studentenvisum

Onderwerpen over emigreren naar Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
julietterovekamp

studentenvisum

Bericht door julietterovekamp » di jul 22, 2014 18:04

Beste lezer,

Wie kan mij meer vertellen over het aanvragen van een studentenvisum voor Brazilie? hoe gaat de procedure in zijn werking en waar moet ik aan denken?

Ik wil een talencursusgaan doen in Floreanapolis voor een aantal maanden en daarna verder reizen en ergens anders nog een vervolgcursus gaan doen..

Ik hoor graag van jullie!
Groetjes Juliette

Zecronas

Re: studentenvisum

Bericht door Zecronas » za aug 02, 2014 00:17

Hallo,

Ik ben sinds 5 weken in Brazilie heb net mijn 1e periode van de taalcursus afgerond.
Ik zeg je bij voorbaat het is een de stress volste dingen die je als mens kunt ondernemen, omdat een heleboel op je af komt.
Nu heb je een hele hoop nodig (geld, tijd en vooral geduld!)
Regel je alles goed anders wordt je zonder pardon terug gestuurd om alles opnieuw te regelen.
Voordat je Nederland uberhaupt verlaat heb je nodig voor je consulaat in Rotterdam:
- VOG, deze vraag je aan bij de gemeente. Let op: De gemeente vraagt een ´aanvrager´ aangezien normaliter dit alleen via werkgevers gedaan wordt. Dit papiert kost je circa 30 euro. Om aan te tonen dat je het nodig hebt dien je bij het consulaat (website) je aan te melden voor een visum en dat papiertje mee te nemen naar de gemeente. Als je het ziet dan lach je je de barsten aangezien het volledig in het Portugees is, wat dus onleesbaar is voor de gemeente. Daarbij duurt dit circa. 4-6 weken, maar als je om een spoedaanvraag vraagt dan heb je het binnen een week. De madame achter de balie wist niet dat dit bestond, maar ondanks dat heb ik het toch vrij snel via de post gekregen.
- Uitreksel basisadministratie: kost je 12,50 - en dient dacht ik ook een internationaal model te zijn. Dat kunnen ze ter plekke uitprinten voor je.
- Bewijs van inkomen: een visum krijg je voor 1 jaar. Wettelijk staat vermeld dat jij een inkomen moet hebben van minimaal 700 euro per maand. Oftewel paps en mams moeten je sponsor zijn of je moet een bank hebben berooft aangezien je een student bent. Let wel tijdens je verblijf hier mag je werken, maar dan op plekken waar ze niet naar papieren vragen. Ben even de naam kwijt van dit papiertje, maar er zal vast iemand zijn die je dit kan vertellen. Wat ik gedaan heb: moeders lief aangekeken en gevraagt of ze even haar spaargeld op de mijne wilde storten. Dit gedaan en een maand later weer terug gestort. Zodoende had ik moi 8400 euro erop staan.... dat is dus voor 1 jaar.
- Geboorteuitreksel, dit kun je via DigiD doen of zelf langs gaan bij de gemeente waar je geboren bent. Dit kost 12,50 euro.
- Een van de belangrijkste dingen die je nodig hebt is een brief van de instelling waar je gaat studeren. Deze brief dient aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo moet er bijv. in staan wat je gaat studeren, hoelang en hoeveel uur (let op minimaal 15 uur in de week!) mijn school heeft de brief geschreven conform de eisen. Tip: Stuur hem per e-mail naar het consulaat om te kijken of hij klopt. Ik denk niet dat je naast het consulaat woont en daarbij moet je het consulaat de originele brief laten zien, oftewel per post. Dit
duurt 2 weken ongeveer.
- Vliegticket: Hierin moet je aangeven wanneer je vertrekt en wanneer je terug komt. Let hierbij op dat het consulaat circa 1,5-2 weken nodig heeft om de documenten te verwerken dus plan iets dat ruim valt.
- Paspoort en een kopie van deze, dus ook de achterkant :)
- Visumkosten 30 euro

Je kunt ervoor kiezen om een envelop mee te nemen zodat ze je paspoort (wat je daar achterlaat aangezien hier je visum in komt te staan) per post kan worden verstuurd. Nu heb ik zelf bij PostNL een bijbaantje gehad en raad ik je dit af....
Als je terug gaat naar het consulaat krijg je van hen je paspoort met visum erin en daarbij een brief. In je visum en op deze brief staat: binnen 30 dagen moet jij je gemeld hebben bij de federale politie. Deze gaan sneller om als je denkt.

