Garantstelling moeder en kind

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
BocaSeca
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 13:22

Garantstelling moeder en kind

Bericht door BocaSeca » do jan 31, 2013 13:59

Het is voor mijn Braziliaanse vriendin blijkbaar verstandig om een garantstelling bij te hebben maar eigenlijk niet verplicht. Ik heb dit afgelopen zomer zelf ondervonden doordat ik op schiphol bij de douane moest komen omdat zij vergeten was de garantstelling uit te printen.

Nu heb ik een paar vragen aan de ervaringsdeskundigen:
- Laten jullie de garantstelling valideren op het gemeentehuis?
- Laten jullie elke keer een nieuwe garantstelling valideren op het gemeentehuis?
- Als moeder en kind gezamelijk komenmoet ik dan 2 garrantstellingen laten valideren?

Vast bedankt voor de info..



renev
Artikels: 0
Berichten: 55
Lid geworden op: di jan 12, 2010 00:09

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door renev » do jan 31, 2013 21:26

-ja,deze downloaden en invullen dan gemeente.
-ja elke keer nieuwe want hij mag bij binnenkomst in Nederland niet ouder als 90 dagen zijn.Dus ook naar gemeente.
gr René



bart rottiers
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:08

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door bart rottiers » ma feb 04, 2013 21:45

indien het kind niet van jou is heeft ze ook een schriftelijke toestemming nodig van de vader dat hij akoord gaat dat ze het kind meeneemt.
grts



herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door herm » di feb 05, 2013 09:13

Toestemming vader noodzakelijk, maar alleen indien het kind geregistreerd is op beide namen, de geboorteakte moet sowieso mee op reis.


Nada

BocaSeca
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 13:22

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BocaSeca » wo feb 20, 2013 17:42

Bedankt voor de reacties! Het kind woont alleen bij de moeder, de vader woont in een ander land, maar ik weet niet hoe de registratie precies zit, hier zal ik dus nog eens achteraan moeten..



BocaSeca
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 13:22

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BocaSeca » do feb 21, 2013 22:52

Wat bedoel je trouwens met "geregistreerd op beide namen" ? Ik neem aan dat op de geboorte-akte normaal gesproken de namen van beide ouders staan. Maar als het kind slechts door één van de ouders word opgevoed, wordt dat dan ook ergens vastgelegd? En is het trouwens niet meer een zaak voor de douane in Fortaleza dan voor aankomst in NL?



Gebruikersavatar
lovebrasil
Artikels: 0
Berichten: 74
Lid geworden op: za dec 11, 2010 17:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door lovebrasil » vr feb 22, 2013 14:01

Beste BocaSeca,

het is heel simpel,
als het kind alleen de achternaam van de moeder heeft is er niets aan de hand, de douane op het vliegveld van Fortaleza kan overigens wel moeilijk doen, maar dat kost hooguit 15 minuten extra tijd (ik spreek uit ervaring).
Heeft het kind de achternaam van de vader, dan moeten je partner ALTIJD een verklaring van de vader hebben dat het kind het land mag verlaten.
Nog beter is om ook een kopie van de CPF en/of paspoort van de vader erbij te hebben waar hij dat ook op verklaart.
Heeft ze die niet, dan mag zij het land niet uit.
Ook dat heb ik al diverse keren meegemaakt op het vliegveld van Fortaleza.

Dus zorg dat jullie goed voorbereid zijn, dat voorkomt een hoop ellende op het vliegveld.


uw-adviseur.nl

BocaSeca
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 13:22

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BocaSeca » vr feb 22, 2013 14:19

Zij heeft wel een document met verklaring van de vader dat zij alleen verantwoordelijk is voor het kind, maar dit is geen specifieke verklaring om naar het buitenland te gaan.



Gebruikersavatar
lovebrasil
Artikels: 0
Berichten: 74
Lid geworden op: za dec 11, 2010 17:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door lovebrasil » vr feb 22, 2013 15:07

Nogmaals, laat zij zorgen voor een kopie van de CPF en/of paspoort van de vader waarbij hij verklaart toestemming te geven dat zijn kind het land mag verlaten.
Heeft ze die niet, dan komt zij het land niet uit.

