Batterij prijzen blijven dalen.
Batterij prijzen blijven dalen.
De grootste batterij fabrikant verwacht in de loop van het jaar een enorme kosten reductie te realiseren waardoor de batterijen de 50 dollar per kWh zullen doorbreken. Ruim 3 jaar eerder dan was voorspeld.
https://thedriven.io/2024/01/25/worlds- ... -mid-2024/
https://thedriven.io/2024/01/25/worlds- ... -mid-2024/
Re: Batterij prijzen blijven dalen.
Dat is spectaculair. Deze kostprijzen zullen de vraag naar batterijen laten exploderen.
Een van de grote obstakels is natuurlijk de tweede hands markt. Ergens in de levenscyclus van een EV moest je een hele dure batterij vervangen. Als je de kwaliteit van de huidige EVs neemt gaan die denk ik met het grootste gemak 20 jaar mee. Na jaar 12 een nieuwe batterij van €5000 plaatsen is weliswaar een dure reparatie, maar de oude batterij kan met het grootste gemak nog 10 jaar als volledig gratis thuisbatterij functioneren en daarna is het nog steeds een waardevol afvalproduct vol met metalen.
Een van de grote obstakels is natuurlijk de tweede hands markt. Ergens in de levenscyclus van een EV moest je een hele dure batterij vervangen. Als je de kwaliteit van de huidige EVs neemt gaan die denk ik met het grootste gemak 20 jaar mee. Na jaar 12 een nieuwe batterij van €5000 plaatsen is weliswaar een dure reparatie, maar de oude batterij kan met het grootste gemak nog 10 jaar als volledig gratis thuisbatterij functioneren en daarna is het nog steeds een waardevol afvalproduct vol met metalen.
Re: Batterij prijzen blijven dalen.
De vraag is, kijkende naar de recente gegevens over batterij degradatie of vervanging na 12 jaar om degradatie te compenseren nog wel nodig is. Bij een auto van 12 jaar zal je al snel aan de 3e eigenaar zitten die al aanmerkelijk minder rijd.
Maar goed, 5000 voor een nieuwe, en de oude zal je als je die niet zelf gebruikt voor een paar duizend kunnen verkopen. Een beetje motor revisie, of een paar keer je distributie riem vervangen is duurder
Maar goed, 5000 voor een nieuwe, en de oude zal je als je die niet zelf gebruikt voor een paar duizend kunnen verkopen. Een beetje motor revisie, of een paar keer je distributie riem vervangen is duurder
Re: Batterij prijzen blijven dalen.
Met een kostprijs van ~$50/kWh en een levensduur van 5000 cycles kost het opslaan van 1 kWh $0,01.
Ik denk dat met dit soort prijzen de vraag in alle marktsegmenten gaat exploderen.
Ik denk dat met dit soort prijzen de vraag in alle marktsegmenten gaat exploderen.
Re: Batterij prijzen blijven dalen.
Nu nog even wachten tot de marktprijs van batterijen zich ook doorzet in de prijs van een thuisbatterij set.
Die zijn nog vele malen duurder dan de basis batterij prijs.
Misschien dat de productie schaal nog veel te klein is. In Nederland zie je nog steeds veel startups die een thuisbatterij (gaan) uitbrengen. Maar de tijd gaat komen dat off grid goedkoper gaat worden dan stroom van het net.
De ontwikkelingen gaan heel snel. Zodls thuisbatterijen met een hybride omvormer, zodat je maar 1 omvormer nodig hebt voor zowel de zonnepanelen als de batterij.
Zeker voor Brazilië zie ik een grote toekomst. Niet alleen elektrische auto's. Vergeet elektrische motoren ook niet. Veel Brazilianen kunnen geen auto betalen of bij hun huis parkeren. Dan is een motor handiger. Nu nog op fossiele brandstof, maar over een aantal jaren elektrisch. En goedkoop opladen met je thuis PV installatie.
En waarom zou jezelf een auto hebben in de stad? Straks gewoon een Uber o.i.d. zonder chauffeur. Zoals nu al in China praktijk is.
Die zijn nog vele malen duurder dan de basis batterij prijs.
