Verklaring omtrent gedrag (VOG) en notaris akte bij het Cons

Onderwerpen over emigreren naar Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
Zuidepa

Verklaring omtrent gedrag (VOG) en notaris akte bij het Cons

Bericht door Zuidepa » ma feb 24, 2014 20:20

Ik weet dat het verhaal over de VOG ook ergens anders op de site zal staan, maar die van de notariele akte was nieuw voor mij. Even een recente ervaring met het Consultaat in Rotterdam delen, om anderen tijd en frustratie te besparen.

VOG (Verklaring omtrent gedrag): zoals wellicht bekend kun je deze bij de gemeente aanvragen, ook door een ander zolang je maar een machtiging meegeeft. Bij de aanvraag kun je aangeven dat het een spoed-aanvraag betreft, hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht, en dan heb je de VOG al binnen een week in de brievenbus i.p.v. 4 weken.

De VOG moet eerst gelegaliseerd worden door het Ministerie van Buitenlandse zaken (kan een ander ook voor je doen als je niet in Nederland bent), maar anders accepteerd het Consulaat deze niet.

Mocht je een notariele akte willen laten legaliseren, dan moet je eerst naar de rechtbank van je regio om bij de griffie (of de informatieafdeling, dit verschilt per rechtbank) om de handtekening van de notaris te legaliseren. Kosten in Den Bosch 20 Euro, ik hoop dat dit landelijk hetzelfde is. Daarna door naar het Ministerie van Buitenlandse zaken, voordat je bij het Consulaat binnenstapt.