180 dagen visum

Alles over emigratie naar Brazilië en remigratie naar de Lage Landen
Post Reply
rik.akkerman
Articles: 0

180 dagen visum

Post by rik.akkerman » Wed Aug 07, 2019 13:59

Beste Brazilië forum gebruikers,

ik hoop jullie kunnen me wat duidelijkheid en informatie geven.
Momenteel ben ik van plan om 1 september af te reizen naar Brazilië om er 180 dagen te wonen de taal beter machtig te worden.
Mijn vriendin beter te leren kennen en op zoek te gaan naar werk in de regio van Campinas/Sao Paulo.

Wat is de beste manier om z.s.m. het toeristen visum te verlengen. (90 + 90 dagen)
Dien ik zodra ik in Brazilië ben direct naar de dichtstbijzijnde federale politie te gaan
En welke informatie/documenten dienen hun nodig hebben om mijn verblijf te verlengen zonder problemen.
Ofwel wat kan ik nu al doen om dit gerealiseerd te krijgen.

Kan ik gewoon op enkele reis afreizen naar Brazilië?
Eventueel al documenten die ik nu kan regelen in Nederland zodat ik direct alles bij de hand heb om de 90 dagen te verlengen?

extra info, ik ben reeds 1 week er geweest vanaf 08-06-2019 t/m 15-06-2019 in hoeverre heeft dit invloed op de totale dagen.
Neem aan gewoon minus 7 dagen>?

Ik las de volgende informatie al hierover:

Langer blijven?
Alle Nederlanders en Belgen mogen maximaal 90 dagen per 180 dagen in Brazilië blijven. Dus niet 180 per jaar, maar per periode. Mocht je dus al 90 dagen (zonder onderbreking) in Brazilië zijn moet je het land uit en mag je pas over 90 dagen weer terug. Een Visa Run kan hier dus NIET!

Visum Verlengen
Je kunt je visum Brazilië verlengen. Dit dien je minimaal 5 dagen voor je visum verloopt aan te vragen. Het verlengen van je visum is niet makkelijk maar het kan als je de volgende stappen volgt;

vul het formulier Perquerimento de Prorrogacao de Prazo in. Deze vind je op de website van de Policia Federal (zie blauwe link met clique aqui). Je kunt het ook hier downloaden;
ga vervolgens naar deze pagina. Klik hier op Pessoas e entidades estrangeiras;
vul bij dit formulier je persoonlijk gegevens in. Bij Codigo da Receita STN vul je 140090 in. Kies bij Unidade Arrecadadora het Policia Federal (politiebureau) die het dichts in de buurt ligt en vul bij Valor Total R$67 in. vervolgens klik je op Gerar Guia;
print het formulier uit. Ga naar de dichtstbijzijnde bank en betaal de R$67. Ga dan naar het dichtstbijzijnde Policia Federal (openingstijden 8:00-12:00) met alles wat je gekregen/ingevuld en betaald hebt;
Zorg er voor dat je netjes gekleed bent en dat je een bewijs hebt (vliegticket) dat je het land verlaat. Ze kunnen ook vragen om je bewijs van financiële middelen.

Alleen het bedrag klopt volgens mij niet request for extention is volgens mij nu 110,44 RS

Ik had het consulaat gebeld in Nederland maar behalve dat ik een mail mag sturen naar de Amsterdamse consulaat heb ik geen verder informatie gekregen behalve dat ik dit via de federale politie in Brazilië kan regelen.
En dat het geweigerd kan worden, als ik dan doorvraag weet de medewerker me niet te vertellen wat eventuele redenen kunnen zijn.
Erg vreemd dus mijn vraag aan jullie is is dit makkelijk wat komt er bij kijken tips?
Wat kan ik eventueel nu al regelen... ja ik weet ik val in herhaling haha

Maar wil beter goed voorbereid zijn dan na 90 dagen het lang uit te moeten en al een appartement te hebben gehuurd voor 6 maanden.

hoor graag.
Last edited by rik.akkerman on Tue Aug 13, 2019 16:23, edited 1 time in total.

borsjea

Re: 180 dagen visum

Post by borsjea » Wed Aug 07, 2019 19:06

De 180 dagen regel is al een jaar of 10 geleden voor EU paspoorthouders afgeschaft.
Werken zonder geldig verblijfsvergunning is niet toegestaan, werk vinden is door de hoge werkeloosheid al heel erg moeilijk, zodra er ergens naar werknemers wordt gezocht staat daar een dag te voren al een enorme rij. Hier geld het is niet wat je kent maar wie je kent voor het vinden van werk.

