The 50-year snooze

Onderwerpen over investeringen in Brazilië
Plaats reactie
Ziriguidum

The 50-year snooze

Bericht door Ziriguidum » vr apr 18, 2014 10:23

Een stukje over de productiviteit van de Braziliaanse arbeider.

http://www.economist.com/news/americas/ ... t-snap-out

:idea:

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Goede wijn is nog géén Bier !

Ziriguidum

Re: The 50-year snooze

Bericht door Ziriguidum » zo apr 20, 2014 17:08

Gaan we dus deze week, afgelopen week, een nieuw matras kopen.
In een matrassen speciaal zaak, om de 300 meter heb je ze.
OrtoBom en OrtoDit of Dat.
Ondanks dat ze maar (waarschijnlijk) 1 of 2 matrassen per dag verkopen, zitten er 4 of 5 nagellakkende dames ons op te wachten.
Eentje neemt de moeite om op te staan, en ons te woord te staan.
Veel enthousiasme is er niet om te verkopen, vooral kennis van zaken, we gaan dus maar 300 meter verderop.

Onvoorstelbaar hoeveel verkopers men wel niet heeft, om niets te verkopen..

frank

Bericht door frank » zo apr 20, 2014 18:02

Heel herkenbaar... en waarschijnlijk is het die 300 meter verderop al niet veel beter, Maar gelijk naar een gerente vragen bij binnenkomst wil nog wel eens werken.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma apr 21, 2014 01:11

Waarschijnlijk zijn die nagellakkende dames de gerentes, of in ieder geval 1 of 2. Er is er vast ook een bij die de kassa doet (dat mogen die anderen niet) en 1 die de koopwaar mag inpakkenen/uitklaren, en 1 die het zware werk doet, dwz de deur openhoudt enzo.

Ik heb weleens in telefoonwinkels de stommiteit begaan naar iets anders te vragen dan simpele mobieltjes, het ging geloof ik om modems. Moet je niet doen, daar loopt zowel jij als de gehele verkoopstaf trauma´s van op.

Die beddenspeciaalzaken zijn ongetwijfeld franchises die het eigenlijk geen moer kan schelen, zolang ze maar verkopen, of liever gezegd, zolang ze maar salaris krijgen aan het eind van de maand. Ze zullen echt geen stap harder lopen dan noodzakelijk, want daar verdienen ze geen cent extra aan. En ze zitten daar, vanwege de winstmarge, waarschijnlijk op een minimum salaris en wat mag je dan verwachten qua opleiding.

Heel vroeger, toen ik pas afgestudeerd was, kwam ik vaak bij de elektronicawinkel Aurora in Amsterdam. Ze hadden een idioot systeem dat mij vreselijk inefficient toescheen. Eerst moest je op je beurt wachten totdat een verkoper vrij was bij wie je een bestelling kon plaatsen. Dat schreef hij dan op een papiertje, waarmee je naar je kassa moest, op je beurt wachten totdat je mocht betalen. Met het bonnetje terug naar de verkoper, die dat inmiddels in een zakje had gedaan maar helaas alweer bezig was met een andere klant...
Ze hebben het hoop ik afgeschaft.

Een 40 jaar later kwam ik datzelfde systeem tegen in Brazilie, waar het heel normaal lijkt.

borsjea

Bericht door borsjea » ma apr 21, 2014 02:18

Dan hebben we ook nog het andere type winkel, waar klaarblijkelijk een soort provisie systeem bestaat. Ook hier meer personeel dan klanten, zodra je een stap in de winkel zet hangt er al een aan je nek.
Besluit je wat te kopen dan krijg je op weg naar de kassa je spullen en een bonnetje met het personeelsnummer in je handen gedrukt en ben je voor de verkoopster niet intressant meer.

Ben toch wel wat bezorgt voor deze beroepsgroep. De salarissen zullen nu wel laag zijn maar wat gebeurt er als deze stijgt? Met een paar verkopers minder is het werk nog altijd goed te doen.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma apr 21, 2014 14:34

Dat provisie systeem ken ik ook. Onze dochter werkte in een kledingzaak, waar ze dat hadden. Ter compensatie was het basissalaris veel lager dan het minimumloon. Toen ik mijn verwondering/boosheid daarover uitsprak werd mij verteld dat het normaal was.

borsjea

Bericht door borsjea » ma apr 21, 2014 15:53

Een ander puntje van ergenis is vaak de supermarkt.
En dan gaat het met name om de kassa, in de tijd dat een AH caissière een complete winkelwagen heeft afgehandeld heeft een caissière hier slechts enkele artikelen over de scanner gehaald.

