'Praktische' liefde

Onderwerpen over emigreren naar Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
paul1990

'Praktische' liefde

Bericht door paul1990 » di apr 29, 2014 10:32

Hallo iedereen,

Begin september 2013 ben ik voor een buitenlandse stage in Florianópolis (aanrader!), Brazilië geweest. Ik heb van half december tot eind januari door Zuid-Amerika gereisd. Grotendeels met een meisje die ik heb ontmoet op een universiteitsfeestje. Gevoelens zijn destijds haast automatisch gegroeid.

Sinds half maart ben ik weer terug in Nederland. Dat was weer flink wennen! We konden elkaar dan ook niet uit het hoofd zetten. Zij is daarom op dit moment op zoek naar een master(te duur)/stage(geen goede contacten met haar uni en nl)/werk(ze komt op dit moment niet verder dan 'au pair', wat niet super betaald). Hebben jullie misschien suggesties hoe zij voor een bepaalde tijd hier in Nederland kan verblijven? Zo kunnen wij namelijk ontdekken of een van ons moet emigreren (waar trouwens godnonder veel gedoe bij komt kijken!).

Als ze naar Nederland weet te komen dan zal dat pas eind september zijn. Ik zit er daarom aan te denken om deze zomer een maand/anderhalve maand terug te keren naar Brazilië. Ik weet alleen niet of dat kan op een toeristenvisum. Ik ben van 02-09 tot 21-12 (110 dagen) in Brazilië geweest met studentenvisum. Daarna ben ik door Zuid-Amerika gaan reizen. Op 18-01 ben ik weer Brazilië ingekomen met een toeristenvisum en op 13-03 heb ik het land weer verlaten (55 dagen).
Kan ik deze zomer, laten we zeggen 2 maanden, als toerist verblijven in Brazilië?

Oja, wat zijn de regels toch godverdomme lastig voor twee 'arme' studenten waarvoor het op deze manier haast onmogelijk is om hun ontsluimerende liefde ten volle te kunnen ontdekken.
Zo dat moest er even uit :roll:

Groetjes,
Paul
Laatst gewijzigd door paul1990 op di apr 29, 2014 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

mtilburg

Re: Praktische liefde

Bericht door mtilburg » di apr 29, 2014 16:08

Hallo Paul

De titel suggereerde wat anders volgens mij, maar dat terzijde. :)

Je hebt gelijk natuurlijk, die regels zijn verdraaid lastig voor mensen die verliefd zijn geworden. En niet alleen voor studenten, voor iedereen eigenlijk. Ook geld helpt in principe niet.

HET probleem is de maximale verblijfsduur op een toeristenvisum, voor jou in Brazilie en voor haar in Nederland. Werken (om de verblijfskosten te dekken) is uiteraard verboden, en zwart werken lijkt me inderdaad erg lastig in Nederland, want werkgevers kunnen zwaar beboet worden. Eigenlijk wordt het al moeilijk Europa/Nederland in te komen met te weinig geld op zak, of zonder garantstelling door jou. Eigenlijk doen ze gewoon heel vervelend tegen vrouwen uit bepaalde landen, zoals Brazilie.

Voor jou is het probleem om een tijdje in Brazilie te verblijven minder groot, al lijkt het me onverstandig om je studie te onderbreken. Ik denk niet dat je werk kan vinden, maar verder heeft men er eigenlijk niet zo´n probleem mee als je een beetje langer blijft dan eigenlijk mag. Dat is een boete van ruim 8 reais per dag.

Je kan natuurlijk ook hen en weer reizen. Drie maanden in Nederland, dan drie maanden in Brazilie. Ik denk dat je na een half jaar samenzijn wel een idee hebt of je ermee verder wilt.
Niettemin een waarschuwing: zeker als je in Nederland wilt blijven wonen, en zij dus de MVV procedure in moet, moet je liefde wel erg sterk in de schoenen staan. Bij ons duurde het gedoe bijna een jaar, waarin we elkaar bijna alleen via de telefoon spraken.
Naar Brazilie emigreren heeft een ander probleem: passend en redelijk betaald werk vinden is heel moeilijk. Je moet de taal leren, zo snel mogelijk.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » di apr 29, 2014 21:50

Je kunt blijkbaar tegenwoordig op basis van een studie bij kerk of sekte een langjarig visa verkrijgen. De gemiddelde pastor kennende is men graag bereid om tegen een kleine vergoeding een en ander voor je te regelen.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » di apr 29, 2014 22:57

Je vriendin zou even moeten kijken op de website van "scienca sem fronteiras".

