Visum bijna in handen maar terug naar Nederland.

Onderwerpen over emigreren naar Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
Vargen

Visum bijna in handen maar terug naar Nederland.

Bericht door Vargen » za jan 04, 2014 18:05

Lange tijd niet ingelogd op dit forum. nog een fijn nieuwjaar voor iedereen alhier!

Verder heb ik een vraag m.b.t. het permanente visum:

Als het goed is mag ik deze maand eindelijk het CIE/RNE ophalen bij de policia federal. Ik loop al bijna een half jaar met het papieren strookje met foto in mijn portemonnee rond, en heb het permanencia stempel in mijn paspoort.

Echter, ik wil binnenkort terug naar Nederland om aldaar een baan te vinden. Er zijn verschillende redenen, maar ik ben eigenlijk niet van plan terug te keren naar Brazilië. Mijn vrouw kan een italiaans paspoort bemachtigen waarmee ze als Europeaan in Nederland kan verblijven, en we hebben dan ook besloten dat we in Nederland willen gaan wonen vanwege beter toekomstperspectief.

Is het mogelijk het CIE/RNE zomaar "op te zeggen" als ik terug in Nederland ben, of het ding helemaal niet op te halen bij de policia federal? Tot dusver leek het me een mooie terugvaller als ik deze in mijn bezit heb. Maar gezien als ik in Nederland een baan vind ik dan ook hier in Brazilië belasting moet gaan betalen weet ik niet hoe verstandig het is er mee door te gaan. Zou ik CIE/RNE kunnen beëindigen als ik zekerheid op een baan in Nederland heb?

Bert Ernste
Contacteer:

Re: Visum bijna in handen maar terug naar Nederland.

Bericht door Bert Ernste » zo jan 05, 2014 00:19

Ik weet niet zeker of niet afhalen tot automatisch vervallen van het visum leidt. Iemand?

Je punt over (dubbele) belasting is een goed aandachtspunt.

Mocht je aan de veilige kant willen blijven is het wellicht een idee om een declaração de saída definitiva do país in te vullen. Kijk verder hier.

Vargen

Bericht door Vargen » ma jan 06, 2014 16:44

Hoi Bert, dank voor je reactie. Ik zal eens contact met de Policia Federal opnemen over of niet ophalen tot automatisch verval leidt.

Weet jij toevallig of die declaração ook vanuit Nederland ingevuld kan worden?

Overigens, ik heb in de bijna twee jaar dat ik hier in Brazilië woon nooit geld verdiend, en heb geen bezittingen op mijn naam staan.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » ma jan 06, 2014 18:19

Vargen,

In principe staat het plezier om ergens belasting te betalen los van het hebben van een permanent visum. Er is tussen Nederland en Brazilie een belastingverdrag welke regelt dat je geen dubbele belasting hoeft te betalen.

Je geeft zelf aan dat je inkomen en vermogen hier hebt. Als het goed is heb je in je eerste jaar hier aangifte bij de Receita Federal gedaan. Dit is een verplichting voor iedere nieuwkomer, ook als je geen inkomen hebt. Het jaar daarna (maar volgens mij ben je nog niet zover) hoef je geen aangifte te doen. Wellicht dat je echtgenote/partner je opneemt in je aangifte als "dependent".

Ga je met je partner definitief het land uit dan moet je beide de "declaração de saída definitiva do país" maken. In Nederland loopt de boel verder automatisch zodra je je aanmeld bij de gemeente en wordt opgenomen in de GBA.

Nu die permanencia. Als je die niet ophaalt blijft die gewoon liggen. Ik zou je als advies willen geven om hem gewoon op te halen. Je weet nooit hoe de toekomst eruit komt te zien. Het geeft je de mogelijkheid om een bankrekening te openen, een mogelijkheid om je te vestigen, je kunt visa vrij reizen in een groot deel van Zuid-Amerika en je hoeft ook niet zo lang in de rij op het vliegveld te wachten. Het enige is volgens mij dat je niet langer dan 2 jaar buiten Brazilie mag verblijven, daarna vervalt de permanencia (Ben ik niet 100% zeker van, maar dit kan ik me nog uit een ver verleden herinneren).