Is er eindelijk afgerekend dan gaat de supermarkt nog eventjes voor bank spelen en dan worden er nog wat rekeningen aan de kassa betaald. Begrijp niet waarom de supermarkt dit doet, vangt men een provisie voor elke betaling? Zie er alleen maar nadelen aan, minder kassa aanslagen, langere wachttijden, meer kasgeld waardoor er vaker een duur geld transport nodig is.

Na de rekeningen moet men vaak ook nog één of meerdere prepaid, uiteraard met het laagst mogelijke bedrag waardoor men na 2 a 3 telefoontjes bij een volgend supermarkt bezoek weer de boel moet opladen.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma apr 21, 2014 16:30

Ja. het gaat allemaal wat trager.
Wederom: systeem-inefficiëntie.

Ik heb nooit begrepen, waarom alles in plastic zakjes moet. Maar ze doen het. En als er geen inpakker voorhanden is, dan moet de cassiere dat kennelijk doen. Wat natuurlijk vreselijk ophoudt. Dat heb ik nooit meegemaakt bij AH.

Dat rekeningen betalen is natuurlijk een andere bron van ergernis. Maar ik deed het zelf ook toen ik nog niet on-line kon betalen, want dat betekent bij verschillende banken urenlang in de rij op betaaldag. Ik weet niet of ze daar comissie op krijgen, want de klant betaalt niet extra.
Telefoon opladen kan natuurlijk bijna overal, dus waarom ook in de supermarkt is niet duidelijk. Of juist daarom.

Ik heb als gepensioneerde eigenlijk helemaal geen haast, maar toch. Je staat je soms inderdaad te verbijten in de rij voor een kassa. Het komt tegenwoordig minder voor, maar je had vaak dat mensen met een cheque wilden betalen. Dan kon je maar beter een andere rij kiezen, al stond daar een rij van een kilometer, want dat was een hels gedoe.
Maar ja, in die andere rij stonden mensen die met centen betaalden, of analfabeten die ergens voor moesten tekenen maar niet wisten hoe, of....
(doet me denken aan het boek van Bob den Uyl: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en zelden aangenaam),

borsjea

Bericht door borsjea » ma apr 21, 2014 18:29

Ja de plastic tasjes, er pas nauwelijks wat in en met een beetje gewicht scheuren ze al.
Wij nemen altijd stevige tassen of een boodschappenkarretje mee, en ondanks dat doet men vaak eerst nog een plastic tasje om de spulletjes.
Ik meen me overigens te herinneren dat er ooit een poging is gedaan om deze tasjes te verbieden, of dat het zelfs een tijdje verboden is geweest.

Over supermarkt systeem-inefficiëntie gesproken, wat denk je van het huidig distributie systeem, Geen grote vrachtwagens die vanuit een regionaal depot de winkels dagelijks compleet bevoorraden maar kleine lokale distributeurs die een bepaald(e) merk(en) bevoorraden. Niet vooraf bestellen maar direct uit de voorraad die bij toeval nog in het bestelbusje aanwezig is. Is een product niet voorradig dat zet je de rest maar dubbel breed om toch het vak maar vol te lijken.
Zo kan het gebeuren dat je soms je vertrouwde product dagen of weken niet kan vinden.

Een ander punt wat mij verbaasd zijn de enorme prijs schommelingen in de supermarkten.
Woon aan de kust en heb naast de standaard prijs schommelingen ook nog te maken met de tijdelijke verhogingen tijdens de vakantie periode's. Wij zijn inmiddels al gewend om vooraf het een en ander extra in te slaan, niet alleen vanwege de hogere prijzen maar ook de extra drukte met name aan het eind van de dag.

