leningen in brazilië

Moderator: Mike

Forumregels
LEES: Huisregels Forum
  • Advertisement

leningen in brazilië

Berichtdoor erwin » Zo Jul 18, 2010 09:54

beste,
Ik ben een Belg woon nog in België maar wil ondernemen in Brazilië
Ik heb een cpf nr en heb een stuk grond gekocht waar ik een pousada op wil bouwen.
de grond is volledig betaald, ik heb alle bouwvergunningen de waarde van de grond is geschreven in de eigendomsakte op 25.000€.
nu is mijn vraag , kan ik op deze basis bij een Brasiliaanse bank aankloppen voor een lening met als onderpand de grond?

alvast bedankt voor jullie antwoord
mvg
Erwin
erwin

Re: leningen in brazilië

Berichtdoor mtilburg » Zo Jul 18, 2010 18:06

Dat je een CPF hebt is van geen belang (het helpt wel) want dat ding is verplicht bij het kopen van onroerend goed.

Voor het openen van een bankrekening (wat toch een vereiste is voor een lening lijkt me) moet je een verblijfsvergunning hebben (+ identiteitsbewijs CIE en nummer RNE). De vraag is dus: heb je een visum?

Zo niet: hoe denk je daar aan te kunnen komen?

Ter indicatie: een verblijfsvergunning (VIPER) op grond van investering kan, al zijn de voorwaarden sinds 2009 wat stringenter geworden. Het investeringsbedrag is minimaal R$150.000 reais, te storten op het (BR) rekeningnummer van het (nog op te richten) bedrijf onder controle van de centrale bank.
Als je eerst een lening moet afsluiten om zelfs maar te beginnen met bouwen, zie ik dat niet zitten.

Ondernemen in Brazilie is bepaald geen garantie op succes. Heb je je georienteerd op de markt? Heb je een bedrijfsplan?
mtilburg
Moderator Forum
Moderator Forum

Afbeeldingen: 87

Berichtdoor erwin » Ma Jul 19, 2010 23:26

heb ind een bedrijfsplan, marketing loopt al! zijn bezig met een bv op te richten, maar mij was verteld dat de 150.000reais dat dat kan bestaan uit ind geld geplaatst op rek ,maar ook inbreng zoals de grond en alles wat je erop bouwd dat een waarde vertegenwoordigd van 150.000€
mvg
erwin

Berichtdoor mtilburg » Di Jul 20, 2010 02:19

Gissen is missen.

De voorwaarden waar je aan moet voldoen staan in de Resoluçao Normativo nr 84:

http://www.mte.gov.br/legislacao/resolu ... 210_84.pdf

Daar staat in de eerste plaats dat de investering moet komen uit eigen middelen (dus geleend geld kan niet) en in vreemde munt (dus niet in reais van een BR bank). Of een eerder gekocht onroerend goed ingebracht kan worden weet ik niet, maar dan zal het in ieder geval op naam van de BV moeten worden gezet.
mtilburg
Moderator Forum
Moderator Forum

Berichtdoor Bert » Di Jul 20, 2010 13:23

Eerder gekocht onroerend goed kan je niet inbrengen. De bank wil zien dat je R$150.000,00 vanaf je eigen rekening in NL overmaakt naar je nieue bankrekening in Brazilië. Zelfs vanaf een en/of rekening of een zakelijke rekening kan niet.
Bert

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor jimisnuts » Wo Jul 21, 2010 19:04

Erwin heeft al grond gekocht, is al volop iets aan het marketen wat nog niet bestaat, heeft geen geld om het te verwezenlijken en heeft geen visum.

Ik zeg niks, want ik ben altijd te negatief.
jimisnuts

Berichtdoor Michel » Vr Jul 23, 2010 15:55

Als die grond in te brengen van 25.000 euris nog maar 62.000 reais (de waarde die jij de grond meegeeft!!) zou kunnen betwijvel ik. De waarde van de grond is nooit gegarandeerd, het is net wat de gekke er voor geeft!
Zij willen gewoon $$$$$ zien.

Ik zie zo één twee drie niet allerlei mogelijkheden hoe jij aan die 150.000 gaat komen.

Ik vermoed (mijn logica uit je vraag en antwoord(en)) dat de grond in een opwelling gekocht is (tijdens een zonnige vakantie, mooie praatjes aangehoord, met weet ik wat voor exotische extras om jou heen...)
Ondertussen is door jou ingezien dat investeringsvisa --> emigreren --> ondernemen, door overschatting van jouw financiele mogelijkheden en onderschatting van de strikheid wetten / bureaucratie in Brazilie, niet zal gaan lukken, deze investering is misschien toch wel niet de juiste geweest.