Het is altijd prettig om vrijheid en keuze te hebben, dus ik zoui zeggen ophalen dat plasticje.
Laatst gewijzigd door Progresso op ma jan 06, 2014 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Vargen

Bericht door Vargen » ma jan 06, 2014 18:53

Hoi Progresso, dank voor je reactie.
Progresso schreef:Vargen,

In principe staat het plezier om ergens belasting te betalen los van het hebben van een permanent visum. Er is tussen Nederland en Brazilie een belastingverdrag welke regelt dat je geen dubbele belasting hoeft te betalen.

Je geeft zelf aan dat je inkomen en vermogen hier hebt. Als het goed is heb je in je eerste jaar hier aangifte bij de Receita Federal gedaan. Dit is een verplichting voor iedere nieuwkomer, ook als je geen inkomen hebt. Het jaar daarna (maar volgens mij ben je nog niet zover) hoef je geen aangifte te doen. Wellicht dat je echtgenote/partner je opneemt in je aangifte als "dependent".
Ik heb hier in Brazilië geen inkomen en vermogen. En op mijn Nederlandse bankrekening staat verder weinig geld. Maar ik heb hier in Brazilië ook nooit aangifte gedaan, heb hier ook nooit een verzoek voor gekregen. In juni 2012 ben ik hier aangekomen en direct permanencia aangevraagd. Hele papierhandel gedaan. Een jaar later, in juli van dit jaar (2013) was mijn aanvraag goedgekeurd en gepubliceerd. Toen heb ik het ene strookje papier met foto omgeruild voor een ander strookje papier met foto (en stempel voor permanencia in paspoort). De mededeling was dat ik in januari 2014 weer langs moest komen voor de definitieve stukken (plastic pasjes).

Maar ik heb in al die tijd nooit wat van de Receita Federal gehoord. Leek me ook niet logisch, aangezien ik geen geld en bezittingen heb in Brazilië noch Nederland. Nou ja, op een klein beetje spaargeld op mijn Nederlandse rekening na dan.

Mijn vrouw betaalt verder geen loonbelasting (ze zegt dat ze daar niet genoeg voor verdient) en betaalt alleen IPTU voor ons (haar) huis. Maar dat van dat "dependent" kan wel kloppen. Ze moest destijds (in 2012) aantonen dat ze een baan had d.m.v. loonstrookjes.
Ga je met je partner definitief het land uit dan moet je beide de "declaração de saída definitiva do país" maken. In Nederland loopt de boel verder automatisch zodra je je aanmeld bij de gemeente en wordt opgenomen in de GBA.
Ja, dat vraag ik me dus af... aangezien ik nog nooit wat van de Receita Federal heb vernomen... Maar goed, permanencia en belasting staan dus los van elkaar? In dat geval vervalt mijn permanencia niet als ik de "declaração de saída definitiva do país" maak en kan het ophalen van die twee pasjes (?) CIE en RNE ook geen kwaad? Dat is goed om te horen.
Nu die permanencia. Als je die niet ophaald blijft die gewoon liggen. Ik zou je als advies willen geven om hem gewoon op te halen. Je weet nooit hoe de toekomst eruit komt te zien. Het geeft je de mogelijkheid om een bankrekening te openen, een mogelijkheid om je te vestigen, je kunt visa vrij reizen in een groot deel van Zuid-Amerika en je hoeft ook niet zo lang in de rij op het vliegveld te wachten. Het enige is volgens mij dat je niet langer dan 2 jaar buiten Brazilie mag verblijven, daarna vervalt de permanencia (Ben ik niet 100% zeker van, maar dit kan ik me nog uit een ver verleden herinneren).

Het is altijd prettig om vrijheid en keuze te hebben, dus ik zoui zeggen ophalen dat plasticje.
Dat van die twee jaar klopt ja; Daar ging het me ook om. Ik verwacht het niet, maar mocht het nou echt in de soep lopen in Nederland dan heb ik in ieder geval een visum op zak.

