Kroma Energia halveert de investeringen

Plaats reactie
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Kroma Energia halveert de investeringen

Bericht door Progresso »

Faz o L.

Precies volgens verwachting zodra je de piketpaaltjes precies op de verkeerde plaats slaat.

Let wel dit waren investeringen die oorspronkelijk voor vorig jaar waren gepland, nu door de helft gaan en waar we nog van moeten afwachten of zelfs die forse reductie in zijn geheel wordt geïnvesteerd.

Het gaat dus niet om allerlei vage plannen van autofabrikanten die tot 2032 de tijd hebben om hun oude fabrieken naar Brazilië te verschepen maar om investeringen en arbeidsgelegenheid NU.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3499461
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Kroma Energia halveert de investeringen

Bericht door quasimodo »

Mooi verhaal over piketpaaltjes weer. Waar had het dan geslagen moeten worden en door wie betaald.

Je ziet dit wereldwijd gebeuren omdat vraag en aanbod nog niet gelijk liggen. En er het benodigde geld niet is in de economie om dit wel gelijk te krijgen op korte termijn. Maar dat zal komen omdat er overal Lula's aan de macht zijn.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Kroma Energia halveert de investeringen

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: ma apr 22, 2024 18:10 Mooi verhaal over piketpaaltjes weer. Waar had het dan geslagen moeten worden en door wie betaald.
Alle investeringen in de "groene hub" Ceará waren met eigen geld en nog zonder enige financiering van BNDES.

Miljarden en miljarden buitenlands geld stonden letterlijk klaar. Ik heb denk ik de meeste van die projecten hier wel op het forum gezet.

Lula kwam aan de macht en het gedonder begon gelijk.

Hij had gewoon het beleid door moeten zetten. Dan hadden vandaag duizenden mensen extra werk, waren de eerste ladingen waterstof (in welke vorm dan ook) al naar Europa onderweg en had je hier een lokale industrie van zonnepanelen opgebouwd, net zoals er nu een grote lokale industrie van windmolenbouwers actief is.

Dit falen kun je voor de volle 100% aan Lula toerekenen.
quasimodo schreef: ma apr 22, 2024 18:10 En er het benodigde geld niet is in de economie om dit wel gelijk te krijgen op korte termijn.
Alle memoranda of understanding hadden het over bouwbegin 2023. De financiering van al die projecten was rond, simpelweg omdat de cashflow via zogenaamde PPA's rond was, waarbij de producent van de zonne of wind energie vaak al een contract had met 3én van de afnemers. Iedere bank financiert dat soort deals en vaak tegen betere condities als de BNDES.

Het is gewoon een gemiste kans voor open doel.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Kroma Energia halveert de investeringen

Bericht door quasimodo »

Hij had gewoon het beleid door moeten zetten.
Welk beleid? Welke regels en of subsidies hebben ze veranderd?

Een paar jaar geleden was er de hype dat in Europa een groot deel van de industrie over zou gaan op waterstof. En dat een groot gedeelte van die waterstof zou worden ingevoerd uit plaatsen waar er veel zon en groene energie beschikbaar zou zijn.

En Fortaleza was destijds een populaire keuze met een politiek die maar wat graag terreinen beschikbaar stellen. En dat doen ze nog steeds.

Alleen komen ze er in Europa achter dat het wel heel duur wordt en lopen ze inmiddels ver achter met de planning. Tevens zijn als je het in Brazilië doet ook nog problemen met transport waar nog geen oplossingen voor zijn. En de plannen zijn nog steeds actueel en er zijn al heel veel intentie verklaringen gesloten in heel de wereld. Maar de enigste plaatsen waar concrete plannen uitgevoerd worden zijn in Europa zelf en dan nog met heel veel overheids geld.

En als jij wil dat ze heel veel overheidsgeld in waterstof projecten steken zou mij dat verbazen gezien je afkeer van overheidsbemoeienis. Maar anders zul je moeten wachten totdat het rendabel is met afnemers. Als ik de overheid van Ceara was zou ik eerder proberen om veel electriciteit consumerende industrie te lokken. En dan nog eerst iets waar ook een Braziliaanse behoefte aan is zoals kunstmest.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Kroma Energia halveert de investeringen

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: ma apr 22, 2024 21:44 Welk beleid? Welke regels en of subsidies hebben ze veranderd?
Februari 2021:
https://www.complexodopecem.com.br/hubh2v/

De energiehub gaat terug naar het plan van Cid Gomes van enkele decennia geleden, waar al destijds al werd gesproken van een "energiehub", een "communicatiehub" en een "transporthub".

