Nederlands surfmerk richt zijn pijlen op de Braziliaanse mar

Onderwerpen over investeringen in Brazilië
Plaats reactie
Progresso
Site Admin
Site Admin

Nederlands surfmerk richt zijn pijlen op de Braziliaanse mar

Bericht door Progresso » vr jan 24, 2014 18:00

In Nederland is het een nichespeler, maar in de wereld van de kitesurfer meet Mystic zich met de mondiale top. Het bedrijf maakt kleding, wetsuits en harnassen voor het kitesurfen — een vorm van watersport waarbij de sporter op een kleine surfplank staat en zich voort laat trekken door een vlieger.

Nu Mystic in Europa goed verkoopt, staat het familiebedrijf voor een nieuwe uitdaging: het veroveren van de Braziliaanse markt. Met invoerheffingen tot 100% is Brazilië uiterst onaantrekkelijk als land om naar te exporteren. Toch zien vader en zoon kansen. De economie groeit er, de kitesport is er in opkomst, evenals een nieuwe middenklasse.

Bron: FD

Ziriguidum

Re: Nederlands surfmerk richt zijn pijlen op de Braziliaanse

Bericht door Ziriguidum » za jan 25, 2014 12:13

Toch zien vader en zoon kansen. De economie groeit er, de kitesport is er in opkomst, evenals een nieuwe middenklasse.
Ik vrees weer wat misverstanden.

De economie groeit niet, gaat snel bergafwaarts.

De kite sport kwam hier denk ik zo'n 15 jaar geleden. Toen was het in opkomst, nu niet meer. Ik kan echt niet zien aan de stranden dat het groeit.

Misverstand is de zgn "nieuwe middenklasse".
De classe-C.
Dit zijn huishoudens met inkomsten (IBGE) per hoofd tussen R$ 291,00 en R$ 1019,00 per maand. Dus Euro 90,00 en 350,00 per maand.
Deze nieuwe middenklasse heeft het steeds harder te verduren en hebben denk ik wel andere verlangens dan kitesurfen.

Het lijkt wel of iedereen 6-7 jaar geleden gestopt is met het herzien van de Braziliaanse Economie wonderverhaaltjes.
Goede wijn is nog géén Bier !

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za jan 25, 2014 14:27

Progresso schreef:Met invoerheffingen tot 100% is Brazilië uiterst onaantrekkelijk als land om naar te exporteren.
Ook dit klopt niet geheel.

Volgens de tabellen van de Receita Federal zullen kitesurfplanken het volgende zijn (gelijkstellend met windsurf):

"PRANCHAS A VELA", CNM code 95062100

Alíquota II (%) = 20,00%
Alíquota IPI (%) = 20,00%
Alíquota PIS (%) = 1,65%
Alíquota COFINS (%) = = 7,60%

Não há incidência de Antidumping.
Não há incidência de Cide.
Não há incidência de Medidas Compensatórias.

Bij "OUTS.EQUIP.P/PRÁTICA DE ESPORTES AQUÁTICOS - Code 9506.29.00" com je op precies het zelfde.
De invoerheffing opzich is dus 20% (II)
Aan de andere heffeningen ontkomt de lokale Braziliaanse concurent ook niet.

http://www4.receita.fazenda.gov.br/simu ... ao-tag.jsp

(Mis ik ICMS ergens?)
:D

mtilburg

Bericht door mtilburg » za jan 25, 2014 14:32

Ziriguidum schreef: Misverstand is de zgn "nieuwe middenklasse".
De classe-C.
Dit zijn huishoudens met inkomsten (IBGE) per hoofd tussen R$ 291,00 en R$ 1019,00 per maand. Dus Euro 90,00 en 350,00 per maand.
Zo leer je nog eens wat. Die middenklasse is dus opeens zo gegroeid niet omdat ze nu echt een beetje behoorlijk verdienen maar omdat de inkomensgrenzen van de groepen nooit zijn aangepast.
Zo was een jaar of 10 geleden het minimum inkomen iets van 200 reais, en dat viel dus niet in de middenklasse, wat je ook zou verwachten.
Nu is het minimum ongeveer 600 reais, wat niet betekent dat die mensen drie maal meer te besteden hebben, want inflatie, maar nu zijn het opeens comfortabele middenklassers.

Zo kan ik het ook :)

De realiteit is natuurlijk dat deze middenklassers op geen enkele manier te vergelijken zijn met de Nederlandse.