Voor jezelf:
Vacinaties, paspoort, koffer, verblijf en de hele reutemeteut...
Had ik al gezegd dat het best pittig is? Je bent er nog lang niet....

Wanneer je bijna in Brazilie aankomt met het vliegtuig dien je een formulier in te vullen waarin staat wat je vluchtnummer is, wanneer je terug komt etc. Dit wordt uitgedeeld of zit in de stoel voor je. Vergeet deze niet anders kom je geeneens langs de douane.
Volgend hoofdstuk de federale politie.
De reden dat ik naar Brazilie gekomen ben is dat mijn vriendin Braziliaans is. Ik wil je de moed niet helemaal ontnemen, maar geen mens spreekt hier ook maar een woord Engelse. Ik raad je sterk aan om niet met een impulsief idee hierin te komen, want daar heb je alleen maar jezelf mee. Dat gezegd te hebben de federale politie: Helaas dien je hier opnieuw te beginnen met het hele proces. Zo erkennen zij je visum niet en dien je een nieuwe aan te vragen. Met je visum kom je wel het land in, maar zoals ik al zei heb je maar 30 dagen!
Vraag goed na waar je wat moet doen aangezien je als estrangeiro niet hetzelfde bent als een autochtoon hier. Zo kunnen ze alleen maar op bepaalde plekken helpen en zijn de document vereisten ook anders. Bellen heeft vaak geen zin. Zo heb ik een geauthenticeerd kopie van alle pagina´s van mijn paspoort, visum, formulier etc. moeten overleggen. Met het woord geauthenticeerd bedoel ik: je maakt een kopie voor een paar cent en een registratiekantoor kijkt ernaar en zet er een stempel op je kopie. Vergeet daarbij ook niet een formulier van de federale politie te downloaden. Deze 2 formulieren kost je ongeveer 160 reias (koers is 1:3 ongeveer dus 50-60 euro).
Dit alles dien je te overhandigen aan de medewerker. Op dit punt ben je al vrij gestrest en is het strafbaar om een verkeerd woord tegen de medewerker te zeggen en ja mensen kunnen hier niet veel hebben... en jij moet wat van hun en andersom slapen ze er niet minder om als jij niks gedaan krijgt.
Eenmaal daar lever je alles in krijg je een paar stempels, een papiertje (dit is voor de komende 2 maanden heilig voor je!), je dient je vingerafdrukken af te staan en binnen twee maanden moet je terug gaan om je nieuwe visum op te halen...

Wat betreft de taalcursus zelf:
Je leert ontzettend veel, het kost wel wat (700 reias per module) en binnen een half jaar spreek je de taal, mits je er natuurlijk wat voor doet.

Veel succes!

Felix

Bericht door Felix » zo aug 03, 2014 14:54

En vergeet niet dat je het bij binnenkomst ingevulde en afgestempelde papiertje bij het verlaten van Brazilië bij je MOET hebben.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » zo aug 03, 2014 18:07

Felix schreef:En vergeet niet dat je het bij binnenkomst ingevulde en afgestempelde papiertje bij het verlaten van Brazilië bij je MOET hebben.
En daar moet ik een vraagteken plaatsen.
Had vorige maand een NL nichtje op bezoek.
Ik vertelde haar precies het zelfde.
Maar ze was haar strookje van dat formulier kwijt.
"Wat is of wat dat?".
Die had nergens meer een "strookje" van.
Naar het vliegveld gebracht, uitgezwaaid zonder strookje, en zonder strookje kwam ze op de afgesproken tijd in Nederland aan.
Denk dat alles wel digitaal en on-line voor de PF te zien is. Wie is wie en wie was wie.
Maar inderdaad, een zoveelstekeerse "Systema Fora do Ar".
Goede wijn is nog géén Bier !