Welke regels en of subsidies hebben ze veranderd?
ICMS regels
Importtarieven
Solartax
Uitstel vrije markt voor middelgrote afnemers.
RED TAPE

en in het algemeen de volledige focus op fossiele energie van onze grote L.
quasimodo schreef: ma apr 22, 2024 21:44 En Fortaleza was destijds een populaire keuze met een politiek die maar wat graag terreinen beschikbaar stellen. En dat doen ze nog steeds.
Ja, hoor. De ZPE Pecém heeft ruimte zat.
quasimodo schreef: ma apr 22, 2024 21:44 En als jij wil dat ze heel veel overheidsgeld in waterstof projecten steken zou mij dat verbazen gezien je afkeer van overheidsbemoeienis.
Er hoeft geen druppel overheidsgeld in. We hebben zes maanden per jaar een zeer sterke passaatwind en nagenoeg het hele jaar 12 uur zon per dag, en wel iedere dag. Grootschalige zonne-energie heeft een kostprijs van iets meer dan $ 0.015 per kWh,.

Het enige is creeren van rechtszekerheid en een meerjaren strategie. Die meerjarenstrategie lag er, is uiterst succesvol en heeft Ceará veel gebracht. De meerjarenstrategie is abrupt afgebroken, dus dan haken de investeerders af.
quasimodo schreef: ma apr 22, 2024 21:44 Als ik de overheid van Ceara was zou ik eerder proberen om veel electriciteit consumerende industrie te lokken.
Als je de iets van dertig projecten bekijkt dan zitten daar een aantal grote energievreters bij, zoals ontziltingsinstallaties, datacentres en H2 electrolyzers die vaak al onderlinge contracten hadden met energieopwekkers. De kip en ei situatie was al lang en breed opgelost.

Onze grote L. heeft er echt alles aan gdaan om andere grote energievreters zoals vrachtautos en autobussen zo lang mogelijk uit het straatbeeld te laten. Hetzelfde geldt voor het kleinvee in de mobiliteit, de EV's.

Zelf ben ik een heel klein beetje betrokken bij een bedrijf wat de intentie had om Bitcoins te gaan delven. Als criminelen werden ze vorig jaar behandeld. Prima hoor, het ging ook niet om heel kleine bedragen en ook niet om heel veel werkgelegenheid. Hetzelfde bedrijf gaat nu in Paraguay een extreem grote operatie opzetten, waarschijnlijk een van de grootste ter wereld. Die had je hier ook kunnen hebben.

Ik kan nog wel even doorgaan hoor. Maar het is extreem frustrerend om te zien hoe deze regering het land letterlijk weer naar de klote helpt. Ik vind het in en intriest moet ik eerlijk zeggen. Mij maakt het allemaal niet meer uit. Ik ben alleen maar toeschouwer en het raakt mij niet.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Kroma Energia halveert de investeringen

Bericht door quasimodo »

Alle investeringen in de "groene hub" Ceará waren met eigen geld en nog zonder enige financiering van BNDES.
Hier denken ze daar anders over en noemen BNDES een van de belangrijkste financiers.

Ze zien het er in de toekomst ook nog allemaal van komen als de markt er klaar voor is.


https://www.change.inc/energie/brazilie ... nnen-40952
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Kroma Energia halveert de investeringen

Bericht door Progresso »

BNDES investeert tot 2040 nog eens 15 en 20 miljard dollar per jaar in groene waterstof en in het verbeteren van havens om groene waterstof van Brazilië naar Europe te transporteren
.

Dat is ongeveer 1 miljard dollar per jaar. Ja, BNDES speelt zeker een rol, maar de investeringen van al die projecten waren een hele grote meervoud van die 2 miljard en wel in een tijdsbestek van drie jaar.

Die projecten worden sneller en tegen veel gunstigere condities internationaal gefinancieerd. BNDES is leuk hoor, maar die gasten zijn niet vooruit te branden.

Als je een beetje het profiel van de bedrijven achter die projecten hebt gezien dan zijn het meer lui van het snelle geld. Die regelen gewoon met een paar telefoontjes de basis van de financiering van de deal en zodra die staat gaan de advocaten aan de slag.

Maar een haven van Rotterdam is een uitstekende partner voor BNDES.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Kroma Energia halveert de investeringen

Bericht door quasimodo »

Als je een beetje het profiel van de bedrijven achter die projecten hebt gezien dan zijn het meer lui van het snelle geld. Die regelen gewoon met een paar telefoontjes de basis van de financiering van de deal en zodra die staat gaan de advocaten aan de slag.
Het snelle geld is meestal sneller te verdienen als je mee kan profiteren van de subsidie pot.

En als je ziet dat Nederland alleen al met 25 landen intentie verklaringen heeft getekend. En er genoeg plaatsen zijn die net zo geschikt zijn voor deze business. Ben ik niet zo naïef dat ze in Ceara gaan investeren alleen omdat dit de meest perfecte plaats zou zijn.

Historisch gezien hangen de landbouw, grondstoffen winning, en de energie sector aan elkaar van subsidies of verstrekken van gunstige leningen en afdekken van bedrijfsrisico's of belasting vrijstellingen aan elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat dit nu anders zou zijn of dat Brazilië hierin een uitzondering zou zijn.
Plaats reactie