Pin problemen in Brazilie

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
johan fortaleza
Forum Bezoeker
Artikels: 0
Berichten: 180
Lid geworden op: do feb 16, 2012 15:39
Locatie: Fortaleza

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door johan fortaleza » ma jun 25, 2012 22:46

FortalezaHouses.com schreef:Het is inderdaad al een jaar een probleem, maar het zal de toerist niet zo opvallen omdat er in elke supermarkt een automaat van 24Horas staat, en die leest de magneetstrip en daar kun je dus pinnen. Ook bij restaurants en winkels wordt de chip gelezen. Maar in de pin automaten van andere banken (geprobeert bij Itau, Bco do Brasil en Bradesco) krijg je een melding dat de chip niet te lezen is. Deze automaten lezen geen magneetstrips meer en dus kun je er niet pinnen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het probleem zich alleen in Ceara voordoet. Het echte probleem begint als de 24Horas machines vernieuwd worden en ook geen magneetstrip meer lezen.
Voor alle dudielijkheid, het gaat dus pur om het pinnen van geld, metNL (en B) pasjes bij andere3 automaten dan die van 24horas.
Als er iemand in Fortaleza is die wel kan pinnen met zijn NL pas bij deze pinautomaten, hoor ik dat ook graag en maken we een afspraak, wantt dan wil ik dat graag zien.
Groet,
René
klopt bij Bradesco kan ik niet pinnen



ronny
Artikels: 0
Berichten: 145
Lid geworden op: di jul 03, 2007 12:35

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door ronny » za jun 30, 2012 15:39

Na het lezen van bovenstaande berichten denk ik er serieus over na om wat meer Euros mee te nemen bij mijn volgende Brazilie reis. Heb echter nog nooit geld gewisseld in Brazilie. Accepteren ze in die wisselkantoren ook grote eurobiljetten en waar kun je in Fortaleza het beste wisselen? Heb wel ooit gelezen dat ze soms moeilijk doen met gekreukte eurobiljetten. Iemand hier ervaring mee?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door quasimodo » za jun 30, 2012 18:30

Hallo Ronny

Het is niet onverstandig om euro`s mee te nemen. Naast het probleem dat je pasje niet werkt is de kans ook zeer reeel dat je gescimd wordt dan werkt je pasje daarna ook niet meer. Voor je dat geregeld hebt met je bank ben je ook op zijn vroegst een paar dagen verder. Ik had vorig jaar ook wat cash geld bij en dat werkt prima. Je kan je euro`s overal wisselen (wisselkantoor, bank, hotel). Ik neem aan dat je voor briefjes groter dan 50 bij de bank moet zijn, maar hoeveel geld heb je nu helemaal nodig dat je het niet in briefjes van 50 mee kunt nemen. Je moet er wel rekening mee houden dat je nergens zo gunstig kunt wisselen als dat je pint. Ik zou dus voorstellen dat je zoveel mogelijk pint, en geeft dit problemen je je voorraad cash aanspreekt, dit kun je ook altijd weer mee terug nemen. En zo ben je altijd in het bezit van geld zo heb ik het ook gedaan.

Groetjes,

Frans.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door René » zo jul 01, 2012 04:55

Grappig is, dat Bco do Brasil, geen briefjes van 500 euro wisselt, terwijl de niet officiële wisselaars zelfs een paar cent meer betalen voor de 500 euro biljetten.

Ik heb dit topic geopend, heb meerdere banken getest, maar ben er niet veel wijzer van geworden. Soms kan ik wel, maar meestal niet, pinnen bij Bco do Brasil. En als het al lukt, dan alleen de BdB op Av. Abolição. Bradesco werkt nergens, ondanks de maestro en visa stickers op de automaten. Belgische pashouders hebben hetzelfde probleem. Het is schandalig dat in dit tijdperk deze problemen bestaan. Als individuele consument wordt je van het kastje naar de muur gestuurd; de NL bank zegt dat je overal kan pinnen en dat als dat niet zo is, het probleem niet bij hun ligt. En visa versa hetzelfde verhaal. Erg frustrerend, zeker omdat het niet anders kan dan dat de banken weten waar het probleem zit, maar er om een of andere reden (financieel) geen actie tegen ondernemen. M.a.w. schijt hebben aan hun klanten.