Maar nu vraag ik me wel af waarom ik nog nooit wat van de Receita Federal gehoord heb... en wat voor gevolgen dat heeft voor als ik de "declaração de saída definitiva do país" maak. En of ik die überhaupt dus wel moet maken in mijn situatie...

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma jan 06, 2014 19:35

@Vargem:

Brazilie is Nederland niet. De procedures verschillen, soms hemelsbreed. Je krijgt hier geen aanslagbiljet opgestuurd, nooit niet. Je moet je opgave zelf insturen (via een website kan ook) en doe je dat niet (of niet op tijd) dan wordt je CPF "irregular" en dan blijk je opeens een aantal dingen niet meer te kunnen. Ook dat komen ze je niet zomaar uit zichzelf vertellen :)

Ik heb vernomen (ik dacht op het gringoes forum) dat het niet ophalen van je CIE wel degelijk na een bepaalde tijd resulteert in verlies van het visum. Die 2 jaar (aaneengesloten) verblijf buiten Brazilie staat zonder meer vast.

Volgens mij moet je je helemaal niet druk maken over de Braziliaanse belasting. Helaas zal je te laat zijn voor aangifte van 2013 (dat kon tot eind april) en dat kan een boete zijn, maar in principe hoef je niks te betalen zonder inkomsten in Brazilie (of lager dan ca 1200 reais per maand). Volgens mij is aangifte dan ook niet verplicht (vroeger had je de zogenoemde DAI, maar dat is niet meer). Kortom, grote kans dat je CPF (als je die hebt) gewoon "regular" is, het is op de site van de receita ergens te checken (weet iemand de link?)

Vargen

Bericht door Vargen » ma jan 06, 2014 20:03

mtilburg schreef:@Vargem:

Brazilie is Nederland niet. De procedures verschillen, soms hemelsbreed. Je krijgt hier geen aanslagbiljet opgestuurd, nooit niet. Je moet je opgave zelf insturen (via een website kan ook) en doe je dat niet (of niet op tijd) dan wordt je CPF "irregular" en dan blijk je opeens een aantal dingen niet meer te kunnen. Ook dat komen ze je niet zomaar uit zichzelf vertellen :)
Hehehe, dat is weer heel typisch ja. Ik had verwacht wel iets van de Receita Federal te vernemen als ik daadwerkelijk verdiensten zou hebben.
Ik heb vernomen (ik dacht op het gringoes forum) dat het niet ophalen van je CIE wel degelijk na een bepaalde tijd resulteert in verlies van het visum. Die 2 jaar (aaneengesloten) verblijf buiten Brazilie staat zonder meer vast.
Ok, dus het is nog steeds verstandig de CIE daadwerkelijk op te halen...
Volgens mij moet je je helemaal niet druk maken over de Braziliaanse belasting. Helaas zal je te laat zijn voor aangifte van 2013 (dat kon tot eind april) en dat kan een boete zijn, maar in principe hoef je niks te betalen zonder inkomsten in Brazilie (of lager dan ca 1200 reais per maand). Volgens mij is aangifte dan ook niet verplicht (vroeger had je de zogenoemde DAI, maar dat is niet meer). Kortom, grote kans dat je CPF (als je die hebt) gewoon "regular" is, het is op de site van de receita ergens te checken (weet iemand de link?)
Tot eind april... Ik kan me daar dan inderdaad beter niet druk om maken. Vooral omdat ik toch niets op te geven heb. Zolang ze me op het vliegveld op São Paulo maar niet oppakken van "Hee, je moet nog betalen!"?

Dat aangifte tot een bepaald niveau niet verplicht is klopt: Mijn vrouw hoeft bijvoorbeeld geen aangifte te doen. Ze verdient wel meer dan 1200 reais per maand trouwens. Dus hoe dat precies zit weet ik niet...

Maareh, die "declaração de saída definitiva do país"... moet ik die in mijn situatie nu wel of niet maken? Lijkt me van wel toch ondanks dat ik niets te melden heb?