Misschien dat de productie schaal nog veel te klein is. In Nederland zie je nog steeds veel startups die een thuisbatterij (gaan) uitbrengen. Maar de tijd gaat komen dat off grid goedkoper gaat worden dan stroom van het net.
De ontwikkelingen gaan heel snel. Zodls thuisbatterijen met een hybride omvormer, zodat je maar 1 omvormer nodig hebt voor zowel de zonnepanelen als de batterij.
Zeker voor Brazilië zie ik een grote toekomst. Niet alleen elektrische auto's. Vergeet elektrische motoren ook niet. Veel Brazilianen kunnen geen auto betalen of bij hun huis parkeren. Dan is een motor handiger. Nu nog op fossiele brandstof, maar over een aantal jaren elektrisch. En goedkoop opladen met je thuis PV installatie.
En waarom zou jezelf een auto hebben in de stad? Straks gewoon een Uber o.i.d. zonder chauffeur. Zoals nu al in China praktijk is.
Re: Batterij prijzen blijven dalen.
Met de combinatie huis batterij en een BEV met V2H durf ik het off-grid gaan wel aan. Mocht zelfs op een gegeven na een aantal dagen blijken dat de BEV onvoldoende is dan deze maar even bij een snellader bij laden.
Had ik een stuk vrijer gewoon en de buren op een iets grotere afstand dan zou de BEV plaats kunnen maken voor het liefst een gas aangedreven agregaat.
Er wordt een prijs van 50 dollar per kWh genoemd mar zelfs als ik voor 100 dollar of zo'n 500 a 600 real per kWh kwijt zou zijn ben ik om voor de thuisbatterij minimaal 5 kWh liever ietsje meer met ongeveer 3,5 kWp aan panelen op het dak moet het goed te doen zijn met het dagelijkse gebruik on-grid de meeste storingen geen last van kunnen hebben lijkt mij eerlijk.
Januari hier in de buurt alleen al drie storingen gehad door het weer. Daags na de derde uitvallen was het energiebedrijf massaal in de buurt bezig om bomen te snoeien en daarna geen storingen meer gehad.
Had ik een stuk vrijer gewoon en de buren op een iets grotere afstand dan zou de BEV plaats kunnen maken voor het liefst een gas aangedreven agregaat.
Er wordt een prijs van 50 dollar per kWh genoemd mar zelfs als ik voor 100 dollar of zo'n 500 a 600 real per kWh kwijt zou zijn ben ik om voor de thuisbatterij minimaal 5 kWh liever ietsje meer met ongeveer 3,5 kWp aan panelen op het dak moet het goed te doen zijn met het dagelijkse gebruik on-grid de meeste storingen geen last van kunnen hebben lijkt mij eerlijk.
Januari hier in de buurt alleen al drie storingen gehad door het weer. Daags na de derde uitvallen was het energiebedrijf massaal in de buurt bezig om bomen te snoeien en daarna geen storingen meer gehad.
Re: Batterij prijzen blijven dalen.
Zodra het terugleveren minder interessant wordt zal de thuisaccu intressanter worden. Als de vergoeding gelijk of zelfs iets minder is dan de energie markt prijs op dat moment dan zal het gaan lonen. Op dit moment is in veel landen het net de goedkoopste thuisaccu.
Ik verwacht in de toekomst veel meer variatie in de prijzen gedurende de dag. Hoge tarieven tussen 17:00 en 22:00 uur en snachts en overdag bij voldoende zon en wind veel lagere tarieven.
Het zou best wel eens kunnen dat het straks ook zonder zon voor een apartament bewoner een thuisaccu te installeren en die tijdens de goedkopere uren te laden en tijdens de duurdere uren ontladen.
Ik verwacht in de toekomst veel meer variatie in de prijzen gedurende de dag. Hoge tarieven tussen 17:00 en 22:00 uur en snachts en overdag bij voldoende zon en wind veel lagere tarieven.
Het zou best wel eens kunnen dat het straks ook zonder zon voor een apartament bewoner een thuisaccu te installeren en die tijdens de goedkopere uren te laden en tijdens de duurdere uren ontladen.