Nederlandse tips over zaken doen in Brazilië.

Onderwerpen over investeringen in Brazilië
Plaats reactie
quasimodo

Nederlandse tips over zaken doen in Brazilië.

Bericht door quasimodo » do okt 31, 2013 12:04

Do's en dont's
Profiteren van WK Voetbal: 'Tudo vai dar certo'

Brazilië biedt met zijn afzetmarkt van 201 miljoen consumenten grote kansen aan het Nederlandse bedrijfsleven. Met het WK Voetbal 2014 en de Olympische Spelen in 2016 in het vooruitzicht is er alle reden na te denken hoe je van deze enorme markt kunt profiteren.

Handelsdelegatie
Paul Comenencia was tot van de zomer consul-generaal voor Nederland in Rio de Janeiro, Jokko de Wit reist sinds 2003 met zijn Oranjecamping het Nederlands Elftal achterna. In 2014 zet hij zijn tenten op bij het WK in Brazilië en in 2016 bij de Olympische Spelen in Rio. De Wit nam ook recent deel aan de handelsdelegatie naar Brazilië onder leiding van minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Hij sloot als een van de eerste bedrijven een contract af.

‘Ongekend positief’
Comenencia, heeft drie jaar in Rio gewerkt: “Brazilianen zijn ongekend positief. ‘Tudo vai dar certo’, alles komt goed. Het eeuwige optimisme werkt aanstekelijk. Niet alleen het carnaval maakt je vrolijk, ook het zakendoen is de moeite waard. Brazilië is een relatief gesloten en opkomende economie met vriendelijke mensen die belangstelling hebben voor alles wat van buiten komt. Men draagt ons een warm hart toe vanwege de vroege Nederlandse aanwezigheid in Brazilië. Nederland geldt als gidsland voor degelijkheid en betrouwbaarheid. Onze reputatie kan niet stuk. De Olympische Spelen 2016 en het WK Voetbal 2014 bieden kansen voor logistiek, crowd management, beveiliging, verlichting, versiering en entertainment. Nederland is in beeld. Belangrijk is om te investeren in persoonlijke relaties en kennis van taal en cultuur. Kort na mijn aankomst hield ik een speech in het Portugees – ik zat nét op les – kreeg daar alle lof voor en hield er goede contacten aan over.”

‘Alles draait om vertrouwen’
De Wit: “Mooier had het niet kunnen zijn: het WK in voetballand Brazilië! Het heeft mijn hart gestolen toen ik als 18-jarige jongen meedeed aan een uitwisselingsprogramma en een jaar lang in drie gastgezinnen woonde. De positieve levenshouding trof me destijds het meest. Het is een misvatting dat Brazilië een ontwikkelingsland is dat zit te springen om onze hulp. De houding is juist: we doen het zelf wel. Alles draait om vertrouwen. Sinds drie jaar ben ik er veel om de Oranjecamping op poten te zetten. Een enorme logistieke puzzel. Brazilianen zijn enthousiast. Bij het eerste gesprek kan altijd alles. Als je dat per e-mail bevestigt, hoor je niets. Pas aan het einde van een traject komen afspraken op papier. Tussentijds moet je erop vertrouwen dat het goed komt. En dat komt het ook.”

Do’s
• Investeer in langdurige persoonlijke relaties en contacten
• Kom zo vaak mogelijk terug; contact telt
• Leer en spreek Braziliaans-Portugees; zeer weinig mensen spreken Engels
• Brazilianen zijn informeel en houden van humor
• Ga gesprekken zo relaxed mogelijk in en laat ruimte over voor ‘small talk’
• Hoe hoger het lokale gehalte van je bedrijf, product of dienst, hoe groter de succeskansen

Dont's
• Er zijn weinig don’ts in de zakelijke cultuur
• Brazilianen zijn informeel en niet altijd stipt op tijd
• Verwar dat niet met Zuid-Amerikaans gedrag
• Draag geen korte broek; het kledingvoorschrift is meestal een colbert met das
• Doe niet alsof je de waarheid in pacht hebt
http://www.deondernemer.nl/deondernemer ... certo.html

mtilburg

Re: Nederlandse tips over zaken doen in Brazilië.

Bericht door mtilburg » do okt 31, 2013 20:26

Tja.