Ik heb al een paar studenten hier uit Fortaleza onder de noemer van dit programma naar Nederland zien vertrekken. Eentje voor haar PhD en een ander voor een masteropleiding. Bij het Nederlands consulaat hier in Brazilie zit iemand die je eventueel op weg kan helpen. De makkelijkste manier om contact te maken met het consulaat is via Twitter, vraag me niet waarom. Volgens mij werkt het ook de andere kant op, maar dan zou ik heel goed kijken of het iets voor je toevoegd, behalve praktische liefde.

paul1990

Bericht door paul1990 » di apr 29, 2014 23:04

Bedankt voor de reacties

@mtilburg
Het was dan ook een sarcastische titel ;)

Zij heeft het idee om hier op een werkvisum te komen. Op die manier kan ze ook langer dan 3 maanden blijven. De baan die ze het makkelijkste kan pakken, zo lijkt nu, is au pair. Verdient niet veel, maar dan kunnen we wel samen zijn.
Bovendien begin ik na de zomer met mijn afstuderen en hoop ik de zomer van 2015 klaar te zijn. Heen en weer reizen zit er dus niet in...

Maar als ik je begrijp hoef ik over dat toeristenvisum niet al te moeilijk te doen. 8 reais per dag is inderdaad te doen. Dus ik zou deze zomer bij haar kunnen verblijven.

MVV procedure?
Voor mij emigreren is volgens mij een kleiner probleem dan voor de meesten. Ik studeer werktuigbouwkunde aan de TU/e. Ik hoor van allerlei mensen dat ze daar wel geïnteresseerd in zijn.
Na 6,5 maand mezelf verplicht omringen met Brazilianen (ik heb de andere exchange studenten express gemeden). Mezelf gepushed om mijn niveau Portugees van 0 naar respectabel te stuwen. Maar na veel moeite en inspanning durf ik te zeggen dat ik toch al wel een aardig woordje Portugees kan. Dus ook dat hoeft het probleem niet te zijn.
Het is eerder dat ik Brazilië misschien niet helemaal zie zitten. Mooi land hoor, fantastische natuur, fijne cultuur, maar daar wonen is toch wel iets heel anders!

@Progresso
Kan je me iets meer informatie hierover geven? (Site, voorbeelden, enz.)

Wat betreft 'wetenschap zonder grenzen'. Ik heb even snel gekeken. De onderzoeksgebieden sluiten helaas niet aan op haar studie. Zij gaat over een paar maanden namelijk economie afronden.

mtilburg

Bericht door mtilburg » wo apr 30, 2014 00:51

paul1990 schreef: Voor mij emigreren is volgens mij een kleiner probleem dan voor de meesten. Ik studeer werktuigbouwkunde aan de TU/e. Ik hoor van allerlei mensen dat ze daar wel geïnteresseerd in zijn.
In bepaalde bedrijfstakken zeker. Zoals de petrochemie en aardoliewinning.
Maar of die interesse ook omgezet kan worden in een baan is weer een ander verhaal. Je moet waarschijnlijk flink netwerken en veel geduld hebben. Dat diploma zegt ze namelijk niet veel, als je geen expertise hebt en referenties is het toch moeilijk.
Mooi land hoor, fantastische natuur, fijne cultuur, maar daar wonen is toch wel iets heel anders!
Datzelfde geldt voor je vriendin t.o.v. Nederland. Ondanks de sociale netwerken die we tegenwoordig hebben via internet liggen Brazilie en Nederland nog erg ver uit elkaar. Mijn ervaring met Brazilianen is dat ze erg close zijn met de familie, en dat wordt dan toch moeilijker. En tenzij ze uit het zuiden komt, zal ze het moeilijk krijgen met het weer in Nederland, zeker in de winter. Zonder zon en strand gaan de meesten toch wat verpieteren.
Helaas is dat een van de nadelen van het hebben van een relatie op die afstand. Er zijn er trouwens wel meer, maar ik wil je niet afschrikken. Als de relatie sterk genoeg is, kan je die problemen wel overwinnen.

Bert Ernste
Contacteer:

Re: 'Praktische' liefde

Bericht door Bert Ernste » wo apr 30, 2014 07:32

Neso Brazilië biedt steun bij studeren in Nederland. Wellicht al bekend.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » wo apr 30, 2014 15:24

De link van Bert is inderdaad de goede ingang.

Werktuigbouwkundigen zijn erg gevraagd in Brazilië. Desondanks is het extreem moeilijk om voor een buitenlander een normale Braziliaanse job te vinden. Even hard op denkend denk ik dat de makkelijkste weg voor jou is om via een Nederlands of Duits bedrijf hier te komen. Van de ongeveer 20.000 Nederlanders in Brazilië zijn er maar weinigen die een betaalde baan bij een regulier Braziliaans bedrijf hebben kunnen bemachtigen. De meeste zijn pensionado, vluchteling, ondernemer, werkzaam in de olie en gas industrie of zijn verbonden aan een van 400 Nederlandse bedrijven alhier.

