Potretrecht, privacy en dreigen met schadevergoedingen

Praat hier over alles wat NIETS met Fortaleza te maken heeft.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Potretrecht, privacy en dreigen met schadevergoedingen

Bericht door Progresso » wo feb 25, 2015 21:38

Voordat ik weer een heleboel gezeik over mijn heen krijg. De onderstaande quotes zijn puur illustratief en hebben niet tot doel om mvantilburg of Fortalezahouses te beledigen of respectloos te behandelen. Ik heb de quotes puur en alleen gebruikt om elkaar een beetje bewust te maken. Dus, Jeroen. Even je kop houden ook. En met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal men ongetwijfeld ook quotes van mij kunnen vinden.
Ik vind het overigens minder geslaagd dat je mijn foto van Facebook misbruikt zonder mijn toestemming.
Wel, volgens mij heb je met het aanvaarden van de voorwaarden van Facebook al je rechten over gedragen aan Facebook. Facebook kan dankzij jouw aanvaarding van hun voorwaarden jouw portret ook gebruiken in advertenties zonder verder toestemming aan jouw te vragen.

Wil je dit niet moet je je Facebook account opheffen en je heil op een ander sociaal medium gaan zoeken. Ik heb ruim een jaar geleden mijn Facebook account precies om die reden opgeheven en gebruik nu met alle plezier Diaspora*.

Het is nog een beetje behelpen mbt gebruikersvriendelijkheid en natuurlijk zitten er geen 3 miljard mensen op dit netwerk. Maar, je bent wel in controle over je eigen data, foto's en filmpjes. Je bepaald volledig zelf wie welke data te zien krijgt.
Het is ........, als je mij aanspreekt als mijnheer. Dat had je zo langzamerhand best mogen weten, want je schijnt nogal rond te struinen in mijn zaken. Niet dat het ook maar enigszins hindert, want ik heb weinig te verbergen, behalve mijn lelijke kop waar overigens portretrecht op rust.
Als je je op internet begeeft en je geeft in fora's details weg over je ziektes, je arbeidsgeschiedenis en allerlei andere zaken die je normaal gesproken ook niet in tram tegen een willekeurige persoon zou vertellen, dan moet je niet achteraf gaan piepen dat anderen in jouw zaken aan het rondstruinen zijn. Op het het moment dat je het op internet staat is het namelijk openbaar.

Ik heb niets te verbergen
Bij tijd en wijle zie je deze volledig naieve opmerking verschijnen. Overheden gebruiken het om massa surveillance goed te laten keuren bij het domme volk, waarbij bijna steevast het argument "pedofilie" en terrorisme" worden gebruikt.

Je hebt altijd wat te verbergen. Wellicht ben je nu homo in Nederland. Niets aan de hand, maar als we over tien jaar het kalifaat in Nederland hebben wordt je toch echt met het hoofd naar beneden van de Domtoren gesodemieterd.

Potretrecht
Zoals reeds aangegeven heef men zijn potretrecht geheel vrijwillig overgedragen aan de firma Facebook. Maar zelfs al zou de gebruikte foto op zijn eigen website staan, dan nog doet jeroen niets fout. De foto is een overduidelijke persiflage en dat is nu net de uitzondering waarin je ongevraagd iemands potret wel mag gebruiken.
FortalezaHouses.com schreef:Zonder partij te kiezen, vorige posts zijn weer hele sterke staaltjes van gebrek aan respect voor de persoon en zijn/haar recht op privacy. Ben benieuwd naar de de reactie van azijnpissers op deze reactie!!!!
The lioness has rejoined her cub, and all is right in the jungle.
René
privacy
René, als je privacy zoekt dan moet je niet je hele hebben en houwen op fora's en andere sociale media gooien. Als je een beetje moeite doet kun je onder een pseudonym je redelijk anoniem bewegen. Dan zijn er altijd nog moderators die het niet zo nauw nemen met de privacy van hun reaguurders en informatie die alleen via de achterkant van een forum te zien zijn met veel plezier aan een ieder op de voorpagina vol trots meedelen, zaken als IP.adressen, real life namen en e-mail adressen. Op Fortalezacorner hebben we gelukkig een hele goede moderator, die zelfs geen moeite heeft om reacties te plaatsen van mensen die zelf niet direct willen reageren (Kudo's btw).