Zecronas

Bericht door Zecronas » zo aug 03, 2014 18:24

Voor nu heb ik ook zo'n strookje, maar over 2 maanden krijg ik een pasje dus wellicht dat ze dat ook gehad heeft. Dat strookje is, voor zover ik weet, alleen een bewijs dat je de aanvraag ingedient hebt mocht je ooit aangehouden worden.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Felix

Bericht door Felix » ma aug 04, 2014 02:32

Ziriguidum,
Best wel mogelijk hoor. Ik hielp een keer een Nederlandse diplomate op de luchthaven Recife omdat ze nergens wat van begreep en niet aan boord van een TAP vliegtuig kon. Ondanks haar diplomatieke paspoort moest ze per se dat papiertje tonen en dat had ze niet meer. We gingen ergens in de kelders van het vliegveld waar de PF huisde en die kon toen inderdaad zien dat ze in São Paulo het land was binnengekomen.
Misschien had je nichtje gewoon geluk of zag ze er te lekker uit.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma aug 04, 2014 05:15

Dat soort dingen is ook echt niet uniek voor Brazilie, al zal het in deze tijd van automatisering wellicht afgeschaft kunnen worden.
Ik ging in 1980 naar Mexico, die hadden een vergelijkbaar papiertje dat je niet kwijt mocht raken, maar dat gebeurde ons toch, dus we moesten naar de een of andere politiepost in Mexico City om dat recht te breien.

Portugal had dat ook, voordat ze bij de EEG kwamen.

En dat zijn dan alleen maar de landen waarvan ik het weet, omdat ik er zelf ben geweest. En ik ben niet buitengewoon bereisd.

Lucj88

Bericht door Lucj88 » do aug 07, 2014 14:32

Hallo Zecronas,

Ook ik ga bijna de studentenvisum aanvragen. Nu lees ik ergens anders op dit forum dat je VOG eerst een handtekening van een notaris moet krijgen en dan gelegaliseerd moet worden bij het ministerie van binnenlandse zaken. Anders wordt deze geweigerd bij het consulaat in Rotterdam. Is dit echt het geval?

Als alles is ingeleverd, hoe lang duurt het voordat je je visum hebt?

Daarnaast lees ik op de website van het consulaat dat je een internationaal model van je geboortecertificaat moet tonen, maar jij hebt het ook over een internationaal model van je basisadministratie. Wat is hier het verschil tussen? En dit staat niet op hun website....

Ik hoor het graag van je!

Lucj88

Bericht door Lucj88 » do aug 07, 2014 14:37

Sorry en nog een laatste vraag, op de website van het consulaat hebben ze het over een round trip wat een e-ticket mag zijn maar wel met een officiële stempel moet bevatten. Moet je die dan bij de vliegtuigmaatschappij aanvragen?

mtilburg

Bericht door mtilburg » vr aug 08, 2014 04:23

@lucj88:

Een VOG ("bewijs van goed gedrag") wordt afgegeven door de gemeente (via de politie enz) en daartoe moet de aanvragende instantie een formulier invullen. Dat is dus het consulaat en niet een notaris.

Het geboortebewijs en uittreksel basisadministratie zijn eigenlijk één. (Wat is het toch mooi dat Nederland dat 1-loket systeem heeft). Gewoon vragen om het internationale model, wat ook Portugees bevat. Het consulaat accepteerd dat. Vraag ook het internationale model van de VOG, dat scheelt een vertaler.
LET OP: in Brazilie zelf worden deze internationale modellen vaak niet geaccepteerd, omdat het Porugees van Portugal is en niet Braziliaans. Dat internationale is beperkt tot Europa.