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » ma jan 06, 2014 20:06

Sinds een paar jaar moet iedere immigrant in het eerste jaar na aankomst in Brazilië aangifte inkomstenbelasting doen, ook bij weinig of niets verdienen. Inderdaad, de belastingdienst komt niet achter je aan met een aanslagbiljet. Je moet zelf het initiatief nemen. Menig immigrant zal die regel niet kennen, vermoed ik.

Of je CPF nog regular is kun je hier nakijken. Wellicht loopt het ondanks die verplichting tot aangifte niet zo’n vaart.

Vargen

Bericht door Vargen » ma jan 06, 2014 20:14

Hum, maar komt dat dan goed als ik die "declaração de saída definitiva do país" maak? Of krijg ik dan alsnog een boete? Of moet ik gewoon z.s.m. contact met de Receita Federal opnemen en vertellen dat ik helemaal niet wist dat ik aangifte moest doen?

Dank voor de link. Mijn CPF is inderdaad nog "regular".

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » ma jan 06, 2014 20:20

Maareh, die "declaração de saída definitiva do país"... moet ik die in mijn situatie nu wel of niet maken? Lijkt me van wel toch ondanks dat ik niets te melden heb?
Als je je visum aanhoudt (en niet de verklaring van definitief vertrek invult) en in Nederland geld gaat verdienen, zou je in Brazilië aangifte voor de inkomstenbelasting moeten doen. Waarschijnlijk kraait er geen haan naar, als je het niet doet, maar daar ga ik niet over. Je wierp zelf de vraag op hoe dubbel belastingaangifte doen te vermijden. Ik weet niet hoe het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting werkt als je in twee landen belastingplichtig bent.

PS: ik zou trouwens dubbelchecken of die verklaring van definitief vertrek niet leidt tot verlies van de permanente verblijfsvergunning. Maar dat zal wellicht inggegeven worden door mijn argwaan over regeltjes. :wink:
Geen idee, geen ervaring mee. Het argument dat je het niet wist, zal overigens weinig indruk maken, want is formeel geen excuus.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » ma jan 06, 2014 21:30

Ik zou even langs gaan bij de Receita Federal. Ik denk dat we allemaal wel een beetje weten hoe het in elkaar steekt, maar het zit hem vaak in de details. Het geeft inderdaad wel een rustgevend gevoel als je voor jezelf het gevoel hebt dat je de zaakjes netjes afgehandeld hebt.

Vargen

Bericht door Vargen » di jan 07, 2014 02:26

Inderdaad, ik wil het gewoon goed doen en niet voor rare verrassingen komen te staan. Morgen belt mijn vrouw met de Policia Federal (helaas is mijn portugees nog niet zo goed dat ik een moeilijk telefoongesprek kan voeren) w.b.t. het mogelijk verlies van permanencia.

Nog even een vraag aan Bert:
Heb je toevallig een link naar de officiële informatie dat iedere immigrant in zijn/haar eerste jaar verplicht aangifte moet doen ongeacht loon of bezittingen? Ik heb net namelijk met mijn vrouw zitten googlen en de site van Receita Federal doorgespit, maar we kunnen deze informatie nergens vinden. Het enige wat we kunnen vinden dat in de buurt komt is dit artikel uit 2012:

http://www.gazetadopovo.com.br/economia ... id=1242295
Não basta apenas carimbar o passaporte e cruzar a fronteira para se livrar das obrigações fiscais. Os brasileiros que se ausentaram do país por um período superior a 12 meses também são obrigados a declarar Imposto de Renda – bem como os estrangeiros que, em 2011, entraram no Brasil na condição de residente ou com visto temporário de mais de 180 dias.

Para quem chega, a obrigação é prestar contas, mesmo que não tenha recebido rendimentos tributáveis ao longo de 2011. Essa é uma forma de a Receita Federal obter as informações fiscais dos estrangeiros que chegam para residir no país legalmente. A partir dos próximos anos, o que definirá a obrigatoriedade de apresentação da declaração é o limite da renda tributável, neste ano fixada em R$ 23.499,15.
Dit zijn de eerste twee alinea's. Maar zoals gezegd, we kunnen niets officieels vinden.