Gebrek aan respect
Iederen loopt tegenwoordig maar te roepen om respect. Ik moet respect hebben voor Mohammed, ik moet respect hebben voor de gevoelens van negers omdat Zwarte Piet kwetsend is, ik moet respect hebben voor de Christelijken zodat ik zondag niet mag werken of winkelen. Ik moet respect hebben voor reageerders omdat ik me encailleer met mensen die hier in Fortaleza komen om te neuken. (O, zich encailleren is een zeldzaam gebruikt werkwoord wat betekent "omgaan met mensen beneden zijn stand", zie hier de boven ons gestelde)

Eerlijk gezegd kan ik met het begrip respect heel weinig. Zolang je geen geweld gebruikt moet volgens mij alles maar gezegd kunnen worden. Voor de rest wat dominee Gremdaat zegt: Deugen mensen die snel beledigd zijn wel?



Schadevergoedingen eisen en dreigen met advocaten
Die beschuldiging ga je OF hardmaken OF je gaat mij een schadevergoeding betalen.
en
Hoe dacht je het misbruik van mijn foto af te gaan kopen? Portretrecht plus een boete wegens geen toestemming vragen? Of wil je dat ook via Sven laten escaleren?
De dood in de pot noem ik een dergelijk zwaktebod. Het is een beetje hetzelfde wat je in Nederland ziet met "Het doen van aangifte". Iedereen liijdt maar schade, iedereen is beledigd. Het zal allemaal wel.

Wat deze mensen zich niet realiseren, is dat door dit soort intimiderende dreigementen, vele mensen die wellicht een controversiele mening over iets hebben monddood worden gemaakt. Vele mensen hebben helemaal geen zin in een risico van schadevergoeding of een advocaat achter hun broek, alleen maar omdat iemand zich beledigd voelt in een discussie.

Het resultaat is tweeerlei, mensen gaan zich verschuilen achter een pseudonym, iets wat door degene die vaak de schadevergoeding eisen vaak als verachtelijk wordt gezien, ofwel men verlaat de discussie en gaat op een veiliger platform verder of kijkt in het beste geval alleen nog maar van een afstandje toe. De kwaliteit van het forum neemt darom ook direct af, iets wat we heel duidelijk hebben kunnen waarnemen bij diverse andere fora die reeds ter ziele zijn gegaan.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Potretrecht, privacy en dreigen met schadevergoedingen

Bericht door quasimodo » wo feb 25, 2015 22:34

Voordat ik weer een heleboel gezeik over mijn heen krijg. De onderstaande quotes zijn puur illustratief en hebben niet tot doel om mvantilburg of Fortalezahouses te beledigen of respectloos te behandelen. Ik heb de quotes puur en alleen gebruikt om elkaar een beetje bewust te maken. Dus, Jeroen. Even je kop houden ook.
Als dit allemaal niet tot doel heeft om Maarten te beledigen weet ik niet wat het dan wel voor zin heeft. Ik volg de discussie nu al geruime tijd en het is duidelijk dat jullie elkaar niet mogen en geen enkele gelegenheid onbenut laten om elkaar een hak te zetten. Menig topic gaat hierdoor offtopic.

En met name ben ik wel benieuwd naar de mening van Jeroen. Of die heeft wel een hele gespleten persoonlijkheid of andere belangen. Eerst loopt hij te piepen dat ie beledigd is en dat hij fora verlaat omdat er niemand met respect kan discussiëren. En was hij zeer beledigd. En nu doet hij het zelf?

Groetjes en succes met je privé vete,

Frans.

ps en als je een foto van mij er op zet. Kies een mooie (zal wel niet meevallen :mrgreen: ).



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Potretrecht, privacy en dreigen met schadevergoedingen

Bericht door Progresso » do feb 26, 2015 00:19

Onzin, Quasimodo.