Groente en fruit kopen wij zo veel mogelijk op de markt. Vindt het heerlijk om in het vruchten hoogseizoen over de markt te lopen en overal die heerlijke vruchtenlucht te ruiken, bij veel kraampjes de diverse vruchten proeven. Mijn ervering is dat in tegenstelling tot het personeel in de winkels het personeel op de markt wel hard werkt.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma apr 21, 2014 19:11

borsjea schreef: Ik meen me overigens te herinneren dat er ooit een poging is gedaan om deze tasjes te verbieden, of dat het zelfs een tijdje verboden is geweest.
Dat is waarschijnlijk nog steeds zo, maar als zoveel wetten en regels wordt het verbod genegeerd. Er zijn stevige plastic tassen (voor hergebruik) te koop, maar die kosten geld en die plastic dingetjes zijn gratis. En kartonnen dozen, wat wij een tijdje deden, zijn er veel te weinig.

Van het distributiesysteem weet ik niets, maar dat de aanwezigheid van artikelen zeker niet gegarandeerd is is duidelijk. De prijzen zijn net roulette, inderdaad. En dan hebben we het niet over een lokaal supermarktje, maar over een grote landelijke keten.

Wat ik in Nederland ook nooit meemaakte is vakkenvullers die op de drukste tijden bezig zijn met de klanten op de meest hinderlijke wijze de weg versperren. En de winkelruimte wordt zeer inefficient benut. In Nederland wordt er een studie van gemaakt, waar je de spullen neerzet, en op welke hoogte. Hier lijken ze maar wat te doen.
Nu bijvoorbeeld, hangen de paaseieren zodanig laag op de kaasafdeling dat je daar nauwelijks meer kan lopen. Wat doet chocolade daar?
Eieren (de gewone, van de kip) schijnen in dit land bij de groenten te horen, niet bij melk en kaas. Bij melk schijnt dan wel weer bacon te horen, en goedkope worst. En aangezien ze soms een hele rij voldumpen met allemaal dezelfde artikelen, is de loopafstand behoorlijk groot als je niet weet waar de dingen staan (of horen te staan, als ze weer eens uitverkocht of niet aangevuld zijn).

Maar goed, klagen helpt niet. Het went allemaal.

Wij hebben trouwens een paar mensen in die supermarkt die ons kennen en ons ten dienst zijn. De man van de wijnafdeling gaat twee doosjes halen van onze slobberwijn als we weer eens staan te twijfelen bij het bijna lege vak, we hebben een paar vaste cassieres die prima helpen, en een vaste inpakker/transporteur. Die laatste krijgt trouwens 10 reais voor de moeite, maar dan staat hij ons ook voor op te wachten.

Dat de mensen op de markt harder werken verbaast me niets. Dat zijn vaak eigen bazen, en een familiebedrijfje.

Het probleem in Brazilie is m.i. niet alleen een lage arbeidsmoraal, maar ook (erg) slecht management. Bazen die hun personeel als oud vuil behandelen, onderbetalen en hun geen verantwoordelijkheden willen (of durven) te geven vragen om personeel dat de kantjes er van af loopt, en altijd wijst als er wat misgaat.

frank

Bericht door frank » di apr 22, 2014 15:12

Een probleem bij de kassa's is natuurlijk ook dat ze alles blijven afwegen, groenten,fruit,brood,en wat al niet meer!, waarbij dan vaak ook het in te toetsen bijbehorendnummer verkeerd gaat en er vervolgens iemand op rolschaatsen de kassa moet rezetten wat ook de nodige minuten duurt.

Wat overigs eigenlijk wel grapig is dat in holland waneer er nou laten we zeggen 4 personen in de rij staan te wachten er al geroepen wordt of er geen extra kassa geopend kan worden,maar in de winkel was dan vaak geen extra kracht te vinden!, hier sta ik in de rij met laten we zeggen 35 personen voor me te wachten bij de caixa rapido!! de kleinere inkopen dus waar 10 kassa's staan en er 3 bezet zijn 7 staan leeg dus en de meeste Brazilianen laten het allemaal gelaten over zich heen komen, zijn er dan niet meer werknemers in de winkel?, o jawel ze lopen me in de rij bijna ondersteboven en ook door de gehelewinkel trouwens!, maar schijnbaar niet bevoegt om aan een kassa te gaan zitten en dus wachten met z'n alle.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » do mei 01, 2014 16:05

Dit past misschien ook in het straatje.
De meeste Brazilianen mogen het graag hebben, en lof betogen, over de westerse wereld.
“O Primeiro Mundo” waar alles beter en goed geregeld is. Waar men beschaafd is.

