citeren uit andere bronnen

Lees hier de belangrijke mededelingen
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
Plaats reactie
mtilburg

citeren uit andere bronnen

Bericht door mtilburg » vr feb 08, 2013 13:23

Beste forumleden

Artikelen die door b.v. kranten zijn gepubliceerd op het internet zijn auteursrechtelijk beschermd.

Wil je uit een dergelijk artikel citeren, dan mag dat maar beperkt. Enkele regels die de essentie weergeven mag wel, maar het hele artikel zeker niet. Wil je daaraan refereren, geef dan de link.

Geef ook altijd de bronvermelding.

Dit omdat we een waarschuwing ontvingen.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Re: citeren uit andere bronnen

Bericht door Progresso » ma feb 11, 2013 12:30

Toe maar: Een echte waarschuwing aan een non-commercieel prikkersforum. Het wordt tijd dat dat hele auteursrecht volledig op de schop gaat.

@Maarten: Kun je de waarschuwing online zetten. Ik ben heel benieuwd wie de waarschuwing heeft gestuurd en wat de waarschuwing precies inhoudt.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma feb 11, 2013 13:29

Ik denk niet dat het een goed idee is een brief openbaar te maken.

Maar het ging om jouw citaat uit het Parool over omroepsalarissen. Dat bleek het hele artikel te zijn en dat mag niet.

Daar valt niet over te discussieren. Zo is de wet en daar hebben we ons aan te houden, ook al zijn we niet commercieel (of misschien juist wel daarom).

Ikzelf vond het wel opvallend dat deze overtreding werd vastgesteld en gemeld. Misschien hebben we meer lezers dan gedacht.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » ma feb 11, 2013 14:58

Grappig dat een krant met haar oorspong in het Amsterdamse verzet, die zich destijds tegen de Duitse wetgever verzette, nu met claims op auteursrecht komt.

Ik zag dat je het artikel al ge-edit had. Maar volgens mij heb ik heel netjes de bron vermeld en alleen de essentie (max. tweehonderd woorden) van het artikel vermeld. Ik heb niet het hele artikel overgenomen. De foto is bijvoorbeeld niet geplaatst.

Overigens vraag ik mij af of er wel sprake is van schending van auteursrecht. Ook al zou ik het hele artikel geplaatst hebben (met foto), dan past dit in de context van de discussie over het vertrek van een journalist, extreem hoge salarissen (voor een ex-hoofdredacteur van het Parool) en de teloorgang van kwalitatief goede journalistiek in Nederland. Het citeren uit een internet publicatie draagt bij tot een dergelijke discussie.

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat auteursrechten belangrijker worden dan vrijheid van meningsuiting.

Ik begrijp dan ook niet waarom jij vindt dat het geen goed idee is om het schrijven van de vermeende belanghebbende niet te publiceren. Blijkbaar is er behoorlijk gedreigd en heb je mijn reactie ook direkt gemodereerd.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma feb 11, 2013 22:39

Dat heeft dus niets te maken met de vrijheid van meningsuiting, want door te citeren uit je JOUW mening niet maar op zijn hoogst die van Het Parool.

En dat de krant graag wat geld wil hebben voor zijn berichtgeving lijkt me nou ook niet zo vreemd. Ik heb kortgeleden op de tv gezien dat men (de hele krantenwereld) spijt als haren op het hoofd heeft dat de informatie gratis op het net wordt gezet. De journalisten etc moeten wel betaald worden.

Maar goed, jouw bericht was aangepast en op die manier mag het dus. Met link.

Als je behoefte hebt daartegen te strijden mag dat van mij, maar nu is Rudolf als eigenaar van de site verantwoordelijk, en vast niet genegen de schadeclaim en/of advocaatkosten te voldoen.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » di feb 12, 2013 14:56

Rare voorstelling van "vrijheid van meningsuiting" heb jij. Als ik een berichtje post over een end-of-life journaliste, de discussie gaat in de richting van de kwaliteit van de journalistiek over Brazilie en ik argumenteer dat, ter onderbouwing plaats ik een citaat (met bronvermelding) uit een bijna failliet krantje van de Persgroep dan is dat opeens een mening van het Parool. Laat me niet lachen.

Blijkbaar gaat het echt niet goed met het de kranten, gezien het feit dat ze al achter non-commerciele blogs aangaan. Volgens mij zijn dit zo'n beetje de laatste stuiptrekkingen.