Destijds bij mijn CPF-aanvraag (halverwege 2012) hebben ze er niets over gezegd. Binnenkort maar een trip naar de Receita Federal inplannen dus, en ook vragen waarom mijn CPF nog gewoon "regular" is terwijl ik die aangifte dus nooit gedaan heb.

mtilburg

Bericht door mtilburg » di jan 07, 2014 02:48

Ik vermoed zomaar dat ze je met open mond aan staan te kijken als je gaat klagen dat je CPF "regular" is :)

Ik denk dat je er vanuit mag gaan en dat je dus niets fout hebt gedaan. Misschien een mazzeltje, maar dan zeiden we vroeger: "vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van".

Ik zou ook een spreekwoord kunnen aanhalen over slapende honden, maar dat is niet vriendelijk voor de beambten :)

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » di jan 07, 2014 11:00

link naar de officiële informatie dat iedere immigrant in zijn/haar eerste jaar verplicht aangifte moet doen ongeacht loon of bezittingen?
Zie dit lijvige document pagina 20 artikel 001 punt 6:
OBRIGATORIEDADE
001 — Quem está obrigado a apresentar a Declaração de Ajuste Anual relativa ao exercício de
2013, ano-calendário de 2012?
(...)
6 - passou à condição de residente no Brasil em qualquer mês e nesta condição se encontrava em 31 de
dezembro;

Vargen

Bericht door Vargen » di jan 07, 2014 14:07

Nogmaals dank heren!

@ mtilburg: Mijn vrouw zei ook al iets in de trend van "Je CPF is regular, dus je hebt niets fout gedaan!" Ikzelf bekijk het andersom, en vraag me af waarom mijn CPF regular is terwijl ik wel iets fout gedaan heb. Maar misschien heb je (jullie) gelijk, dit is Brazilië, en de dingen werken hier niet zoals in Nederland. Ik kan er inderdaad misschien beter maar gewoon niet achteraan gaan...
Ik hoop echter dat ik hierdoor geen problemen krijg als ik die "Declaração de Saída definitiva do País" maak. Maar goed, ik denk dat daar maar één manier voor is om achter te komen: Het ding daadwerkelijk maken en zien of ik nog iets te horen krijg.

@ Ernst: We hadden de "perguntas e respostas" wel bekeken/doorzocht, maar blijkbaar dit over het hoofd gezien. Dank voor het attent maken!

Vargen

Bericht door Vargen » di jan 07, 2014 17:07

Net contact gehad met Policia Federal:
Een permanencia wordt niet automatisch beëindigd bij het maken van "Declaração de Saída definitiva do País".
Verder wist de mevrouw te vertellen dat de plastic pasjes twee jaar blijven liggen om opgehaald te worden. Zelfde als de vervalduur van het visum dus.

Ik moet alleen mijn papieren CIE strookje vernieuwen, omdat die maar tot aankomende 19 januari geldig is, en mijn pasje blijkbaar nog een maand of twee-drie gaat duren.
Ik denk dat ik maar gewoon met het (vernieuwde) papieren strookje naar Nederland ga en die pasjes voorlopig laat voor wat het is. Geen zin om nog maanden te wachten en om dan waarschijnlijk weer te horen te krijgen dat het nóg een paar maanden gaat duren... Mocht ik binnen twee jaar terug keren naar Brazilië dan kan ik ze altijd nog ophalen.

borsjea

Bericht door borsjea » za jan 11, 2014 21:52

Vargen schreef: Ik moet alleen mijn papieren CIE strookje vernieuwen, omdat die maar tot aankomende 19 januari geldig is, en mijn pasje blijkbaar nog een maand of twee-drie gaat duren.
Is dit je eerste verlenging?
Zelf heb ik al twee keer mijn strookje verlengt. Maar gelukkig is mijn pasje volgens deze link https://servicos.dpf.gov.br/sincreWeb/p ... ocesso.jsp sedert 18-12-2013 Em fabricação. Voor die tijd kon ik ook niets terug vinden via deze link.