Met jouw eigen fantasie en hulp uit o.a. dit forum probeer je nog een mooi marketing verhaal af te ronden, om in Brazilie bij een investeerder (bank) te presenteren in de hoop er nog wat geld uit te slepen en de grond eventueel aan hun te laten (ik laat hier even mijn gedachten de vrije loop)

Pousadas is bij lange na niet nieuw, de banken kennen dit fenomeen, ze komen en gaan en wisselen nog wel eens van eigenaar.

Resumerend: BRAZILIAANSE BANKEN en overheid zitten niet te wachten op een Europeaan die ten eerste met lege handen arriveerd, zegt iets nieuws te hebben wat al eeuwen bestaat --> blijft jouw droom /zeepbel alleen gestoeld op een leuk verhaal (hebben de brazilianen ook, klinkt in het portugees een stuk leuker voor hun, hebben zij weer iets te lachen)
Na de 2 eerste vragen bij de bank blijven zij je voor de rest van het gesprek uiterst vriendelijk aankijken maar zullen er verder geen tijd of briefje verder aan wagen --> zij branden hun vingers niet aan een droom / zeepbel.

Ik zou zeggen suc6 met je marketing en het realiseren van je droom / zeepbel.

Ik sluit mij geheel bij mijn voorganger aan, ik zal ook wel negatief zijn afgestemd, het zij zo ....
Michel

Berichtdoor mtilburg » Zo Jul 25, 2010 05:39

Ik kreeg al lichte argwaan toen ik las dat in het koopcontract een bedrag in EURO´s zou staan. Vermoedelijk dus gekocht van een andere europeaan, iemand die hem niet echt kon vertellen hoe je tegenwoordig aan een visum komt, maar wel het idee heeft gegeven dat investeren in Brazilie zo geweldig zou zijn.

Ik zou andere veronderstellingen kunnen doen. Doe ik liever even niet, want ik mag hopen dat ze niet waar zijn.
Maar echt begrijpen doe ik het niet. Uit de eerste post komt de indruk dat het plan is om met een lening van ca 60K reais aan de gang te gaan. Dat is volstrekt onrealistisch. Voor een pousada moet je toch echt een flink groot huis bouwen, en ook nog een beetje goed inrichten (afhankelijk van de klandizie waarop je mikt). Ik zie je dat niet doen voor minder dan 300K R$.

Dergelijke investeringen zijn zeer moeilijk terug te verdienen. Je bent bepaald niet de eerste met het idee van een pousada, in de meer toeristische gebieden stikt het er al van en concurreren elkaar dood, in de minder toeristische gebieden ... heb je onvoldoende klanten.
En dat zal niet veranderen met marketing, en zeker niet met marketing van iets dat niet bestaat....

Met diepe zakken kan je nog iets: zo subsidieert Joa Pessoa de charters van ARKE op JP, en de mensen in Fortaleza worden zo ook nog een beetje bedient. Maar hoeveel mensen gingen op vakantie in Brazilie? Ik heb geen idee, maar wat opvalt is dat er tegenwoordig bijna geen vragen over trips zijn, heel anders dan een jaar of 5 geleden.
mtilburg
Moderator Forum
Moderator Forum

Berichtdoor Michel » Zo Jul 25, 2010 16:07

Met diepe zakken kan je nog iets: zo subsidieert Joa Pessoa de charters van ARKE op JP, en de mensen in Fortaleza worden zo ook nog een beetje bedient. Maar hoeveel mensen gingen op vakantie in Brazilie? Ik heb geen idee, maar wat opvalt is dat er tegenwoordig bijna geen vragen over trips zijn, heel anders dan een jaar of 5 geleden.

mtilburg klopt, als ik tegenwoordig in het vliegtuig (geen charter) naar BR zit, vaak via Madrid of Lissabon, kom ik steeds minder vakantie gangers tegen en al helemaal niet die een bepaalde trip in gedachten of zelf georganiseerd hebben.
Gelukkig is die negatieve HIPE op Fortaleza, qua sex toerisme grotendeels voorbij vanuit Nederland is mij teminste een beetje opgevallen. Was deze op sommige vluchten al gauw goed voor 85 % van de Nederlanders (mijn eigen schatting) die in het vliegtuig zaten tussen Europa en Fortaleza.
Heb enkele malen in een vlucht van plaats geruild, om tussen anders "lees normaal" gezinden een beetje de normale alle daagse dingen en plannen te kunnen aanhoren, eventueel via een gesprek vakantie /Brazilie ervaringen uit te wisselen.