Maar goed. Dat kitesurfen is denkelijk niet voor Brazilianen van de lagere klassen. Die gaan gewoon vliegeren.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za jan 25, 2014 14:56

mtilburg schreef:Zo kan ik het ook :)

De realiteit is natuurlijk dat deze middenklassers op geen enkele manier te vergelijken zijn met de Nederlandse.

Maar goed. Dat kitesurfen is denkelijk niet voor Brazilianen van de lagere klassen. Die gaan gewoon vliegeren.
Ter ondersteuning van mijn (en jouw) thesis:

A Secretaria de Assuntos Estratégicos define como classe média as famílias cuja renda per capita está entre R$ 291 a R$ 1.019. No entanto, essa delimitação não corresponde ao que outros países no mundo acreditam ser a classe média: “É uma definição muito arbitrária”, disse o ex-presidente do México Ernesto Zedillo.

Zo worden we al jaren voor de gek gehouden met de creatieve boekhouding van de regering en steeds veranderende en gemanipuleerde rekenmethodes.

Zie de reele werkloosheidscijfers die een week geleden gepubliceerd werden.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » za jan 25, 2014 16:19

Ik denk dat er zeker een markt is voor dit surfmerk. Kitesurfen is enorm populair en vanaf Aracati tot aan Jericoacoara barst het van de surfscholen. Cumbuco e.o. is een van de wereldwijde top-bestemmingen voor kitesurfers.

Aan eten, drinken en verblijf zullen de meeste kitesurfers geen vermogen uitgeven, maar voor goed materiaal worddt natuurlijk graag geld uitgegeven.

De pest is natuurlijk dat dit soort ondernemers zich laat beraden door allerlei adviesbureaus, die er het allergrootste belang bij hebben dat de desbetreffende ondernemer gaat starten in Brazilie. Dit betekent simpelweg uurtje-factuurtje, en dan maakt het echt niet uit of het bedrijf KPMG heet of dat het twee-pitters zijn met wat stagiaires die marktonderzoek doen. Het persbericht/blog lezende kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er weer veel jubelverhalen zijn verkocht, cliches over hoge invoerrechten, juichverhaaltjes over de middenklasse en wat dies meer zei.

Het grootste probleem van een dergelijk merk is natuurlijk dat je zo'n kite-uitrusting voor minder dan de helft van het geld in Aruba of de Dominicaanse republiek kunt kopen. Een weekje "gratis" kitesurfen in het buitenland is dus erg snel rendabel.

Het enige wat gaat werken is als je hier de producten lokaal laat maken bij een van de vele fabrieken die kampen met zware onderproductie. Die fabrieken profiteren allemaal van een zeer laag belastingtarief, goed gekwalificeerd personeel en met een beetje geluk een goed distributiekanaal. Als je het als merk dan nog eens slim aanpakt kun je ook nog eens profiteren van de trade free zone in Ceará en een aantal incentives van de overheid op het gebied van toerisme.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za jan 25, 2014 16:43

Progresso schreef: Als je het als merk dan nog eens slim aanpakt kun je ook nog eens profiteren van de trade free zone in Ceará.
Ook weer zo'n hype. De "Free Trade Zones".
Volgens in brazilie wonende buitenlanders zouden er onderhand honderden gemeentes in Brazilie zijn met dit fenomeen.
Waarschijnlijk allemaal inderdaad Trade Free.
"Porto Secos" enz.
Er is maar één, de Zona Franca de Manaus.
De rest is lariekoek.

Gaarne uitleg van de Trade-Free-Zone in Ceara met links.
Niet Pecém gedoe of wat er beloofd wordt, dat doen ze allemaal.
Reele feiten svp., geen natte dromen.
Wat is er en hoe werkt het.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za jan 25, 2014 16:59

De Free Trade handelszones.
Inderdaad lariekoek.
Vooral in het Noord-Oosten doen sommige buitenlanders (OG handelaren) voorkomen alsof er een dergelijke zone is, of in aantocht. Dus een boom in de economie. OG zwendelaars praatjes.
Brazilie heeft de Zona Franca de Manaus, tijdens de dictatuur ontstaan, in de jaren 70.
Dat is de enige.
Velen zouden ook deze ZFM tot een einde willen brengen.
Nieuwe Free Tarde Zones zullen er niet komen. Nooit.
En zijn er ook niet.
Cid en Ciro Gomes kunnen hoogspringen of laagspringen. Idem in Rio Grande do Norte en aanverwanten.
Deze zones kunnen alleen tot stand komen in Brasilia, Federale wetsveranderingen.
SP, RJ, MG en andere industriele staten zullen het nooit toestaan.
Een "Porto-Seco" is heel wat anders.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » za jan 25, 2014 19:29