Vargen

Bericht door Vargen » zo jan 12, 2014 18:46

borsjea schreef:Is dit je eerste verlenging?
Zelf heb ik al twee keer mijn strookje verlengt. Maar gelukkig is mijn pasje volgens deze link https://servicos.dpf.gov.br/sincreWeb/p ... ocesso.jsp sedert 18-12-2013 Em fabricação. Voor die tijd kon ik ook niets terug vinden via deze link.
Dit is inderdaad de eerste verlenging. Ik kende die link trouwens nog niet. Tot nu toe belden we met PF over de status en zeiden ze simpelweg dat het "nog niet klaar was", en de laatste keer dus dat het nog twee of drie maanden zou duren. Mijn pasje is blijkbaar sinds 16-12-2013 em fabricação.

Vargen

Bericht door Vargen » za feb 01, 2014 15:57

Zo, ik heb mijn CIE op zak!

Ik weet niet waar de mevrouw aan de telefoon die "het gaat nog een paar maanden duren" vandaan haalde, want twee weken geleden kwam ik er achter dat ik hem op kon komen halen.

Nu dus tickets boeken om terug naar Nederland te gaan.
Weet iemand of het een probleem is als ik de "terugreis" boek voor een maand of 8-10 na de heenreis? Op de KLM site kan dat gewoon, en ik als Nederlander zou daar geen probleem mee moeten hebben omdat ik mijn thuisland inreis. Ik wil in principe niet terug naar Brazilië komen, maar je weet maar nooit...

Verder, vanuit Brazilië mag men standaard 2 stuks ruimbagage van 32 kg meenemen. Ik wil een extra stuks meenemen, maar de KLM site vertelt alleen over extra bagage vanuit Nederland... Weet iemand hoeveel dat gaat kosten vanuit Brazilië, en hoe ik dat werkt met inchecken aangezien ik eerst via TAM of GOL naar São Paulo moet voor ik daadwerkelijk op een KLM vlucht stap? In Nederland check je in bij een KLM balie en regelen zij alles, maar ik weet niet hoe dat hier gaat.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za feb 01, 2014 17:30

Vargen schreef:Weet iemand of het een probleem ..................
Weet iemand hoeveel dat gaat kosten vanuit Brazilië......................
Ik vraag me af hoe de gemiddelde Nederlandse emigrant het overleefde voor het internet gebeuren?
Was een gezonde "Je eigen kloten klaren" situatie.

Nu moeten ze van wieg t/m graf begeleid worden.
Goede wijn is nog géén Bier !

borsjea

Bericht door borsjea » za feb 01, 2014 17:31

Hier vandaag weer eens gekeken huidige status Disponível para entrega dus vd week maar even naar Santos om hem op te halen

Vargen

Bericht door Vargen » za feb 01, 2014 19:04

Ziriguidum schreef:
Vargen schreef:Weet iemand of het een probleem ..................
Weet iemand hoeveel dat gaat kosten vanuit Brazilië......................
Ik vraag me af hoe de gemiddelde Nederlandse emigrant het overleefde voor het internet gebeuren?
Was een gezonde "Je eigen kloten klaren" situatie.

Nu moeten ze van wieg t/m graf begeleid worden.
Bedankt voor de hulp Ziriguidum. Zo'n reactie heb ik helemaal niets aan.

De eerste vraag kan ik geen antwoord op vinden en ik hoopte dat iemand hier me daar mee kan helpen, aangezien ik aan neem dat er hier wel meer mensen zijn die voor langere tijd terug naar Nederland gaan. Anyhow, mijn gezond verstand zegt dat het niet uitmaakt of ik nou binnen 1 dag of over 10 jaar terugvlieg. Echter ben ik iemand die liever het zekere voor het onzekere neemt.