De krantenwereld heeft natuurlijk enorm lopen slapen de afgelopen tien jaar. Ik snap niet dat je daar opeens medelijden mee hebt. De journalisten krijgen van hun uitgevers €0.20 per woord in een artikel voor. Zonder dat de uitgever ook maar een extra cent geeft worden die artikelen dan ook nog eens geplaatst in de andere titels van die uitgever. Het resultaat is dat je nu allemaal afgestudeerde HBO-journalistiek jongens en meisjes hebt die nog nat achter de oren zijn, stukjes overschrijven van de ANP feed en het dan nog presteren om er minimaal vier spel- en stijlfouten in te plaatsen.

Gelukkig is er ook in Nederland weer een prachtig initiatief geboren: De Nieuwe Pers. Hoewel net gestart, kan ik je nu al zeggen dat het de abonnementsprijs meer dan waard is. Wellicht een leuk idee voor de gezamelijke Nederlandse journalisten in Brazilie een eigen kanaal bij de DNP op te zetten.
mtilburg schreef:Als je behoefte hebt daartegen te strijden mag dat van mij, maar nu is Rudolf als eigenaar van de site verantwoordelijk, en vast niet genegen de schadeclaim en/of advocaatkosten te voldoen.
Graag, dat is ook precies de reden dat ik benieuwd was naar de "waarschuwing" die je hebt gekregen.

mtilburg

Bericht door mtilburg » di feb 12, 2013 15:37

Beste Progresso.

Ik ben niet genegen Het Parool te gaan verdedigen, of de wet op het auteursrecht.

Het "verwijderverzoek" met dreiging van een schadeclaim was gericht aan Rudolf, maar als jij als auteur van het onderhavige postje wilt reclameren kan je terecht bij Nikki Kuipers [mailto:nkuipers@auxen.eu].

¨Recentelijk heeft Auxen vastgesteld dat u op brazilieforum.nl een artikel van onze opdrachtgever heeft gepubliceerd. Dit artikel treft u aan in onderstaande specificatie. Om een artikel van Het Parool B.V. openbaar te maken, heeft u toestemming van Het Parool B.V. nodig. Doordat u dit artikel zonder toestemming van Het Parool B.V. openbaar heeft gemaakt, maakt u inbreuk op de auteursrechten van onze opdrachtgever.¨

Dossiernummer: 60030590

Ik geef je heel weinig kans dat je dat gaat winnen.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » di feb 12, 2013 17:17

Ik heb maar even een berichtje gestuurd naar Laurens Verhagen, de nieuwe internet hoofdredacteur van de websites van De Volkskrant EN Het Parool EN Trouw EN De Morgen.

Ik ben heel benieuwd of hij ook zo blij is dat particuliere detectieve bureautjes agressieve dreigbrieven -uit naam van zijn krant- sturen naar prikbordjes als deze, omdat er per ongeluk door een iemand die een ingezonden mededeling een naam van een van zijn journalisten niet wordt genoemd.

Het auteursrecht laat uitdrukkelijk de mogelijkheid open om uit een persbericht te citeren (dit is precies wat ik doe) als dit voor de vorming van een mening nut heeft. Ik heb daarbiuj dus ook netjes de bron vermeld. Het enige wat ik niet heb gedaan (en mea culpa, mea culpa) is de naam van de auteur te vermelden.

Zodra ik een reactie van Laurens heb ontvangen zal ik wel een taart sturen naar de uitgedunde redactie om de enorme schade die zij hierdoor hebben opgelopen goed te maken.

Overigens is het plaatsen van een link naar het artikel geen verplichting. Het is gebruikelijk om het wel te doen.

Maarten, je moet nu alleen uitkijken dat je niet alsnog een claim van dat detectieve bureau krijgt. De link die je nu hebt gemodereerd verwijst naar een pagina op de website van Het Parool die niet bestaat. Ik dacht eerst dat Het Parool was opgeheven, maar het is gewoon de verkeerde pagina.

rudolfpi
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door rudolfpi » vr feb 15, 2013 08:24

Hier staat uit uitleg wat wel mag.
http://www.auxen.eu/over-het-auteursrecht/wat-mag-wel/

In het bericht had je inderdaad niet het volledige bericht geplaatst en ook gemeld dat het bericht van Het Parool kwam. Maar als je citeert moet je de bron en auteur vermeldden. Een link is niet nodig maar word wel gewaardeerd.

Link heb ik wederom aangepast. Blijkbaar hebben ze de mobiele versie van deze pagina verwijderd.

Plaats reactie