Ik heb geen moeite met Maarten. Ik geloof dat ik hem altijd keurig netjes van repliek dien als er onzin wordt verteld. Volgens mij hoor je mij niet schelden op Maarten. Als andere een spotprentje met Photoshop maken dan is dat voor rekening van diegene. Als iemand de Maarten uitmaakt dat die aan het dementeren is, tja.

Als er voor de zoveeltste keer in een topic door Maarten weer door Maarten over iets geheel anders wordt gekletst dan zeg ik daar wat van. En soms denk ik, laat ook maar zitten we knoppen er zelf ook maar weer een volkomen irrevant verhaal bij. Zie bijvoorbeeld het topic pootje baden Beiramer, waar we opeens een verhaal krijgen over de waterschaarste in Rio.

Dus, wat mij betreft complete onzin. Ik vind wel dat je als je je zo prominent op de fora beweegt, je toch enigszins volgens een groot aantal reageerders als moraalridder ontpopt, je ook wel tegen een stootje moet kunnen.

Jeroen is overigens van het zelfde laken en pak. Daar komt af en toe ook een stroom modder uit en ik denk dat vele reaguurders hier wel eens met plaatsvervangende schaamte zijn reacties lezen. Maar ja, je bent er volgens mij helemaal zelf bij.

Nogmaals, het gaat me er niet om om een van beide heren in het ootje te nemen. Ik wordt alleen dood- en doodziek van dat gepiep om schadevergoedingen, het dreigen met advocaten, het beschuldigen danwel insinueren van criminele activiteiten en dat soort werk door alle personen die zich op de fora bevinden. Als er dan ook nog eens gepiept wordt dat men de privacy schendt of gaat staan op zaken als potretrecht. Ja, a me hoela. En dat geldt wat mij betreft voor een ieder.

Ik denk dat je dondersgoed weet dat ik een discussie niet uit de weg ga. De discussies over ebola, PT, Petrobras etc lopen volgens mij allemaal netjes en we maken allemaal wel eens een kwinkslag. Als René een keertje zegt dat hij zich in een discussie onheus bejegent volet dan kan dat gewoon gezegd worden en dan komt er ook gewoon een "sorry".

Maar als mensen gaan dreigen met privacy, vermeende portretrechten, schadevergoedingen, advocaten. Tja, dan knalt de discussies dicht en dat is gewoon zonde. Dat heeft niets met een persoonlijke vete te maken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Potretrecht, privacy en dreigen met schadevergoedingen

Bericht door quasimodo » do feb 26, 2015 01:32

Iedereen zijn eigen mening. En de meeste onder ons kunnen zelf zijn mening wel vormen van de informatie die ze krijgen. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er personen zijn die doelbewust proberen andere mensen doelbewust zo te sarren dat ze hun mening niet meer willen geven. Dit zou zonde zijn juist m.b.t. tot discussie als mensen met een andere mening niet meer aan het woord komen. Ik zal het voorbeeld nemen. Jij vind dat Maarten een belasting-ontwijker is. Reageer dan alleen in het forum waar hij verteld hoe hij zijn belasting invult en met de reden waarom. Wat dient het doel om meteen als je de kans krijgt om te reageren op hem dit als openingszin te gebruiken. Volgens mij is dat een vorm van sarren. Maar ieder zijn moraal.

Bovendien dacht ik dat jij zo tegen censuur was. Het plaatsen van foto`s, onthullen van namen, geven van bijnamen dreigen met advocaten. Ik zou er voorzichtig mee zijn. Al doe jij dit niet allemaal deze vete lokt wel deze reacties uit. Dadelijk dwing je Rudolf wel in te grijpen. De regels van het forum worden wel erg opgerekt zo. Misschien verstandig om een beetje na te denken en normaal te discussiëren. Anders stikt het hier dadelijk van de censuur en haken veel mensen af.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Potretrecht, privacy en dreigen met schadevergoedingen

Bericht door Progresso » do feb 26, 2015 02:56

Frans, ik vond helemaal niets. Het was Maarten die me dwong om aan te tonen dat hij een belastingontwijker was. Hij vond dat blijkbaar heel erg. Nergens voor nodig. Ik wordt ook wel eens voor clown (en erger) uitgemaakt, krijg dan een mooie photoshop van Reysigher om mijn oren. Maak er een grapje over en ga over tot de orde van de dag zou ik zeggen.