Stond 3 dagen geleden in de rij van de “Caixa Unica – Pequenas Compras” van de supermarkt.
Liep ook voor geen meter. Ondanks dat de limiet voor die rij maximal 15 stuks aankopen is, stond men er met afgekegde karretjes,boodevol.
Voor mij klaagde iemand er over, haalde ook “Primeiro Mundo” dingen aan enz.
Hij vond het nogal onbeschoft dat men zich niet aan de regels hield.
Toen hij ontdekte dat ik geen Braziliaan was,moest vertellen dat ik Nederlander was, brak hij helemaal los met verhalen hoe de dingen, de beschaving, wel niet in landen als Nederland huishoud.

We waren ongeveer gelijk klaar met afbetalen en liepen samen de supermarket uit.
Z’n betoog en geklaag ging door, hoe onbeschoft men wel niet in Brazilie was en niets of niemand respecteert.
Hij was nog geen 40 jaar, kerngezond zo te zien.
Buiten gekomen was het Tschao en tot-ziens.
Hij sprinte naar z’n nieuwe 4x4 Toyota.
Zijn auto stond geparkeerd op een invaliden vak, tegenover de ingang, met een blauw-witte roelstoel, 2x2 meter groot, op het asfalt geschilderd.
Alle, zo’n 20, speciale invaliden parkeer vakken waren trouwens bezet, en ik maak me sterk dat er ook maar één van de bestuurders een verzwikt pink had, op z’n hoogst.

En waarschijnlijk tien minuten later, zat hij op een weg waar de maximum snelhoud 60 km/hr is, en iemand voor hem 65 reed, hij deze auto met z'n lampen aan-uit/aan-uit te kennen gaf dat ie aan de kant moest.
Ik wil voorbij.
Snelheids limieten, in Europa en de Primeiro Mundo.
Hier vergeten we het liever.

Felix

Bericht door Felix » do mei 01, 2014 16:51

Ja heren, het is toch ontzéttend afzien hier in dit land, het wíl maar niet op Nederland lijken!

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za mei 03, 2014 16:37

Felix schreef:Ja heren, het is toch ontzéttend afzien hier in dit land, het wíl maar niet op Nederland lijken!
Nee Felix.
Ondanks jouw en mijn tientallen jaren hier, laat ik het niet na om kritiek te leveren op wat ik denk wat hier zou moeten veranderen.
In het belangvan ons zelf, onze kinderen, kleinkinderen en later achterkleinkinderen.

Wat is er fout aan om te "klagen"over de mentaliteit van kerngezonde Brazilianen die hun auto op een invaliden parkeervak parkeren, ondanks dat er een 2x2 meter blauw-witte rolstoel op het asfalt geschilderd staat ?
Wie heeft de moed om er wat van te zeggen?
NIEMAND blijkbaar.
Maar waarom niet?
We zijn bang, ze maken ons bang.

Ik heb net als jij dit land lang geleden als vaderland aangenomen.

Maar voor mij is het ONAANVAARDBAAR dat ik nu aan moet zien dat bijv. partijbonzen van de afgelopen 12 jaar, met een OVERSCHOT aan bewijsmateriaal, wegens corruptie veroordeeld zijn, en nu als "Helden" vereerd worden.
SCHORUM, misdadigers als Dirceu en Genoino (de laatste ook nog een lafbek), ze hebben de staat geplunderd, criminelen, en je mag er niets van zeggen?
Hoe diep is Brazilie wel niet afgezonken.
Het is onvoorstelbaar, hoe kan de rest van de wereld hier intrappen?

Moet je bang zijn om je eigen menig te geven?

Ja, inderdaad, je loopt gevaar om een afwijkende(van de officiele) mening te geven.
Moet je je daarom stil houden?

borsjea

Bericht door borsjea » za mei 03, 2014 17:23

Felix schreef:Ja heren, het is toch ontzéttend afzien hier in dit land, het wíl maar niet op Nederland lijken!
Ik zou in ieder geval voor geen goud meer terug willen naar Nederland.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za mei 03, 2014 18:10

borsjea schreef:Ik zou in ieder geval voor geen goud meer terug willen naar Nederland.
Gaat deze discussie daarover ?
Om terug te willen naar Nederland?
Brazilie is dus het Shangri-La volgens jou, of niet?
Ik ben helaas teleurgesteld door het opkomend Bolivariaanse fascisme hier in Brazilie.
Persvrijheid bijv.
Of vrijheid van meningsuiting.
Een land waar veroordeelde criminelen vereerd worden. Met een overvloed aan bewijsmateriaal.
Waar corrupte politieke criminelen tot Goden verheven worden.

