Gewapende overval op Telegraaf-correspondent.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Gewapende overval op Telegraaf-correspondent.

Bericht door Veger & Blik » di jun 21, 2011 19:16

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1006 ... tml?p=27,2

Gewapende overval op Telegraaf-correspondent.

di 21 jun 2011, 13:43
| lees voor

Gewapende overval op Telegraaf-correspondent

SAO PAULO - Waar in 2014 een voetbalfeest moet losbarsten, kwam Telegraaf-correspondent Kieran Kaal achter de schaduwkant van Sao Paulo. De journalist is slachtoffer geworden van een gewapende overval.

De verslaggever schrijft in zijn column in De Telegraaf over de overval:

Er komt geen einde aan de rode metrolijn van São Paulo. Terwijl de sloppenwijken langs de ramen flitsen, staat een vrouw te slapen in de propvolle wagon. Ze schrikt wakker van het eindpunt: station Corinthians-Itaquera.

Voetbalfans uit de hele wereld stappen hier over drie jaar uit voor de openingswedstrijd van het WK. Pal naast het station gaat de populaire volksclub Corinthians daartoe een nieuw stadion bouwen, het Itaquerão (prijskaartje: 450 miljoen euro).

Sao Paulo heeft al een groot en modern stadion (Morumbi), maar de club die daarin speelt (São Paulo) leeft op voet van oorlog met de voorzitter van de Braziliaanse voetbalbond. De bond sprak een veto uit over het Morumbistadion.

Een duur grapje, letterlijk en mogelijk ook figuurlijk. Want de bouw van het Itaquerão is een race tegen de klok geworden. Steeds meer Brazilianen vrezen voor een afgang à la het WK van 1950, toen het Maracanãstadion in Rio de Janeiro nog één grote bouwput was bij de aftrap van de openingswedstrijd.

'Brazilië heeft alles om een schitterend WK te organiseren. In 2038', kopt een tijdschrift.

Tijd voor een kijkje. Ik loop over een viaduct het metrostation uit richting 'stadion'. Algauw beland ik in een niemandsland met struikgewas. Plotseling zie ik twee jongens van achteren naderen. Ik sprint weg, maar het is te laat.

"Ik snijd je open als je nog iets geks doet", zegt een halfbloed met een groot mes. "Laat je geld zien", maant een pokdalige zwarte met een pistool.

Rustig haal ik mijn broekzakken leeg. Na ruim vijf jaar in Brazilië moest dit toch een keer gebeuren. Gelukkig blijken de overvallers tevreden met de buit van zo'n 120 euro en mijn mobiel.

"En je rugzak?", vragen ze, kalmer nu. Daar gaat mijn dure digitale camera, denk ik. Maar: "Die mag je houden. Oké journalist?", zegt de zwarte, op wie ik intussen wat heb ingepraat. "Dankjewel!"

Als het duo verdwenen is, word ik gewenkt door vier mannen die het tafereel van een afstandje hebben gadegeslagen. "Er zijn hier elke dag overvallen. We lopen in gewapende groepjes van de metro naar ons werk", vertellen ze.

Politie is er in geen velden of wegen te bekennen. Ook na een belletje komen de dienders niet opdagen.

Je kunt een leukere plek verzinnen voor een groot voetbalfeest. Maar de bouw van het Itaquerão is afgelopen week in ieder geval begonnen.

buitenland@telegraaf.nl

:-)

V&B

PS. Deze man is toch een 'bekende' van Rappie? :lol:



Plaats reactie