Garantstelling moeder en kind

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door quasimodo » vr mar 01, 2013 01:35

Is volgens mij niet verplicht. Maar als je je garant staat ben je wel verantwoordelijk voor alle medische kosten. Dus zal je de douane als er staande gehouden word moeten kunnen overtuigen dat je kapitaalkrachtig genoeg bent om 10.000 euro per jaar op te hoesten. En als dit het geval is kan de douane nog zeggen dat Nederland het risico niet wil lopen omdat medische kosten vele malen hoger kunnen zijn, en worden je gasten alsnog terug gestuurd.

Waarom zou je uberhaupt het risico lopen, verzekering kost een paar euro per dag.

Als je toch risico wilt lopen stel je dan niet garant. De kans dat er staande gehouden wordt bij de douane is aanwezig, maar gebeurd niet altijd. De pakkans word wel vergroot als het een alleen reizende jonge sexie geklede dame betreft.

Je kunt een door je gemeente afgestempelde garantverklaring mee nemen als je je gasten af gaat halen. Vraag een offerte aan voor de verzekering en neem dit ook mee. Neem bewijs mee dat je je gasten kunt onderhouden bankafschrift, sarisstrook ed. En geef je gasten je nummer zodat ze je kunnen bellen als ze aangehouden worden bij de douane.

Worden ze niet aangehouden heb je geen kosten en geen problemen.

Worden ze wel aangehouden. Kun je zeggen dat je pas sinds kort wist dat dit allemaal nodig is. Verzekering kan telefonisch nog afgesloten worden, let wel op dat je geld kunt overmaken naar de verzekering. Misschien heeft de douane clementie en gaan akkoord maar zekerheid heb je niet. Werkt alleen als dit de eerste keer is. Gaat het mis ben je alleen het geld kwijt voor de tickets en moeten je gasten voor niets op en neer vliegen.

Dit lijkt mij een paar euro voor een reisverzekering niet waard. Als je gasten hebt wil je toch zowiezo dat ze goed verzekerd zijn.



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BrazilianPS » vr mar 01, 2013 03:04

@Quasimodo; bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier heb ik wat aan :)

Ga zeker een verzekering afsluiten, nadat ik je reactie gelezen heb.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door Bert » vr mar 01, 2013 21:37

Als er toch problemen zijn bij haar aankomst i.v.m. bovenstaande ga dan NIET naar de Douane want die heeft hier helemaal niks mee te maken. Deze controle wordt uitgevoerd door de Marechaussee. De Douane controleer goederen geen mensen.



BocaSeca
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 13:22

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BocaSeca » za mar 02, 2013 13:35

Ik heb inmiddels het document gezien. Het is een "Autorizacao de viagem ida e volta valida por 60 dias". Ziet er allemaal goed uit maar ik heb een beetje mn twijfels over die 60 dagn, ze blijft namelijk 90 dagen hier.



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BrazilianPS » ma mei 27, 2013 13:31

Een vraag over de garantverklaring bij de gemeente.
Mijn vriendin die momenteel nog in Fortaleza woont komt in augustus voor 3 maanden naar Nederland.
Wanneer kan ik beste die garantverklaring bij de gemeente gaan regelen? Nu al of wachten tot begin juli 2013?

Hoe hebben jullie de garantverklaring naar de persoon in Brazilië gestuurd. Scannen en per e-mail sturen lijkt met beste toch?



alex77
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: do dec 01, 2011 08:07

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door alex77 » ma mei 27, 2013 14:52

Ik heb mijn toenmalige vriendin twee keer over laten komen en het formulier een paar weken voor haar komst ingevuld en laten legaliseren bij de gemeente. Ik heb het daarna gescant en via de mail naar Brazilië verstuurd. Zorg er wel voor dat je het origineel bij je hebt als ze aankomt. De eerste keer moest ik mee met de douane en die had nog een paar vragen voor mij, maar dat kwam doordat zij alleen maar portugees sprak.