Je kan natuurlijk ook erop gaan gokken dat het goedkomt op het vliegveld, maar dan later niet gaan klagen als zij het land inderdaad niet uitkomt en je zodoende je reeds betaalde ticket in de vuilnisbak kan gooien.

Dit geld overigens niet alleen voor Brazilië, maar ook in Nederland op bijv. Schiphol.


uw-adviseur.nl

Ruud
Artikels: 0
Berichten: 63
Lid geworden op: di dec 11, 2007 15:21
Locatie: Amsterdam

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door Ruud » za feb 23, 2013 00:00

Mijn vrouw en dochter wonen beiden in Fortaleza. Ikzelf in Nederland. Als ik in Fortaleza ben vul ik het officiele formulier te vinden op http://www.dpf.gov.br/servicos/viagens- ... nores.pdf/ in. Dit formulier op een cartorio laten authenticeren en vrouw en dochter kunnen op reis. Geen problemen op de luchthaven bij vertrek uit Brasil.



BocaSeca
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 13:22

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BocaSeca » ma feb 25, 2013 13:37

Okay, het lijkt er op dat ze zo'n verklaring heeft. Vanavond nog ff checken via de webcam of het idd het juiste formulier is, het zou niet de eerste keer zijn dat er door spraakverwarring verkeerde aannames worden gedaan..



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BrazilianPS » wo feb 27, 2013 00:55

Mbt de garantstelling voor je vriendin. Zie http://www.ind.nl/nieuws/2010/nieuw-bew ... kking.aspx

Ik heb hier een vraag over. Brazilianen hebben geen visum nodig voor maximaal 3 maanden naar Nederland te gaan.
Blijkbaar was er vroeger een uitnodigingsbrief die nu vervangen is door een garantstelling. Waar kan ik dit (standaard)formulier vinden?

renev schreef:-ja,deze downloaden en invullen dan gemeente.
-ja elke keer nieuwe want hij mag bij binnenkomst in Nederland niet ouder als 90 dagen zijn.Dus ook naar gemeente.
gr René



Ned Evangelico
Artikels: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: ma nov 15, 2010 13:29

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door Ned Evangelico » wo feb 27, 2013 13:56

WEET iemand hoe de regels zijn als je naar Nederland wilt (2 weken), wanneer je in Brazilie woont (niet meer in Nederland bent ingeschreven), getrouwd bent in Brazilie en samen een (erkend) kind hebt – is er nu nog steeds een garantstelling nodig door iemand uit Nederland? Iemand hier recent ervaring mee?



McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door McAroni » wo feb 27, 2013 15:25

BrazilianPS schreef:Mbt de garantstelling voor je vriendin. Zie http://www.ind.nl/nieuws/2010/nieuw-bew ... kking.aspx

Ik heb hier een vraag over. Brazilianen hebben geen visum nodig voor maximaal 3 maanden naar Nederland te gaan.
Blijkbaar was er vroeger een uitnodigingsbrief die nu vervangen is door een garantstelling. Waar kan ik dit (standaard)formulier vinden?
Lang leve Wiki: http://www.minbuza.nl/bijlagen/producte ... aring.html



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door Bert » wo feb 27, 2013 21:22

Ned Evangelico schreef:WEET iemand hoe de regels zijn als je naar Nederland wilt (2 weken), wanneer je in Brazilie woont (niet meer in Nederland bent ingeschreven), getrouwd bent in Brazilie en samen een (erkend) kind hebt – is er nu nog steeds een garantstelling nodig door iemand uit Nederland? Iemand hier recent ervaring mee?
Jullie reizen toch samen dan? dan gaan ze daar echt niet om vragen. Zo'n garantstelling is ook meer voor jonge Braziliaanse vrouwen die alleen naar NL komen zonder geld of creditcard. Denk je echt dat al die duizenden Brazilianen die gewoon op vakantie naar Europa komen een garantstelling hebben....



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BrazilianPS » do feb 28, 2013 10:20

2 vragen over de garantverklaring (McAroni bedankt voor de link).