Mmmh, ik woon midden in zo'n ZPE (Zona de processamento de exportacao). De laatste keer dat ik het genoegen had om met een van de fabriekseigenaren te spreken, welke o.a. voor Mercedes Benz remschijven maakt werkt het allemaal redelijk, zei het dat er behoorlijk wat red tape en bureaucratie om de hoek komt kijken, maar het eindresulltaat is dat hij concurrent kan produceren.

Omdat nu de haven van Pecem gepromoot moet worden wil men wat industrie verplaatsen van de huidige locatie naar de haventerrreinen van Pecem. Daarom is er ook in Pecem een nieuwe ZPE. Tussen theorie en praktijk zit echter nog wel een verschil, maar volgens mij is dat typisch Braziliaans. In ieder geval, als je wil produceren voor de export en arbeidsplaatsen creeert krijg je een mooi bedrijfsterrein, een forse reductie op de IR, vrijstelling II, Pis/Cofins, AFRMM en nog wat van dat soort zaken. Verder wordt er nog wel veel belooft op het gebied van vrijstellingen voor vergunning, cambioverplichtingen, afhandeling douane en nog meer van dat soort zaken maar dat moet je in de praktijk toch met een korreltje zout nemen.

Uiteraard zijn al de Zona Francas en ZPE lapmiddelen. Uiteindelijk is het een race to the bottom die altijd wordt gewonnen door het internationale bedrijfsleven die overheden kunnen chanteren met banen en investeringen. Beter is gewoon alle belastingen voor alle bedrijven afschaffen. Dan kan de lokale cafe eigenaar ook weer op gelijke voet concureren met een Starbucks of McDonalds.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » zo jan 26, 2014 14:01

Progresso schreef:Mmmh, ik woon midden in zo'n ZPE (Zona de processamento de exportacao). De laatste keer dat ik het genoegen had om met een van de fabriekseigenaren te spreken, welke o.a. voor Mercedes Benz remschijven maakt werkt het allemaal redelijk, zei het dat er behoorlijk wat red tape en bureaucratie om de hoek komt kijken, maar het eindresulltaat is dat hij concurrent kan produceren.
Dit zal alleen werken als die remschijven BUITEN Brazilie verkocht worden. Wil hij ze IN Brazilie verkopen, dan zullen ze toch geimporteerd moeten worden, met dezelfde belastingen.
Het is draw-back.

"As ZONAS DE PROCESSAMENTO DE EXPORTAÇÃO - ZPE são caracterizadas como áreas de livre comércio com o exterior, destinadas à instalação de empresas voltadas para a produção de bens a serem comercializados no exterior, sendo consideradas zonas primárias para efeito de controle aduaneiro. "

Maar dit is duidelijk niet de bedoeling van de kitesurf producenten in Nederland. Die willen in Brazilie verkopen.
Zo zouden ze op tientallen plaatsen in Brazilie terecht kunnen, met dezelfde voorwaarden, oa in het NO Natal, Ilheus, João Pessoa, (São Luis), Aracaju of Recife. Allen hebben een ZPE.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » zo jan 26, 2014 18:35

Natuurlijk kunnen ze in tientallen plaatsen in Brazilie terecht, maar uitsluitend in Ceará kun je zowel tegen zeer lage kosten produceren voor de export als je product lokaal verkopen op een van de wereldwijde kitesurf hotspots (Cumbuco).

Bovendien zit je relatief gunstig tov van de andere hot-spots als Aruba en de Dominicaanse Republiek. Als je hier in Brazilie een verkoopkanaal moet opzetten dan ontkom je er haast niet aan om gewoon lokaal 100% aanwezig te zijn. Als je er dan toch bent met een of twee man dan kun je natuurlijk ook gewoon de productie opzetten.

Uiteraard is dat een hele andere benadering als de boel vanuit Nederland te exporteren, te klagen over hoge invoerrechten voor je product en euforisch te zijn over een opkomende middenklasse die je product zouden kunnen kopen en een groeiende economie (Alle drie NIET waar).

