Als toerist langer dan 3 maanden naar Brazilie

Onderwerpen over emigreren naar Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
Sanjeevan

Als toerist langer dan 3 maanden naar Brazilie

Bericht door Sanjeevan » do feb 20, 2014 15:21

Hallo allemaal,

Ik heb een reis gepland naar Brazilie, waar ik 110 dagen zal verblijven om rond te reizen en het WK mee te maken. Heb al het een en ander opgezocht, en elke website zegt weer iets anders. Nu is mijn vraag, moet ik een toeristen visum voor vertrek aanvragen en aantonen als ik arriveer in Sao Paolo, omdat ik langer dan 3 maanden in brazilie ga reizen, of kan dat ook later als ik in Brazilie ben?

Alvast bedankt allemaal,

Sanjeevan

mtilburg

Re: Als toerist langer dan 3 maanden naar Brazilie

Bericht door mtilburg » do feb 20, 2014 20:27

Helaas is dat niet meer mogelijk.

Omdat Europa (de Schengen landen) moeilijk doet tegen Brazilianen (en anderen, natuurlijk, maximale verblijftijd 90 dagen) doet Brazilie moeilijk tegen mensen uit de Schengen-landen.

Je hoeft nog steeds geen speciaal toeristenvisum aan te vragen, maar het visumstempel (dat zoals gewoonlijk 90 dagen verblijf toestaat) kan niet meer verlengd worden.

De oplossing die gewoonlijk wordt gegeven is een beetje tegen de wet, maar wel mogelijk: gewoon te lang blijven. Bij verlaten van het land wordt je een boete opgelegd van ruim 8 reais per dag.

Gast

Bericht door Gast » vr feb 21, 2014 20:57

Hartstikke bedankt voor het reageren!
Als ik het goed begrijp hoef ik helemaal geen visum aan te vragen, gewoon in het vliegtuig stappen, en bij aankomst in Brazilie krijg ik gewoon een visum stempel van 90 dagen?

mtilburg

Bericht door mtilburg » vr feb 21, 2014 21:16

Min of meer ja. Het goede nieuws waar ik maar mee begin is dat het stempel in je paspoort bij binnenkomst je toeristenvisum is, en geldig voor (meestal) 90 dagen.

Er zit een addertje onder het gras, dat is het minder goede nieuws. Je wordt geacht bij de immigratieambtenaar aan te kunnen tonen dat je het land weer verlaat binnen 90 dagen. Kan je dat niet, dan loop je de kans teruggestuurd te worden zonder het land binnen te komen. Dat is uiteraard een heel vervelende situatie, en je krijgt je geld echt niet terug.

Je zal dus een retourtje moeten kopen en hopen dat je de terugvlucht kan omboeken naar een latere datum (tegen meerkosten), of de retour laten verlopen en een enkeltje kopen terug (duurder). Plus de boete dus.

Sanjeevan

Bericht door Sanjeevan » vr feb 21, 2014 22:25

Goed om dit alvast te weten voordat ik vertrek, op internet is ook het een en ander te vinden, maar het was niet duidelijk allemaal, nu wel :)

Ik heb al een retourtje gekocht, voor 112 dagen, en die kan waarschijnlijk online omgeboekt worden. Is het handig om dat alvast te doen om later problemen te voorkomen op het vliegveld, of zien ze dat door de vingers i.v.m. WK?

Sanjeevan

Bericht door Sanjeevan » ma feb 24, 2014 00:23

En stel dat ik kan aantonen bij binnenkomst, dat ik na 8 weken naar Paraguay of Argentinië ga, is er dan een kans dat ik wel wordt binnengelaten?

En hoe zit het met de 90 dagen die ik in Brazilië kan verblijven? Lopen die 90 dagen gewoon door, of kan ik opnieuw 90 dagen aanvragen als ik weer binnenkom in Brazilie?

Alvast bedankt.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma feb 24, 2014 21:09

ad 1) Ja, als je voldoet aan de voorwaarde dat je het land weer verlaat binnen 90 dagen is er geen wezenlijke reden om je niet toe te laten.

ad 2) Je mag 90 dagen verblijven in een tijdraam van 180 dagen. Het is wat gereken, maar dat is het principe. Als je het land uitreist voordat de 90 dagen op zijn kan je terugkeren binnen 6 maanden met wat dagen krediet. Even weer voltanken voor 90 dagen door een dagje naar Paraguay te gaan zou echter niet meer werken.

Sanjeevan

Bericht door Sanjeevan » ma feb 24, 2014 22:22

Hartelijk dank, door de reacties ben ik tot een oplossing gekomen! :)

Ik ga van de 112 dagen 22 dagen rondreizen in Argentinië en Paraguay, zodat ik zelf geen problemen krijg met mijn Max. 90 dagen in Brazilië.

Dankjewel!!

Sanjeevan

Bericht door Sanjeevan » wo feb 26, 2014 10:30

Nog een vraagje

Kan mijn toegang worden ontzegd op het vliegveld als mijn ticket 112 dagen geldig is, zonder dat ik daar een visum voor heb, maar wel kan aantonen dat ik naar Argentinië ga binnen 90 dagen vanuit Brazilië?

borsjea

Bericht door borsjea » za mar 01, 2014 01:02

Ben wel benieuwd of er ooit bij één van de prikkers bij het passeren van de PF gevraagd is naar een retour ticket? Tussen 2001 en 2012 15 keer Brazilie bezocht geen enkele keer gevraagd naar mijn retour ticket.
Wel heb ik in het tijdperk dat het nog mogelijk was de verblijfsduur tot 180 dagen te verlengen een paar keer mee gemaakt dat mensen bij het inchecken problemen hadden met de luchtvaart maatschappij die deze regel niet kende.

mtilburg

Bericht door mtilburg » za mar 01, 2014 01:31

Ik ben er vrijwel zeker van dat de vliegmaatschappijen dat soort controles doen bij het inchecken.
Ik heb eens iemand (het was op CDG/Parijs) verplicht zien worden om een retourbiljet bij te kopen voordat hij het vliegtuig in mocht.

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » za mar 01, 2014 18:15

Met een ticket op zak dat je Brazilië binnen 90 dagen verlaat voor die excursie naar Argentinië (of iets dergelijks) ben je gedekt.

@Borsjea:
De Polícia Federal heeft bij mijn talloze aankomsten in Brazilië inderdaad ook nooit enige interesse getoond in mijn terugreis.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » zo apr 13, 2014 08:22

Meestal vertrek en kom ik terug naar Brazilie met enkele reizen, dit regelmatig.
Bijna altijd wordt me bij terugkeer, bij het inchecken, waar dan ook, gevraagd om aan te tonen dat ik in Brazilie woon, permanent visum heb.
Dit door de combinatie Nederlands paspoort + enkele reis.
Denk dat indien je als niet ingezetene met enkele reis naar Brazilie wilt geweigerd wordt.
Of je moet kunnen aantonen dat je op een andere manier het land verlaat, ergens naar toe.

De braziliaanse wet stelt de luchtvaartmij. verantwoordelijk indien de toerist niet de verplichte retour, of ander bewijs heeft dat hij/zij binnen 90 dagen het land verlaat.
En de luchtvaart maatschappijen willen geen risicos lopen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Goede wijn is nog géén Bier !

Plaats reactie