Wonen en werken omgeving Sao Paulo

Onderwerpen over emigreren naar Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
Adaildo

Wonen en werken omgeving Sao Paulo

Bericht door Adaildo » do aug 07, 2014 19:54

Beste Mensen,

Ik ben voornemens om volgend jaar februari/maart mij definitief te gaan vestigen in Sao Paulo. Mijn Braziliaanse vriendin heeft daar een goede baan en zij wil (ivm familie) niet naar Nederland komen.

Ons idee is om de eerste 3-6 maanden dat ik daar ben de taal goed onder de knie te krijgen. Dit ga ik doen middels een intensieve dag/ en of avondcursus.
Ik spreek nu wel een heel klein beetje Portugees maar zijn echt de basis dingen.

Nadat ik de taal onder de knie heb (of als het het toelaat tijdens de studie) wil ik daar gaan werken. Ik heb een afgeronde opleiding MBO en HBO bouwkunde en werk momenteel alweer een jaar of 8 voor de grootste bouwonderneming van Nederland.
Eventueel wil ik de eerste periode wel voor heel weinig geld (stagevergoeding oid) gaan werken.

Heeft iemand een idee hoe mijn kansen liggen? Zijn ze op zoek naar kennis in de bouwsector uit het buitenland? Ik heb ervaring met nieuwe technieken en methoden zoals BIM, concurrent engineering en LEAN.

Kan iemand mij hier antwoord opgeven? Of hebben jullie nog andere tips.

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
Alvast bedankt!

Mvg

Adaildo

mtilburg

Re: Wonen en werken omgeving Sao Paulo

Bericht door mtilburg » vr aug 08, 2014 04:13

Helaas moet je, zoals bijna altijd natuurlijk, prioriteiten stellen.

Dat je Portugees wilt leren, is één. Wat je echter ook nodig hebt is een visum, en, als je het over permanent verblijven hebt, een permanent visum.
Een verblijfsvisum op basis van werk is altijd tijdelijk (zie onder de wiki tab hierboven, bij visa) en als je doel echt voor onbepaalde tijd is, is dat niet zo´n beste optie. Bovendien worden dergelijke visa maar mondjesmaat verstrekt, omdat Brazilie zijn eigen arbeidsmarkt beschermd.

Helaas worden in de meeste bedrijfstakken buitenlandse ervaring nauwelijks gewaardeerd, en diploma´s ook niet altijd. Ik kan je niet vertellen of je enigszins makkelijk aan de bak kan komen, het zou kunnen zijn van wel, maar meestal is het vinden van een geschikte baan (en met een geschikt salaris) erg moeilijk.

Als je zeker bent van je relatie, zou je trouwen kunnen overwegen. Dat geeft je in ieder geval recht op een permanent visum. Zonder rompslomp van een visumaanvraag zijn werkgevers waarschijnlijk makkelijker bereid je een kans te geven.
Dat kan echter best wel enige tijd duren. Je aanstaande moet bereid zijn je vrij langdurig te onderhouden, en jij dus ook. Echt makkelijk is het niet, maar doorzetters kunnen dat voor elkaar krijgen.

Succes

Adaildo

Re: Wonen en werken omgeving Sao Paulo

Bericht door Adaildo » vr aug 08, 2014 08:19

Beste Mtilburg,

Allereerst bedankt voor jou reactie.
Momenteel is mijn vriendin aan het uitzoeken hoe de procedure werkt mbt het verkrijgen van een permanent visum dmv "Uniao Estavel".
Jij hebt het echter over trouwen, heeft dit meer voordelen dan een Uniao Estavel?
En als je permanente visum is aangevraagd (via welke procedure dan ook) is het dan mogelijk om legaal te gaan werken?

Mijn vriendin heeft al aangegeven dat ze mij de eerste tijd kan en wil onderhouden. Dat is natuurlijk fijn maar geeft mij als man zijnde niet een heel lekker gevoel.
Tevens neem ik ook nog een klein beetje spaargeld mee dus helemaal afhankelijk ben ik niet van haar.

Wat het werk betreft: ik heb een goede opleiding genoten en ook aardig wat werkervaring Echter als ik zo de verhalen gaat het er meer om wie je kent en wie je kan helpen (kruiwagen).
Verder zou ik er ook geen probleem mee hebben om in het begin wat minder salaris te ontvangen of een soort van stage te lopen. Iemand enig idee of dit misschien meer deuren zal openen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg

Adaildo

Plaats reactie