Het probleem waar zeg maar alle MKB bedrijven uit Nederland mee kampen is dat je op deze markt eigenlijk niet eerst kunt experimenteren voordat je er volledig voor gaat. Het is gelijk er op of er onder. Het voordeel is weer dat hier sprake is van een familiebedrijf. In het algemeen hebben die een vele langere tijdshorizon dan beursgenoteerde bedrijven die al zenuwwachtig worden als het een maandje niet goed gaat.

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo jan 26, 2014 19:47

Dat zal allemaal waar zijn, maar ik het artikel van de FD was er niet erg sprake van het opzetten van een fabriek in Brazilie.

Maar het kan vast wel, mits het enigszins rendabel zou zijn. Ik weet niet waar ze die wetsuits nu (laten) maken, maar als dat al ergens in een lage lonen land is win je in dat opzicht niet veel.

Punt van aandacht: ik heb begrepen dat om in een lager belastingtarief te vallen minimaal 60% van de onderdelen/materialen in Brazilie geproduceerd moeten zijn.

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo jan 26, 2014 20:07

Verder blijft het natuurlijk zo dat de bedrijven (MKB of groter, AH en ABN/AMRO hebben zich ook vertild) duidelijk geen inzicht hebben om Brazilie behoorlijk te tackelen.
En ik heb het geen steek beter gedaan, zoveel wil ik wel zeggen.
Niemand kan het, voorzover ik heb gezien, want men struikelt over de grote cultuurverschillen, de andere mentaliteit en minimaal ook over de begrippen die dezelfde naam hebben maar iets anders betekenen.

Zo heb ik diverse studies en rapporten gezien van diverse kamers van koophandel. Doing business in Brazil, heette het bij de Engelsen, maar gaf dat inzicht in de inkomensklassen, besteedbare inkomens enz? NEE.

En dat is de kern van IEDERE business, je moet niet alleen kopen, en produceren, je moet ook vooral verkopen, en wel met enige overwaarde.

Om het voorbeeld er maar bij te nemen: ik ben er vrijwel zeker van dat afgezien van een paar rijkeluiszoontjes men niet gaat voor kwalitatief hoogstaande spullen die duur zijn. Of een dure nam hebben. Men gaat eventueel voor imitatie (om erbij te horen) of rotzooi uit China, maar het moet vooral niks kosten. Ga daar maar eens tegen concurreren, als je groot bent geworden met hoge kwaliteit in je vaandel.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » zo jan 26, 2014 20:09

Er zijn drie scenario’s: het importeren van halffabricaten (die een lagere importheffing hebben) en ter plekke assembleren, een dochteronderneming in Brazilië opzetten zodat er tegen inkoopprijzen geïmporteerd kan worden, of de productie verplaatsen. ‘Als je het handig weet te regelen, kun je ver komen’, aldus junior vanuit Rio de Janeiro, waar hij onderzoek doet naar de mogelijkheden.
Bron: FD

Men bekijkt dus wel alle scenario's. Of je dit nu moet doen vanuit Rio lijkt me dan weer niet een goede keus.

Wat me weer tegenvalt van zo'n krant als het FD is om voordat ze zo'n artikel plaatsen even wat fact checking te doen. Maar ja, het gaat al lang niet meer om feiten bij die krant. Als het verhaal maar leuk is, dan hebben we weer een paar kliks.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » ma jan 27, 2014 20:37

Progresso schreef:Natuurlijk kunnen ze in tientallen plaatsen in Brazilie terecht, maar uitsluitend in Ceará kun je zowel tegen zeer lage kosten produceren voor de export als je product lokaal verkopen op een van de wereldwijde kitesurf hotspots (Cumbuco).

Bovendien zit je relatief gunstig tov van de andere hot-spots als Aruba en de Dominicaanse Republiek.
"maar uitsluitend in Ceará"?
Onzin, de ZPE in Ceara heeft PRECIES DEZELFDE richtlijnen als alle andere ZPE's, ook die andere 5 of 6 in het Noord Oosten.
Ze kunnen, net als andere plaatsen, hun product na het fabriceren, alleen verkopen op de lokale markt door het officieel te importeren, met alle belastingen vandien.
Anderhalve surfplank per jaar verkopen in Cumbuco lijkt me ook niet de reden tot het opstarten van een fabriek daar.