Lucj88

Bericht door Lucj88 » vr aug 08, 2014 08:44

Bedankt voor je snelle antwoord, maar ik las juist op dit forum dat na het aanvragen bij de gemeente en het ontvangen je vervolgens deze moet laten ondertekenen bij het ministerie van binnenlandse zaken...

Nog een vraag over het geld.. Ik blijf 6 maanden dus ik heb 4200 euro nodig op mijn rekening. Op het moment van aanvragen zal ik dit nog niet hebben dus laat dit voor even aanvullen door mijn ouders. Kan ik dit een paar dagen van te voren door mijn ouders erop laten zetten of moet dit een maand voor aanvraag?

mtilburg

Bericht door mtilburg » vr aug 08, 2014 16:06

Dat ondertekenen heb ik nooit gehoord. Misschien ging dat over de diploma´s.

Het zou ook vreemd zijn, want die VOG is al een officiele verklaring van de overheid.

Toen ik mijn visum aanvroeg heb ik dat in ieder geval niet hoeven doen.

Ook om een bepaald geldbedrag op de bank is mij nooit gevraagd. Ik zie het ook niet in de verschillende visumvoorwaarden, maar ik kan niet alles weten natuurlijk.
Wat ik weet is dat er om een financiele zekerheid gevraagd KAN worden als je het land binnenkomt. Maar ik heb van niemand ooit gehoord dat het in de praktijk ook gedaan wordt.

Zecronas

Bericht door Zecronas » vr aug 08, 2014 21:10

Hallo,

Om je vragen te beantwoorden: er staat een hele hoop op dit forum en een hoop mensen die iets anders vertellen. Ik wil hun bijdrage niet afsteken als onbruikbaar, maar je zult zelf merken gedurende het proces dat een hoop mensen verschillende dingen zeggen.

Hoelang duurt het voordat je het visum hebt?
Ik zie in mijn 1e reactie een hoop informatie staan. Ik was een beetje te enthousiast hierin, maar ga er vanuit dat het twee weken duurt eer je hem kunt ophalen. Dit raad ik je ook aan , omdat de post tegenwoordig ook niet meer is als wat het geweest is.
Daarnaast heb je, meen ik, 3 maanden de tijd om het land binnen te gaan daarna is je visum niet meer geldig.

Uitreksel van basisadministratie en geboorteregistratie zijn twee aparte dingen. Zo woonde ik in Geleen en ben ik geboren in Maastricht dus daar zit hem het verschil al in. Verder is het gewoon een vereiste..... helaas! Ik weet ook dat bepaalde dingen echt te dom voor woorden zijn. Je zult zelf zien dat de aanvraag voor je VOG nergens over gaat.
Om daar op verder te gaan, je moet je volgende op dat formulier invullen.
Het verschil tussen je geboortecertificaat en je basisadministratie is dat je geboortecertificaat toont waar je oorspronkelijk vanaf komt en basisad. waar je nu uithangt etc.
De fout die ik maakte is naar de gemeente te gaan waar ik toen woonde ipv waar ik geboren was.... Hoop voor je dat ze met digid werken of dat je er kort bij woont.
- Deel van organisatie/instelling niet invullen, dit is je papiertje in het Portugees...
- 2.1 Autoriteiten van Brazilie
- 2.2 Overig, omschrijving: visum
- 2.3 nummer ´06 Visum en Emigratie´aankruisen
Het formulier wat hierbij hoort dien je te downloaden van de website van het consulaat. Dit formulier dien je ook mee te nemen naar het consulaat dus print er maar twee uit!
Dit is alles wat jij met je VOG moet doen. Dit krijg je binnen een week, vermeld dit wel dat er haast achter zit!
Geen notaris of buitelandse zaken dus en in het Nederlands hebben ze het geaccepteerd van mij.