De universiteit van Maastricht werkt erg nauw samen met het Neso programma. Zelf vind ik de economie opleiding in Maastricht erg matig. We hebben hier op dit forum al eens een afstudeerfilmpje gezien wat blijkbaar goed genoeg gevonden werd door die universiteit om wat diploma's af te geven. Ook internationaal staat Maastricht niet echt goed aangeschreven. Voor economie zou ik je vriendin zwaar aanraden om bij Erasmus haar master te voltooien.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

mtilburg

Bericht door mtilburg » wo apr 30, 2014 17:02

Het grootste probleem is dat een visum krijgen op basis van werk een moeilijk proces is. Je moet dan een bedrijf vinden die bereid is daarvoor de moeite te doen om de MTE (het Br ministerie van werkgelegenheid) ervan te overtuigen dat jij toch echt de beste man voor die plek bent.

Ik zal nog maar eens de link geven naar alle voorwaarden voor de diverse visa:
http://portal.mte.gov.br/trab_estrang/r ... ativas.htm

Verder zat ik even te denken aan de vliegtuigindustrie. Embraer heeft een hele goede naam, maar Fokker zou onder de naam Rekkof de F70 weer gaan bouwen in Brazilie. Ik heb er alleen de laatste twee jaar niets meer van vernomen.

borsjea

Bericht door borsjea » za mei 03, 2014 16:50

mtilburg schreef:maar Fokker zou onder de naam Rekkof de F70 weer gaan bouwen in Brazilie. Ik heb er alleen de laatste twee jaar niets meer van vernomen.
Als het alweer zo'n twee jaar geleden is dat Rekkof in het nieuws was zullen we binnenkort wel weer wat horen. Zo is het de afgelopen 10 a 15 jaar teminste gegaan. Lange tijd stil dan opeens weer nieuws over een mogelijke start, hebben dan vast weer wat investeerders nodig.

Een aantrekkelijke opleiding met een geldige verblijfsvergunning op basis van een relatie bied voor paul mogelijk een oplossing niet alleen mbt Braziliaanse ondernemers maar ook buitenlands ondernemers die hier werknemers plaatsen, zij hebben immers minder papierwerk te doen. Hoe zit het met je oude stage plaats, ze kennen je immers al.

In Brazilië is het vinden van werkt wie je kent belangrijker dan wat je kent. Velen komen via via op een lage functie binnen, werken en leren om zo verder binnen het bedrijf naar een hogere functie op te klimmen.

borsjea

Bericht door borsjea » za mei 03, 2014 21:35

Even met google gezocht, stuitte eerst op een intresant youtube filmpje over rekkof Anápolis. Ba wat verder te zoeken deze link dat het preject is gecanceld http://www.diarioanapolis.com/cidade/re ... a-projeto/

mtilburg

Bericht door mtilburg » za mei 03, 2014 22:00

Rekkof hoopte op bijvoorbeeld KLM, die de bestaande Cityhopper vloot van F70´s moet gaan vervangen.
Het probleem daarbij is echter dat de KLM niet bereid is vliegtuigen te kopen die alleen op papier bestaan. Er is zelfs nog geen prototype.

De verwachting is dat KLM helemaal geen turboprops meer wil, en zal kiezen voor de kleinere jets van Embraer of misschien Bombardier. Dan is een revival van de F70 helemaal van de baan.

Bert Ernste
Contacteer:

Bericht door Bert Ernste » zo mei 04, 2014 06:44

Volgens mij heeft KLM de keuze voor Embraer al gemaakt, al zijn nog niet alle Fokker 70s ververvangen:
KLM Cityhopper beschikt nu over 28 Embraers en heeft hiermee de grootste Embraer 190's vloot in Europa.
Bron

Afbeelding

paul1990

Bericht door paul1990 » zo mei 04, 2014 23:20

Ik zal voorlopig niet voor langere tijd naar Brazilië gaan. Dat is zeker. Ik moet tenslotte eerst nog afstuderen. Verwacht in de zomer van 2015 klaar te zijn.

Het NESO-programma biedt inderdaad mooi opties. Deze zijn echter bijzonder duur. Denk aan minimaal 10.000 euro. En aanmelden voor beurzen van het komende schooljaar is gesloten in maart. Dus dat gaat ook niet meer lukken.

Ze heeft wel een organisatie gevonden waardoor ze au pair kan worden in Nederland. Kosten en inwoning met daar bovenop wat zakgeld. Dit lijkt tot nu toe de beste mogelijkheid (betaalbaar) om een tijdje in Nederland te verblijven.

Misschien dat jullie nog meer van dat soort dingen weten?

Plaats reactie