Ik denk dat je deze keer zowel mij als Progresso tegenover je vindt, wat toch niet al te vaak gebeurt :)

Maar serieus: ik geloof niet aan de WK hype.
Ik geloof er niet in dat het werkelijk een commercieel succes wordt (behalve voor de FIFA en de voelbalhotemetoten zelf, incl de spelers);
Ik geloof niet dat het werkelijk een economische impuls geeft, want de buitenlandse investeerders willen hun aandeel (Oranjecamping dus b.v.);
Het is maar de vraag of Brazilianen dat willen, want die betalen die dure stadions die straks half leeg staan;

In het lijstje van "DO´s" (dat moet uiteraard in het Engels want we lijken geen eigen taal meer te hebben) mist minimaal één wezenlijk belangrijk punt: respecteer de Braziliaan.

Nederlanders hebben de neiging om arrogant over te komen, ook al denken ze zelf dat ze dat niet zijn. Ik meen te weten dat Brazilianen dat haarfijn detecteren, en niet geweldig bereid zijn daaraan mee te werken (ook al zeggen ze niets).
De Wit laat hier duidelijk blijken dat dat HIJ de "logistieke puzzel" van de Oranjecamping wel even komt oplossen omdat de Brazilianen dat niet kunnen. Dan heeft hij het over vertrouwen...

Misschien denk je dat ik dat overdrijf, en dat is mogelijk, maar ik vrees dat veel Brazilianen dat allemaal met lede ogen aanzien. Maar ik denk ook dat ze slimmer zijn dan mijnheer De Wit denkt, en de eurotekentjes in de ogen hebben.
En dan komt het dus inderdaad nog net op het nippertje toch nog goed, voor een veel hoger bedrag dan het budget was maar even goeie vrienden :)

Zo moet het dus niet, jammer dan

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » vr nov 01, 2013 02:20

mtilburg schreef:Tja.
Maar serieus: ik geloof niet aan de WK hype.

Dat kan die meneer van de Oranjecamping maar beter wel doen :lol:

Maar even alle gekheid op een stokje. Die rijtje van do's en don'ts moet je altijd maar met een korreltje zout nemen. Het is een eindeloze variatie van een artikeltje welke eens op een weblog heeft gestaan en wat iedere keer weer opduikt in al haar variaties op meinig weblog, krant, magazine of artikel, zonder dat ook maar iemand ooit eens heeft nagedacht of het ook echt waar is.

Ik zou in Fortaleza nou niet echt aanraden om met een colbertje en een das naar je zakenrelaties te gaan. Verder is de business cultuur in SP natuurlijk heel anders als in het Noord-Oosten of Zuiden.

Ik heb weleens op mijn eigen blog een artikeltje geschreven "The Rule of Three of doing business in Brazil", waarin ik eigenlijk stel dat je in Brazil drie keer zoveel winst kan maken, maar dat het je drie keer zoveel tijd en geld kost.

Ik kan uit eigen ervaring, maar ook die van vele andere ondernemers vertellen dat de stelling redelijk houdbaar is.

Een gevolg van die stelling is eigenlijk dat je voor jezelf als ondernemer een stop-loss zet op de tijd en het geld welke je gaat investeren in Brazilie. Ik heb vele bedrijven (ook van naam en faam) die tegen beter weter in doorworstelen. Zet van tevoren je stop-loss en neem ook daadwerkelijk je verlies.

Voor de rest denk ik dat het beste advies is: Go Native

Je kunt Brazilie niet remote managen, maak jezelf Braziliaan (sommige doen dit letterlijk), spreek de taal en de code, geniet van het leven en van je familie.

mtilburg

Bericht door mtilburg » vr nov 01, 2013 04:41

Het grote probleem van de WK is dat er een duidelijke deadline is. Als de wedstrijden beginnen moet het helemaal klaar zijn, liever nog ietsje eerder, en daarmee ben je chantabel.
Drie keer meer tijd nemen is er dus niet bij, dus moet je er drie keer meer geld insteken en wat ogen toeknijpen als je wilt dat het op tijd af komt.

Ik praat geen onzin. Mijn vrouw zat in de organisatie van de grote VN conferentie RIO-92 als assistente van de baas. Vanuit NY werd er uiteraard aan budgetbewaking gedaan, en van corruptie wilde men niet horen. Maar hoe ze ook kronkelden, het budget werd ruimschoots overschreden want al die staatshoofden moesten wel op tijd en met alle egards ontvangen worden. Toen haar chef werd uitgenodigd door FHC om een onderscheiding te krijgen, werd hij nog bijna gearresteerd door de PF.

