Sociale Media leugens en bedreigingen

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Sociale Media leugens en bedreigingen

Bericht door René » do jun 21, 2018 11:01

Een hot item de laatste tijd is dat mensen onder valse namen veel leed veroorzaken door leugens tot bedreigingen op sociale media te plaatsen. Ik stel voor dat iedereen op dit forum alleen onder eigen naam mag plaatsen en dat de beheerder van het forum de NAW data bezit en geverifieerd heeft.

Er 100% van overtuigd dat alle prikkers oprechte eerlijke personen zijn, voorstanders zijn van het bestrijden van deze kwalijke praktijken, ga ik er van uit dat Progresso mijn suggestie tot regel maakt, en binnen een paar dagen iedereen de benodigde informatie heeft aangeleverd.

Want wie zou het daar nou niet mee eens zijn???



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Sociale Media leugens en bedreigingen

Bericht door Progresso » do jun 21, 2018 15:54

De mogelijkheid om anoniem (of pseudonym) te kunnen reageren is een van de unieke eigenschappen van een forum.

Helaas blijkt het iedere keer weer noodzakelijk dat er een dergelijke ruimte bestaat. Niet iedereen is in de luxe positie om vrijuit zijn of haar mening te uiten.
Bedreigingen worden niet geaccepteerd op dit forum. Beledigen daarentegen mag dan wel weer, maar ik probeer dat altijd enigszins in goede banen te leiden.

Volgens mij bestaat de absolute waarheid niet en ik ga zeker niet als scheidsrechter er tussen zitten.

Ik heb ook geen enkele wijze behoefte aan NAW gegevens. Zolang de prikkers zich enigszins aan de wet houden ben ik tevreden. De vraag is overigens aan welke wet. Het domein is weliswaar een .nl domein, de servers waar het forum op draait staan echter elders, prikkers komen met name uit Brazilië, eigenaar is een stichting in Zwitserland. Het enige waar ik wel op let is op de copyrights op de plaatjes die direct op de servers van het forum staan.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Sociale Media leugens en bedreigingen

Bericht door Martinho » do jun 21, 2018 23:58

Iedereen mag mijn volledige naam weten hoor, daar heb ik zelf jaren mee gepost. En nog steeds, alleen niet hier.
Mijn e-mail mag je ook gerust weten, heb ik geen enkel probleem mee. Spammers en stalkers verdwijnen ofwel vanzelf ofwel met de hand in de afvalbak.

Maar mijn adres, nee. Dat mag eigenlijk niemand weten want dat kan gewoon gevaarlijk zijn in Brazilie. Je mag op zijn hoogst de stad weten waar ik onder val. Of het dorpje waar de bistro is gevestigd.
Persoonlijk ben ik van mening dat mensen die zijn/haar mening niet onder eigen naam kan uiten, dat ook vooral niet moet doen. Tenzij er garanties kunnen worden gegeven dat bedreigers ook aangepakt kunnen worden, bijvoorbeeld door inschakelen van politie of justitie.

Merk wel op dat onder pseudoniem (dat is het hier) posten niet hetzelfde is als anoniem. Ontmaskeren kost soms veel moeite, maar het KAN wel.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Sociale Media leugens en bedreigingen

Bericht door Martinho » vr jun 22, 2018 06:06

FortalezaHouses.com schreef:
do jun 21, 2018 11:01
Een hot item de laatste tijd is dat mensen onder valse namen veel leed veroorzaken door leugens tot bedreigingen op sociale media te plaatsen. Ik stel voor dat iedereen op dit forum alleen onder eigen naam mag plaatsen en dat de beheerder van het forum de NAW data bezit en geverifieerd heeft.
Hoe had je dat gedacht, dat verifieren?

Maar het is natuurlijk waar: het verspreiden van valse info is een groot probleem. Lasteren is dat ook, maar daar kan al in beperkte mate wat tegen gedaan worden. Bedreigingen is een ander verhaal. Daar moet in principe wat aan gedaan kunnen worden na aangifte. En zeg nou niet: dat KAN niet want ze zijn anoniem. Iedereen laat een spoor na op het internet, je moet alleen even weten waar je moet kijken.

Wat "verstandig" zijn betreft: gemanipuleerde informatie KAN je herkennen, gewoon een kwestie van niet alles geloven wat er geschreven wordt en een beetje kennis van zaken kunnen daarbij goed helpen. Idem voor ruziezoekers of bedreigers, de meeste daarvan kan je gewoon negeren. Veel geschreeuw maar weinig wol.

Gelukkig hebben (en hadden) we er hier weinig last van. Niet helemaal nul helaas, maar dat is verleden tijd.

Zo zag ik net dat een bepaalde vis, broertje van de piranha, wel 20.000 mensen per jaar zou opvreten. Het waren 3 bijtgevallen bleek uit aan ander artikel. Dat soort opgeblazen verhalen zit in de hoek van de platte aarde en Elvis die nog steeds leeft. Moet je je daar druk om maken?



Plaats reactie