Dat er minder vragen aangaande trips zijn kan te maken hebben met natuurlijk de economische situatie in Europa.
Een aantal jaren geleden ondernamen vele vakantie gangers de één nog exotischere vakantie dan de ander, je moest alles een keer meegemaakt hebben was de trend.
Nu is het bijna trendy geworden te zeggen "wij doen het doen het dit jaar rustig aan", vakantie vieren werd vaak op de creditkaart gedaan en die schuld later weer ingelost, nu geven werkgevers geen of minder extraatjes (bonusen) weg en er is er voor velen onzekerheid over behoud van baan (overal vallen de klappen) en dus financiele toekomst.

Vakantie houden in Brazilie is in totaal gezien hoe je het ook wend of keert voor een Nederlander (Europeaan)duur, door allerlei onomstandigheden zoals;
- afstand over die grote plas, en de relatief dure tickets (er zijn nu eenmaal niet zoveel keuzes om mee te vliegen), veel namen maar het zijn 2 alliancies. De buit word gewoon verdeeld want er is geen concurentie door een misschien te kleine markt.
- de te overbruggen afstanden zijn zeer groot in Brazilie, je komt in 90% van de gevallen niet aan op de plek waar je echt je hele vakantie zou willen houden, dus je moet vaak enkele binnelandse vluchten maken.(het reserveren gaat dan al weer moelijker (taal, creditkaart etc).
- je zoekt in Nederland via google een hotel ergens in een streek / stad, en vind hooguit een paar super dure hotels, omdat eenvoudig veel goede maar goedkopere hotels eenvoudig alleen in het portugees adverteren of gewoon niet aan marketing doen. (in het portugees googlen geeft je iets meer mogelijkheden)
- vaak is toch wel een gids nodig omdat de gemiddelde vakantie ganger geen Portugees spreekt en er relatief zeer weinig Engels word gesproken in Brazilie. Touristen kaarten zijn niet altijd eenvoudig te krijgen of bestaan gewoon niet voor een gebied. (Trouwens met een Stadsmap door RJ / SP of een andere grote stad met een mapje zoals Japanners dat in A'dam doen, maken je wel heel herkenbaar voor ongure types als ze je al nog niet op de korrel hadden)

Vroeger kwamen er toen Brazilie startpagina nog een discussie forum was soms wel van die vragen hoe iets te organiseren / op te pakken, maar om goede reden is dat forum ter ziele gegaan. Dat pleit weer voor dit forum om deze schoon en in stand te houden.
Schrijven en lezen over normale / positieve zaken waarmee wij elkaars kennis en ervaring delen moet dus voorop staan, waarbij er ook voor een op correcte wijze gebrachte kritische noot plaats moet zijn.

Moderators, ga zo door met dit forum!
Michel

Berichtdoor mtilburg » Zo Jul 25, 2010 23:40

Michel:

Ik denk dat je in grote lijnen gelijk hebt.
Brazilie, en met name het Noord-Oosten, is een tijd vreselijk in trek geweest. Het nieuwe Spanje, zou je kunnen zeggen.
Toen ik 18 was, gingen we met een groep vrienden naar de Costa Brava, een geweldig avontuur toen. Maar leer je het land kennen, of de lokale bevolking, als je avond aan avond in de disco doorbrengd oid, met alleen andere Nederlanders, en de dag half slapend en in een roes op het strand? Nee dus.
Het is een manier van vakantie vieren die mij sindsdien is tegen gaan staan, maar ieder zijn meug natuurlijk.

Volgens mij lijdt Brazilie enerzijds onder een negatief beeld (al zullen sommigen het positief vinden) en anderzijds onder een gebrek aan infrastructuur om de (veeleisende) toerist terwille te kunnen zijn. Het is niet alleen een taalbarriere (met name voor N-Europeanen en Engelstaligen) maar zeker ook een sociaal-culturele barriere.

Wat mij opvalt, is dat veel mensen uit Nederland niet alleen helemaal niets van Brazilie begrijpen of weten, bijvoorbeeld over de enorme afstanden an afmetingen van het land, de rare economie etc. maar daar wel een oordeel over menen te moeten hebben: het is allemaal maar niks.

In feite is Brazilie maar een korte tijd echt goedkoop geweest voor de toerist. Toen ik voor het eerst kwam, in 1997 of zo, was de real ongeveer een dollar, en een dollar ruim twee gulden. Een simpele lunch van R$10 was dus ruim 20 gulden. Niks goedkoop.