Wat betreft het geld..
Het consulaat geeft alleen een visum voor 1 jaar dus ik ben bang dat je toch 8400 nodig hebt. Daarbij paps en mams.... Ik heb mijn moeders ook gevraagd ernaar, omdat het absurd is om 700 per maand als student binnen te krijgen of je moet er warmpje bij zitten. Bij mij was dit een probleem. De meid bij het consulaat moest het navragen en gelukkig accepteerden ze het... Wees er dus bedacht op!
Hierna zal nooit iemand je vragen hoe je bij kas zit, maar vraag aan jou (puur uit interesse en om een idee te krijgen)
Waarom een taalcursus in Brazilie? Ik heb zelf een cursus gevolgd in Maastricht dus je hoeft niet helemaal hierheen te komen. Zoals ik al zei: dit doe niet op een impulsief idee... Hoe mooi en geweldig het hier ook is het gaat je tegen vallen aangezien je waarschijnlijk geen kennis van de taal hebt. Wanneer je hier aankomt dien je veel te regelen en geen mens wat hier ook maar een woord Engels spreekt...

Roundtrip:
Wanneer je je vlucht boek krijg je een e-ticket. Aangezien je naar Brazilie gaat neem ik aan dat je al vaker gevlogen hebt dus hoef ik je niet uit te leggen hoe je zo´n ticket krijgt. In ieder geval print je dit ding uit en neem je dit mee. Ook hier geen stempels of handtekening op van wie dan ook.
Hierbij zijn een aantal dingen belangrijk:
- Datum van terugkomst, boek iets dat binnen 1 jaar valt aangezien je visum maar 1 jaar geldig is. Het consulaat wil dit namenlijk zien wanneer je gaat en terugkomt.
- Maatschappij: aangezien je gaat studeren neem een maatschappij waarbij je ticket kunt veranderen. Zo kun je je visum verlengen bij de federale politie.
- Koffer en gewicht: Veel mensen weten dit niet, maar je mag maar 23 kg meenemen ipv 30. Deze fout heb ik gemaakt en ik moest hiervoor 100 euro betalen voor 7 kg te veel.

Succes!

Lucj88

Bericht door Lucj88 » vr aug 08, 2014 21:37

Hey!

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Alles is duidelijk zo, maar volgensmij zit je toch echt fout dat ze alleen een visum geven voor een jaar (ik zou het graag willen hoor, daar niet van), maar ze kijken hoelang jij of een taalcursus of een master of iets dergelijks volgt in Brazilie en zo lang zal je visum ook duren. Het feit dat ik graag heb dat het langer duurt is het feit dat mijn vriendin Braziliaans is en wij samen aan een toekomst willen bouwen. Tijdens mijn verblijf daar gaan we kijken hoe we mijn visum van 6 maanden kunnen verlengen. Daarnaast ben ik de kennis van de taal inmiddels al aan het opkrikken met een (rustige) cursus hier.

Certificaat van de taalcursus is onderweg naar Nederland, ticket vandaag geboekt naar Salvador! Nu nog even al die gemeentelijke documenten ronselen (het verzoek van de consul voor VOG is onderweg) en ik ben klaar voor de aanvraag. En inderdaad mijn ouders maar even wat geld laten storten, maar dit kan ik dus vlak voor aanvraag erop laten storten door mijn ouders?

Daarnaast hartelijk dank voor alle informatie die door mening persoon op dit forum is gepost, heb er een hoop aan (gehad)!

Zecronas

Bericht door Zecronas » vr aug 08, 2014 21:58

Hoi!
Ik heb altijd gedacht dat ze dat maar geven voor 1 jaar.
Wat het geld betreft kun je dit laten storten zsm. Bij mij maakten ze er al probleem van dus denk als ze het een dag vantevoren erop zetten dat dat een probleem is.
Succes verder en veel geluk met je vriendin! Als je plannen hebt om te trouwen laat wat weten, want tegen die tijd kan ik je ook een hoop vertellen :)

quasimodo

Bericht door quasimodo » za aug 09, 2014 00:36

Die 30 kg gratis bagage is volgens mij alleen bij tap. Is makkelijk terug te vinden in de bepalingen die je bij je e-ticket krijgt. Bij sommige maatschappijen is het zelfs afhankelijk voor wat voor ticket je geboekt hebt.

Plaats reactie