Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Progresso » wo dec 10, 2014 17:57

Afbeelding

Vol trots wordt op de Twitter aangekondigd dat de Nederlandse consulaire post in Rio klaar is voor het nieuwe inburgeringsexamen.
Arjen Uijterlinde ‏@arjenuijterlind 50m50 minutes ago

Een kijkje achter de schermen: we maken ons klaar voor de eerste afspraak #inburgeringsexamen nieuwe stijl @minbuza
Man, o man. Daar kom je als nerveuze kandidaat. Gaat u maar even zitten...o nee, helaas we hebben geen stoelen, blijf maar lekker staan. Wat zegt u, ik kan u niet verstaan.....Iets dichter bij het schuiflaatje met uw oren, we hadden nl. geen geld meer voor een microfoontje en een luidsprekerr en de glasboer is vergeten gaatjes in het glas te boren. Ik zal iets harder praten. O wacht even....daar komt net iemand binnen voor een nieuw paspoort. Wilt u even uw oren en ogen dicht doen, want dat is toch redelijk privacygevoelig, maakt trouwens toch niet uit, want alle gegevens liggen toch al bij een of andere sheik, omdat we al uw gegevens vrijwillig afgeven aan een of ander louch reisbureau.

Dit is Nederland in de 21e eeuw.



Felix
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Felix » wo dec 10, 2014 21:10

Progresso, hoe kom je aan deze informatie? Niet kunnen zitten, geen gaatjes in het glas en een onderbreking vanwege een paspoort? En ik geloof dat je daarbij ook nog een poot uitgetrokken wordt voor dat examen zelf.
Heb je de consul al ingelicht? Naar wat jij schrijft schijnt die niet te weten wat er op zijn eigen consulaat speelt.



muddyron
Artikels: 0
Berichten: 37
Lid geworden op: zo okt 19, 2014 12:21

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door muddyron » wo dec 10, 2014 23:39

wat eigenlijk veel belangrijker is ,waar was je donderdag? lolol.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Progresso » do dec 11, 2014 00:58

Felix,

Het plaatje is van de consul zelf. Zoals op het plaatje te zien is, en zoals we van Maarten hebben mogen vernemen is dit het nieuwe consulaat in Rio. Als je het plaatje bekijkt zie je dat de monitor tegen de kogelvrije glasplaat aanstaat ( de nieuwe ambassadeur had zijn vorige standplaats in kabul, vandaar).

Als er een kandidaat haar inburgeringsexamen moet afleggen dan moet de rest van het volk volgens Maarten buiten op de gang gaan staan. Ik heb geen idee hoe lang dat examen duurt, maar een uurtje zal je er wel mee zoet zijn.

Dat de diplomatieke post hier nog lang niet op orde is blijkt ook weer uit de staking op de ambassada. Er loopt daar blijkbaar een hofhouding rond van 18!!! Brazilianen die volgens mij nog steeds aan het staken zijn.

Die staking is dus nog steeds niet voorbij, aldus de berichtgeving op de website van de ambassade:
2 Staking ambassade

Vanaf maandag 1 december staakt een deel van het personeel van de ambassade in Brasilia voor onbepaalde tijd. De ambassade blijft bereikbaar voor vragen op +55 (61) 3961-3200. Onze excuses voor het ongemak.
18 man buitenlands personeel, alleen al op de ambassade. Maar ja, als het geld niet van jezelf is, is het altijd makkelijk uitgeven. Ooit weleens nagedacht wat 18 man buitenlands personeel allemaal doet hier. Nog even afgezien van de horde NEderlandse ambternaren die op dezelfde ambsaade rondhangt.

We hebben het over iets van 7000 Nederlanders die hier volgens de Policia federal wonen, 200 Nederlandse bedrijven, en ongeveer €2,5 miljard export, waarvan het grootste deel her-export is, meer dan 50% olie en bulkchemicalien van grote multinationale bedrijven.

We hebben dus een enorm waterhoofd van ambtenaren hier rond lopen, en daar waar je je als land goed wil presenteren wmoet je op een "consulaat" achter kogelvrij glas een of ander dom inburgeringsexamen af nemen.

