wonen visum enz enz

Onderwerpen over emigreren naar Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
Bert Ernste
Contacteer:

Re: wonen visum enz enz

Bericht door Bert Ernste » ma dec 16, 2013 09:34

Om precies te zijn, denk ik dat de korting op de AOW geldt voor nieuw ingaande (na 2012) pensioenen én in het geval van een nieuwe verhuizing naar een kortingsland.
Ach Bert, ik wacht maar af wat er van die AOW overblijft.
Veel meer kun je niet doen.
Dat ze problemen hebben met de dekking snap ik ook. Het is dus maar afwachten. De zekerheden van vroeger gelden even niet meer.
Met de dekkingsgraagd wordt gegoocheld door een rekenrente te nemen op basis van korte termijn, terwijl pensioenbeleggen voor de lange termijn is. En dan hebben we het nog niet over de greep in de pensioenkassen door een van de kabinetten Lubbers. Toen was er geld te veel in kas, dat gaven ze aan het bedrijfsleven, maar dat springt niet bij nu er een tekort is.

Zoals je zegt, je doet er toch niets aan.

borsjea

Bericht door borsjea » ma dec 16, 2013 17:39

Ik kan me de invoering van de VUT premie nog goed herinneren, we kregen toen op me werk bezoek van een tussen persoon die ons het een en ander kwam vertellen, zij ook direct dat hij verwachte dat wij de komende jaren wel mochten gaan betalen maar dat de VUT voor dat wij in de toekomst nooit van deze regeling gebruik zouden kunnen maken. De man heeft ook gelijk gekregen VUT bestaat al jaren niet meer.

Sparen voor een vervroegde uittreding of een hogere oudendags voorziening is er ook al vele jaren niet meer bij, lijfrente aftrek is afgeschaft

Verhoging van de AOW leeftijd komt voor mij ook niet onverwachts al jaren geleden hadden de jonkies bij mij vorige werkgever waar zelfs voor bepaalde functies een FLO leeftijd van 55 bestond er al over dat de AOW/Pensioen leeftijd zou worden opgetrokken.

De huidige stap, het verlagen van de premie baart mij nog meer zorgen, goed de grootste werkgever de overheid bespaard geld voor de belastingbetaler maar of straks de gepensioneerde straks nog rond kan komen is een groot vraagteken, wellicht dat die straks weer bij de nieuwe generatie moet aankloppen voor een aanvullende uitkering.

Ik ben bang dat de verlaging van de AOW voor mensen in het buitenland pas de eerste stap is.
Zou mij niets verbazen dat je in de toekomst alleen nog maar AOW ontvangt als je in Nederland woont, hoop overigens dat ik hierin ongelijk krijg.

mtilburg

Bericht door mtilburg » di dec 17, 2013 04:30

Ach, ik kan me herinneren dat er ergens in de 80er jaren al gesproken werd over de verhoging van de pensioenleeftijd. Maar toen het dieptepunt voorbij was sloeg het helemaal om, de 38urige werkweek, de VUT, alles ter verhoging van de werkgelegenheid.

Ik denk niet dat we de vraag van Rommert al beantwoord hebben.
Ik hoop wel dat hij niet geheel afhankelijk is van de AOW, maar ik meende dat hij het ook had over het ABP en dat is zgn aanvullend pensioen. Meestal echter is dat aanvullende pensioen zo ongeveer de hoofdmoot, is mijn indruk. Van AOW alleen is het echt geen vetpot, nooit geweest ook.

Hoe dan ook, de ABP kort niet (zoals ik hierboven liet zien) als je in het buitenland (buiten de EEG) woont. Maar wat er met de AOW gebeurt is ondoorzichtig, helaas.

Er zijn natuurlijk meerdere factoren in de overweging of je wilt emigreren. De kosten van levensonderhoud in Brazilie zijn denkelijk nog steeds goedkoper dan in Nederland, maar dat valt de meesten zeker niet mee denk ik zo.

rommert100

Bericht door rommert100 » di dec 17, 2013 12:35

Mannen,
Dank voor jullie uitvoerige commentaar, daar kan ik wat mee. De eerste vraag die ik voor mezelf moet beantwoorden is: wil ik nu naar Brazilië emigreren of wil ik nog steeds in een spagaat blijven tussen Rio en den Haag, met mijn kruis in de Oceaan. Voorlopig kies ik nog voor dat laatste en wil ik evengoed graag trouwen; op de vraag 'waarom dan?' is het antwoord 'gewoon omdat ik dat wil. Hier zijn mijn kinderen, kleinkinderen, vrienden maar daar is het warm en gezellig; zeker rond kerst.

