wonen en werken in fortaleza

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » vr jul 19, 2013 16:54

Bedankt voor je reactie Jeroen,

Ik ben heel blij voor je dat je met R$1000 kunt rondkomen en daarmee gelukkig bent. Respect.

Rich, ook welkom. Binnenkort maar eens een testburger komen eten. Goede locatie. Jouw indicatie van R$10.000/maand lijkt me een redelijke inschatting om een "normaal" leven in Fortaleza te hebben.

Huur (inclusief condominio): R$1500-R$2000
Ziektekostenverzekering: R$400/pp
Auto, inclusief afschrijving, onderhoud, IPVA, verzekering, diesel: R$2000
Telecom/internet/TV: R$500
Gas, water, licht: R$400
Eten en drinken: R$1000

Uiteraard kun je ook voor R$1000 leven in Brazilie, dan krijg je een beetje de volgende situatie:
Huur: R$150 (Barra da Ceará oid)
Ziektekosten: SUS, gratis
Transport: 22 dagen 2 x Bilhetto Unico ã R$2.20= R$88,80
Telecom/Internet/TV: Oi 0.25/dia, internetcafe R$50, anologe TV: Totaal R$60
Gas: 1 gasfles a R$42,00 per maand (gaat net)
Water: Cagece R$30
Electriciteit voor de koelkast, twee energiezuinige lampen en oplader handy: R$30
Eten en drinken:
Ontbijt (2 cariocinhas met koffie en margarina): R$0,70/dag
Almoco: R$6/dag
Jantar: R$2/dag
Totaal R$ 180/maand


Ieder zijn smaak.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » vr jul 19, 2013 18:43

IPTU (soort OZB) 170 R per jaar.
Dokter, crèche en basisschool gratis en op kruipafstand.
Geen auto, alles op kruipafstand (super/bar/kerk/crèche/school/dokter) en bus naar grote plaats 2,50. Als droog weer is ga ik half uur trappen met de fiets.
Telefoon is OI idd, enige provider ook hier... doe ik eens per maand lullig bedrag op van 15 R ofzo...
Internet idd al gauw 50 R per maand. Dan weer wifi, dan weer via electra (buren), dan weer cyber, zag dat ze net ADSL aan het ophangen zijn, nog meer kabels...
TV via Claro schotel buren, af en toe 20 Real toestoppen.
Gasfles eens in de maand ofzo omruilen bij meneer Gas a 42 reais.
Water eigen bron, druk opbouw door hoogteverschil, bron zit hogerop.
Zit filter op kraan en er is bron op dorpsplein wat drinkbaar is.
Electra in samenspraak buurt nog legaliseren. Formulier Ampla heb ik al. Verwacht niet dat dit meer dan 100R per maand zal zijn...
Ga ook kijken naar zonneboiler en zonnepanelen. Airco hebben we (nog) niet.
Eten is echt grootste kostenpost, zeker 600 reais zo niet meer maar we eten echt goed met ook luxe artikelen als eiwit shake, muesli (granola), etcetera.
Verse almoço om de hoek 7 reais om mee te nemen, eten 2 personen van of 1 persoon 2 dagen.
Met kleding en wat andere zaken kom je al gauw op 1.000 Real.
Buren moeten vrijwel allemaal met zelfde bedrag doen.
Enkeling heeft auto!
Bijna vergeten, fitness 42 Real per maand, misschien koop ik wat stangen en ijzers dan spaar ik weer tijd en geld uit.

PS
We hebben meer budget maar alles gaat in eigen huis en terrein.
Goede timmerman kost me al gauw 1.300 per maand en minstens zelfde aan materiaal. Maar het gaat een heel mooi koloniale stijl huis worden!