Edit Progresso 12/12: Ambassadeur moet zijn consul.
Laatst gewijzigd door Progresso op vr dec 12, 2014 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.



Bertje
Artikels: 0
Berichten: 92
Lid geworden op: za jun 02, 2012 16:06

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Bertje » do dec 11, 2014 12:18

Lekker THUISLATEN die Brazilianen dat is verreweg de beste oplossing.



Felix
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Felix » do dec 11, 2014 15:58

Wie moet er dan werken Bertje?

De diplomaten kennen de taal niet, de cultuur niet, weten de weg niet en vinden zichzelf veel te hoogstaand voor eenvoudige taken.

Denk je dat een diplomaat zelf gaat chaufferen, zelf een kopje koffie zet, een brief of mail schrijft, een vertaling maakt, een telefoontje pleegt, contacten legt, werkbezoeken organiseert, zaken napluist, of zijn werkruimte schoonhoudt, enz.? De ambassade ligt midden in een parkachtig soort tuin. Denk je dat zo'n diplomaat daar zelf gaat schoffelen?



Reysigher
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Reysigher » do dec 11, 2014 16:10

@Felix, +1 Ik heb ook geen idee wat die zogenaamde elite hier doet. Ze zijn hier in ieder geval niet voor ons.



dutchman
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door dutchman » do dec 11, 2014 20:42

@Progresso,
Waren het niet 20.000 landgenoten?

Dan die foto... Ik dacht in mijn optimisme dat dit een foto van de buitenkant was dus waar de kandidaat kwam te zitten.
Ik vond het al een klein schermpje voor de kandidaat en die glasplaat zag ik in eerste instantie over het hoofd.
Maar dit is toch niet normaal meer?
Staand voor een dikke glasplaat?
Waarom niet gewoon in een kamertje gezeten?
Heeft iemand het emailadres van die man op de foto?
Ik wil die lui confronteren met de reacties op dit draadje!

@Reysigher,
Ik heb dezelfde ervaringen tot nu toe...



Felix
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Felix » do dec 11, 2014 22:31

@dutchman, voor klachten staan ze niet echt open. Ik heb ooit persoonlijk bij de ambassade geklaagd over het consulaat in Rio de Janeiro dat mij belangrijke informatie had onthouden (over de nationaliteit van mijn toen nog jonge zoon). De ambassade vertelde me toen dat ze heel veel klachten over consulaat Rio ontvingen en dat gezegd zijnde deden ze tot mijn verbazing verder niets.

Ik geloof dat de ambassade in Brazilië de Nederlanders hier als een ongaangename last ziet en het ministerie van buitenlandse zaken blijkbaar ook als je constateert waar ze de Nederlandse burger toe dwingen om aan zijn documenten te komen.

Dat laatste is volgens mij ook tegen de mensenrechten waar Nederland altijd zo opzichtig mee te koop loopt in het buitenland en waar ook eindeloze regeringsfondsen via onkundige diplomaten in bodemloze buitenlandse putten vloeien.



dutchman
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door dutchman » vr dec 12, 2014 05:09

Kan het komen door het cultuurtje in Brazilië?
Je weet vast wel wat ik bedoel...
Hoop kapsones van de klanten, laten wij het daar maar op houden...
Ik zal nooit van mijn leven vergeten hoe de mevrouw van de Receita Federal in Fortaleza mij vertelde over een handtastelijke Nederlander die haar mobiele nummer wilde scoren maar vooral de naam van zijn moeder niet wilde geven maar wel de CPF eiste...
Ik kan mij zo voorstellen dat het consulaat zich gewoon instelt op de clientèle...



Felix
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Felix » vr dec 12, 2014 12:14

@Dutchman, het spijt me waar ik weet niet waar je het over hebt met je 'cultuurtje in Brazilië'. Je voorbeeld bij de Receita Federal gaat over een Nederlander. Ik vraag me trouwens af of je die mevrouw goed verstaan hebt want er is bewaking bij de Receita Federal die bij handtastelijkheden onmiddellijk optreedt. Die persoon zou op het politiebureau zijn beland.