De tweede vraag moet ik eerst een ticket voor boeken voordat KLM me wil helpen. Op hun site kan ik deze informatie niet vinden.

mtilburg

Bericht door mtilburg » za feb 01, 2014 20:42

Vanuit Brazilie is het 2PC concept vaak toegepast, wat dus twee koffers betekent van elk max 32 kilo.

Een derde koffer is dus niet gratis. Ik neem aan dat je dan per kilo moet betalen. Misschien zelfs wel apart versturen, dus niet op dezelfde vlucht, als ze al veel belading hebben.

Ik heb me ooit laten vertellen dat volgens de IATA regels de maatschappij voor overgewicht 1% van de duurste ticket op die vlucht mag rekenen. Aangezien de business class ticket van de KLM naar Brazilie (Rio of Sao Paulo) ca 4 a 4500 dollar zijn, kan je rekenen op 40 a 45 dollar per kilo extra.
Dat overkwam mij tenminste, bij de KLM

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » za feb 01, 2014 20:56

Weet iemand of het een probleem is als ik de "terugreis" boek voor een maand of 8-10 na de heenreis? Op de KLM site kan dat gewoon, en ik als Nederlander zou daar geen probleem mee moeten hebben omdat ik mijn thuisland inreis. Ik wil in principe niet terug naar Brazilië komen, maar je weet maar nooit...
Dat is geen probleem, zolang de luchtvaartmaatschappij maar niet denkt dat je teruggestuurd kunt worden door de grenspolitie. In jouw geval dus geen kwestie.
Verder, vanuit Brazilië mag men standaard 2 stuks ruimbagage van 32 kg meenemen. Ik wil een extra stuks meenemen, maar de KLM site vertelt alleen over extra bagage vanuit Nederland... Weet iemand hoeveel dat gaat kosten vanuit Brazilië, en hoe ik dat werkt met inchecken aangezien ik eerst via TAM of GOL naar São Paulo moet voor ik daadwerkelijk op een KLM vlucht stap?
Niet bij de hand gehad, maar ik denk dat je de aanvullende vlucht bij de KLM moet boeken in samenhang met de intercontinentale, zodat de bagageregels van de KLM gelden voor het hele traject, dus ook op de binnenlandse vlucht.

Extra koffer boeken moet gewoon kunnen bij het boeken van je ticket. Hier de algemene informatie van de Braziliaanse kant (taal en land kun je instellen op de site [rechtsboven]). Tarieventabel is inderdaad niet duidelijk.

Vargen

Bericht door Vargen » za feb 01, 2014 22:18

Bedankt Maarten en Bert.

Toen ik vanuit Nederland naar Brazilië kwam met 3 stuks bagage kon ik dat niet tijdens het boeken aangeven omdat een deel van de vlucht niet door KLM verzorgd werd (São Paulo - Porto Alegre was via TAM of GOL). Om die reden moest ik die 2 extra stuks op Schiphol inklaren bij de balie voor extra bagange (100 euro voor 1 extra, plus 200 voor de 2e extra was 300 euro in totaal). Dit was verder geen probleem, volgens de klantenservice van KLM en ik hoefde me niet druk te maken dat er geen plaats in het ruim zou zijn.

Enfin, eigenlijk stelde ik de vraag over de bagage vooral omdat ik me af vraag of vanuit Brazilië dat derde stuk bagage voor KLM als 100 euro of 200 euro zou gelden aangezien de eerste 2 gratis zijn. Maar dat verhaal van Maarten klinkt wel heel vreemd... Dat zou betekenen dat een extra koffer van bijvoorbeeld 20 kilo 900 dollar (700 euro?) zou kosten terwijl hij vanuit Nederland naar Brazilië hooguit 200 euro had gekost... Lijkt me wel heel raar. Da's bijna de prijs van een ticket! 8O

Ik denk dat ik maar gewoon moet boeken en zien welke mogelijkheden er op het scherm verschijnen. En anders contact met TAM of GOL opnemen over hoe dit zit. Echter vrees ik dat ze niet heel hulpvaardig zullen zijn, en ik uiteindelijk gewoon in spanning af moet gaan wachten tot het daadwerkelijke moment van inchecken.

Plaats reactie