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door quasimodo » vr jul 19, 2013 18:57

Niet helemaal een eerlijke vergelijking. Je zegt dat je makkelijk van 1000 reaal rond kunt komen. Maar je vergeet de kosten erbij te tellen van je huis. Waarom schaf je een zonneboiler en zonnepanelen aan als je verwacht maar een elektra rekening te hebben van maar 100 reaal/maand. Als we er vanuit gaan dat deze eeuwig meegaan leef je toch nooit lang genoeg om deze investering terug te verdienen. Of je moet natuurlijk wel heel erg begaan zijn met het milieu.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Ajax » vr jul 19, 2013 19:16

Dit is best een aardige discussie als we niet al te veel op de man gaan spelen, denk ik.

Dutch, ben met jou eens over "vrijheid". Hier is meer vrijheid, is al eerder hier besproken, zeker als je kijkt naar ondernemerschap. Maar ook bv. in het verkeer, als je hier iets geks doet wordt je niet direct opgepakt. Dit staat dus weer haaks op veiligheid, maar we zijn het er over eens dat we het in NL het een beetje overdreven hebben. Met alle ontwikkelingen daar kan het niet anders dan dat daar de regels ook minder gaan worden. Bv overal waar gefraudeerd wordt kan je makkelijker oplossen door die regels te verminderen. Of geloven we nog in de harde aanpak en meer handhaving? :wink: dat is niet realistisch, maar laten velen zich wijsmaken. Een Brazilaan is veel realistischer.

Die generatie twist is een lastige. Denk dat de huidige ouderen goed wegkomen met allerlei voorzieningen, de volgende generatie heeft daar wel aan meebetaald, maar krijgt straks zelfs veel minder. Om van de jongere generatie inderdaad maar te zwijgen. Ja, in NL is alles beter geregeld, maar daar zit een dalende lijn in en in BR zit (met alle criminaliteit, armoede etc) toch een stijgende lijn.

@Ries: interesante wending, jouw post. In welke tak van sport ben jij werkzaam?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » vr jul 19, 2013 19:25

Zo zie je maar, in het interior kun je op die manier eenvoudig overleven. Wat kippen, een geit, een varken erbij en je hebt iedere dag nog lekker vlees op de braai. Als je dan nog kindertjes heb en ze naar school stuurt krijg je ook nog eens een Bolsa familia.

Geen stress, weinig verantwoordelijkheid, keep it simple. Wat wil je nog meer?

Het wordt pas spannend als de kindjes groot worden en ze gaan studeren in de stad. De keus die veel ouders in het interior vaak noodgedwongen maken is om de kindertjes maar niet te laten studeren.

Of als er eentje ernstig ziek wordt en opgenomen moet worden in een hospitaal. De kans dat je bij een SUS hospitaal in de wachtrij nog komt te overlijden is niet gering. Zelfs bij een Plano de Saude wil het nog wel eens fout gaan.

Ach, ieder nadeel heb zijn voordeel.



Rich
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: ma jan 07, 2013 00:12

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Rich » vr jul 19, 2013 20:04

Ajax schreef:Dit is best een aardige discussie als we niet al te veel op de man gaan spelen, denk ik.

Dutch, ben met jou eens over "vrijheid". Hier is meer vrijheid, is al eerder hier besproken, zeker als je kijkt naar ondernemerschap. Maar ook bv. in het verkeer, als je hier iets geks doet wordt je niet direct opgepakt. Dit staat dus weer haaks op veiligheid, maar we zijn het er over eens dat we het in NL het een beetje overdreven hebben. Met alle ontwikkelingen daar kan het niet anders dan dat daar de regels ook minder gaan worden. Bv overal waar gefraudeerd wordt kan je makkelijker oplossen door die regels te verminderen. Of geloven we nog in de harde aanpak en meer handhaving? :wink: dat is niet realistisch, maar laten velen zich wijsmaken. Een Brazilaan is veel realistischer.

Die generatie twist is een lastige. Denk dat de huidige ouderen goed wegkomen met allerlei voorzieningen, de volgende generatie heeft daar wel aan meebetaald, maar krijgt straks zelfs veel minder. Om van de jongere generatie inderdaad maar te zwijgen. Ja, in NL is alles beter geregeld, maar daar zit een dalende lijn in en in BR zit (met alle criminaliteit, armoede etc) toch een stijgende lijn.