Maar goed. Dat gezeur over informeel en colbertjes ja of nee is nogal vrijblijvend en algemeen. Wat mij bij zakelijke gesprekken opvalt is hoe lang het kan gaan over koetjes en kalfjes, en hoe kort over het eigenlijke onderwerp. Dat moet je niet willen verhaasten, dat bederft de stemming.
Wat volgens mij wel heel belangrijk is is de indruk over de sociale status die je wekt. Dat is in Nederland veel minder.

Als we het nou toch over de WK hebben, en die geweldige kennis die Nederland zou hebben over "crowd management" (whatever that may be) en logistiek, waarom dan de Brazilianen niet gewaarschuwd dat de speelsteden veel te ver uit elkaar liggen en de vliegvelden al lang geleden een grotere capaciteit hadden moeten krijgen?
Een politieke beslissing, vrees ik, en dus dom en onomkeerbaar.

Want ze kunnen het heus wel hoor, mijnheer Comaneci, vreemd dat je dat niet wist. Elke twee of die jaar een gigantisch muziekfestijn in Rio, elk jaar een gigantisch carnaval (denk eens aan DIE logistiek) en elk jaar een gigantisch vuurwerk op het strand van Copacabana waar ca 2 miljoen mensen op af komen. Wat nou crowd management. Leer je taal spreken en denk na over wat je roept.

sven
Contacteer:

Bericht door sven » ma nov 04, 2013 12:22

Met de oranje camping het Nederlandse elftal achterna. Het blijft een giller. Prima grap voor de maandag morgen. Waar gaan ze die tenten opzetten? Campo de Santana? Ibirapuera?

Daar is duidelijk over nagedacht!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

quasimodo

Bericht door quasimodo » ma aug 04, 2014 18:09

ZOEKTOCHT NAAR ZAKENPARTNERS
IN BRAZILIË

04 AUGUSTUS 2014|TEKST MAURITS REIJNOUDT|BEELD MAURITS REIJNOUDT|ARTIKEL 29 VAN 29|TREFWOORD BRAZILIË

Vlak voor de aftrap van het WK voetbal, begin juni, vond in Brazilië een handelsmissie plaats. Tientallen Nederlandse ondernemers vlogen samen met een regeringsvertegenwoordiger naar het voetballand om handel te drijven.
Handelsmissies worden georganiseerd door de Nederlandse overheid. Het concept is makkelijk. Om de Nederlandse zakenwereld in het buitenland te helpen, reist een vertegenwoordiger van de overheid naar bijvoorbeeld Brazilië, ondernemers kunnen zich bij hem aansluiten.

Twee uur rijden buiten het zakelijk centrum van Brazilië, São Paulo, ligt de stad Campinas. In één van de buitenwijken woont Willem van Kampen. Hij werkt voor Waterregisseurs, een Nederlands bedrijf dat in Brazilië terechtkwam dankzij een handelsmissie. Van Kampen spreekt vloeiend Portugees, maar met een Limburgse tongval. Hij woont in Campinas samen met zijn vrouw Liliana Serrano. Na achttien jaar in Nederland te hebben gewoond, nam ze haar man vier jaar geleden mee terug naar haar geboortestreek.

Serrano is werkzaam voor CoBrazil; een Nederlandse organisatie die MKB'ers in Brazilië helpt om bij zakenrelaties de schouders los te masseren en zo het zakendoen te vergemakkelijken. Haar man, Van Kampen, ondersteunt Waterregisseurs in het langdurige proces van het opbouwen van relaties. “Als je hierheen komt, moet je zeker weten dat je een goed idee meebrengt. Er zijn hier echt heel veel kansen, maar ook valkuilen”, vertelt hij.

De Nederlander doelt op bekende problemen die opdoemen als de West-Europese handelaar zich naar Zuid-Amerika begeeft, zoals een culturele spraakverwarring op. Bereidheid lijkt vaak groot, maar beloftes worden niet zomaar waargemaakt. Wouter Roelofs werkt voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hij zet Nederlandse en Braziliaanse handelaars aan één tafel en ziet daarbij dezelfde hordes als Van Kampen: “Internationaal ondernemen gaat niet over één nacht ijs. Nederlanders zullen in Brazilië vooral het geduld moeten opbrengen om relaties op te bouwen en de businesscultuur te leren kennen.”

De Nederlandse Pieter van Zijl en Doreen van 't Spijker zijn de oprichters van Waterregisseurs. Toen Van Zijl voor het eerst in Brazilië kwam, ging hij mee met een Nederlandse handelsdelegatie. Zijn eerste indrukken waren geweldig: “De Zuid-Amerikanen waren bereid om met ons samen te werken.” Eenmaal terug in Nederland viel zijn overzeese droom in duigen: “Ik dacht hier de contacten wel voort te kunnen zetten maar hoorde nooit wat terug.”

