Pin problemen in Brazilie

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Pin problemen in Brazilie

Bericht door René » vr mei 25, 2012 16:46

Al sinds lange tijd kan er met Nederlandse bankpassen in veel landen niet gepind worden ( http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... d/speel/1/). Sinds ongeveer een jaar werken de passen van in ieder geval ABN, ING en Rabo, niet meer in Brazilië. Daar is een uitzondering op en dat zijn de oude automaten van Banco 24Horas. Daar kan nog wel gepind worden omdat deze de magneetstrip leest. Nu gaan deze binnen nu en een half jaar over op nieuwe automaten die de chip lezen, en kan je daar met Nederlandse passen ook niet meer terecht. Met andere woorden, er kan vanaf dat moment door Nederlandse bankpashouders geen geld meer gepind worden in Brazilië.
- Ik heb zelf contact gehad met mijn eigen bank (ING) en zij zeggen dat ze van niks weten en dat er in Brazilië gewoon gepind kan worden, en leggen verder de problemen bij de Braziliaanse banken
- Ik heb contact gehad met mijn Braziliaanse bank (Bradesco), en zij zeggen dat er in de Nederlandse chips een fout zit, waardoor de chip automaten in Brazilië ze niet kunnen lezen. Dat de fout bij de Nederlandse bank ligt ondersteunen ze met het feit dat met de Braziliaanse pasjes gewoon in Nederland gepint kan worden (door mij gecontroleerd en klopt).
Ik vermoed dat het de banken in Nederland een worst zal zijn, maar denk dat ze wel hun klanten moeten adviseren om contant geld mee te nemen voor hun hele vakantie, omdat er dus vanaf binnenkort geen geld meer gepind kan worden. Bij supermarkten, benzinestations en restaurants kan, afhankelijk van de aanbieder van het mobiele betaal apparaatje wel betaald worden. Het apparaatje dat de chip accepteert is van het merk Cielo.

Ik heb contact met een Nederlandse journalist, die hier mee aan de slag wil gaan en graag in contact wil komen met mensen die deze problemen zijn tegengekomen. Hij vroeg mij een lijst te maken met e-mail en telefoonnummer en naar hem door te mailen.

Als er hier mensen zijn die daar aan mee willen werken mail die gegevens dan naar mij;
FortalezaHouses@gmail.com
Het kan dan zijn, dat hij in de toekomst contact met een of meërdere van jullie.

Alvast bedankt.
René



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door René » vr mei 25, 2012 18:35

Is HSBC niet eigenaar van de Bco 24Horas automaten? Ik zal zelf ook even bij HSBC proberen volgende week.
Je hebt het over betaal automaten in winkels. Je bdoelt dat je afrekent in de winkel of bedoel je de pinautomaten?
Groet,
René



muddyron
Artikels: 0

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door muddyron » vr mei 25, 2012 18:40

ik heb een ing. pas,werkt perfekt,zowel bij bankautomaten als bij 24 horas automaten en ook het afrekenen in winkels met pas is geen probleem.
Laatst gewijzigd door muddyron op vr mei 25, 2012 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.



ronny
Artikels: 0
Berichten: 145
Lid geworden op: di jul 03, 2007 12:35

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door ronny » vr mei 25, 2012 20:25

dat lijkt me vreemd? als dit al een jaar zo is dan had er toch allang iemand iets over geschreven.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door René » vr mei 25, 2012 22:36

Het is inderdaad al een jaar een probleem, maar het zal de toerist niet zo opvallen omdat er in elke supermarkt een automaat van 24Horas staat, en die leest de magneetstrip en daar kun je dus pinnen. Ook bij restaurants en winkels wordt de chip gelezen. Maar in de pin automaten van andere banken (geprobeert bij Itau, Bco do Brasil en Bradesco) krijg je een melding dat de chip niet te lezen is. Deze automaten lezen geen magneetstrips meer en dus kun je er niet pinnen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het probleem zich alleen in Ceara voordoet. Het echte probleem begint als de 24Horas machines vernieuwd worden en ook geen magneetstrip meer lezen.
Voor alle dudielijkheid, het gaat dus pur om het pinnen van geld, metNL (en B) pasjes bij andere3 automaten dan die van 24horas.
Als er iemand in Fortaleza is die wel kan pinnen met zijn NL pas bij deze pinautomaten, hoor ik dat ook graag en maken we een afspraak, wantt dan wil ik dat graag zien.
Groet,
René



Jan Rossignol
Artikels: 0
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 21:38

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door Jan Rossignol » vr mei 25, 2012 22:39

In maart met mn rabopas geen enkel probleem bij Banco Brasil (abolicao)
en 24horas bij t pompstation daar vlakbij.
Sinds kort staat je pas overigens buiten Nederland (of Europa?) standaard geblokkeerd, moet je via internet aanzetten. Heb je dat wel gechecked?? Is in verband met het uit de hand lopen van de skim-kosten.



Ben
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 22:13

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door Ben » vr mei 25, 2012 22:46

Vreem afgelopen februari totaal geen problemen gehad met pinnen bij de B de B, waren in totaal met 4 personen en niemand had problemen. Alleen was er een limiet van 600 reais bij ABN Amro passen. Heb je misschien nog een oudere pas? Zo ja dan een nieuwe aanvragen werkt de chip wel en zijn je problemen denk ik verholpen???



