beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » zo dec 24, 2023 18:00

Tijdens een verkeersruzie schiet een getrainde en gewapende idioot op zijn collega...
https://g1.globo.com/ce/ceara/noticia/2 ... leza.ghtml



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » di dec 26, 2023 18:45




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » wo dec 27, 2023 16:33

Politieman schiet op vrouwelijke commissaris van politie:
https://www.correiobraziliense.com.br/c ... pires.html



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » wo jan 10, 2024 15:39

Moeder van 63 jaar schiet haar autistische zoon van 27 jaar dood en pleegt daarna zelfmoord.
https://noticias.r7.com/brasilia/polici ... l-09012024
https://www.metropoles.com/distrito-fed ... uas-claras



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » wo jan 10, 2024 21:25

Zes schoten door haar ex-man maakten een einde aan het leven van de 26 jarige Tainara Kellen:
https://www.metropoles.com/distrito-fed ... do-no-gama



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » za jan 13, 2024 12:10

Manager van restaurant in een koopcentrum (37 jr.) wordt doodgeschoten door man (47 jr.) die niet door haar voor een baan werd geselecteerd.

https://noticias.uol.com.br/cotidiano/u ... araiba.htm



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » zo jan 14, 2024 23:36

Politiesergeant schiet politiesoldaat neer in politievoertuig en berooft zichzelf daarna van zijn leven.

https://www.metropoles.com/distrito-fed ... o-das-emas



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » wo jan 17, 2024 01:08

Verpleegster van 29 jaar, 8 maanden in verwachting, vermoord aangetroffen met verscheidene schotwonden.
https://noticias.uol.com.br/cotidiano/u ... -no-es.htm



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door quasimodo » vr jan 19, 2024 18:02

Disclaimer:
Nederland dus misschien niet de juiste post. En de buurt was er niet ontevreden over dus misschien volgens sommige beter in de andere categorie waar vuurwapens als nuttig worden gezien.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162111 ... vastzitten



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » vr jan 19, 2024 18:23

Ja, bijzonder verhaal en zonder alle ins en outs te kennen moeilijk om er een mening over vormen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door quasimodo » vr jan 19, 2024 18:36

We weten in ieder geval dat er iemand met wapens het recht in eigen hand genomen heeft in een niet direct levensbedreigende situatie, die als die niet voorhanden waren waren, er een grotere kans geweest was dat 2 kinderen hun ouders nog hadden.

En als ik de berichten hoor:

Dat de overheid hier niet vrijuit gaat.

En dat de doden waarschijnlijk geen model burgers zijn.

Maar het vonnis is al voltrokken dus de rest is de koe in zijn kont kijken. En hopelijk wordt hier leering uit getrokken om dit de volgende keer te vermijden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » vr jan 19, 2024 19:07

quasimodo schreef:
vr jan 19, 2024 18:36
We weten in ieder geval dat er iemand met wapens het recht in eigen hand genomen heeft in een niet direct levensbedreigende situatie, die als die niet voorhanden waren waren, er een grotere kans geweest was dat 2 kinderen hun ouders nog hadden.
Dat weten we dus nog niet.
quasimodo schreef:
vr jan 19, 2024 18:36
Dat de overheid hier niet vrijuit gaat.
Inderdaad. Speculatie, want ook dit weten we nog niet.
quasimodo schreef:
vr jan 19, 2024 18:36
En dat de doden waarschijnlijk geen model burgers zijn.
En nog een aanname.

En wat is een "model burger". Hebben die andere rechten en plichten, zoals in China?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door quasimodo » vr jan 19, 2024 19:24

quasimodo schreef: ↑
Dat de overheid hier niet vrijuit gaat.

Inderdaad. Speculatie, want ook dit weten we nog niet.

quasimodo schreef: ↑
En dat de doden waarschijnlijk geen model burgers zijn.

En nog een aanname.

En wat is een "model burger". Hebben die andere rechten en plichten, zoals in China?
Waarom denk je dat ik er dit voor zet?

En als ik de berichten hoor:
We weten in ieder geval dat er iemand met wapens het recht in eigen hand genomen heeft in een niet direct levensbedreigende situatie, die als die niet voorhanden waren waren, er een grotere kans geweest was dat 2 kinderen hun ouders nog hadden.
Dat weten we dus nog niet.
Als jij zwaarbewapend naar iemand toegaat bevind kun je ook naar een politiebureau rijden en ben je niet direct in levensgevaar.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » vr jan 19, 2024 19:56

quasimodo schreef:
vr jan 19, 2024 19:24
Als jij zwaarbewapend naar iemand toegaat bevind kun je ook naar een politiebureau rijden en ben je niet direct in levensgevaar.
Allemaal aannames. Zwaarbewapende. Een aardappelschilmesje is al genoeg om te doen, maar jij weet blijkbaar al om welk wapen het gaat en met welk kaliber.

Op de een of andere manier weet jij ook dat de man niet in levensgevaar was. Geen idee. Ik heb hier mensen het land zien uitvluchten die beweerden dat hun leven in gevaar was. Het ligt er maar net aan welke hoer wat zegt tegen je en hoe het daarna dun door je broek loopt.