Van Zijl maakte een beginnersfout die, volgens Van Kampen, nog vaak gemaakt wordt. Brazilianen lijken op het eerste oog vaak welwillend, maar dat enthousiasme van de eerste ontmoeting kan alleen blijven bestaan als er voor langere tijd in geïnvesteerd wordt. De Nederlandse overheid probeert ondernemers daarbij te helpen. Bijvoorbeeld door themagebonden groepsreizen. Wouter Roelofs, van de RVO, legt uit: “Als Nederlanders op een gezamenlijke missie naar het buitenland gaan en er een duidelijk thema aan die reis verbonden is, geeft ze dat inspiratie om samen een vervolgstrategie te bepalen.”

De handelsmissie van afgelopen juni draaide helemaal om technologische innovatie. Dat is een opkomende markt in Brazilië. “Een van de onderwerpen was bijvoorbeeld het concept 'smart cities'”, vertelt Roelofs. Die innovatie is in Brazilië belangrijk. Bijna 85 procent van de bevolking woont in stedelijk gebied. “We willen aansluiting zoeken bij vorige missies die zich focusten op technologie. Allemaal om de Nederlandse experts dichter bij de Brazilianen te brengen.”

Dat sociale aspect kennen Van Kampen en zijn vrouw Serrano maar al te goed. Hij vanuit zijn werk voor Waterregisseurs en zij vanuit haar werk voor CoBrazil. Van Kampen skypet regelmatig met zijn Nederlandse collega's om ze op de hoogte te brengen van de vorderingen. “Ik doe dit werk omdat het vanuit Nederland haast onmogelijk is om hier in Brazilië een zakenrelatie te starten. Dat kost heel veel tijd”, vertelt hij.

“In de eerste ontmoetingen met een zakenpartner moet je het hebben over voetbal en vrouwen"

Het werk van Van Kampen is precies wat een veelgenoemde stelregel voor ondernemen in Brazilië zegt: eerst contacten, dan contracten. Van Zijl: “In de eerste paar ontmoetingen met een zakenpartner moet je het vooral hebben over voetbal en vrouwen. Pas al je elkaar een beetje kent, kan je zaken doen.”

Nederlandse ondernemers die vlak voor Louis van Gaal naar Brazilië reisden, moeten daarom niet denken dat die handelsmissie met de kerst al rijpe vruchten afwerpt. Voor Van Zijl duurde het langer dan verwacht om in Brazilië te kunnen beginnen. Eind 2013 verzelfstandigden hij en zakenpartner Doreen van 't Spijker hun bedrijf. Dat maakte het juridisch makkelijker om in Brazilië te ondernemen. Van Zijl is nu niet in zijn eentje aansprakelijk voor eventuele fouten. Hij hoopt onder andere in te kunnen springen op het groeiend tekort aan efficiënte waterzuivering. “De suikerplantages op het Braziliaanse platteland lozen veel afvalwater met schadelijke stoffen. Wij willen in Brazilië zuiveringsinstallaties verkopen. De regering eist namelijk schoner afvalwater.”

Van Zijl speelt daarmee in op een groeiende behoefte. Dat beaamt Theo Groothuizen die namens de RVO al twee jaar in São Paulo bouwt aan een relatienetwerk in Brazilië: “Voor alle bedrijven liggen kansen in de opkomende markten, maar voor bepaalde sectoren is Brazilië op dit moment nog interessanter. Vooral bedrijven in de infrastructurele- en watersector hebben nu goede kansen. De Nederlandse expertise op dit gebied is erg goed. Dat maakt het makkelijker om voor die bedrijven een solide entree te maken op de Braziliaanse markt.”

Voor Waterregisseurs was deelname aan de handelsmissie een duwtje in de goede richting. “Zonder deelname had ik waarschijnlijk nooit het grote gat in de Braziliaanse markt ontdekt. Nu zijn we een heel eind op weg met het plan om waterzuiveringsinstallaties te verkopen”, aldus Van Zijl.

De technologie en innovatie missie van juni reisde in het kielzog van een handelsreis voor agrofood en biotechnologie in mei. Volgende doelgroep: de autobranche. In september stapt weer een delegatie Nederlanders in het vliegtuig.
http://www.verspers.nl/artikel/join/939 ... 9-6h_l_t1Y

Plaats reactie