De beste wijken in Fortaleza

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie

Xadrez
Artikels: 0
Berichten: 108
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 23:32

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door Xadrez » di nov 13, 2012 22:43

Vreemd, ik had Dunas op één als de beste wijk verwacht.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door Bert » wo nov 14, 2012 05:03

Xadrez schreef:Vreemd, ik had Dunas op één als de beste wijk verwacht.
Bedoel je Dunes dichtbij Praia de Futhuro, Santo Dumont?? Lekker dichtbij de favellas. De villas die er staan hebben allemaal een muur van 4 meter hoog.

Mijn Benfica doet het redelijk, ben zelf ook best tevreden, alleen de overlast van het PV is klote en de roet v/h verkeer. Hopelijk gaan ze die bussen eens voorzien van roetfilters. Verder alles prima in order.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door Wade » wo nov 14, 2012 06:31

Niet dat ik een groot kenner ben, maar mij heeft men Cidade 2000 altijd afgeraden om erheen te gaan als je er niet noodzakelijk hoeft te zijn.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door comulder » wo nov 14, 2012 11:59

Dat verklaart (enigszins) waarom de vraagprijs van het huis (beneden ruimte voor winkel en tot voor kort dienstdoende als kerk en boven wonen) naast mijn schoonmoeder, staande in Varjota, 300.000 Reais bedraagt. Helaas net 120.000 te duur om toe te happen. Ik zal het al helemaal zitten, over een aantal jaren het twee huizen slopen om ter plaatse een predio van 3 of 4 verdiepingen of meerdere citchenetes (schijf je dit zo?) te realiseren.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door Bert » wo nov 14, 2012 12:43

Duurt denk ik niet lang meer en dan gaat ook hier deze bubbel barsten



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door comulder » wo nov 14, 2012 12:51

Zou maar zo kunnen. Het verschil tussen een zeer simpel huis(je) in een mindere wijk dat volgens bekenden van mij maar ergens tussen de 10 en 30 reais kost en een niet eens mooi huis in een betere wijk waar men 300.000 reais voor vraagt vind ik wel erg groot.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door Progresso » wo nov 14, 2012 14:46

@comulder Dat komt omdat de grondprijs in die betere buurt rond de R$500/m2 kost. Reken dan per m2 R$600 voor mao de obra en R$600 voor materialen, 10% voor de makelaar en je komt zonder problemen aan de R$ 300.000.

Die R$10.000 (onmogelijk!) en R$30.000 liggen waarschijnlijk in een van de "mindere" wijken. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zijn de eigendomsverhoudingen van een dergelijk huis niet duidelijk, wat je meestal pas ontdekt als de verkoper bij het cartorio laat blijken dat hij toch niet over alle benodigde documenten beschikt.

@Bert Ik denk dat de bubbel in Fortaleza nog lang niet barst. Alleen als je al kijkt hoe de vraag zich ontwikkelt en het aanbod totaal niet aansluit bij die vraag kun je ervan uitgaan dat de prijsstijgingen nog wel even doorgaan.

Vraag:
1. Met de enorme droogte in de interior zie je enorm veel mensen migreren naar Fortaleza. Deze mensen komen terecht aan de randen van Fortaleza en "verdrijven" de autochtonen.
2. Om aan de vraag van gekwalificeerde arbeid te voldoen worden er veel professionals vanuit het zuiden, Bahia en SP ingevlogen. Het gaat om enkele duizenden goed betaalde profis die goede woonruimte zoeken.
3. Inkomensklasses A en B "boomen". Dit zijn dus gezinnen die als ze 25% van hun inkomen besteden aan wonen R$2000 per maand beschikbaar hebben voor het betalen van hun hypotheek. Inkomensklasse C schiet tevens uit de grond.
4. De gezinnen worden snel kleiner, maar wonen niet meer bij pa en ma, opa en oma. Dus per persoon is er meer woonoppervlak nodig.
5. Volgens de officiele cijfers ontbreken er minimaal 50.000 woningen in Fortaleza.


Aanbod:
1. De wijken met relatief weinig criminaliteit zijn heel erg schaars.
2. De huizen en appartementen die beschikken over voldoende parkeerruimte zijn schaars. Niemand wil zijn auto buiten laten staan
3. De plaatsen om appartementen te bouwen zijn schaars
4. Je mag maximaal 72 meter de lucht in.
5. Onroerend goed met een goede aansluiting op het wegennet is zeldzaam.
6. De "Minha casa, minha vida" projecten maken hun verwachtingen niet waar.

Conclusie:

Als er geen Argentijns-Braziliaanse oorlog uitbreekt, DeepSalt oil een sprookje blijkt te zijn, of Brazilie bestuurd gaat worden door competente politici dan denk ik dat de prijzen van onroerend goed in Fortaleza de komende jaren nog minimaal met 15%-20% per jaar stijgen met een stevige bodem in de markt.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door Ajax » wo nov 14, 2012 14:55

Wade schreef:Niet dat ik een groot kenner ben, maar mij heeft men Cidade 2000 altijd afgeraden om erheen te gaan als je er niet noodzakelijk hoeft te zijn.
Ook ik ben geen groot kenner, maar zo'n voorbeeld als dit heeft iedereen wel, denk ik. Rood op de kaart zijn waarschijnlijk overduidelijke favella's, maar ook in die "groene wijken" zijn er op diverse plekken "rode" stukken, of niet?

@Bert: wie het weet mag het zeggen. Gaat de Braziliaanse progresso het winnen van de effecten (op de Braziliaanse economie) van de crisis elders? Volgens de berichten op dit forum heeft de crisis ook al zijn effect hier. Moet je dus nu een huis kopen van 300.000? Het antwoord zal natuurlijk zijn dat dat oa afhangt van de locatie, dus dit kaartje heeft wel waarde. En ik weet niet of dat "rode" achterland van Boa Vida negatieve invloed heeft (gehad) op het succes van deze strandtent.



Xadrez
Artikels: 0
Berichten: 108
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 23:32

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door Xadrez » wo nov 14, 2012 22:35

Aldeota mis ik ook in het linkerrijtje.
Laatst gewijzigd door Xadrez op wo nov 14, 2012 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.



Xadrez
Artikels: 0
Berichten: 108
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 23:32

Re: De beste wijken in Fortaleza

Bericht door Xadrez » wo nov 14, 2012 22:40

Bert schreef:
Xadrez schreef:Vreemd, ik had Dunas op één als de beste wijk verwacht.
Bedoel je Dunes dichtbij Praia de Futhuro, Santo Dumont?? Lekker dichtbij de favellas. De villas die er staan hebben allemaal een muur van 4 meter hoog.

Mijn Benfica doet het redelijk, ben zelf ook best tevreden, alleen de overlast van het PV is klote en de roet v/h verkeer. Hopelijk gaan ze die bussen eens voorzien van roetfilters. Verder alles prima in order.
Ja, die bedoel ik ( Dunas). Ik heb me er tot dusverre niet onveilig gevoeld ( = bijna tien jaar).
Prachtig uitzicht over de zee..



Plaats reactie