Ik heb ze ook gezien die de bedreiging niet serieus wilden of konden nemen en uiteindelijk zwaar gewond het leven er bij gelaten hebben.

En hoevaak is deze man al niet op het politiebureau geweest? En hoe vaak heeft hij zijn neus gestoten?


Ik vind het één grote speculatie van je waar ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat door het in dit onderwerp te plaatsen je een punt wil maken over het nut en noodzaak van het bezit van vuurwapens.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4147
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door borsjea » za jan 20, 2024 02:32

En opnieuw in Nederland dus gewoon een vergunning houder goed geoefend en opgeleid die met zijn hobby spulletjes het leven van meerdere ander beroofd. Moord op voorbedachteraden, dit zijn de gevallen waar een doodstraf op.mag staan.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -excessief



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » za jan 20, 2024 03:17

Moord is altijd met voorbedachte raden. Anders is het doodslag.

En of er sprake is geweest van voorbedachte rade durf ik met de informatie die het OM nu gedeeld heeft nog wel te betwijfelen. Op het moment dat er sprake is van een ogenblikkelijke gemoedsopwelling dan heb je het toch echt over doodslag. Goed mogelijk dat de man volledig in trans was en geen controle meer had over zijn handelen.

Wat er allemaal aan vooraf is gegaan weet jij ook niet.

Ik ken wel een paar voorbeelden van daadwerkelijke knalharde moorden die ik eerder als heldendaden zou bestempelen.

Hier lijkt het er echter er op dat iemand maandenlang in een conflict heeft geleefd waar over en weer bedreigingen en aangiftes zijn gedaan,.maar echt weten doen we dat niet. Wellicht is er nog veel meer gebeurd. Maar dat weet jij allemaal niet net zo min als ik.

Maar prima hoor, als je nu al lekker populistisch roept om de doodstraf. Ik denk eerder dat we over een paar maanden een redelijk milde veroordeling krijgen met wat TBS.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door quasimodo » za jan 20, 2024 15:51

Zwaarbewapende. Een aardappelschilmesje is al genoeg om te doen, maar jij weet blijkbaar al om welk wapen het gaat en met welk kaliber.
Elk vuurwapen wordt gezien als een zwaar wapen in Nederland.
Op de een of andere manier weet jij ook dat de man niet in levensgevaar was. Geen idee. Ik heb hier mensen het land zien uitvluchten die beweerden dat hun leven in gevaar was. Het ligt er maar net aan welke hoer wat zegt tegen je en hoe het daarna dun door je broek loopt.
Ik zei daarom ook direct ervoor. En als het niet direct is wordt er van je verwacht dat je andere acties onderneemt om je veiligheid te waarborgen. Zelfs bij inbrekers in je eigen huis delen ze hier geen medailles uit hier als je die naar de eeuwige jachtvelden helpt, als dit niet direct noodzakelijk is voor je eigen veiligheid of die van je naasten.

Op het moment dat er sprake is van een ogenblikkelijke gemoedsopwelling dan heb je het toch echt over doodslag. Goed mogelijk dat de man volledig in trans was en geen controle meer had over zijn handelen.
Wat al heel moeilijk vol te houden is als je ergens naar toe moet gaan. En als je dan ook nog wapens gebruikt die je normaal niet bij je zou moeten hebben of deze ter plaatse vind of afhandig maakt. Dan gingen rechters niet mee in dit verhaal in het verleden.
Ik vind het één grote speculatie van je waar ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat door het in dit onderwerp te plaatsen je een punt wil maken over het nut en noodzaak van het bezit van vuurwapens.
Sterker nog ik heb zelfs het onderwerp aangemaakt om dit punt te maken. En ik zie het compleet volstromen met voorbeelden waarom het niet handig is om steeds meer vuurwapens de maatschappij in te brengen. Zelfs bij goed getrainde politieagenten gaat dit niet goed als ze niet begeleid worden met goede richtlijnen en controle hierop. Maar ik zag bij een ander onderwerp dat je het hiermee eens was.
Ik denk eerder dat we over een paar maanden een redelijk milde veroordeling krijgen met wat TBS
.

In Nederland zijn de straffen de laatste jaren door aandringen van de maatschappij en de politiek voor gewelds delicten behoorlijk verzwaard. Zeker als er kans is op herhaling of als de verdachte niet mee zou willen werken zie in het geval van onze kennis Dennis.

De voorarresten worden langer. En de veroordelingen ook. En waar vroeger de verdachte nog wel eens probeerde zichzelf tijdelijk onbekwaam te laten verklaren. Zien we dat ze tegenwoordig proberen dit ten koste van alles te vermijden. En terecht want degene met tbr zit vaak effectief het langst, met de bijkomende onzekerheid wanneer en of hij überhaupt nog vrij komt. Hij zelf heeft in een video boodschap aangegeven dat hij verwacht nooit meer vrij te komen.