Ray1981

Bericht door Ray1981 » do jan 23, 2014 10:24

Maar mocht je in Brazilie je permanent visum verkrijgen, zelfs zonder je uit NL te laten uitschrijven, dan ben je hier primair belasting plichtig.
Dat is nou een keer zo.
Je zult elk jaar in Brazilie je belasting formulier moeten invullen. Ook verklaren wat je in het buitenland verdiend hebt ("Rendimentos no Exterior" - code 190 geloof ik)
Maar mocht je met permanent visum in Brazilie gaan wonen, dan maakt het fiskaal weinig uit of je je wel of niet hebt laten uitschrijven in Nederland.
Brazilie wil zien wat jij in het buitenland verdiend, elke maand moet je dat opgeven, IN THEORIE.
Elke maand moet je die “Carnê Leão” invullen, en bij de bank eventueel belasting betalen.
“Rendimentos no Exterior”, code 190, moeten elke maand verklaard worden (die “Carnê Leão”) en de inkomsten belasting erover moet ook elke maand betaald worden.
Je kan een programaatje bij de Receita Federral down-loaden.
Elke maand je gegevens en inkomsten invullen, de DARF uitprinten en betalen.
Met "hier" wordt Nederland bedoeld? Ik zit ongeveer in dezelfde situatie. Ik werk overal en nergens maar ik betaal mijn loonbelasting altijd in Nederland en ik krijg een degelijke vergoeding omdat ik in het buitenland verblijf. Nu ben ik getrouwd en na het verkrijgen van mijn visum wil ik in Brazilie gaan wonen bij mijn vrouw. Ik wil mij nog niet meteen laten uitschrijven omdat ik nog niet mijn huis verkocht heb en ik werk voor een Nederlandse werkgever dus dacht dat dit ook makkelijker zou wezen.
MAAR moet ik dan ook belasting gaan betalen in Brazilie omdat ik daar woon of een permanent visum heb?

groetjes Ray

mtilburg

Bericht door mtilburg » do jan 23, 2014 13:27

Met "hier" bedoelt Ziri Brazilie, daar woont hij.

Waar het op neerkomt is dit: als je een visum voor Brazilie krijgt, wordt je geacht daar te gaan wonen. Je bent dan namelijk INWONER geworden. Met (bijna) dezelfde rechten EN PLICHTEN als geboren Brazilianen (op de kiesplicht na).
Een van die plichten is de belastingplicht. Voor heel veel dingen (bijvoorbeeld een eigen bankrekening) heb je een GELDIG CPF ( = belastingnummer) nodig, en dat blijft alleen geldig als je keurig elk jaar voor eind april de belastingformulieren invult. Dat wil nog niet zeggen dat je iets moet betalen, er is een overeenkomst met Nederland om dubbele belasting te voorkomen, dus je mag je Nederlandse inkomen opgeven als belastingvrij als er in Nederland al IB over is geheven.

LET OP: dit gaat alleen over inkomstenbelasting. Brazilie heft geen sociale premies via de RF, heeft geen kapitaalbelasting, en heft alleen belasting over onroerend goed als er daadwerkelijk huurinkomsten zijn (afgezien van de IPTU, maar dat is gemeentelijk).

Voor Nederland werkt het wat anders. Eigenlijk is uitschrijven verplicht, maar velen lichten daar de hand mee. Dat kan voordelen hebben en nadelen. Als je je laat uitschrijven, woon je nogal duidelijk niet meer in je eigen huis. Dat wordt daardoor een tweede woning, belast in BOX 3 (Zo was het tenminste een jaar of 10 geleden).
Maar uitgeschrevenen worden beschouwd als buitenlands belastingplichtigen. Je betaalt geen sociale premies en zorgverzekering meer (tenzij vrijwillig), alleen nog maar de looninhouding. Helaas vervallen de aftrekposten (dus als je een hypotheek hebt lopen, is dat mogelijk ongunstig).