@Ries: interesante wending, jouw post. In welke tak van sport ben jij werkzaam?
Oi Ajax,
Ik werk voor Best Kiteboarding en ben verantwoordelijk voor Zuid Amerika.
Groeten,
Rich



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » vr jul 19, 2013 20:36

Quasi,

Het huis was 30K en dan nog zeker 20K tot nu toe verbouwen.
Normaal gaat dat heel langzaam maar ik kan dat ietsje sneller doen.
Kan je nagaan dat er ook mensen zijn die pas na 5 jaar hun optrekje legaliseren.
En zelf hebben gebouwd, zit je alleen met materiaal kosten.
Overigens woont schoonmama in huisje van 2k5 met lapje grond met fruit en groente, wat wil je nog meer.
Maar ik woon nog in stedelijke regio Rio en schoonmama al aardig binnenland Para.
Maar dat zijn dus de prijzen.

Mogelijk heb je gelijk wat betreft die zonnepanelen, nog wel.
Zonneboiler is eerder een optie.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Bert » vr jul 19, 2013 22:20

Progresso schreef:Bedankt voor je reactie Jeroen,

Ik ben heel blij voor je dat je met R$1000 kunt rondkomen en daarmee gelukkig bent. Respect.

Rich, ook welkom. Binnenkort maar eens een testburger komen eten. Goede locatie. Jouw indicatie van R$10.000/maand lijkt me een redelijke inschatting om een "normaal" leven in Fortaleza te hebben.

Huur (inclusief condominio): R$1500-R$2000
Ziektekostenverzekering: R$400/pp
Auto, inclusief afschrijving, onderhoud, IPVA, verzekering, diesel: R$2000
Telecom/internet/TV: R$500
Gas, water, licht: R$400
Eten en drinken: R$1000

Uiteraard kun je ook voor R$1000 leven in Brazilie, dan krijg je een beetje de volgende situatie:
Huur: R$150 (Barra da Ceará oid)
Ziektekosten: SUS, gratis
Transport: 22 dagen 2 x Bilhetto Unico ã R$2.20= R$88,80
Telecom/Internet/TV: Oi 0.25/dia, internetcafe R$50, anologe TV: Totaal R$60
Gas: 1 gasfles a R$42,00 per maand (gaat net)
Water: Cagece R$30
Electriciteit voor de koelkast, twee energiezuinige lampen en oplader handy: R$30
Eten en drinken:
Ontbijt (2 cariocinhas met koffie en margarina): R$0,70/dag
Almoco: R$6/dag
Jantar: R$2/dag
Totaal R$ 180/maand


Ieder zijn smaak.

sorry 10.000R$ per maand is naar mijn mening echt belachelijk. Ik schat dat ik en mijn vrouw samen ongeveer 4000 R$ per maand uitgeven en dan leven als een God in Frankrijk.

ik ga het niet helemaal specificeren maar even wat voorbeelden
ziektekostenverzekering 112 pp
internet/tv 90
auto ( japanner uit 2007 ) 400 ( incl afschrijving )
gas/water/licht ( 2 airco's ) 150
huur 1000



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » vr jul 19, 2013 22:44

Bert, waar heb jij je ziekenfonds?
Ik vroeg laatst her en der maar was allemaal schreeuwend duur...
Mogelijk omdat die goedkope geen ingang bieden naar de plaatselijke prive klinieken hier...



Rich
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: ma jan 07, 2013 00:12

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Rich » vr jul 19, 2013 23:37

Allereerst bedankt voor alle welkomstberichten!

Iedereen heeft zijn eigen stijl van leven en die respecteer ik ook, de één heeft gewoon wat meer nodig dan de ander. Dat is in NL zo en dat is hier hetzelfde. Het enige verschil hier is dat je manier van leven zeker ook bepaald wordt uit welke klasse je partner/schoonfamilie komt.