Door de huidige Lula/Dilma regering.
Is dat niet walchelijk?

mtilburg

Bericht door mtilburg » za mei 03, 2014 20:48

Walgelijk is gewoon met een g :)

Afgezien daarvan, en afgezien van het duidelijk gebrek aan geheugen van veel Brazilianen wat betreft foute mensen, ging het natuurlijk niet om teruggaan naar Nederland.

Felix reageerde nogal eendimensionaal op de aangedragen minpuntjes.

Het feit (niet mening, feit) dat lang niet alles in Brazilie (dit is een understatement) optimaal is georganiseerd, wil helemaal niet zeggen dat het in Nederland WEL zo is. Het wil ook niet zeggen dat iemand van ons direct terugverlangd naar de hokjesgeest en regelneverij.
Het wil misschien WEL zeggen dat niemand van ons echt vreselijk blij is om urenlang in een rij te staan om een rekening te MOGEN betalen. Om maar een voorbeeld te geven.

Ander voorbeeld: Sinds kort is het verboden om voorverpakt (en voorbewerkt) gehakt te verkopen. Een goede zaak, zou je zeggen, in een tropisch land.
Ware het niet dat de supermarkt nog steeds één man heeft aan de balie, om
a) het juiste vlees in het magazijn op te zoeken
b) het te verwerken tot gehakt
c) het af te wegen
d) het van een prijsetiket te voorzien

wat hem gemiddeld een KWARTIER kost (heb het niet exact gemeten,maar ongeveer).

Ander voorbeeld:
Ik stond gisteren bij de afdeling kaas en fijne vleeswaren, de opdracht was het kopen van 500 gram (5 ons voor de ouderen onder ons) gewone ham. Het zou simpel kunnen zijn, want dat ligt daar klaar op voorgesneden stapels.
Er voegde zich een andere (duidelijk Braziliaanse man) bij mij, maar dat bewoog geen van de 5 aanwezige dienaren tot activiteit, die waren met iets anders (niet direct klant gerelateerd) bezig. Toen ik aanstalten maakte om weg te gaan, bewoog het een van de aanwezigen tot een vage vraag: of ik iets wenste.

Dat soort dingen zal je in Nederland ook meemaken. De ongeinteresseerdheid en soms botheid van bedienend personeel is bekend (al kunnen klanten daar ook wat van). Maar dat hoeft niet te betekenen dat je er niets over zegt.

Een ander soort botheid zie je in het verkeer. Het zal menselijk zijn. want je ziet dat overal ter wereld, maar in veel landen wordt het bestraft als de instantie die dat moet regelen een beetje oppast: de verkeerspolitie.
Die bestaat in Brazilie ook geloof ik, maar die zal te druk zijn met andere dingen.

En dan heb ik het dus niet over dingen waar Ziriguidum het over heeft. Ik heb me tot nog toe alleen beziggehouden met de kleine politiek, die van het bestuur van het winkelcentrum. En het beviel niets: ik heb twee rechtszaken tegen mij moeten overleven omdat ik het waagde de financiële gang van zaken aan de kaak te stellen.
Maar het feit DAT ik die rechtszaken won geeft de burger dan weer moed. Dat dan weer wel.

Felix

Bericht door Felix » za mei 03, 2014 23:01

Ja Maarten, het is erg zwaar allemaal, het blijft afzien op de kaasafdeling :D . Maar, wist je dat je vanaf je zestigste voor mag dringen in files? En waarom roep je de winkelbediende niet even als hij of zij zich met iets anders vermaakt? 'Moço!'

Dat Ziriguidum 'Walchelijk' schreef komt misschien ook door heimwee naar Walcheren en daar was het inderdaad fantastisch mooi. Ik zou best wel op de boulevard van Vlissingen willen wonen.

Ziriguidum, natuurlijk zijn er veel zaken fout, maar de regering is gekozen en over een paar maanden mogen we weer kiezen en als men dan weer zo stemt dan is dat helaas zo.
Het is onvoorstelbaar, hoe kan de rest van de wereld hier intrappen?
Ik begrijp niet wat de rest van de wereld hier mee te maken heeft en waar ze volgens jou intrappen. We hebben hier ook geen staatsgreep zoals in de Oekraïne nodig. Daarom huiver ik een beetje bij 'rest van de wereld'.

