cataract

Berichten die niet passen in de andere onderwerpen
mtilburg

cataract

Bericht door mtilburg » vr jun 14, 2013 19:20

Eergisteren, eigenlijk veroorzaakt door de aanvraag van de verlenging van mijn rijbewijs waar wellicht een ogentest bij nodig was, en mijn eigen constatering dat mijn bril niet meer voldoende was om scherp te zien, was ik bij een ogenarts.

Ik had gehoopt op een nieuw recept voor brillenglazen, maar dat viel tegen. Aan het linkeroog viel niets meer te corrigeren, aan het rechteroog eventueel nog wel, maar ook dat was al aangetast. Cataract is een verschijnsel waarbij de ooglens beslaat als het ware, er komt een waas voor en focussen is niet goed mogelijk.

Het inzetten van kunstlenzen is de standaard oplossing. Een kleine ingreep, volgens de prof onterecht "laser" genoemd wat het is ultrasound. Hij heeft ook de sterkte van de lenzen gemeten, met allerlei apparaatjes, en hoewel hij het niet echt kon garanderen is het niet onmogelijk dat ik na de behandeling geen bril meer hoef te gebruiken, behalve een leesbril.

Het enige probleempje is dat de behandeling gedekt is door golden cross, maar die lensjes niet. Vrij duur toch nog: 2500 reais per stuk. Maar dan krijg je betere ogen dan ik 50 jaar had...

Ziriguidum

Re: cataract

Bericht door Ziriguidum » za jun 15, 2013 13:53

"Staar" heet dat in het Nederlands
De operatie is bijzonder simpel, neemt zo'n 15 - 20 minuten in beslag.
Het is vaak lopende band werk.
Maar bij mijn weten wordt het vliesje gewoon via enkele sneden met het mes, scalpel, verwijderd.
Die lenzen, ja als dat nodig is.
Dat je dus staar hebt staat wel vast, maar ga eens naar een andere (goede) oogarts om te zien of hij/zij tot de zelfde conclusie komt (lenzen).
Maar ik vraag me af, had je het zelf niet in de gaten? (ja het gaat geleidelijk).
Maar heeft niemand het bij je opgemerkt, je ziet het vaak op afstand of iemand vergevorderde staar heeft.
Laat ook iemand (kontrakt/advokaat) kijken of GoldenCross echt niet voor die kosten op moet draaien. Die privé ziekenfondsen liegen vaak ook dat ze barsten.
Goede wijn is nog géén Bier !

mtilburg

Bericht door mtilburg » za jun 15, 2013 16:08

Volgens wikipedia kan staar twee betekenissen hebben, nl cataract (vertroebeling van de ooglens) en glaucoom (te hoge druk van het oogvocht met beschadiging van de oogzenuw).

Ik heb cataract, want ik zie inderdaad met name door het linkeroog een waas. Het is in een jaar tijd of zo (inderdaad tot kort geleden ongemerkt) zo slecht geworden dat het bij de oogmeting niet eens meer te corrigeren bleek. Ik bleek eigenlijk nog maar met 1 oog te kijken, maar toen het rechteroog ook snel verslechterde begon het mij op te vallen. Zo krijg ik mijn grootbeeld TV vanaf 3 meter niet scherp en ik kan de letters niet echt lezen.
Ik durf eigenlijk geen auto meer te rijden nu. En dat was dus een probleem omdat we net bezig waren om mijn rijbewijs verlengd te krijgen.

Mijn hoop dat het met een nieuwe bril wel zou zijn opgelost vervloog dus, want ik heb geen reden om aan zijn diagnose te twijfelen. Overigens betaalt het ziekenfonds bij mijn weten ook niet voor brillen en glazen, maar ik heb het vermoeden dat het minder duur is dan in Nederland.

Gisteren waren we op een tweede consult, als voorbereiding op de verdere behandeling die mogelijk al volgende week kan (maar in Rio). Na verschillende metingen zegt hij goede hoop te hebben dat ik daarna alleen nog maar een leesbril nodig zal hebben.

Mijn schoonmoeder had twee of drie jaar geleden dezelfde behandeling ondergaan met goed gevolg. Ook zij moest de lensjes zelf betalen, en ze had een veel duurdere verzekering dan ik (ik heb "essential" wat op mijn leeftijd altijd nog 700 reais kost, schoonmoeder betaalde meer dan 1000).

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za jun 15, 2013 17:43

"Technisch" gezien lijkt me het geen probleem. Maar wie ben ik.
Je bent één van de honderd duizenden gevallen per jaar. Wat de zgn "oogheelkunde" in Brazilie betreft, wat ik gehoord heb, heeft men daar (zelfs) in Nederland wel respect voor.
Dus doe het maar.
Zoek even uit of je GoldenCross niet voor de kosten kan laten opdraaien.

Een schrale troost:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... chtzienden

Een grapje natuurlijk.
Die lenzen zijn een stuk goedkoper dan een geimporteerde, goedopgeleide BlGe herdershond.
Toch?

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » zo jun 16, 2013 15:32

mtilburg schreef: Het enige probleempje is dat de behandeling gedekt is door golden cross, maar die lensjes niet. Vrij duur toch nog: 2500 reais per stuk. Maar dan krijg je betere ogen dan ik 50 jaar had...
Maarten,
hoogst waarschijnlijk dat het ziekenfonds je een oor aan naait.
(zoals altijd).
Je zal niet de eerste zijn die naar de rechter stapt betreffende vergoeding van deze lenzen.
Gebruik in Google: "catarata"+"implantação de lente intraocular "+"plano de saude".
De "jusbrasil" resultaten vliegen er uit.
Is het een "prótese" of niet enz.

Bijv. hier:

Bradesco Saúde terá de ressarcir segurados com cataratas que pagaram por lentes intraoculares

Ik vertrouw erop dat Sven je wel kan helpen.
Het bedrag is niet hoog, dus "Pequenas Causas".
Zelf waren we het 2 maanden geleden het ook niet eens met ons ziekenfonds (een absurde verhoging in de maandelijkse bijdrage), zijn naar de rechter gestapt en kregen ons gelijk binnen 4 weken (1a instancia).
Zo te zien gaan ze niet eens in beroep.
De advocate vande tegenpartij (ziekenfonds) zei letterlijk na de zitting: "Zo gaat dat, ze (ziekenfondsen) proberen het, en 99% v/d clienten slikt het".

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo jun 16, 2013 17:53

Ik sprak voor mijn beurt blijkt nu.
Schoonmoeder kreeg destijds 75% terug, of dat er bij mij inzit moeten we even vragen.

Maar bedankt voor het speurwerk.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma jun 17, 2013 18:23

Nou, na bellen met Golden Cross valt het weer zwaar tegen.

Ja hoor, ze vergoeden die lensjes, als het tenminste een noodgeval is. Dus niet voor de mooiigheid begrijp ik. Ok, kan ik inkomen, maar ik doe het uit noodzaak, dus..

Ok, dan krijg je dus 75% terug of zo, maar dat is helaas gebaseerd op de prijs die ze zouden kosten als ze in Brazilie zouden worden gemaakt, niet de werkelijke prijs van die geïmporteerde. En die is een factor 5 hoger :(

Plaats reactie