Persoonlijk denk ik dat het probleem is dat er (bijv. in BR) veel pasjes geskimt worden. De NL banken houden vol dat de skimmer zonder je pincode (dus tijdens het pinnen goed je pin afschermen) geen misbruik van je pas kan maken. Als ik pin, zie zelfs ik mijn code niet, laat staan een ander, en toch is het de boefjes gelukt. Sterker nog, IK kan niet meer dan 700 euro per dag bij de flappentap pinnen en daarnaast nog eens voor 700 euro in een winkel boodschappen aan de kassa pinnen. Toen ikzelf geskimt was, was het voor de boefjes geen probleem om deze dag limieten te overschrijden.

Frappant is dat de buitenlandse kaarten fraudegevoeliger zijn dan de BR pasjes; een BR pasje heeft naast de pincode (6 i.p.v. 4 cijfers) nog een andere code nodig. De BR banken geven hun klanten een kaartje met 70 codes van drie cijfers. Dus voordat de transactie voltooid is, geeft de pinautomaat een nummer; op je kaartje zoek je dat nummer op en voer je de code in die op de kaart naast dat nummer staat. Dus zelfs met een geskimde kaart plus pincode, kan de boef er geen geld mee pinnen. Wel kan hij z'n boodschappen mee afrekenen.

Omdat de boefjes toch liever cash hebben dan dat ze boodschappen afrekenen, zijn de buitenlandse kaarten voor hun veel aantrekkelijker om te skimmen. Vandaar dat ze op de "hotspots' van buitenlandse pinners, vaak andere pinautomaten onklaar maken om zo de pinners naar één automaat te lokken. Dit is zeker het geval op het vliegveld; de boefjes weten wanner er internationale vluchten aankomen.

Ben het helemaal eens met Quasimodo om euro's mee te nemen en die aan te spreken als je met pinnen in de problemen komt. Neem ook je pasjes etc mee zodat je via internet geld kan overmaken; als je dan echt in de problemen komt, is er altijd wel een medelander te vinden waar je wat euros naar kan overmaken en hij je reais geeft.

Succes,
René



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door Wade » zo jul 01, 2012 08:14

waarom gebruiken jullie dan NL pasjes om te pinnen?

met een deftige internationale creditcard als Visa/Master ben je toch overal thuis?



Gebruikersavatar
zwabber
Artikels: 0
Berichten: 324
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 17:19

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door zwabber » zo jul 01, 2012 11:05

Beste Wade
heb je al eens geld gepind met je Visa card? kosten circa € 15.- voor 1000 reais

Als je dat 1 x gedaan hebt laat je het de volgende keer wel uit je hoofd, tenzij je met je andere kaart niet kunnen pinnen.


We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.

muddyron
Artikels: 0

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door muddyron » zo jul 01, 2012 17:11

fortaleza house,2 opmerkingen nog,HSBC is nog steeds geen enkel probleem,bij hun apparaten met logo master visa zul je geen problemen ondervinden en bij banco do brasil heb ik ook geen problemen ondervonden,wat betreft 700 euro per dag denk ik dat je bedoelt 700 reais per dag ,ik kan overigens max.1000 reais per dag pinnen met mijn pasje.



JimVe
Artikels: 0
Berichten: 629
Lid geworden op: vr jul 06, 2007 22:34

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door JimVe » ma jul 02, 2012 18:11

open een tweede rekening, met pasje bij dezelfde bank.

Voordat je gaat pinnen maak je het bedrag over naar die rekening via internet en je pint het.