Dat schorriemorrie als Zé Dirceu nu in de bak zit is al een hele vooruitgang. Nog niet ideaal allemaal, maar wel hoopgevend. Grotere schoften acht ik personen als Dias Toffoli die voor Zé werkte en later als zijn rechter optrad zonder zich impedido te verklaren.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » za mei 03, 2014 23:14

mtilburg schreef:Walgelijk is gewoon met een g :).
Walcheren en Goeree.
Beiden doen ons huiveren. Dus het moet kunnen.
Mijn moeder zei ook vaak "Daar walcher ik van" of "Doe niet zo goeree".
Zoon Ab zijn het met ons eens, en wel hierom.

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo mei 04, 2014 05:22

Felix schreef:Ja Maarten, het is erg zwaar allemaal, het blijft afzien op de kaasafdeling :D . Maar, wist je dat je vanaf je zestigste voor mag dringen in files? En waarom roep je de winkelbediende niet even als hij of zij zich met iets anders vermaakt? 'Moço!'
Ik ben een vrij bescheiden mens geloof ik. Anderen zullen het daar misschien miet mee een zijn, maar ik kan me niet herinneren ooit voorgedrongen te hebben. Overigens was het een moçA, maakt niet zoveel uit voor het verhaal natuurlijk, maar toch.

We hadden het (ik tenminste wel) over inefficientie. Waar ik me over verbaas is dat werknemer kennelijk strikte en vastomlijnde opdrachten krijgen die niet toelaten dat mensen die gewoon op hun beurt staan te wachten eerder worden afgehandeld dan klusjes die helemaal geen haast hebben. Overigens is die verbazing niet geweldig groot, want ik heb 16 jaar gewerkt bij een (Nederlandse) overheidsinstantie en daar deden ze weleens hetzelfde. Tot ongenoegen van de werknemers, en dat mis ik dan weer in Brazilie.

Maar verder maakt het me eigenlijk geen moer uit. Het was dat ik deze keer alleen naar de supermarkt moest, bijna en uur vastzat in het verkeer omdat twee a drie politiemensen het verkeer stonden te ontregelen, de supermarkt vol stond met mensen die daar normaal niet komen vanwege de extra vakantiedagen, de geldautomaat gelukkig WEL werkte, wat me minsten een uur scheelt (de bouwvakkers in onze dienst willen hun geld, en op tijd ook, dus ik was enigszins in de stress), en zoals ik al vreesde (het is dezelfde weg) ik op de terugweg wederom bijna een uur in de file stond omdat enzovoorts. Toen was dat gebeuren bij de kaasafdeling dus bijna de spreekwoordelijke druppel.
Maar de ham kreeg ik. Alleen de verkeerde, en daarom maar ook de echte gevraagd. Het komt vast wel op.

Het leven is zwaar :)

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » do mei 08, 2014 21:34

Fout
Laatst gewijzigd door Ziriguidum op do mei 08, 2014 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ziriguidum

Bericht door Ziriguidum » do mei 08, 2014 21:35

mtilburg schreef:We hadden het (ik tenminste wel) over inefficientie.
Brazilie is groot.
We moeten oppassen de efficientie in São Paulo niet met die in Bahia te vergelijken, Rio niet met Minas, St Catarina met Para enz.
En misschien vooral niet Nederland met geheel Brazilie.
Zit men wel op onze flitsende ideeen te wachten als het winkels aangaat?
We vragen ons nog steeds af of het FEBO-automatiek concept in Sao Paulo aan zal slaan of niet. Maar zouden ze er helemaal op zoiets zitten te wachten in Belem?
Misschien slaat een KIJKSHOP wel aan in Florianopolis, zoek het zelf maar uit, lever je bonnetje in, betaal, en iemand rent naar achteren om je bestelling te pakken.
Maar ik denk dat de mensen in bijv. Recife liever een uitgebreid praatje met één van de vele verkopers wil maken, menselijk kontakt.

Maar nergens zou de Braziliaan, espertinho e cara de pau, z'n auto op een invaliden vak moeten zetten. Daar blijf ik wel bij.

Plaats reactie