En sinds Brazilie zo in trek is gekomen bij de projectontwikkelaars, zijn de prijzen van onroerend goed door het plafond gegaan. Het ene na het andere beach resort, voor exorbitante prijzen, maar .......

toen kwam de crisis.
Ook in Brazilie dus.

Sorry dat ik het zeg, maar mijn bistro draait al maanden ver onder het niveau dat ik graag zou zien. En ik heb het niet eens over buitenlandse toeristen (die heb ik niet), maar gewoon over gemiddelde Brazilianen. Iedere winkelier klaagt steen en been in mijn omgeving, niemand lijkt echt te willen of kunnen betalen.

En ik kan me gewoon niet voorstellen dat het elders, in de toeristische gebieden, veel anders is. De cijfers liegen niet: de vaste lijn van de TAP LIS-NAT heeft een zeer lage bezettingsgraad. De interne lijnen van TAM en GOL zijn ook niet geweldig. Wat nog steeds loopt zijn de lijnen op GRU en GIG vanuit Europa (met name CDG), maar dat zijn gedeeltelijk zakenreizen met een veel betere winstmarge.

En dan wil je een nieuwe, onbekende, pousada openen? Ik denk dat erwin verkeerde informatie is voorgehouden.
Een mooie droom, maar laat het geen nachtmerrie worden.
mtilburg
Moderator Forum
Moderator Forum

Berichtdoor Michel » Ma Jul 26, 2010 15:00

En ik kan me gewoon niet voorstellen dat het elders, in de toeristische gebieden, veel anders is. De cijfers liegen niet: de vaste lijn van de TAP LIS-NAT heeft een zeer lage bezettingsgraad. De interne lijnen van TAM en GOL zijn ook niet geweldig. Wat nog steeds loopt zijn de lijnen op GRU en GIG vanuit Europa (met name CDG), maar dat zijn gedeeltelijk zakenreizen met een veel betere winstmarge.

TAM / GOL / WEB hebben nu allemaal promotie stunts, voor heel weinig ergens naar toe, om die kisten enigzins te vullen. Zij zitten nu al te smachten op het eind van het jaar lijkt wel. Dan hebben zij weer een paar weken werk tot na de carnaval.
De motor van de wereld economie moet weer geolied gaan lopen, maar geheid gooien die "project" ontwikkelaars of andere witte boorden criminelen zoals beurs handeleren, obligatie etc, er weer zand in, zij willen in de kortste tijd terug graaien wat zij verloren (of lees minder verdiend) hebben in de afgelopen periode. Hebberigheid van een paar nekt de economie en die gijselt miljarden mensen nu, in dit geval één rotte appel in de opslag schuur van fruit en alles kan als je pech hebt wegzijn! iedere paar maanden duikt er weer zo'n figuur op die van normale mensen miljarden $$$ heeft gejat.

In de zogenaamde Braziliaanse zakenvluchten zitten veel lobbyisten die een graantje willen mee pikken van de iets gunstigere groei die de BRIC landen meemaken t.o.v. de rest wereld.
Brasilia word plat gelopen, daarom zitten de vluchten maandag ochtend naar en vrijdagmiddag terug naar GRU / GIG vol (niet alleen maar met die Braziliaanse hoge ambtenaren / senatoren / politici op weg van / naar huis).
Er word nu flink gelobbyd om de Braziliaanse grondstoffen / consessies, dat moet Lula zien te pareren, sta zoveel mogelijk alleen export van eindproducten toe, daarmee helpt hij de eigen werkloosheid verkleinen en verbetert hij de welvaart in eigenland (al het andere levert alleeen iets op korte termijn op), China heeft daar grote stappen in gezet, geen export van zeldzame edelmetalen meer - aleen maar eindprodukten waarin het verwerkt is, tot woede van de Amerikanen.

