gevangenschap in Brazilie.

Praat hier over alles wat NIETS met Fortaleza te maken heeft.
Gebruikersavatar
muntje
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: za mar 10, 2007 18:57
Locatie: Zwijndrecht ( NL)

gevangenschap in Brazilie.

Bericht door muntje » wo nov 11, 2009 12:43

TILBURG - Van Roosmalen werd in 2002 opgepakt door de Braziliaanse autoriteiten op last van ‘biopiraterij’. Hij werd ervan beschuldigd dat hij natuurlijke hulpbronnen en genetisch erfgoed gestolen had.
“Linkse politici hadden net voor de presidentverkiezingen van 2002 (waarbij Lula tot president van Brazilië werd gekozen, red.) een heksenjacht geopend op mij voor stemmenwinst bij de grotendeels analfabete bevolking in het binnenland. Ik was op dat moment voor hen een mooi voorbeeld van een biopiraat die onder het mom van wetenschap en voor de Braziliaanse overheid uit de natuur gehaalde apen voor grof geld aan buitenlandse dierentuinen verkocht.

Biodiversiteit Amazone
Dat ik van 1988 tot 2003 mijn huis en tuin als quarantaine gebruikte, deed ik omdat ik bezig was met het opzetten van opvang- en rehabilitatiecentra voor ontheemde en door de overheid in beslag genomen inheemse dieren. Het systematische inventariseren en beschrijven van de biodiversiteit in de hele Braziliaanse Amazone maakte bovendien deel uit van mijn taakomschrijving als wetenschappelijk onderzoeker bij het overheidsinstituut INPA.”

Van Roosmalen werd in 2007 tot 14 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Dat werd in hoger beroep teruggebracht tot een jaar celstraf. Na twee maanden te hebben vastgezeten, kwam hij weer op vrije voeten. De bioloog gruwt nog steeds als hij terugdenkt aan zijn tijd in de Braziliaanse gevangenis. “Ik werd in een publieke gevangenis gesmeten en zat in de cel met kinderverkrachters en moordenaars. Als 60-jarige en met een hogere opleiding had ik volgens het Braziliaanse wetboek recht op een eigen cel met tv en geregeld bezoek.

Naturalisatie
Het ergste wat mij overkwam in de gevangenis was om van de consul te horen de minister van Buitenlandse Zaken in de Tweede Kamer had verklaard dat hij zijn handen van mij aftrok omdat ik geen Nederlander meer zou zijn. Ik had me in 1997 vrijwillig tot Braziliaan genaturaliseerd, maar ik heb sindsdien driemaal via de gemeente Amsterdam en ondersteund door de ambassade in Brasilia mijn paspoort verlengd en vernieuwd. Volgens de minister zou mijn op 9 mei 2004 verleende paspoort ongeldig verkregen zijn. Ik moest het document onmiddelijk inleveren.”
bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/12693 ... schap.aspx



Plaats reactie