doen. Toen ik dat dan ook niet wilde betalen dreigde men dat ik het dan wel zou moeten doen.

Ik betaalde ooit om voor te dringen in het oogonderzoek, en de dokter vroeg "wat voor letter staat daar? Een A" antwoordde ik opgewekt. "U bedoelt een E" zei hij en dat bevestigde ik en klaar was het.

Je kunt een ongebruikt verlopen rijbewijs nog na vele jaren laten verlengen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Progresso » wo apr 26, 2017 22:40

Felix schreef:
Daar kan ik me inderdaad in Brazilie wel heel veel bij voorstellen.
Maar ik hoorde het van een orthopeed in NL. Ik kan me dat wel voorstellen.
Blijkbaar wordt er in NEderland dan ook niet meer aan goede EHBO gedaan. Wij moesten het op de beroepsopleiding leren, omdat er nog wel eens iemand aan de hoogspanning hing. Die orthopeed heeft natuurlijk gelijk, als je niet weet wat je doet kun je nog wel eens een paar botjes breken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Progresso » do apr 27, 2017 02:08

Daar was het natuurlijk op wachten:

Rijbewijs wordt per lokale PTT postkoets opgestuurd, en wie gaan er preices vandaag staken voor onbepaalde tijd: De postbodes:

Trabalhadores dos Correios entram em greve por tempo indeterminado



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Felix » do apr 27, 2017 15:20

Maar heb je dan geen voorlopig briefje meegekregen waarmee je mag rijden?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Progresso » do apr 27, 2017 17:35

Nee, tien dagen, en dat klopte ook bij mijn vrouw.

Nu idd wederom terug naar de Detran, om te kijken of men zo'n briefje geeft.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Progresso » vr apr 28, 2017 15:48

Met de bus naar de Detran gaat niet want die staken vandaag ook. Het Uberritje van 5 km kost R$85,00 en R$85 terug. Nog even afgezien van het feit dat ook de Detran het werk heeft neergelegd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Avontuur rijbewijs verlengen Detran

Bericht door Progresso » wo mei 10, 2017 01:54

Een wonder,

de PTT is gestopt met staken en verdomd, vanmiddag werd mijn rijbewijs afgeleverd.

Verder nog even nagevraagt bij kennissen en vrienden hoe dat nou zit met die EHBO cursus en defensief rijden. Het is inderdaad zoals Felix het zegt, niet alleen voor buitenlanders, maar voor iedereen. Mijn vrouw zei dus dat ze die test nooit had gedaan maar bij nader inzien had ze hem vijf jaar geleden ook afgelegd.



Plaats reactie