@Dutchman, waarom vindt jij het vreemd als je hier een luxe leven wil leiden net als ergens anders? Dat snap ik niet helemaal die redenering.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Bert » za jul 20, 2013 00:17

dutchman schreef:Bert, waar heb jij je ziekenfonds?
Ik vroeg laatst her en der maar was allemaal schreeuwend duur...
Mogelijk omdat die goedkope geen ingang bieden naar de plaatselijke prive klinieken hier...
http://www.hapvida.com.br/
Je kan alles online regelen, afspraken etc maken. Niet alle medicijnen worden vergoed. Ik geloof alleen de medicijnen in het ziekenhuis, niet in/door een kliniek voorgeschreven.

is alleen zonder tandarts. Die (prive) tandarts betalen we gewoon zelfs en is spotgoedkoop in vergelijking met Nld.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Bert » za jul 20, 2013 00:34

Progresso schreef:Zo zie je maar, in het interior kun je op die manier eenvoudig overleven. Wat kippen, een geit, een varken erbij en je hebt iedere dag nog lekker vlees op de braai. Als je dan nog kindertjes heb en ze naar school stuurt krijg je ook nog eens een Bolsa familia.

Geen stress, weinig verantwoordelijkheid, keep it simple. Wat wil je nog meer?

Het wordt pas spannend als de kindjes groot worden en ze gaan studeren in de stad. De keus die veel ouders in het interior vaak noodgedwongen maken is om de kindertjes maar niet te laten studeren.

Of als er eentje ernstig ziek wordt en opgenomen moet worden in een hospitaal. De kans dat je bij een SUS hospitaal in de wachtrij nog komt te overlijden is niet gering. Zelfs bij een Plano de Saude wil het nog wel eens fout gaan.

Ach, ieder nadeel heb zijn voordeel.
Als deze kinderen maar slim genoeg zijn en de ouders hun motiveren kunnen ze gewoon naar de UFC. Studie/ kost en inwoning is dan geheel gratis en deze universiteit wordt ook nog eens het hoogst gewaardeerd.
Enige wat je moet betalen is een 3 of 6 maandelijkse cursus om bij de besten te komen bij het toelatingsexamen.

Dit in tegenstelling tot Nld waar bijna iedere 'simpele ziel' met maar een beetje inzet een HBO diploma kan behalen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door quasimodo » za jul 20, 2013 01:38

We weten nu wel ongeveer wat het leven kost in Brazilie. Maar hoe gaan we het geld verdienen hier? Er zijn er een paar die het via internet verdienen of een baan hebben waar ze ook vestigingen hebben in Brazilie of geld meenemen uit Nederland. Maar anders zie ik nog weinig opties.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » za jul 20, 2013 01:48

Die Hapvida ken ik wel. Is helemaal niet zo slecht, maar dat ze zo goedkoop waren wist ik ook weer niet. Ik ben bij Unimed pp 280/mnd/pp kwijt, maar ik schat dat ik een jaar of tien ouder ben als Bert.
Studie/ kost en inwoning is dan geheel gratis
Dat wist ik weer niet. Ik dacht dat alleen de studie gratis was en dat kost en inwoning moest worden opgehoest. Perfect systeem.

Twee grote kostenposten was ik nog even vergeten bij een inkomen van R$10.000.

Als eerste is daar natuurlijk de inkomstenbelasting. Na aftrek van een drempel en wat aftrekposten moet je toch rekenen op zo'n R$2000/maand

Verder moet (niets moet natuurlijk) je natuurlijk nog een beetje pensioen opbouwen. Niet echt een makkelijke opgave in Brazilie met een torenhoge inflatie en belachelijke hoge bankkosten voor de opbouw van een goed pensioen. Wil je het een beetje serieus aanpakken moet je toch wel rekenen op een goede 10% van je salaris. Voor zeg maar de generatie onder de 40 jaar wordt dit nog een veel grotere uitdaging. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben de meesten niet eens de kans gehad om ook maar iets van een pensioen op te bouwen. De opbouw van AOW stopt natuurlijk ook. Mag je de statistiekjes geloven dan leeft die generatie nog een jaar of 15 na hun 65ste en dan is het toch wel handig als je ook na je 65ste wat inkomen hebt. Je kan natuurlijk ook gokken dat je tot de 25% gelukkigen behoort die het 65ste levensjaar niet haalt.