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door René » vr mei 25, 2012 22:48

Ik heb een nieuwe pas (ongeveer 3 maanden oud) en ik kan betalen en pinnen bij 24Horas, dus mijn pas staat "aan" voor pinnen buiten europa
Groet,
René



Gebruikersavatar
zwabber
Artikels: 0
Berichten: 324
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 17:19

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door zwabber » za mei 26, 2012 00:35

heb in mei nog gepind bij de banco brasil, met rabo pas en ING pas beide geen probleem


We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.

muddyron
Artikels: 0

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door muddyron » za mei 26, 2012 02:26

nogmaals ,pin minstens 1 maal per week bij Bradesco of HSBC met mijn ned. pas zonder problemen,je mag graag een keer meegaan als je het wilt zien rene.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door René » za mei 26, 2012 02:55

@muddyron,
Bel mij even en dan spreken we wat af; 88051953.
Groet,
René



muddyron
Artikels: 0

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door muddyron » za mei 26, 2012 17:53

heb je een pm gestuurd rene



herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door herm » do mei 31, 2012 11:18

Ik heb gemerkt dat Bradesco (een aantal geprobeerd) de ING pas niet meer leest, geeft leesfout op de pas, vermoedelijk dus chip incompatibiliteit.
Gelukkig lukt het bij de BB nog wel, blijkbaar nog magneetstrip lezers.


Nada

muddyron
Artikels: 0

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door muddyron » do mei 31, 2012 16:20

klopt helemaal herm,bradesco lukt niet meer,BB geen probleem en HSBC ook niet(hoorde bij navraag daar dat er geen plannen waren om automaten te vernieuwen)



icetubbie
Artikels: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: vr jul 31, 2009 17:56

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door icetubbie » vr jun 01, 2012 01:36

vanaf 1 juni zijn alle rabopassen geblokkeerd voor pinnen buiten europa. Als je wilt pinnen buiten europa, moet je zelf je pas voor buiten europa laten aktiveren. probleem is alleen dat zelfs medewerkers van de Rabokantoren niet weten hoe het werkt.



Gebruikersavatar
zwabber
Artikels: 0
Berichten: 324
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 17:19

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door zwabber » vr jun 01, 2012 17:13

kijk op www.rabobank.nl/betaalpasinstellen
wel moet je inloggen met je rabobankpas
je kan per regio je pas instellen voor wel/niet gebruik buiten europa


We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.

herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door herm » ma jun 04, 2012 13:44

Dit heeft nu even niets te maken met pas aan/uit voor buiten Europa, maar gaat over de incompatibiliteit van de (internationale wereldstandaard) emv chip met (sommige) Br automaten. We gaan er vanuit dat de NL pas (al) correct is geactiveerd voor transacties buiten Europa.

Nu zou het handig zijn te weten of er überhaupt automaten zijn waar de NL emv chip wel werkt of dat vooralsnog alleen lukt met oudere magneetstrip lezers... Wie?


Nada

Gebruikersavatar
zwabber
Artikels: 0
Berichten: 324
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 17:19

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door zwabber » di jun 05, 2012 18:04

@herm
ach ja zo kennen we e weer

Dit was mijn antwoord op de vraag van icecube

vanaf 1 juni zijn alle rabopassen geblokkeerd voor pinnen buiten europa. Als je wilt pinnen buiten europa, moet je zelf je pas voor buiten europa laten aktiveren. probleem is alleen dat zelfs medewerkers van de Rabokantoren niet weten hoe het werkt.

kijk op www.rabobank.nl/betaalpasinstellen
wel moet je inloggen met je rabobankpas
je kan per regio je pas instellen voor wel/niet gebruik buiten europa


We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.

herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door herm » wo jun 06, 2012 11:45

Hallo zwabber, heel goed om dat nogmaals toe te lichten zodat men daar ook rekening mee kan houden.

Inmiddels proberen we proberen er achter te komen of pinnen in Brazilië met de NL emv chip passen mogelijk is of niet.
Het lijkt me een belangrijk daar achter te komen aangezien steeds meer betaal/pin automaten worden aangepast zodat de magneetstrip niet meer werkt, heel goed om het clonen te verminderen maar wel lastig als NL passen dus niet meer werken in Brazilië.


Nada

Gebruikersavatar
johan fortaleza
Forum Bezoeker
Artikels: 0
Berichten: 180
Lid geworden op: do feb 16, 2012 15:39
Locatie: Fortaleza

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door johan fortaleza » ma jun 11, 2012 23:31

Ben schreef:Vreem afgelopen februari totaal geen problemen gehad met pinnen bij de B de B, waren in totaal met 4 personen en niemand had problemen. Alleen was er een limiet van 600 reais bij ABN Amro passen. Heb je misschien nog een oudere pas? Zo ja dan een nieuwe aanvragen werkt de chip wel en zijn je problemen denk ik verholpen???
ik pin zelf ook met mijn ABN AMRO pas vroeger kon ik altijd 1000 en nu 600 reais best wel vervelend
pinde vroeger altijd bij Carrafour kan niet meer pin nu aan de overkant (Farmacia) dichter bij :D



Plaats reactie