Ik ben geen politicus, hooguit een dagdromer, maar 25 miljoen Brazilianen in het Amazone gebied zijn afhankelijk van de (illegale) houtkap, maak daar eind produkten, deuren, kozijnen, laminaat vloeren, meubels, bekertjes, lepels etc. de produkten die men ermee in het westen nu ook maakt, maak het product af, schilder het, verpak het, dan heb je 25 miljoen Brazilianen bediend met een toekomst perspectief en per tijds eenheid worden er minder bomen gekapt en word er een volwassen industrie opgezet zoals in Noord Europa en delen van Azie - lijkt mij een win - win situatie. Nu gaat het zeer grof gezaagd per zeeschip naar elders en word daar het geld verdiend en de arbeid gecreerd. Zo zijn er zat voorbeelden te noemen, veel wat in Brazilie word gedaan is net niet af en daar is nog veel uit te halen.
De toeristen sector is nog niet verfijnd genoeg, qualitiet van de hotels, service in de hotels nog niet op peil, de terasjes, de bistros (hoop niet dat de jouwe in deze groep valt Mtilburg), restaurants moeten beter hoeft niet te betekenen duurder.
Het WK 2014 is een goede test, ik ben bang dat daar nog heel hard gewerkt moet worden om uiteindelijk die verwende wereldreiziger goed te stemmen.

Genoeg gefilosofeerd, Mtilburg, jij volgt zeer goed wat er met / in Brazilie (het land waar je nu in woont) gebeurd, maar weinig gewone mensen doen dat, ook hier in Nederland is het hetzelfde. Elkaar napraten, populisme, media massa beinvloeding bepalen tegenwoordig de mening, weinig plek voor individueel critisch zelf onderzoek / logica en mening.
Als ik in Brazilie ben spreek ik jou zeker nog wel eens.
Van het geld lenen waar dit onderwerp een aantal posts om begon, zal denk ik niet veel van komen....
Michel

Berichtdoor sven » Ma Jul 26, 2010 23:32

Vliegtarieven worden enorm belast. De regering is die belasting naar beneden aan het brengen. Vooral op internationale vluchten kan je al een 8% daling in de tarieven zien. Als ik me niet vergis werden die tarieven zelfs door de regering vastgesteld (om de Varig o.a. te helpen.
sven

Berichtdoor erwin » Vr Jul 30, 2010 22:37

Jonges toch!!!!
Ik dacht hier opbouwende opmerkingen te horen of opbouwende adviesen!
Wat zijn jullie toch een stelletje gefrustreerde ouwhoeren!
Het is misschien daarom dat jullie nog allemaal zielig zitten te doen in dat domme en achterlijk Holland, of dat jullie zaken in Brasilië er zo belabberd bij liggen!
Ik geef geen reet over bezetting van vliegtuigen enz enz.
Heb ondertussen al een oplossing gevonden en zeker niet via dit achterlijke medium, sorry voorr diegene de hier wel ernstig mee bezig zijn!
Maar jullie denken allemaal de wijsheid in pacht te hebben, maar eigenlijk stellen jullie niet zo veel voor stelletje zielige loosers!
succes nog met jullie FORUM zal er zeker reclame en "marketing " over voeren, maar dan in de negatieve zin. :lol: :lol: :lol:
erwin

Berichtdoor mtilburg » Za Jul 31, 2010 00:33

Ik heb dit bericht maar even "goedgekeurd".........

leuk voor de kijkbuiskindertjes.
mtilburg
Moderator Forum
Moderator Forum

Berichtdoor Bert » Za Jul 31, 2010 03:22

Waarom zou je het niet goedkeuren? Het zegt genoeg over deze figuur. Eerst een beetje interessant lopen doen met zijn stukje grond en dan radiostilte houden. Wie geld moet lenen om "iets" , jaja wederom in de richting van horeca hahaha, kan beter in Nederland of België blijven. Zeker als je, voordat je R$150.000,00 over gaat maken, je niet fatsoenlijk laat informeren door bijvoorbeeld een fatsoenlijke makelaar.
Bert

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor mtilburg » Za Jul 31, 2010 04:41

Precies Bert.

Ik had een wat zware dag vandaag, dus woorden als "****" enzo vielen slecht. Ik had mijn muis al op de verwijderknop, toen ik bedacht dat het misschien instructief is voor mensen die NOG GEEN stukkie grond hebben gekocht om "iets" op te beginnen. Een afschrikwekkend voorbeeld hoe het niet moet.

Over "fatsoenlijke makelaar" gesproken. Ik denk dat ze wel bestaan (ik ken er een paar) maar die vind je niet in de kringen waar gouden bergen beloofd worden.
Gezien zijn reactie zullen mijn veronderstellingen dus wel waar zijn. Ik zeg alleen maar "Loirinha".
mtilburg
Moderator Forum
Moderator Forum

Berichtdoor mtilburg » Za Jul 31, 2010 04:43

Nou hij zei dus geen sterretjes. Merkwaardig is dat, gasten mogen schelden en wij niet :(
mtilburg
Moderator Forum
Moderator Forum

• Advertisement

Keer terug naar Emigratie-Brazilie