Progresso
Articles: 34

Post by Progresso » Thu Aug 08, 2019 02:02

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je moet wel heel wat in je mars hebben om een goedbetaalde baan te vinden.

Wil je een beetje leuk meedoen dan heb je denk ik in de regio Campinas toch wel iets van rs8000 per maand nodig. In het noord-oosten is dat een slag minder, maar het allemaal heel persoonlijk.

De makkelijkste manier om je verblijfsvergunning te krijgen is gewoon trouwen. Kost je een uurtje op het lokale notariskantoor. Zorg even dat je onder het juiste regime trouwt, zodat je bij scheiding niet je halve vermogen kwijt bent.

Volgens mij mag je per periode van 180 dagen in totaal 90 dagen in Braziliē verblijven.

Martinho

Post by Martinho » Fri Aug 09, 2019 15:02

In het werkwoord trouwen zit het woord trouw. Niet het woord geld. Al is het natuurlijk WEL een economische band, tussen twee gelijkwaardige personen, niet een persoon die alles mag en de andere niet.

Trouwen doe je in principe voor eeuwig, of in ieder geval voor langere tijd, niet om even een visum te krijgen. Ik niet tenminste, ouderwetse moraal die kennelijk nog steeds niet door Braziliegangers wordt aangehangen. Trouwen hoeft ook niet plaats te vinden tussen een per definitie (?) rijke Nederlander met een "vermogen" en een eveneens per definitie (????) straatarme puta uit een favela.
Trouwen doen veel mensen om een gezin te stichten, en dan is er een zorgplicht. Kan in Brazilie door de rechter worden afgedwongen op straffe van verblijf in de gevangenis. Dus even een kindje maken en je dan uit de voeten maken is ook al ongewenst....

Moeilijk hoor, die vooroordelen.

quasimodo

Post by quasimodo » Sat Aug 10, 2019 14:11

Inderdaad veel vooroordelen. Iemand geeft aan te overwegen om werk te zoeken om dichter bij een vriendin te zijn. En vraagt wat de mogelijkheden hier toe zijn. En als dan een van de makkelijkste manieren en wellicht de enigste haalbare trouwen is mag dít dan niet gesuggereerd worden? Tevens wordt er bijgezegd dit verstandig te doen. Lijkt me niets mis met dat advies. Uit jou andere posts heb ik begrepen dat jij ook voor de liefde naar Brazilië bent gegaan. Had jij dan geen twijfels of het de ware was en dat het ook wel eens mis kon gaan?

Progresso

Post by Progresso » Mon Aug 12, 2019 00:41

In het woord CASAMENTO zit het woord Casa, ofwel een huishouden maken. Op zijn Duits is het Heirat, met een gelijksoortige betekenis. Dat is precies wat Rik wil.

Ik wijs hem op een legale en praktische weg.

Jouw definitie van trouwen is overigens zeer beperkt. Ga maar eens googlen wat "trouwen" allemaal in deze wereld kan betekenen? Je zal je verbazen en het is veel meer (of minder) dan alleen trouw zijn of vaak helemaal niet. In Islamitische culturen is veelwijverij en kindhuwelijken heel gewoon. Daar heeft "trouw" zijn een heel andere betekenis. Als homo kun je daar weer helemaal niet trouwen. Iets wat al lang in Nederland kon en pas sinds een paar jaar in Brazilië. Even heel snel een paar "kleine" verschilletjes die jouw toch iets wat bekrompen definitie van "trouwen" zou kunnen verbreden.

rik.akkerman

Post by rik.akkerman » Tue Aug 13, 2019 16:15

borsjea wrote:
Wed Aug 07, 2019 19:06
De 180 dagen regel is al een jaar of 10 geleden voor EU paspoorthouders afgeschaft.
Werken zonder geldig verblijfsvergunning is niet toegestaan, werk vinden is door de hoge werkeloosheid al heel erg moeilijk, zodra er ergens naar werknemers wordt gezocht staat daar een dag te voren al een enorme rij. Hier geld het is niet wat je kent maar wie je kent voor het vinden van werk.
Dit is me bekend, in eerste instantie is werk nog geen must ik ga het proberen maar vooral de taal de cultuur en mensen leren kennen.
Erna is de intentie mijn vriendin mee te nemen naar Nederland om dit andersom ook te doen om elkaar goed te leren kennen om erna een keuze te maken waar we onze toekomst zien.

rik.akkerman

Post by rik.akkerman » Tue Aug 13, 2019 16:16

Progresso wrote:
Thu Aug 08, 2019 02:02
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je moet wel heel wat in je mars hebben om een goedbetaalde baan te vinden.