Ray1981

Bericht door Ray1981 » do jan 23, 2014 13:36

zow dit maakt veel duidelijk! Ik denk dat het voor mij voorlopig totdat ik mijn huis verkocht heb beter is IB te betalen in Nl.
Eerlijk gezegd heb ik me hier nog niet zoveel in verdiept ik doe het hele gebeuren in stappen het is zon berg informatie en uitzoeken dat naar je toe komt.
Zoals eerder vermeld zijn we net getrouwd en gaan we nu voor mij een VIPERe aan vragen. En tussendoor uitzoeken hoe het zit met enkele spullen versturen naar het nieuwe thuisfront in Itatiba :).

Maar super bedankt voor het duidelijke antwoord!

greetz Ray

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » do jan 23, 2014 13:38

En niet te vergeten:

als je je uitgeschreven bent uit Nederland en als uitgeschrevene tussen je 15e en 65ste geen AOW-premie afdraagt (via werkgever of vrijwillig [vrijwillige premie schijnt hoog te zijn]) krijg je later minder AOW (2 procent minder voor elk gemist jaar). Wellicht dat deze berekening verandert met de stijgende AOW-leeftijd.

AOW staat onder druk, dus hoe schadelijk dit eventueel is, is een andere vraag.

Meer

Ray1981

Bericht door Ray1981 » do jan 23, 2014 13:44

Bert,

Ik heb al enkele jaartjes betaald. |Ik ben op me 17 begonnen maar ik meen dat je vanaf je 22e mee gaat betalen. Nu ben ik 32 dus ik zou al zon 10 jaar betaald moeten hebben. Blijft dit staan als ik me vanaf nu zou uitschrijven en wanneer ik pensioen gerechtigd ben krijg ik wat bij die 10 jaar betaald. Ik moet natuurlijk moment van uit schrijven zelf iets gaan regelen in Brazilie?

bvd

mtilburg

Bericht door mtilburg » do jan 23, 2014 13:52

Nee, de AOW bouwt niet op, zoals de pensioenfondsen wel doen.

Ik neem aan dat je ook een aanvullend pensioen hebt? Dat blijft wel staan, en zolang je inkomen hebt in Nederland zal er naar ik aanneem ook gewoon aan afgedragen worden.

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » do jan 23, 2014 14:14

AOW die je al hebt opgebouwd, blijft wel gewoon staan.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » do jan 23, 2014 18:44

mtilburg schreef: Dat wil nog niet zeggen dat je iets moet betalen, er is een overeenkomst met Nederland om dubbele belasting te voorkomen, dus je mag je Nederlandse inkomen opgeven als belastingvrij als er in Nederland al IB over is geheven.
Het Nederlandse inkomen zal in de regel NIET belastingvrij zijn in Brazilie.

Stel je hebt 100.000 verdiend, en in Nederland is er 12% Ink.Bel. over betaald = 12.000,00 (A).
In Brazilie zou je er bijna 27,5% (de max. limiet) over moeten betalen = 27.500,00 (B).
Het in nederland betaalde deel wordt hier inderdaad je vrij gescholden, Belasting Verdrag.
Maar ben je dus ingeschreven in Brazilie (permanent visum), dan zul je toch nog hier (=Brazilie) het restant = B-A aan de "Leão" moeten inleveren, = 15.500,00.
Het jaar erop kun je bij de jaarlijkse declaratie nog wel het een en ander terug krijgen, dat wel.

Inderdaad, we hebben het hier slechts over inkomsten belasting, niet over sociale premies.
Goede wijn is nog géén Bier !

Ray1981

Bericht door Ray1981 » do jan 23, 2014 23:33

Ziriguidum schreef:
mtilburg schreef: Dat wil nog niet zeggen dat je iets moet betalen, er is een overeenkomst met Nederland om dubbele belasting te voorkomen, dus je mag je Nederlandse inkomen opgeven als belastingvrij als er in Nederland al IB over is geheven.
Het Nederlandse inkomen zal in de regel NIET belastingvrij zijn in Brazilie.

Stel je hebt 100.000 verdiend, en in Nederland is er 12% Ink.Bel. over betaald = 12.000,00 (A).
In Brazilie zou je er bijna 27,5% (de max. limiet) over moeten betalen = 27.500,00 (B).
Het in nederland betaalde deel wordt hier inderdaad je vrij gescholden, Belasting Verdrag.
Maar ben je dus ingeschreven in Brazilie (permanent visum), dan zul je toch nog hier (=Brazilie) het restant = B-A aan de "Leão" moeten inleveren, = 15.500,00.
Het jaar erop kun je bij de jaarlijkse declaratie nog wel het een en ander terug krijgen, dat wel.