Dan hou je nog R$7000 netto in het handje over, en volgens mij kan je dan lekker relaxed en zorgeloos in Fortaleza leven. Een klein spaarpotje opbouwen om af en toe eens naar Europa te vliegen. De een kan het met de helft minder de ander zal weer wat meer nodig hebben. Wat ik altijd in mijn achterhoofd hou is dat meer dan de helft van de Cearenses het met een inkomen van R$600 moeten doen.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » za jul 20, 2013 02:27

Quasi,
Verlaat de tredmolen van de stad nou.
Denk binnenland en ambachten!

Bert, thanks



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » za jul 20, 2013 02:31

Beste Rich,
@Dutchman, waarom vindt jij het vreemd als je hier een luxe leven wil leiden net als ergens anders? Dat snap ik niet helemaal die redenering.
Heel simpel, omdat een luxe leven in Brasil meer kost dan in Nederland.
Afgezet naar het gemiddelde inkomen dan in genoemde landen.
Met andere woorden zal het voor minder mensen weggelegd zijn.
Als het de insteek is om hetzelfde materiële niveau te handhaven komen de meeste mensen dus van een koude kermis thuis.
Dat zijn dan van die mensen die in het programma "Ik vertrek" weer met hangende pootjes terug moeten.

Overigens klopt je opmerking dat afkomst eega wel bepaald waar je terecht komt.
Dat zal grofweg driekwart van de gevallen de onderkant zijn, een vijfde van de gevallen de middenstand en nog een paar procent van de gevallen om de elite...
IK ken erg veel mensen, ook hele rijke maar de elite in Brasil is relatief gezien een klein clubje waar men niet snel zal trouwen met een buitenlander. Het gros van de arme Braziliaanse vrouwen zoeken dan wel in Brasil dan wel daar buiten naar een man om voor zekerheid te zorgen.

Maar goed terugkomend op het luxe leventje.
Nu ik aan het afbouwen ben krijg ik zoveel terug.
Er gaat een wereld voor me open.
Mijn halve leven weggegooid omdat ik me ook rot rende op die vierkante meter voor bank, baas en belasting en natuurlijk zoals 80% er uiteindelijk op achteruit ging... Immers de concurrentie strijd om de vaste hoeveelheid centen wordt in die polder door slechts 20% van de populatie omgezet in credit.
Het grappige is dat in Brazilië slechts 3% van de optrekjes hypotheek heeft en de meerderheid van de Brazilianen zelf hun voedsel (deels) verbouwen.
Moet je wel echt die stad uit natuurlijk en dat is toch wat minder luxe.

Cheers



Rich
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: ma jan 07, 2013 00:12

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Rich » za jul 20, 2013 02:59

Oi Dutchman,

Dan heb ik dus veel mazzel en ben uitzondering want ik hoor bij die paar %! Maar klopt inderdaad wat je zegt, het gros zit aan de onderkant. In het begin van mijn relatie hoorde ik in NL ook vaak, "oh je gaat met een Braziliaanse, ze wil zeker naar NL komen?" Als ik dan zei dat ze dat helemaal niet wilde, dat ze uit de hogere klasse komt, in London heeft gestudeerd, MBA afgerond, eigen zaak heeft etc. tja dan stonden ze perplex en met de bekende bek vol. Vooroordeel over de Braziliaanse vrouw.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door quasimodo » za jul 20, 2013 08:20

Quasi,
Verlaat de tredmolen van de stad nou.
Denk binnenland en ambachten!
Hoe groot denk je dat Erp is? :lol:

Ik woon in Nederland en blijf daar wonen. Ik werk gewoon in een fabriek en ben daar heel tevreden over. Ik werk 33.6 uur in de week en kan makkelijk 3 keer per jaar op vakantie. Ik heb een eigen huis een pensioen en goede gezondheidszorg en genoeg geld over om leuk te leven. Ik zie die tredmolen niet zo. Als ik naar Brazilië wil ga ik er wel op vakantie.