Wil je een beetje leuk meedoen dan heb je denk ik in de regio Campinas toch wel iets van rs8000 per maand nodig. In het noord-oosten is dat een slag minder, maar het allemaal heel persoonlijk.

De makkelijkste manier om je verblijfsvergunning te krijgen is gewoon trouwen. Kost je een uurtje op het lokale notariskantoor. Zorg even dat je onder het juiste regime trouwt, zodat je bij scheiding niet je halve vermogen kwijt bent.

Volgens mij mag je per periode van 180 dagen in totaal 90 dagen in Braziliē verblijven.
wat ik lees is dat je inderdaad 90 dagen per 180 dagen in Brazilië mag zijn op toeristen visum maar dit te verlengen is bij de federale politie met nog eens 90 dagen. Het consulaat in Nederland kan me helaas niet meer informatie geven dan de website van de federale politie.
Mijn intentie is nu om na landing na een aantal dagen direct me te melden en informatie in te winnen.

rik.akkerman

Post by rik.akkerman » Tue Aug 13, 2019 16:34

voor de rest alle vooroordelen interesseren me totaal niet het gaat hier om ons en onze toekomst.

Of het nu via trouwen werk of andere manier mogelijk is langer te verblijven maakt in deze niet uit.

Maar in eerste instantie hoop ik 90 + 90 dagen te kunnen verlengen om dan erna met haar naar Nederland af te reizen om ook haar hier kennis te laten maken met onze cultuur. Dan kunnen we erna samen een betere keuze maken waar we onze toekomst zien.

Dus wat ik dan helaas nu merk is dat niemand hier op het forum me hier extra duidelijkheid over kan geven.

Voor de rest heb ik een appartement via een particulier gevonden voor 1025 RS dat is alugar+condonium+iptu.
Dus denk met 8000 RS je inderdaad een meer Nederlandse levenstijl zal hebben.
Maar dit is voor mij geen must.

En terugkomend op het werk ik ontken niet dat dit een lastig iets zal zijn.
En ben hier zeer realistisch in ik spreek Nederlands, Duits, Engels ergens hoop ik hiermee les te gaan geven om zo al iets van een inkomen te creëren.
Maar in eerste instantie mag ik niet werken en leef ik van mijn spaarcentjes.

Focus op de taal taal taal dit gaat gelukkig al vrij goed en pak het snel op.

Voor de rest heb ik gelezen dat voor een werkvergunning contract 13 maanden dient te zijn.
kan iemand misschien meer over vertellen?

Elke extra informatie of mening is welkom.
Hoe meer ik weet, hoe meer kans van slagen ik zal hebben.

rik.akkerman

Post by rik.akkerman » Tue Aug 13, 2019 17:12

Ben alweer verder gekomen in mijn zoektocht op antwoorden:

misschien deze informatie ook handig voor andere:

Tourists

by Natalia Lima Lopes - published 05/04/2012 14h00, last modified 24/05/2019 12:56
VISITOR stay extension

Extension of Period of Stay of Visitors and Business Travelers (Temporary II)

1) General Information
The maximum period of stay of a foreigner in Brazil, on a tourist trip (Tourism Visa - VITUR) or business travel (Temporary Business Visa - VITEM II), is 90 days granted upon entry, with the possibility of an extension. (up to) another 90 days, totaling a maximum of 180 days per year *.

It should be noted that staying in the national territory after the legal deadline of stay requires a daily fine of R $ 100.00.

The extension is NOT AUTOMATIC, and the foreigner must attend a Federal Police unit, where the documents listed below, as well as proof of payment of the corresponding fee, must be presented.

The Federal Police may, exceptionally, grant a period of stay shorter than the one provided for in the caput or, at any time, reduce the expected period of stay of the visitor in the Country.

