En ik kan me gewoon niet voorstellen dat het elders, in de toeristische gebieden, veel anders is. De cijfers liegen niet: de vaste lijn van de TAP LIS-NAT heeft een zeer lage bezettingsgraad. De interne lijnen van TAM en GOL zijn ook niet geweldig. Wat nog steeds loopt zijn de lijnen op GRU en GIG vanuit Europa (met name CDG), maar dat zijn gedeeltelijk zakenreizen met een veel betere winstmarge.
TAM / GOL / WEB hebben nu allemaal promotie stunts, voor heel weinig ergens naar toe, om die kisten enigzins te vullen. Zij zitten nu al te smachten op het eind van het jaar lijkt wel. Dan hebben zij weer een paar weken werk tot na de carnaval.
De motor van de wereld economie moet weer geolied gaan lopen, maar geheid gooien die "project" ontwikkelaars of andere witte boorden criminelen zoals beurs handeleren, obligatie etc, er weer zand in, zij willen in de kortste tijd terug graaien wat zij verloren (of lees minder verdiend) hebben in de afgelopen periode.
Hebberigheid van
een paar nekt de economie en die gijselt miljarden mensen nu, in dit geval één rotte appel in de opslag schuur van fruit en alles kan als je pech hebt wegzijn! iedere paar maanden duikt er weer zo'n figuur op die van normale mensen miljarden $$$ heeft gejat.
In de zogenaamde Braziliaanse zakenvluchten zitten veel lobbyisten die een graantje willen mee pikken van de iets gunstigere groei die de BRIC landen meemaken t.o.v. de rest wereld.
Brasilia word plat gelopen, daarom zitten de vluchten maandag ochtend naar en vrijdagmiddag terug naar GRU / GIG vol (niet alleen maar met die Braziliaanse hoge ambtenaren / senatoren / politici op weg van / naar huis).
Er word nu flink gelobbyd om de Braziliaanse grondstoffen / consessies, dat moet Lula zien te pareren, sta zoveel mogelijk alleen export van eindproducten toe, daarmee helpt hij de eigen werkloosheid verkleinen en verbetert hij de welvaart in eigenland (al het andere levert alleeen iets op korte termijn op), China heeft daar grote stappen in gezet, geen export van zeldzame edelmetalen meer - aleen maar eindprodukten waarin het verwerkt is, tot woede van de Amerikanen.
Ik ben geen politicus, hooguit een dagdromer, maar 25 miljoen Brazilianen in het Amazone gebied zijn afhankelijk van de (illegale) houtkap, maak daar eind produkten, deuren, kozijnen, laminaat vloeren, meubels, bekertjes, lepels etc. de produkten die men ermee in het westen nu ook maakt, maak het product af, schilder het, verpak het, dan heb je 25 miljoen Brazilianen bediend met een toekomst perspectief en per tijds eenheid worden er minder bomen gekapt en word er een volwassen industrie opgezet zoals in Noord Europa en delen van Azie - lijkt mij een win - win situatie. Nu gaat het zeer grof gezaagd per zeeschip naar elders en word daar het geld verdiend en de arbeid gecreerd. Zo zijn er zat voorbeelden te noemen, veel wat in Brazilie word gedaan is net niet af en daar is nog veel uit te halen.
De toeristen sector is nog niet verfijnd genoeg, qualitiet van de hotels, service in de hotels nog niet op peil, de terasjes, de bistros (hoop niet dat de jouwe in deze groep valt Mtilburg), restaurants moeten beter hoeft niet te betekenen duurder.
Het WK 2014 is een goede test, ik ben bang dat daar nog heel hard gewerkt moet worden om uiteindelijk die verwende wereldreiziger goed te stemmen.
Genoeg gefilosofeerd, Mtilburg, jij volgt zeer goed wat er met / in Brazilie (het land waar je nu in woont) gebeurd, maar weinig gewone mensen doen dat, ook hier in Nederland is het hetzelfde. Elkaar napraten, populisme, media massa beinvloeding bepalen tegenwoordig de mening, weinig plek voor individueel critisch zelf onderzoek / logica en mening.
Als ik in Brazilie ben spreek ik jou zeker nog wel eens.
Van het geld lenen waar dit onderwerp een aantal posts om begon, zal denk ik niet veel van komen....