"gunstig tov van de andere hot-spots als Aruba en de Dominicaanse Republiek"

Dit is heel simplistisch gezien.
Geografische afstanden hebben tegenwoordig niets te maken met snelheid en kosten van het vervoer.
Er gaan geen container- of vrachtschepen rechstreeks van Pecem/CE naar Aruba of Dom.Republiek.
Die surfplanken zouden best wel eens via Santos of zelfs Rotterdam kunnen gaan, voor ze via-via ( Maima/Houston of een andere hub) in Aruba terecht komen.
En zeker te weten, tegen veel hogere kosten dan ze vanuit Santos/RO of zelfs VIX te verschepen.
Een container Shanghai-Rotterdam zal zeker goedkoper zijn dan idem Fortaleza-Aruba, en waarschijnlijk ook nog sneller.

Verder, wat heb je eraan om je huidige productie te verplaatsen naar Brazilie, met z'n waanzinnige fiscale stelsel, CLT en een duistere economische toekomst?
Als je 'Hotspots" elders ter wereld op het oog hebt, blijf dan in Nederland, of ga China/Vietnam.

8)

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » ma jan 27, 2014 22:32

Volgens mij gaat het niet om anderhalve surfboard. Mijn redenering is eigenlijk dat lokale productie weleens een goed alternatief zou kunnen zijn tov importeren. De invoerrechten zijn dan wel geen 100%, maar als je 20% over CIF waarde rekent, 10% voor de importeur en dan nog een hoop formaliteiten om je spulletje op tijd uit de haven te krijgen, dan kan het wel eens een goed alternatief zijn.

Als je dan toch tijd en geld investeert voor het opbouwen van je merk in Brazilie, dan kun je wellicht ook de productie hier laten doen. Dan moet je geen grote afstanden willen reizen, het liefst zet je je kantoortje dan boven de productiehal.

In ieder geval vind ik het een hele stap voor zo'n relatief kleine onderneming en ik hoop voor ze dat ze niet over een nacht ijs gaan.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma jan 27, 2014 23:06

Het ging om wetsuits en harnassen, niet om surfboards.

Surfen doet mijn hele familie (onder de 30 en man) en ik heb niet de indruk dat ze daar dure geimporteerde planken voor gebruiken. Ze gebruiken met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook geen rubberen pakje, want ze smelten niet van een beetje water en het water is niet wat je noemt vrieskoud.

Maar ik weet niets van kitesurfen, en ik wil dat zo houden.

Als die firma denkt hun ongetwijfeld veel te dure spullen (want je betaalt vast voor het merk) hier denkt te kunnen slijten in economisch verantwoorde aantallen, dan zal ik de laatste zijn die ze tegenhoud. Maar ik betwijfel of het inderdaad meer is dan een niche, en misschien nog van redelijk korte duur ook, want over een paar jaar verzint men weer wat anders (nog spannender/gevaarlijker/testosteronachtig).

Dit zijn gewoon van die kleine dingen waar niemand echt wakker van ligt. Je kan het ook hebben over stroopwafels, bami, of kroketten. Dat is ook een redelijke nichemarkt, maar er is enige ruimte tot positief inkomen. Met hard werken, moet ik er bij zeggen.

Maar EXPORTEREN van Nederlandse artikelen naar Brazilie blijft gewoon een moeilijk verhaal.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » wo jan 29, 2014 09:33

"Voltando á Vaca Fria" of te wel,"Terug naar af".
Progresso schreef:Bron:

FD
Met alle respekt.
Mogelijke oorzaak van bepaalde economische misinformatie over Brazilie?

:arrow:

sven
Contacteer:

Bericht door sven » vr feb 07, 2014 14:48

Ziriguidum schreef:
Progresso schreef:Met invoerheffingen tot 100% is Brazilië uiterst onaantrekkelijk als land om naar te exporteren.
Ook dit klopt niet geheel.

Volgens de tabellen van de Receita Federal zullen kitesurfplanken het volgende zijn (gelijkstellend met windsurf):

"PRANCHAS A VELA", CNM code 95062100

Alíquota II (%) = 20,00%
Alíquota IPI (%) = 20,00%
Alíquota PIS (%) = 1,65%
Alíquota COFINS (%) = = 7,60%

Não há incidência de Antidumping.
Não há incidência de Cide.
Não há incidência de Medidas Compensatórias.