The visiting visa issued for performing artistic or sporting activities, for auditing and consulting, or for acting as maritime will have a period of stay of up to ninety days, non-extendable each migratory year, subject to the following:

I - In the event that the seafarer enters the country on a long-haul voyage or on sea cruises along the Brazilian coast, for stays of up to ninety days each migratory year, he / she will be exempt from visa, provided he / she presents an international maritime license issued in accordance with International Labor Organization Convention; and

II - In the event that the seafarer wishes to come to Brazil to work aboard a Brazilian flag vessel, regardless of the term, or aboard a foreign vessel, for a period exceeding ninety days each migratory year, he / she must apply for a temporary visa to refers to art. 38

The visa can be applied for and issued electronically , without the need to affix the corresponding consular label on the applicant's travel document.

The Brazilian consular authority may request the submission of the originals of the documents required to clarify doubts and request additional documents for the instruction of the request made electronically.

2) Required Documents
Documents required to request this service:

Valid travel document: Passport, Identity Card (for Mercosur citizens and Associated States);
Entry and Exit Card, received and completed upon arrival in the country;
Proof of payment of the fee;
term renewal request form provided by the Federal Police
Other documents and vouchers that the immigration officer deems necessary (proof of accommodation, proof of means of subsistence within the period of stay, return ticket, etc.)
Form: Click here

Payment of the corresponding fee (collect the fee from any banking institution, lotteries, post offices and correspondent banks) through

GRU: click here

Remarks :

* The length of stay of foreigners traveling for tourism or business in Brazil may vary according to the nationality of the traveler, observing the criteria contained in the General Visa Regime Board updated periodically by the Ministry of Foreign Relations, available at http: / /www.portalconsular.itamaraty.gov.br/vistos .

The process for requesting an extension of time is only done in person, at the Federal Police nearest to the place where the interested party is.
Attendance to the PF for the request to extend the period of stay MUST OCCUR OBLIGATOR BEFORE THE END OF THE DEADLINE ON ENTRY INTO THE COUNTRY.
The granting or not of the extension is discretionary act of the police that analyze the migratory situation of the foreigner.

borsjea

Post by borsjea » Tue Aug 13, 2019 21:02

Vroeger kon je na 90 dagen de inreisvisum met 90 dagen verlengen, nu moet je minimaal 90 dagen het land weer uit na 90 dagen.

Op het moment dat je getrouwt bent of een geregistreerd partnerschap hebt kan je een aanvraag voor een permanenten doen op basis van familie. Tijdens de aanvraag verblijf je geheel legaal in Brazilie, je mag de aanvraag dus hier afwachten zonder verdere beperking, je krijgt een papieren strookje met je pasfoto er op dit heet protocol en is een soort tijdelijke vergunning.

Dus als je binnen 90 dagen trouwt of een samenlevingsovereenkomst sluit kan je een legaal verblijf aanvragen

Progresso

Post by Progresso » Tue Aug 13, 2019 21:14

The granting or not of the extension is discretionary act of the police that analyze the migratory situation of the foreigner.
Nu begrijp ik ook waarom al die Federal Politiemensen in zulke enorme huizen wonen.

borsjea

Post by borsjea » Tue Aug 13, 2019 21:18

rik.akkerman wrote:
Tue Aug 13, 2019 16:34
Maar in eerste instantie hoop ik 90 + 90 dagen te kunnen verlengen om dan erna met haar naar Nederland af te reizen om ook haar hier kennis te laten maken met onze cultuur. Dan kunnen we erna samen een betere keuze maken waar we onze toekomst zien.

Dus wat ik dan helaas nu merk is dat niemand hier op het forum me hier extra duidelijkheid over kan geven.
Jouw vraag komt een paar keer per jaar hier terug, ben bang dat er een aantal mensen denken gebruik maar de zoek functie.

Voor EU paspoorthouders bestaat de verlengingsoptie al meer dan 10 jaar niet meer helaas, tot voor kort waren de boetes lag dus namen velen de boete voor lief, tegenwoordig zijn deze zo rond de 100 real per dag meen ik en wat zijn de gevolgen van een overtreding in de toekomst bij een VISA traject.

Een aantal NON EU landen kennen nog wel de verlengingsoptie, Brazilie hanteert de regels van het andere land ook voor ingezetene van dat land. De EU geeft aan Brazilianen maximaal 90 dagen binnen een periode van 180 dagen, dus Brazilië doet dat ook voor EU onderdanen.

