Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Plaats reactie
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door Progresso »

Tja, het is me wat. Tienduizenden Tesla Powerwalls, Tesla batterijcontainers en Tesla EVs lijken er zo maar ineens voor te zorgen dat electriciteitsnetten wereldwijd onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen uit dictoriale landen als Qatar, Iran, Rusland, Venezuela en Brazilië.

https://reneweconomy.com.au/battery-sto ... est-grids/
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door quasimodo »

Daar zijn we nog ver verwijderd van, zelfs in een gunstig klimaat zoals California. Maar alle beetjes helpen.

Ik zag trouwens al berichten dat de Tesla fabriek in China er al mede voor gezorgd had dat de Chinezen in staat zijn om auto's te produceren met een vergelijkbaar of beter accu pakket voor een derde van de prijs.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: do apr 18, 2024 18:00 Daar zijn we nog ver verwijderd van, zelfs in een gunstig klimaat zoals California. Maar alle beetjes helpen.
Minder ver weg als jij denkt. Met de huidige batterijprijzen en het overaanbod aan batterijen zou dat best wel eens in een decade gebeurd kunnen zijn.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door quasimodo »

In plaatsen zoals California zou dat best kunnen. Wereldwijd zal nog veel langer duren.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: do apr 18, 2024 20:40 Wereldwijd zal nog veel langer duren.
Ik denk niet dat het China en Rusland gaat lukken. Brazilië gaat nu ook alle locale netwerkjes in Amazone die nagenoeg allemaal op diesel draaien met zonnepanelen/batterijcontainers uitrusten en zal over vijf jaar een overschot aan groene energie hebben.

Er zullen heus wel een paar landen zijn die nog kolen of aardgas nodig hebben om hun electriciteit op te wekken,maar veel zullen het er niet meer zijn.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door borsjea »

Zelf bij de nieuwe supercharger locaties van Tesla blijft het niet meer beperkt tot een kast met batterijen maar worden al complete batterij containers geplaatst en die worden niet alleen tijdens de goedkope uren geladen om EV'S van energie te voorzien maar ook rijden de piekmomenten de wijken rond om de supercharger locaties. Het gaat er nog van komen dat Tesla op die manier wereldwijd tot de grootste energie bedrijven gaat komen.
Vandaag besteedde The Electric Viking ook weer aandacht aan de superchargers en het verdienmodel van Tesla. De marges liggen hier aanmerkelijk hoger dan bij de brandstof aan de pomp.

Ik dat de batterij swap stations van NIO waar het bedrijf nog nog door grote verliezen draai ook eigenlijk als doel heeft om te verdienen aan piekmomenten.

https://youtu.be/qhUlhxQfgtg
joaninha
Berichten: 502
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door joaninha »

Wel heel vervelend voor Elon Musk dat hij het af gaat leggen tegen bedrijven als CATL en BYD en daarom pleit deze libertarist nu voor ingrijpen van de Amerikaanse overheid om zijn marktaandeel te behouden. Maar een goede zaak dat batterijen flink goedkoper en efficiënter worden. Die van Tesla vind ik overigens vrij duur.
https://www.change.inc/mobiliteit/groot ... erij-40526
https://www.theguardian.com/world/2024/ ... c-vehicles
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door Progresso »

joaninha schreef: zo apr 21, 2024 21:43 Wel heel vervelend voor Elon Musk dat hij het af gaat leggen tegen bedrijven als CATL en BYD en daarom pleit deze libertarist nu voor ingrijpen van de Amerikaanse overheid om zijn marktaandeel te behouden.
Ik weet niet of het klopt wat je zegt. Tesla gebruikt op grote schaal CATL batterijen in hun containers. De faciliteiten van CATL staan letterlijk onder het dak van de fabriek in Vermont

Tesla gebruikt ook in aan aantal modellen de BYD batterijen in de fabriek in Berlijn.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -from-catl

Voor Tesla ziet hij weliswaar uitdagingen maar de uitspraak waar jij aan refereert komt uit de laatste earnings call en gaat over de competitie van Tesla en de Chinese automakers. Musk denkt dat alleen een tariefmuur de oude spelers gaat beschermen. Overigens precies hetzelfde wat Munro beweert. Die ziet minimaal twee grote spelers de komende jaren verdwijnen.