Maar in deze zaak zullen we het denk ik vlug genoeg weten. De verdachte lijkt de naar in mijn ogen verstandigste tactiek gekozen te hebben en volledig mee te werken. En dan maar hopen dat de rechter mededogen heeft naar aanleiding van de omstandigheden en een zo mild mogelijke straf oplegt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » za jan 20, 2024 17:52

Goed, je hebt het onderwerp aangemaakt om het punt te maken over het nut en noodzaak van vuurwapens.

Je redenering is dus (denk ik), als de man geen beschikking had over een legaal vuurwapen (hij was jager) dan was dit niet gebeurd. Daarom moeten we vuurwapens verbieden.

Allereerst denk ik dat jagen in Nederland nog steeds noodzaak is. De hoeveelheid wilde zwijnen en reeën lopen geregeld volledig uit de hand. Onze dijken en infrastructuur lopen gevaar door muskusratten, bevers, otters en ander wild. De populatie wolven lijkt ook te groot te worden en hetzelfde geldt voor ganzen.

Ook voor de tweede grote groep wapendragers, politie lijkt me het noodzakelijk om nog steeds zeer goed bewapend te zijn.

Dan heb je nog 50.000 militairen en een paar duizend leden van schietverenigingen.

Het aantal incidenten met deze legale wapendragers is minimaal. We hebben een politieagent gehad die op een jonge boer schoot, een gek in Alphen aan den Rijn en nu deze doorgedraaide man.

Maar had het wel of niet het in bezit hebben van het vuurwapen de ellende voorkomen. Misschien wel, misschien niet. Wat we nu wel zeker weten is dat er naast het vuurwapen ook een steekwapen is gebruikt. Of de steekwonden of de schietwonden de doodsoorzaak zijn weten we niet, maar stel het waren de steekwonden.

Jouw regering volgend kom je maar tot één conclusie. Messen moeten ook verboden worden. Alle koks en slagers moeten hun messen achter slot en grendel zetten. De verkoop van messen moet aan banden. Hoveniers mogen uitsluitend na uitgebreid psychologisch onderzoek over straat met bijlen en messen. Eigenlijk zouden autos ook verboden moeten worden, want er zijn ieder jaar wel een paar idioten die op mensen inrijden.

Conclusie. Het zijn mensen die doden, niet de wapens.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » za jan 20, 2024 18:06

Conclusie. Het zijn mensen die doden, niet de wapens.

Ze doden met wapens die daartoe uitnodigen omdat het daarmee zo ontzéttend makkelijk kan.

Allereerst denk ik dat jagen in Nederland nog steeds noodzaak is. De hoeveelheid wilde zwijnen en reeën lopen geregeld volledig uit de hand. Onze dijken en infrastructuur lopen gevaar door muskusratten, bevers, otters en ander wild. De populatie wolven lijkt ook te groot te worden en hetzelfde geldt voor ganzen.

Ik ben niet principieel tegen jagen maar er zijn genoeg andere methoden om bv. de hoeveelheid zwijnen en reeën te verminderen, het is totaal mogelijk om anticonceptionele middelen in hun voer te doen, dat kan met duiven ook. Je kunt ook afschieten met professionals maar je zou jagen als sport moeten afschaffen.

Dat Nederland de bever en de wolf weer heeft ingevoerd/toegestaan is onbegrijpelijk en hopelijk gaat men daar in de nabije toekomst beter over nadenken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » za jan 20, 2024 19:03

Felix schreef:
za jan 20, 2024 18:06
Ze doden met wapens die daartoe uitnodigen omdat het daarmee zo ontzéttend makkelijk kan.
Dat geldt toch voor een auto en mes ook?

Een geoefend slager snijdt jouw keel echt in een seconde door. Kijk maar naar de filmpjes van ISIS en Hamas hoe makkelijk dat gaat.

Bij diverse protesten van de wappies XtentionRebellion hebben we ook gezien hoe vreedzame automobilisten en vrachtwagenchauffeurs hun geduld verloren en hun voertuig als wapen gingen gebruiken. Autos verbieden?
Felix schreef:
za jan 20, 2024 18:06
er zijn genoeg andere methoden om bv. de hoeveelheid zwijnen en reeën te verminderen, het is totaal mogelijk om anticonceptionele middelen in hun voer te doen
Nee, die methode is er nog niet. De rechter heeft daar in de zaak Oostvaardersplassen deskundigen over gehoord.

De methode om het via voer te doen is vol met risicos. Wilde zwijnen eten helaas niet met mes en vork en het risico dat de chemicaliën andere zoogdiersoorten beïnvloed is immens. Keer op keer heeft de mens geprobeerd om met chemicaliën en andere biologische middelen bepaalde dierplagen te controleren en bijna iedere keer zien we dat de natuur wraak neemt.
Felix schreef:
za jan 20, 2024 18:06
Je kunt ook afschieten met professionals maar je zou jagen als sport moeten afschaffen.
Waarom zou je als grondeigenaar een dure professional inhuren als jezelf ook kan jagen? Of vrienden uitnodigen die worden beloond met het mooiste scharrelvlees wat er bestaat.



Plaats reactie