Mocht je relatie serieus zijn overweeg dan eventueel eerst een samenlevingsovereenkomst op die basis kan je direct in Brazilië een aanvraag starten.

Zorg dat je de volgende documenten mee neemt, na uitgave het liefst voorzien van een apostile van Den Haag verkrijgbaar bij de rechtbank.

- geboorte uittreksel internationaal model
- Verklaring burgerlijkestand (ongehuwd) Internationaal model
- verklaring onbesproken gedrag (VOG) voor huwelijk en visum aanvraag.

Documenten dien je hier in Brazilië te vertalen, bij een beëdigd vertaler, het via email versturen van een scan vd documenten is voldoende na betaling wordt de vertaling naar je verzonden en kan je in deze Mariane Scheffer aanraden email: mcscheffer@terra.com.br

rik.akkerman

Post by rik.akkerman » Tue Aug 13, 2019 23:28

borsjea wrote:
Tue Aug 13, 2019 21:18
rik.akkerman wrote:

Jouw vraag komt een paar keer per jaar hier terug, ben bang dat er een aantal mensen denken gebruik maar de zoek functie.

Voor EU paspoorthouders bestaat de verlengingsoptie al meer dan 10 jaar niet meer helaas, tot voor kort waren de boetes lag dus namen velen de boete voor lief, tegenwoordig zijn deze zo rond de 100 real per dag meen ik en wat zijn de gevolgen van een overtreding in de toekomst bij een VISA traject.

Een aantal NON EU landen kennen nog wel de verlengingsoptie, Brazilie hanteert de regels van het andere land ook voor ingezetene van dat land. De EU geeft aan Brazilianen maximaal 90 dagen binnen een periode van 180 dagen, dus Brazilië doet dat ook voor EU onderdanen.

Mocht je relatie serieus zijn overweeg dan eventueel eerst een samenlevingsovereenkomst op die basis kan je direct in Brazilië een aanvraag starten.

Zorg dat je de volgende documenten mee neemt, na uitgave het liefst voorzien van een apostile van Den Haag verkrijgbaar bij de rechtbank.

Documenten dien je hier in Brazilië te vertalen, bij een beëdigd vertaler, het via email versturen van een scan vd documenten is voldoende na betaling wordt de vertaling naar je verzonden en kan je in deze Mariane Scheffer aanraden email: mcscheffer@terra.com.br
Dit is super waardevolle informatie dankjewel borsjea,

Progresso

Post by Progresso » Thu Aug 15, 2019 14:16

Kijk, @Martinho, helemaal gek zijn ze bij de autoriteiten natuurlijk ook niet:

https://tribunadoceara.com.br/noticias/ ... tavel/amp/

borsjea

Post by borsjea » Sun Aug 18, 2019 21:37

Progresso wrote:
Thu Aug 15, 2019 14:16
Kijk, @Martinho, helemaal gek zijn ze bij de autoriteiten natuurlijk ook niet:

https://tribunadoceara.com.br/noticias/ ... tavel/amp/
Zal de Braziliaanse denken dat de Italiaanse pensioenrechten gelijk zij als in Brazilië en hopen dat hij snel zijn laatste adem uitblaast?

rik.akkerman

Post by rik.akkerman » Tue Aug 20, 2019 00:15

rik.akkerman wrote:
Tue Aug 13, 2019 23:28
borsjea wrote:
Tue Aug 13, 2019 21:18
rik.akkerman wrote:

Dit is super waardevolle informatie dankjewel borsjea,
Ik heb reeds 2 van de 3 documenten binnen de derde zal niet lang meer duren.
Maar Borsjea het maakt toch niet uit of de apostille stempel bij een andere Nederlandse Rechtbank wordt gezet of moet het expliciet Den Haag zijn?
Lijkt me niet maar denk vraag het voor de zekerheid even na anders rij ik wel wat langer beter het in orde hebben dan achteraf in Brazilië gedoe.

borsjea

Post by borsjea » Mon Aug 26, 2019 20:17

rik.akkerman wrote:
Tue Aug 20, 2019 00:15
Ik heb reeds 2 van de 3 documenten binnen de derde zal niet lang meer duren.
Maar Borsjea het maakt toch niet uit of de apostille stempel bij een andere Nederlandse Rechtbank wordt gezet of moet het expliciet Den Haag zijn?
Lijkt me niet maar denk vraag het voor de zekerheid even na anders rij ik wel wat langer beter het in orde hebben dan achteraf in Brazilië gedoe.
De taak van de apostille ligt in Nederland bij de rechtbank, het document een zegel/stikker op het orginele document het oficieel apostille convention van den haag. Het verdrag is in Den haag door de verdragslanden ondertekent.