Maar nadat Maarten zo'n verschrikkelijke lage en misselijke reactie had geplaatst op het topic over de vermoorde zeiler in SAo Luis schoten mij even woorden inderdaad te kort en heb ik denk ik op zeer milde wijze Maarten uitgemaakt voor iets wat we uiteindelijk allemaal doen maar waarvan ik wist dat de boodschap naar hem heel duidelijk was.

Ik denk dat de laffe verdachtmaking van moord tov de weduwe die al buiten verdenking stond, op een forum waarvan je weet dat de nabestaanden meelezen, gewoon buiten alle proporties was en van een zeer laag niveau getuigen.Ik denk dat de meeste mensen op dit forum het daar wel mee eens zijn. Natuurlijk mag je het zeggen, maar verwacht dan ook een forse reactie.

Dat ik tegen iedere vorm van censuur ben dat heb je inderdaad goed begrepen. Ik snap dan ook niet wat je bedoeld met "wees er dan voorzichtig mee". Ik denk dat Salseros (niet Rudolf volgens mij) het juist hardstikke goed aanpakt. Hij springt er gewoon tussen en vraagt de deelnemers om te matigen. Dat gebeurt dan ook direct, zoals je zelf ziet. Echter, we moeten ook niet weglopen voor de harde feiten en eventuele confrontatie die dat oplevert.

Nogmaals, er is geen vete tussen mij en Maarten. Ik geloof dat ik al vele malen op het Brazilieforum heb gezegd dat er geen probleem is. Misschien ligt dat niet wederzijds, maar daar kan ik dan niets aan doen.

Ik denk ook niet dat het de nietbestaande vete is die reacties uitlokt, maar meer het gedrag van Maarten op de diverse fora. Dat ik de vinger daarbij vaak op de zere plek leg is dan wel weer zo, maar ik zie anderen dat ook wel doen. Omgekeerd schroomt ook niemand om mij aan te pakken als ik het niet bij het juiste eind heb en dat is ook prima.

Afijn, we zijn weer helemaal afgedwaald.

Het stukje is onbedoeld weer helemaal op Maarten (waarom niet op Fortalezahouses ;)) komen te liggen. Dat was, ondanks dat ik dit met koeieletters in de inleiding al had gezegd, niet de intentie.

Het probleem zit hem er dus in dat door gedreig met schadevergoedingen, het schermen met advocaten, het pochen met privacy rechten en het moeten kunnen begrijpen wat een ander met respect bedoeld juist de reden zijn dat fora dood bloeden. Als er dan nog iemand gaat censureren is het einde snel nabij.

Een ieder heeft zijn eigen stijl van schrijven. Sommigen schrijven assertief, andere schrijven wat bedachter en niet iedereen heeft VWO gedaan. Ik moet het doen met mijn mavo certificaat.



mvdwereld
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: di jul 23, 2013 00:19

Re: Potretrecht, privacy en dreigen met schadevergoedingen

Bericht door mvdwereld » do feb 26, 2015 04:17

Als er iemand is die voor niemand enige respect heeft dan is het wel M. Van T. Dat zo iemand over privacy, portretrecht en schadevergoeding begint is gewoon lachwekkend. En daar wil ik het bij laten.



dutchman
Artikels: 0

Re: Potretrecht, privacy en dreigen met schadevergoedingen

Bericht door dutchman » do feb 26, 2015 14:38

oh oh oh, Richard wat laat jij je gaan.
Zou het besmettelijk zijn?
Of is het gewoon hoogte ziekte? ;-)
Daar schijnt die man waar je tegen trapt ook last van te hebben.
Allebei hoog op een berg...
PS
Afbeelding



dutchman
Artikels: 0

Re: Potretrecht, privacy en dreigen met schadevergoedingen

Bericht door dutchman » do feb 26, 2015 14:42

@quasimodo,
Volgens mij zie je mij alleen dat valse kreng uit Petropolis aanpakken.
Ik bedacht mij laatst dat ik mij niet door een klein groepje weg moet laten jagen.



Plaats reactie