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BrazilianPS » di mei 28, 2013 09:43

alex77 schreef:Ik heb mijn toenmalige vriendin twee keer over laten komen en het formulier een paar weken voor haar komst ingevuld en laten legaliseren bij de gemeente. Ik heb het daarna gescant en via de mail naar Brazilië verstuurd. Zorg er wel voor dat je het origineel bij je hebt als ze aankomt. De eerste keer moest ik mee met de douane en die had nog een paar vragen voor mij, maar dat kwam doordat zij alleen maar portugees sprak.
Alex, hoe heeft de douane je toen kunnen bereiken op vliegveld. Had jouw vriendin je telefoonnummer aan hun gegeven? Ik vraag dit, omdat ik niet voor verrassingen wil komen te staan straks.



alex77
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: do dec 01, 2011 08:07

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door alex77 » di mei 28, 2013 09:59

BrazilianPS,

Naast het formulier heb ik nog allerlei documenten naar haar verstuurd, zoals een paar loonstroken, verzekeringspapieren en een uitnodigingsbrief in het engels met mijn telefoonnummer. Hierdoor kon de douane mij altijd bereiken.



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BrazilianPS » di mei 28, 2013 13:39

alex77 schreef:BrazilianPS,

Naast het formulier heb ik nog allerlei documenten naar haar verstuurd, zoals een paar loonstroken, verzekeringspapieren en een uitnodigingsbrief in het engels met mijn telefoonnummer. Hierdoor kon de douane mij altijd bereiken.
Die uitnodigingsbrief ga ik ook opmaken. Evenals de verzekeringspapieren.
Waarom heb je uitnodigingsbrief in het Engels opgesteld. Vloog je vriendin soms via Lissabon?
Mijn vriendin vliegt van Fortaleza rechtstreeks naar Amsterdam. Lijkt me dat ik dan beter in het Nederlands die uitnodigingsbrief op kan stellen? Is natuurlijk ook makkelijker.



alex77
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: do dec 01, 2011 08:07

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door alex77 » di mei 28, 2013 20:58

Het maakt niet veel uit, maar ik wist de eerste keer niet of ze die brief ook nodig had om Brazilië uit te komen. Daarnaast heb ik hem in het Engels gemaakt, zodat een vriendin van haar de brief voor haar kon vertalen. Hierdoor wist ze precies wat er in de brief stond. Je kunt hem natuurlijk ook in het Nederlands opstellen. Overigens is ze beide keren rechtstreeks op Amsterdam gevlogen, omdat ze niet over Lissabon wilde vliegen.



Gebruikersavatar
BrazilianPS
Artikels: 0
Berichten: 115
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 11:34

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door BrazilianPS » vr mei 31, 2013 16:20

alex77 schreef:Het maakt niet veel uit, maar ik wist de eerste keer niet of ze die brief ook nodig had om Brazilië uit te komen. Daarnaast heb ik hem in het Engels gemaakt, zodat een vriendin van haar de brief voor haar kon vertalen. Hierdoor wist ze precies wat er in de brief stond. Je kunt hem natuurlijk ook in het Nederlands opstellen. Overigens is ze beide keren rechtstreeks op Amsterdam gevlogen, omdat ze niet over Lissabon wilde vliegen.
Ok, goed om te weten. Inderdaad is het het beste om rechtstreeks te vliegen. Een verleden een slechte ervaring gehad met een vlucht van het zusje van mijn toenmalige Braziliaanse vriendin.

Heeft iemand ervaringen met een Braziliaans persoon die naar Nederland komt voor 3 maanden en dan een reis samen met persoon met Nederlandse nationaliteit wil maken binnen Schengen-gebied?
Ik wil namelijk met vliegtuig een paar dagen buiten Nederland op vakantie gaan met mijn Braziliaanse vriendin, maar weet niet of dit verstandig is i.v.m. mogelijke problemen op vliegveld. Iemand hier ervaring(en) in opgedaan?



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 787
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Garantstelling moeder en kind

Bericht door Ajax » vr mei 31, 2013 19:50

Bps,

Niet helemaal zelfde situatie, maar wel ongeveer (met Braziliaanse, die max 3 mnd in NL was, via Schiphol binnen Schengen gebied gereist). Pin me er niet op vast, maar lijkt mij geen probleem.

Volgens mij is de hele discussie hier met name over Brazilianen die alleen reizen. Als jij bv. naar NL reist met je vriendin, dan is die garantstelling ook minder relevant. Je reist samen, lijkt me ook een vorm van garanstelling. En als je er bij bent is het veel makkelijker om eventuele problemen gelijk op te lossen. Mijn ervaring is dat dit dus geen probleem is.



Plaats reactie