In Brazilie is hij meestal verkrijgbaar bij de cartorios die zich bezig houden met oa geboorte/trouwaktes.

Een land verleend alleen een apostille op documenten uit dat land zelf.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... -apostille

wimvboekel

Post by wimvboekel » Thu Oct 10, 2019 21:15

Tot voor kort kon je als gepensioneerde ook in Brazilie terecht met een permanente verblijfs vergunning.
Als je als gepensioneerde aan bepaalde voorwaarden voldeed kon je in aanmerking komen voor een permanente verblijfs vergunning
Ik heb een stuk land, een perceel in Alagoes, wilde daar aanvankelijk als pré gepensioneerde gaan wonen, dat blijkt nu ineens moeilijk te worden, daar de wet kennelijk in 2017 gewijzigd is.
Ik wilde op korte termijn, voor een deel van mijn pensioen in Brazilië gaan genieten en wat andere inkomsten via een inpandige pousada gaan genereren.
Het is nu enkel een perceel, van 450 vierkante meter aan zee, wat ik dus eigenlijk wil bebouwen, echter nu rijst er veel twijfel, of ik daar verstandig aan doe, in verband met de verblijfs vergunning. Ik heb niet de intentie met een Braziliaanse te trouwen.
Wie kan me hier iets meer over vertellen.
Heb contact gehad met het consulaat in Amsterdam, zijn hebben me onderstaande(vertaalde brief) verzonden.

E – Gepensioneerde
Een gepensioneerde buitenlander heeft recht op een verblijfsvergunning indien hij/zij een maandelijks pensioen van minstens R$ 6.000 kan aantonen. Tot 2 afhankelijken kunnen eveneens een verblijfsvergunning verkrijgen, maar die afhankelijkheid moet wel bewezen worden. Voor iedere bijkomende afhankelijke moet de aanvrager R$ 2.000 extra inkomsten kunnen aantonen. Voorwaarden: een bewijs van de uitbetalingsinstelling van het pensioen en een bewijs van de bank die de maandelijkse transfer bevestigd.

10-10-2019
Senhor Wim,

infelizmente, desde o final de 2017, não há mais no Brasil, o visto permanente para aposentados.

O que existe agora é um visto para, por exemplo, quem tem imóvel no Brasil.

Em anexo, envio a lei que fala do visto para quem tem imóvel no Brasil. este visto tem que ser aprovado pelo Ministério do Trabalho e Emprego no Brasil antes de ser impresso no Consulado.

Atenciosamente,

Visa Department

Brazilian Consulate General

Endereço/ address: Strawinskylaan 609 Tower A Level 6 World Trade Center - Amsterdãm

10-10-2019

REGLEMENTAIRE RESOLUTIE Nr. 36 VAN 09 OKTOBER 2018
Disciplines het verlenen van een verblijfsvergunning als gevolg van
investeringen in onroerend goed in Brazilië.

GEPUBLICEERD IN DOU Nr. 223, 21/11/2018, sectie 1, pagina 162
De NATIONALE IMMIGRATIERAAD, onderdeel van de basisstructuur van het ministerie van
Arbeid en het uitoefenen van de competentie om arbeidsmigratiebeleid te formuleren, zoals bepaald in
13.502 van 1 november 2017, en bij het gebruik van de attributies verleend bij decreet nr.
840 van 22 juni 1993 en decreet nr. 9.199 van 20 november 2017 lost het volgende op:
Artikel 1 Het ministerie van Arbeid kan een verblijfsvergunning verlenen op grond van art.
35 van wet nr. 13.455, van 24 mei 2017, en van art. 42 en 151, caput, van decreet 9.199 van 2017,
aan de persoon die van plan is om met eigen middelen van externe oorsprong te investeren
onroerend goed in Brazilië met potentieel voor het genereren van banen of inkomsten in het land.
Artikel 2 Het verlenen van een verblijfsvergunning voor investeringen in onroerend goed is
afhankelijk van de verwerving van onroerend goed, gelegen in een stedelijk gebied, voor een bedrag gelijk aan of groter
R $ 1.000.000,00 (een miljoen reais) kan zijn:

a) aankoop van gebouwd onroerend goed; of
b) aankoop van onroerend goed in aanbouw.