https://fortune.com/asia/2024/01/25/tes ... mpetition/
joaninha
Berichten: 502
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door joaninha »

Ik ben het wel met je eens dat batterijen in afgelegen gebieden voor een revolutie gaan zorgen zodat we niet meer van landen afhankelijk zijn die fossiele brandstoffen leveren.
Maar waarom je Brazilië in het lijstje plaatst met dictatoriale landen????
Hoewel Brazilië zomaar een dictatuur kunnen zijn als het leger de grondwet niet respecteerde en zijn oren liet hangen naar de door nepnieuws opgezweepte schreeuwers en bidders .
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Heel vervelend: batterijen van Elon Musk

Bericht door Progresso »

joaninha schreef: zo apr 21, 2024 23:57 Maar waarom je Brazilië in het lijstje plaatst met dictatoriale landen????
Ik kan helaas niet alles zeggen wat ik wil. Ik kan social media als Rumble alleen via een VPN bekijken. Mijn buurman heeft geen idee wat zich daar afspeelt. De zeer interessante inhoud over Brazilië, bijvoorbeeld van een top-journalist als Glenn greenwald, bestaat simpelweg niet voor hem. En nu we de Twitter files openbaar hebben weten we dat meerdere journalisten van alle sociale media zijn geblokkeerd. We hebben journalisten geaaresteerd zien worden, er zijn parlementariers van de oppositie van alle social media verwijderd. Er zijn onschuldige mensen in de gevangenis overleden en er zijn mensen zonder enig proces in de gevangenis gehouden en na ruim een jaar vrijgelaten. De verkiezingen zijn onmiskenbaar beinvloed door één rechter ten faveure van Lula.

Maar ook op dit simpele forum hebben we al last van de het feit dat we hier in BRazilië niet alles mogen zeggen. Prima, hoor. Ik heb er absoluut geen moeite als mensen in al hun emotie een doodsbedrieging uiten. Klein prive-berichtje en even geode vrienden en het is in al die jaren een of twee keer gebeurt.

Maar er is natuurlijk meer. Als Nederlanders en Belgen willen we nogal eens teruggrijpen op de Tweede Wereld oorlog en meer dan eens komt het Godwin argument boven drijven. Zodra men hier over nazisme begint moet ik als moderator helaas de Braziliaanse grondwet gaan interpreteren en dan als volkomen leek mensen op hun verantwoordelijkheid wijzen. Dat doen we dan maar ook in het openbaar. Van mij persoonlijk mag je het allemaal zeggen, ik vind het meestal nooit zo smakelijk, maar de Braziliaanse wet is helaas strikter.

Maar het is niet alleen de vrijheid van meningsuiting die de afgelopen twee jaar een flinke knauw heeft gehad. Ook een ander mensenrecht, het recht op lichamelijke integriteit wordt met voeten getreden. De armen krijgen alleen maar geld als ze hun kinderen verplicht laten inenten.

Naast het schenden van fundamentele mensenrechten als vrijjheid van meningsuiting en de lichamelijke integriteit zien we deze president ook nog eens heulen met de meest verschrikkelijke dictators die we kenne op deze wereld.

In één jaar tijd heeft Brazilië steeds meer dictoriale trekjes gekregen. Dat is niet alleen mijn mening, het viel de New York Times en andere internationale media al op, een Glenn Greenwald en nu staat Brazilië opeens in de internationale spotlights met de actie van Elon Musk.

Maar misschien zie je het nog niet. Laten we daarom het truukje van omkering doen.

Stel dat Baudet minister president van Nederland zou zijn en alle bijstandsgerechtigden verplicht aan de prikpil wil hebben, lekker samen met Putin, Maduro en de Ayatola van Iran dikke vriendschappen aangaat, alle kritische journalisten van de NOS, NPO en de Vara op alle mogelijke social media letterlijk de mond snoert, Frans Timmermans, Jesse KLaver en die gast van D66 letterlijk verband van alle sociale media en populaire bloggers als Maarten van Rossum het land uitjaagt, zou jij Nederland dan nog een democratie noemen?
Plaats reactie