Wat ik wel ken is het cultuurtje van Nederlandse ambtenaren die gewoonlijk geen enkele interesse hebben in hun klanten. De Nederlandse ambtenaar kijkt en zoekt in veel gevallen vooral naar wat hij NIET hoeft te doen of waar hij onderuit kan komen. De klant is er een soort vijand.



dutchman
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door dutchman » vr dec 12, 2014 14:49

Handtastelijk bedoelde ik mee dat die meneer die mevrouw wel leuk vond en bij de arm pakte en haar mobiele nummer vroeg.
De Braziliaanse wetten vond hij minder leuk.
Het scheen dat meneer voor mij was en mevrouw wilde haar hart luchten bij mij.
Ze vond het heel denegrerend.
Maar goed, het was een incident zullen we maar zeggen.
En ja cultuurtje Felix!

Inmiddels heb ik de heren en dames op het consulaat gewezen op deze discussie.
http://riodejaneiro.nlconsulaat.org/org ... neiro.html
rio@minbuza.nl
Als ze stoer zijn dan komen ze hier eea. toelichten...

Oh, wat betreft ambtenaren heb ik hele goede en hele slechte ervaringen.
Zo was er in Laren NH een dikke mevrouw die altijd met haar dochter bij het Bonte Paard happy hour ging doen.
Heel gezellig maar ik moest wel weer maanden van haar wachten op een document onderzoek van de paperassen van mijn eega.
Gelukkig belde de volgende dag de second opinion, een alleraardigste mevrouw die vertelde dat het documentonderzoek (huwelijk e.d.) al bij het consulaat was geschied en ik het felbegeerde papiertje voor het IND op kon halen.
Ik ontzettend blij natuurlijk.
Er zitten echt vreselijke figuren tussen maar soms ook lichtende voorbeelden.
In Brazilië is het ongeveer hetzelfde verhaal met dit verschil dat ze in Brazilië vaak klef doen en verder geen flikker uitvoeren.
In Nederland kan je vaak nog aanvoelen dat iemand niet geinteresseerd is en daar eventueel op anticiperen.



dutchman
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door dutchman » di dec 16, 2014 15:56

Ik had het consulaat in Rio een nette email gestuurd.
Geen antwoord en geen reactie hier.
Dat valt wel op hè?
Als er op Internet iets wordt besproken zie je zelden of nooit verantwoordelijken of in ieder geval betrokkenen hun onderbouwde mening geven.
Want stel dat ze een goede uitleg hebben waardoor wij begrip krijgen voor de situatie...................
Of zou men bang zijn voor een stevige discussie?
Ik hoop dat de redenen is dat men geen tijd heeft ;-)



Felix
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Felix » di dec 16, 2014 16:13

Ik denk dat ze gewoon te overtuigd zijn van hun eigen gelijk. Zij bepalen zelf wat er al dan niet klantvriendelijk is, zoiets gaat je als klant niets aan, daar ben je te stom en onbelangrijk voor.

Het is jammer dat ambtenaren zo zelden bij het bedrijfsleven hebben gewerkt om daar te leren hoe je klantvriendelijk moet zijn, maar ook hoe je geld moet beheren in plaats van het 'namens Nederland' via onzinnige projecten over de balk te smijten.

Wat voor kunde hebben die mensen? Ineens komt Mariko Peters weer bij me boven drijven.



dutchman
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door dutchman » di dec 16, 2014 17:09

Felix, ik vind het niet kunnen dat je mensen bij naam noemt.
Verder vind ik dat jij jouw mening slecht onderbouwd.
Waarom moet iemand in het bedrijfsleven hebben gewerkt om kwaliteit te kunnen leveren.
Ik vind dat een nogal arrogante houding.



Felix
Artikels: 0

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Felix » di dec 16, 2014 19:29

Mariko Peters is toch echt een openbare naam, zij stond als politica midden in een groot schandaal met Groen Links. Als diplomate zou ze in Afghanistan projecten hebben goedgekeurd van een persoon waar ze verliefd op was en die daar bij een ngo werkte.