Een Braziliaan is niet visumplichtig voor een bezoek van maximaal 90 dagen in Nederland.
Is de garantverklaring verplicht dan wel of niet verplicht of is dit alleen maar voor problemen te voorkomen?

In feite vraag je dus geen visum aan voor de Braziliaanse persoon, maar vul je het formulier in en laat je dit bevestigen door de gemeente en dat is alles? Klopt dat?
Graag jullie hulp hierin.



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door Salseros » do feb 28, 2013 13:36

Garantverklaring is verplicht, je moet nl kunnen aantonen dat je haar voor die periode kunt verzorgen.
Gewoon het formulier afhalen bij de gemeente en laten legaliseren, kost 10 euro.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door quasimodo » do feb 28, 2013 16:44

Garantverklaring is niet nodig zolang de persoon maar een paar dingen kan aantonen.

-Je moet uit een niet visum plichtig land komen. (Brazilie is niet visum plichtig).
-Je moet over voldoende financiele middelen beschikken. (35,. euro per/dag).
Dit kun je bij hebben of aantonen dat je dit kunt pinnen van je buitenlandse rekening.
-Je moet aan kunnen tonen dat je medisch verzekerd bent. (reisverzekering).
-Je moet kunnen aantonen dat je hier als tourist komt en niet om te werken.
De meeste mensen tonen dit aan door dat ze 1 of meerdere hotelreserveringen hebben al is het maar voor 1 nacht. De voldoende financiele middelen is dan voor de douane voldoende om ze te overtuigen dat je de rest van je verblijf je kunt bedruipen.
-Je moet over een retour ticket beschikken binnen 90 dagen zodat je kunt aantonen dat je van plan bent om niet te lang te blijven, Dit kan ook een ticket zijn naar een ander land zolang je de eu maar verlaat na 90 dagen.

Voldoe je nu niet aan het bovenstaande heb je een garantverklaring nodig.
Hierin veklaart de garantsteller in principe borg te staan voor het bovenstaande. Je moet dus nog wel over een retourticket beschikken en over een medische reisverzekering.

Van de garantsteller kan de douane overigens ook vragen aan te tonen dat deze over voldoende financiele middelen beschikt. Dus als je je gast gaat afhalen is het wel handig om een salarisstrook mee te nemen of/en een bankafschrift zodat je dit aan kunt tonen.

Let wel op een garantstelling is niet geheel vrijblijvend. In de garantstelling staat namelijk dat je 5 jaar verantwoordelijk bent voor je gasten tot een maximum van 10.000 euro per jaar.
Dit geld voor:
-medische behandelingen. (Dus zorg ervoor zolang ze in de eu zijn voor een geldige verzekering).
-verblijfkosten dus als de staat moet betalen voor verblijfkosten krijg jij de rekening. (dit kan bijvoorbeeld zijn dat als je gast te lang blijft, meer als 90 dagen en opgepakt wordt, en ze tijdelijk vastgezet worden om te wachten op een terugvlucht).
-repatrieringskosten die de staat maakt. (het retourticket).

Deze garantstelling vervalt overigens zodra ze het shengen gebied verlaat. Dit betekend overigens ook dat je het dan eventueel weer opnieuw aan moet vragen.



BocaSeca
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 13:22

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BocaSeca » do feb 28, 2013 17:21

Mijn praktische ervaring is dat garantstelling niet nodig is maar wel helpt om soepel door de douane te komen. Eerste keer dat mijn vriendin hier kwam had ik wel een garantstelling gestuurd maar zij was die vergeten uit te printen. Bij aankomst werd ik gebeld door de Marechaussee en moest ik komen om haar op te halen. Daarbij werd gezegd dat ik volgende keer beter een garantstelling kon regelen, toen ik die uit mijn zak haalde en uitlegde dat ze die vergeten was konden we meteen weg..



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BrazilianPS » vr mar 01, 2013 00:41

@Iedereen; bedankt voor jullie hulp/advies.

Is die reisverzekering verplicht voor een bezoek van maximaal 90 dagen als je ook al een garantverklaring hebt ingevuld? Als je al een garantverklaring laat zien, moet je dan ook nog laten zien dat er een reisverzekering afgesloten is?



Plaats reactie