Ik was alleen benieuwd of er mensen waren die een normaal bestaan kunnen opbouwen in Brazilië zonder vooraf flink te investeren. Er zijn volgens mij meer mensen die gedesillusioneerd terugkeren naar Nederland dan die er slagen.

- gepensioneerden
- mensen die niet afhankelijk zijn van een vaste werkplek (it journalisten e.d.)
- mensen die van hun werk in moeten Brazilië zijn (internationaal bedrijf )
- mensen met geld die investeren in Brazilië (eigen bedrijf)
- mensen die trouwen met een rijke braziliaan(se)

Dit kan ik allemaal begrijpen. Maar ik zie hier vaak verhalen van mensen die voor de liefde en eventueel een kind naar Brazilië willen verhuizen. Hoe ga je dan een bestaan opbouwen?



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » za jul 20, 2013 15:14

Ja quasi, dat is vaak wel een probleem!
Allerbelangrijkste is om te integreren en vriendschappen te bouwen.
Dat vereist veel geduld.
Niet dat ik er al ben maar ik ben wel op weg...
Het is niet makkelijk nee.
Geld wordt hier bij elkaar gescharreld momenteel.
Wat vertaalwerk, wat websites bouwen.
En genoeg plannen ook.
We willen met een groepje Nederlanders een bouwbedrijf gaan beginnen.
Ik ken genoeg succesverhalen met name van een Nederlander in Florianopolis.
Enfin, genoeg te doen.
Beste is om uit te gaan van nul.
Dus niet investeren, dat beeld is echt achterhaald.
Mensen willen jouw poen en jij? Jij mag weer gaan rennen!
Niet uit gaan van geld maar gewoon handen uit de mouwen steken.

Het leuke van Brazilië is dat het letterlijk ene been voor het andere zetten jou verder helpt.
Zaken materialiseren vanzelf.
Dat komt mede omdat de economische ruimte expandeert en het land bij lange na niet af is. (Nederland is wel af en heeft een krimpende economie.)
Dit tezamen met de volksaard zorgt dat er voldoende mogelijkheden zijn.
Maar nogmaals, blijf weg uit de steden.
Die kennen een hele andere mentaliteit.
De grote stad is bij uitstek een piramide spel van het fiat geld met veel elite en nog meer kruimeldieven onderaan.
Het is er tevens schreeuwend duur dus elke cent die je verdient gaat er even hard weer uit.
In het zuiden van Brazilië en de economische centra is meer concurrentie omdat het niveau vrij stabiel is. Ook zitten de beter opgeleiden daar plus een grote toestroom aan goedkope handjes wat zorgt voor nog meer concurrentie.

De mogelijkheden zitten in kleine sterk groeiende plaatsen.
In de economische randgebieden in Brazilië waar de ontwikkeling sterker is, is de vraag naar werknemers ook groter.
Voorbeeld van die ontwikkeling.
Veel rijken kopen grond voor landbouw en veeteelt in de binnenlanden. Denk aan soja en vee.
Van sommige kleinere steden is de bevolking in het afgelopen decennium verdubbeld.
Daar zitten de rijken en daar vloeit het geld.
Zowel hoog opgeleiden als ambachtslieden kunnen hier meteen aan de slag.

Prettige bijkomstigheid is dat het veel rustiger is, criminaliteit veel lager en de lokale samenleving als geheel beter georganiseerd. Toeristen en entrepreneurs gaan per definitie altijd naar de grote toeristenplaatsen en andere toeristenoorden aan de kust.
Dat is het recept om snel van je geld af te raken.
Die mensen zijn tevens niet geïntegreerd, maken niet echt vrienden en denken wel even snel geld te kunnen maken. Dat kon wel maar dan ben je 10 a 20 jaar te laat!