Inderdaad, we hebben het hier slechts over inkomsten belasting, niet over sociale premies.
Dit is mij niet helemaal duidelijk?
12% is het geen dat ik betaal voor mijn pensioen (12% over mijn bruto maandsalaris) Dan heb ik ergen "Loonheffing" staan en ik dacht dat dat ink.bel. was hier betaalde ik in Sept 27,24% dit zou niet zo'n groot verschil wezen met de "Leao". Maar ik vermoed dat ik het niet helemaal goed begrepen heb?

rommert100

Bericht door rommert100 » do mei 01, 2014 18:39

Nog een (urgent) vraagje: ik ben momenteel in Rio en heb op advies van een 'betrouwbare' Duitse zwager hier mijn ticket gewijzigd, verlenging visum zou heel eenvoudig zijn; nu is de situatie als volgt.

Aankomst in Rio was 29 maart 2014, retourdatum 11 juli 2014, dat is dus iets langer dan 90 dagen. Ik ben bij Policia Federal geweest op luchthaven en begreep daar dat verlenging niet (zo maar) kan. Ik heb op de website gevonden dat een touristenvisum inderdaad niet zo maar verlengd kan worden. Je kunt een verzoek indienen en de politieman beslist. Is dit juist en kan ik de stemming van de politieman beinvloeden (hoe?) of moet ik eerst twee weken het land uit. Dat zou een optie kunnen zijn maar liever niet.

En dat huwelijk van ons: ja, dat wordt volgend jhaar in Nederland.

Graag een advies en bij voorbaat dank.

mtilburg

Bericht door mtilburg » do mei 01, 2014 19:26

@Rommert:

Dat was helaas verouderde informatie van je zwager.

Het verlengen kan voor mensen uit de Schengen landen helemaal niet meer.

Ook "even" het land uit zou niet meer gaan.

Er zit niets anders op: de boete van ruim 8 reais per dag betalen, kan bij het verlaten van het land of bij terugkomst.

rommert100

Bericht door rommert100 » wo jul 02, 2014 14:09

Vraagje:

Huwelijk Nederlander met BR-vrouw in NEDERLAND: welke documenten moet de vrouw meenemen voor het huwelijk? We willen dat in jan. 2015 graag doen maar blijven (voorlopig) gescheiden wonen.

Graag advies en bedankt! Rommert

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » vr jul 04, 2014 17:10

Geen ervaring mee, maar je hebt in ieder geval een M-46 verklaring nodig (betreffende schijnhuwelijken), zo begrijp ik. Zie hier.

Verder zonder twijfel een verklaring van niet getrouwd zijn van de buitenlandse partner, identiteitsbewijs, geboorteakte etc. Maar dat zou ik precies navragen bij de gemeente waar je wilt trouwen.

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » vr jul 04, 2014 17:24

Kijk ook hier, lijkt compleet, maar die heb ik niet doorgevlooid.

Blijft dat bij de bron langs gaan (de gemeente in dit geval) altijd verstandig is, ook al omdat regels nog wel eens veranderen.

mtilburg

Bericht door mtilburg » vr jul 04, 2014 19:19

Ik ben getrouwd in 2002, en toen was inderdaad een goedkeuring van de IND nodig. Ook al woonde mijn vrouw toen al 2 jaar in Nederland, met visum.
Die goedkeuring heb ik niet zelf hoeven aanvragen, dat ging via de ambtenaar van de burgerlijke stand bij de ondertrouw.

Ik heb het altijd merkwaardig gevonden, omdat trouwen geen recht geeft op een verblijfsvergunning. Een schijnhuwelijk werkt dus niet :)

rommert100

Bericht door rommert100 » za jul 05, 2014 17:39

Vraagje:

Ik ben Nederlander, wil trouwen met mijn Braziliaanse en wel in NEDERLAND. Welke documenten moet ze meenemen om dat te kunnen doen (in jan. 2014). We blijven voorlopig gescheiden wonen, dus het blijft een LAST-relatie: living apart and sometimes together. We willen dat 'sometimes' dus oprekken nadat het huwelijk hier in Rio is erkend.

rommert100

Bericht door rommert100 » za jul 05, 2014 17:46

sorry voor de herhaalde vraag: ik had het antwoord over het hoofd gezien!
dank

Plaats reactie