Lid 1. De minimumwaarde van de investering kan minder zijn dan 30% van het totaal voorzien in de caput.
van dit artikel, als het gaat om de aankoop van onroerend goed in het noorden en noordoosten van het land.
Lid 2. De belanghebbende kan de in deze resolutie bedoelde investering in onroerend goed bewijzen,
bij de verwerving van meer dan één onroerend goed als eigenaar, op voorwaarde dat de som van alle onroerend goed
komt overeen met het bedrag voorzien in het bijschrift of lid 1 van dit artikel.
Artikel 3 De aanvraag van een voorafgaande verblijfsvergunning voor visumdoeleinden
zal worden beoordeeld door het ministerie van Arbeid, op vertoon van het volgende
documenten:

I - in het geval van de bepalingen van item “a” van art. 2e:

a) Algemeen register van het onroerend goed, waarin het eigendom van het onroerend goed van het
belegger, vrij van retentierechten of kosten; en
b) verklaring van een kredietinstelling waaraan vergunning is verleend of die is geregistreerd in
nationaal grondgebied bij de Centrale Bank van Brazilië, waaruit blijkt dat de
internationale kapitaaloverdracht voor de aankoop van onroerend goed
in de waarde gedefinieerd in de caput van art. 2, behalve de bepalingen van § 1
van kunst. 2e.

II - in het geval van de bepalingen van item “b” van art. 2e:

a) Belofte van koop en verkoop van het onroerend goed, naar behoren
geregistreerd;

2

b) verklaring van een kredietinstelling waaraan vergunning is verleend of die is geregistreerd in
nationaal grondgebied bij de Centrale Bank van Brazilië, waaruit blijkt dat de
internationale overdracht van kapitaal voor aankoop van onroerend goed
of voor betaling, als een teken van de
Kopen en verkopen, het bedrag dat is gedefinieerd in de caput van art. 2e, behalve
de bepalingen van § 1 van art. 2;
c) Bouwvergunning afgegeven onder de Braziliaanse wetgeving;
en
d) Memorandum of Incorporation naar behoren geregistreerd.

III - andere documenten voorzien in normatieve resolutie 01, 2017 van de raad van bestuur
Nationale immigratie (CNIg).
§ 1 Het regime van mede-eigendom kan worden toegelaten, op voorwaarde dat elke geïnteresseerde mede-eigenaar
heeft het in de caput of art gedefinieerde bedrag geïnvesteerd. 2, met uitzondering van de bepalingen van § 1 van art. 2e.
Lid 2. De waarde van de vastgoedbelegging kan in het deel dat wordt gefinancierd, mogelijk worden gefinancierd
het bedrag van R $ 1.000.000,00 (één miljoen reais) overschrijden, behalve zoals bepaald in Paragraaf 1 van
art. 2e.
Lid 3. Wanneer dit passend wordt geacht, neemt het ministerie van Arbeid ter plaatse maatregelen om
verifieer de realisatie van de investering.
Lid 4. De in de caput bedoelde verblijfsduur is 02 (twee) jaar.
Artikel 4 Aan de persoon die geïnteresseerd is in het nationale grondgebied kan toestemming worden verleend aan
verblijf door het ministerie van arbeid, overeenkomstig art. 151, caput, van decreet nr. 9.199 van 2017,
op voorwaarde dat de documenten voorzien in art. 3e.
Enige paragraaf. De in de caput voorziene verblijfsperiode is 02 (twee) jaar.
Artikel 5. De vastgoedbelegger blijft gedurende ten minste 30 jaar op het nationale grondgebied
(dertig) dagen gedurende de in de verblijfsvergunning verleende periode, gerekend vanaf de registratie
met de federale politie.
Artikel 6 De verlenging van de oorspronkelijke verblijfsduur voor een periode van maximaal 02 (twee) jaar en de
latere wijziging van de verblijfsduur voor onbepaalde tijd moet voldoen
Normatieve resolutie nr. 30 van 12 juni 2018 van CNIg.
Artikel 7 Deze normatieve resolutie treedt in werking op de datum van publicatie.
HUGO MEDEIROS GALLO DA SILVA
Voorzitter van de Nationale Immigratieraad

Post Reply