Hier is de lijst met DEELSTATEN + kleine steden waar het geld op straat ligt.

Mato Grosso Do Sul (MTS)
------------------------
Tres Lagoas MTS
Chapadão do Sul MTS
Campo Grande MTS
Dourados MTS
Navirai MTS

Mato Grosso (MT)
----------------
Cuiaba MT
Primavera de Oeste MT
Rondenopolis MT
Nova Mutum MT
Sorriso MT

Goiania (GO)
------------
Rio Verde GO
Mineiros GO
Catalão GO
Anapolis GO

Bahia (BA)
----------
Luis Eduardo Magalhães BA
Barreiras BA

Rio de Janeiro (RJ)
-------------------
Resende RJ
Volta Redendo RJ

Letop, veel plaatsnamen komen meerdere keren voor in Brazilië, als je zoekt dan tik je de afkorting van de deelstaat erachter!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » za jul 20, 2013 18:32

Er zijn volgens mij meer mensen die gedesillusioneerd terugkeren naar Nederland dan die er slagen.
Ja, dat ligt er een beetje aan. De geschiedenis is altijd een leuke leermeester. Ik had vroeger een paar prachtige boekjes over de eerste Nederlandse kolonisten in Brazilie. Ik ben de boekje helaas kwijt geraakt. Een kleine verzameling achtergrondinformatie en mooie verhalen kun je hier vinden:

Holambra, 65 jaar Nederlandse geschiedenis in Brazilië: Een prachtig blog van Mari Smits
Braziliaanse koorts, Documentaire over Zeeuwse emigranten in de 19de eeuw
Sleutelen aan de Kever, Verbeterde kwaliteit in São Paulo, een mooi verhaal van emigrant Jan van Ven, opgetekend door Bert Ernste

Met de goedkope vluchten van Erik de Vlieger in de jaren 90/05 zijner natuurlijk massaal toeristen naar Fortaleza gekomen en het logische gevolg is dat daar relaties en kindjes uit ontstaan en dan krijg je natuurlijk dit verhaal:
Maar ik zie hier vaak verhalen van mensen die voor de liefde en eventueel een kind naar Brazilië willen verhuizen. Hoe ga je dan een bestaan opbouwen?
Hooguit enkele Nederlanders uit die groep heeft het voor elkaar gekregen om hier in Fortaleza een bestaan op te bouwen door middel van het vinden van een betaalde baan. Ik heb het dan niet over andere groepen die je opnoemde (Eigen bedrijf, pensionados etc). Ik ken echter vele Cearenses die met man en kind in Nederland, Italie of Zwitserland zijn gaan wonen.

Vaak zit er achter die liefdesverhalen een dieptrieste werkelijkheid, vaak verhuld achter een enorme facade van stralend geluk. Hoe het volledig mis kan gaan kunnen we o.a. zien aan de hand van het verhaal van Stefan Smit. Anderen zie je wegtrekken naar het platteland waar je voor een habbekrats kunt leven.

Een triest voorbeeld vond ik wel de vijftiger, die zijn dertig jaren jongere meisje mee nam naar een of ander gat met 28 inwoners in Oost-Groningen (ik denk dat de ingewijden wel weten over wie ik het heb). Het meisje heeft lange tijd de schone schijn opgehouden dat alles in Brazilie natuurlijk slecht was, het onderwijs, de criminaliteit, corruptie en Nederland was het paradijs. De beste man raakte zijn baan kwijt, kwam in de WAO, werd herkeurt en kon rechtstreeks de bijstand in. Geld voor een ticket naar Brazilie was er niet meer, het meisje hield naar iedereen via de MSN's en Orkuts vol dat alles koek en ei. Een paar jaar geleden kreeg ik het trieste bericht dat ze gevonden was langs de spoorbaan.



Plaats reactie