Bij "OUTS.EQUIP.P/PRÁTICA DE ESPORTES AQUÁTICOS - Code 9506.29.00" com je op precies het zelfde.
De invoerheffing opzich is dus 20% (II)
Aan de andere heffeningen ontkomt de lokale Braziliaanse concurent ook niet.

http://www4.receita.fazenda.gov.br/simu ... ao-tag.jsp

(Mis ik ICMS ergens?)
:D

Ja en nee.

Overigens mag je ook niet vergeten dat de verschillende belastingen over de reeds door de andere belasting belaste bedragen gaan.

Een Kite die R$ 100 kost (factuur prijs + vracht kosten) kost dus na import:

20% II -> R$ 120.00
20% IPI -> R$ 144.00
9.25% Pis, Cofins, CSLL -> R$ 157.32

Ook even niet de IOF vergenten (6.32%) = R$ 6,32 -> R$ 163.64

Nou is het product ingevoerd. ICMS dient pas te worden afgedragen als het product verkocht word. Als we er dus voor het gemak van uitgaan dat het zonder winst word doorverkocht:
18% - R$ 193.10

Zonder een cent winst is er dus al 93.10% aan de waarde toegvoegd.

Progresso
Site Admin
Site Admin

Bericht door Progresso » vr feb 07, 2014 16:07

sven schreef:

Nou is het product ingevoerd. ICMS dient pas te worden afgedragen als het product verkocht word. Als we er dus voor het gemak van uitgaan dat het zonder winst word doorverkocht:
18% - R$ 193.10

Kijk uit: Ook over het product van R$100 (stel hier gemaakt) moet dus ICMS betaald worden. de eerlijke vergelijking is dan, ervan uitgaande dat er zonder marge wordt gerekend:
Lokale productie: R$118
Import: R$193.10

Zeg maar een verschil van een goede 39% en niet de 100% zoals het FD dit zonder blikken en blozen optikt.

sven
Contacteer:

Bericht door sven » vr feb 07, 2014 17:43

Progresso schreef:
sven schreef:

18% - R$ 193.10

Kijk uit: Ook over het product van R$100 (stel hier gemaakt) moet dus ICMS betaald worden. de eerlijke vergelijking is dan, ervan uitgaande dat er zonder marge wordt gerekend:
Lokale productie: R$118
Import: R$193.10

Zeg maar een verschil van een goede 39% en niet de 100% zoals het FD dit zonder blikken en blozen optikt.
Ja, dat klopt.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za feb 08, 2014 16:46

sven schreef: Ja, dat klopt.
Maar niet helemaal.
Wederom worden er dingen door elkaar gehaald.
Nl. Import "Pessoa Fisica" en import "Pessoa Juridica".
Ook de "Regime de Incidência", belastingen over belastingen, van de Receita Federal etc.
Ook de kosten van de vracht/vervoer.
We hebben het hier niet over de import van een Barbie-pop, via E-Bay gekocht en thuis door de Correios afgeleverd.

sven
Contacteer:

Bericht door sven » zo feb 09, 2014 12:47

Ziriguidum schreef:
sven schreef: Ja, dat klopt.
Maar niet helemaal.
Wederom worden er dingen door elkaar gehaald.
Nl. Import "Pessoa Fisica" en import "Pessoa Juridica".
Ook de "Regime de Incidência", belastingen over belastingen, van de Receita Federal etc.
Ook de kosten van de vracht/vervoer.
We hebben het hier niet over de import van een Barbie-pop, via E-Bay gekocht en thuis door de Correios afgeleverd.

Nee, dat klopt, die barbie pop word 60% voor gerekend.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » zo feb 09, 2014 16:33

sven schreef:Nee, dat klopt, die barbie pop word 60% voor gerekend.
Leg dat dus even uit.
Hoe kom je er aan? (waar? = copy & paste links waarschijnlijk)
Waaruit bestaan die 60% ?
"Efeito cascata" & "incidências".

Verschil tussen importkosten pessoa fisica & pessoa juridica.

Dit laatste hoofdzakelijk.
Want er is een zeer duidelijk ( $$$) verschil tussen de eerste en de laatste.

sven
Contacteer:

Bericht door sven » ma feb 10, 2014 03:33

http://www.receita.fazenda.gov.br/aduana/rts.htm

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Plaats reactie