Ze kunnen skimmen wat ze willen, want er zal nooit geld op die rekening staan, hoogstens 15 minuten (de tijd tussen overmaken en pinnen)



Gebruikersavatar
Ferry
Artikels: 0
Berichten: 547
Lid geworden op: di nov 13, 2007 18:51

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door Ferry » wo jul 04, 2012 22:43

Heb tot nu toe met mijn ING kaart nog geen problemen gehad, ben nu inmiddels 3 x naar de bank geweest, ook op het vliegveld.



Gebruikersavatar
lovebrasil
Artikels: 0
Berichten: 74
Lid geworden op: za dec 11, 2010 17:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door lovebrasil » wo jul 11, 2012 17:54

Supermarkt tegenover app. complex Melissa kan je gewoon pinnen.
Heb er 4x met mijn SNS pas en 2x met mijn ABN pas gewoon kunnen pinnen.
Kosten 10 reaal bij opname van 1000 reaal.

Ben vandaag teruggekomen in dit koude regenachtige land,
en nog geen onregelmatigheden op mijn rekeningen kunnen ontdekken.


uw-adviseur.nl

René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door René » do jul 12, 2012 04:27

Ben vandaag bij Bco do Brasil op Abolição (achter beira Mar) geweest. Mijn ING pas bij 3 verschillende automaten geprobeerd (met maestro sticker) en steeds hetzelfde resultaat; de automaat kan de chip niet lezen.
Groet,
René



Gebruikersavatar
Ferry
Artikels: 0
Berichten: 547
Lid geworden op: di nov 13, 2007 18:51

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door Ferry » do jul 12, 2012 22:34

Hoi Rene, gisteren nog bij de banco brasil in messejana geweest, mijn vriendin en ik hebben allebij geen problemen met onze ING passen bij banco do brasil.



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door Salseros » wo aug 15, 2012 18:15

Weet iemand of de ABN Amro pasjes nu werken bij Banco de Brasil?


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

renev
Artikels: 0
Berichten: 55
Lid geworden op: di jan 12, 2010 00:09

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door renev » wo aug 15, 2012 21:12

nu weet ik niet . 2 weken geleden wel



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door BrazilianPS » wo aug 15, 2012 21:47

Iemand ervaring met Rabobank-pas in Fortaleza?



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door Salseros » wo aug 15, 2012 22:05

Bedankt renev!


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door quasimodo » do aug 16, 2012 01:32

Rabobank werkte vorig jaar niet overal. In ieder geval wel bij de losse automaten(zonder bank erachter) op de beire mar.

Groetjes, Frans



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door BrazilianPS » do aug 16, 2012 07:26

quasimodo schreef:Rabobank werkte vorig jaar niet overal. In ieder geval wel bij de losse automaten(zonder bank erachter) op de beire mar.

Groetjes, Frans

Dank je!



Rene van Doorn
Artikels: 0
Berichten: 174
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 15:53
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door Rene van Doorn » do aug 16, 2012 11:07

Ik heb met ABN-AMRO, ING en RABO gepind, geen probleem.


hand in hand kameraden

herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Pin problemen in Brazilie

Bericht door herm » do aug 16, 2012 12:12

Ik heb in juli testen gedaan met 3 verschillende NL ING passen bij diverse banken in Fortaleza, centro (diversen), iguatemi, mercado central, messejana, ceasa, met cirrus logo pinautomaten.
Bradesco automaten lezen de passen geen van allen, dat zijn dan volgens mij ook de enige automaten die de chip (proberen te) lezen.
BB en HSBC lezen nog de magneetstrip uit (pas in/uit principe), en dat werkt zoals gewoonlijk normaal.
1 van de pinpassen was een nieuw aangevraagde dus als het iets te maken zou hebben met een nieuwe of oudere pas is dat mi ook niet aan de orde.

Vraag blijft dus wat gaat er gebeuren als deze banken ook allemaal naar alleen nog chip uitlezen gaan...


Nada

Plaats reactie