Dat het goed zou zijn dat ambtenaren in het bedrijfsleven zouden hebben gewerkt is omdat je daar, naar mijn mening om leert gaan met een budget en respect leert krijgen voor het geld van anderen en de uitgaven en investeringen die je ermee verricht. En over deze dingen moet je in een bedrijf ook gedegen verantwoording afleggen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Progresso » di dec 16, 2014 21:52

Maarten, in het bedrijfsleven is het geld van de patroon of van de aandeelhouders. Bij de kleine en middelgrote bedrijven kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat bij een goed geleid bedrijf de baas op ieder moment van de dag precies weet waar het geld is.

Bij het grootbedrijf hebben de aandeelhouders de boel gedelegeerd aan managers, die ze inhuren om hun spaarcentjes te laten renderen. Eens in het kwartaal moeten die managers van hun handelen rekenschap geven aan die aandeelhouders. Binnen willekeurig welk echt bedrijf betekent dit gewoon maand, week en dagtarget tot op het niveau jongste bediende. Als beloning verdient het personeel meestal iets beter als bij de overheid, en een goede manager is zijn gewicht in goud waard.

Ik heb heel veel met overheidsinstellingen als leverancier te maken gehad. Natuurlijk bestaat er budget, maar dat is in het algemeen een budget wat ergens aan het begin van het voorgaande jaar wordt gemaakt en pas het jaar erop moeten de ambtenaren zich verantwoorden. Echt bang voor repraisailles hoeft een ambtenaar niet te zijn, omdat het allemaal veel geld en tijd kost om een niet functionerende ambtenaar te ontslaan. Het beste voorbeeld is hier in Brazilie te vinden bij de oud-ambassadeur die nu tot zijn pensioen in Nederland "directeur" is van iets met energie bij BuZa. Verder zit er ook nog een uitgerangeerde kolonel hier als militair attache, tot ook deze meneer zijn militaire pensioensgerechtigde leeftijd heeft bereikt.

Het gaat pas goed mis als ambtenaren het gedrag uit het bedrijfsleven gaan kopieren. De uitwassen zien we nog steeds dagelijks in het nieuws. Woningcorporatiebaasjes met Masserati's, ziekenhuisdirecties met auto's van de zaak, zorgcentra waar miljoenen overwinst wordt gemaakt, schooldirecties met salarissen ruim boven de twee ton, staatsomroep waar suffe en bejaarde presentators bedragen tot €500.000 krijgen en zo kunnen we beide nog wel even doorgaan.

Terecht zeg je dat er een overdaad is aan "adviseurs". Op de LinkedIn kwamen ik weer zo'n mooi voorbeeld tegen van een wat minder frisse accountant (PriceWaterHouseCoopers) die voor de gemeente Amsterdam een reclamefoldertje mocht schrijven waarin dan stond dat Amsterdam een van de beste steden was om in te investeren. Diezelfde accountant doet ook het boekenonderzoek voor jouw ex-werkgever. Een club waar fraude, malversaties en dergelijke natuurlijk aan de orde van de dag waren. Tja, en wat doe je dan om de accountant wat vriendelijk te stemmen zodat er niet te streng in de boeken wordt gedoken, je geeft een vetbetaalde opdracht om een onzin reclamefoldertje te mogen drukken, uitgegeven door diezelfde zogenaamd "objectieve" accountant. En het wordt natuurlijk nog mooier als er wat "autoriteit" aan zo'n reclamefoldertje wordt gegeven als de dienders van Hare Majesteit de Koningin dezelfde reclamefolder op de sociale medias spammen.

Als je in een dergelijke sfeer als gewone normale ambtenaar moet werken dan denk ik dat veel ambtenaren daar zelf een probleem mee hebben. Je wordt door je leidinggevende in modern management speak gedrilld dat de burgers opeeens klanten zijn, je moet je opeens gaan uiten op sociale medias, omdat de minister zo ijdeltuit is (maar ja, de volledige incompetente wordt Eurocommisaris van, ja van wat eigenlijk, van niets; postje was per ongeluk al vergeven). Heel triest eigenlijk, want al je wat in je mars hebt dan is eigenlijk door bovenstaande ellende de laatste optie wel om bij de overheid te gaan werken.

Moet je voorstellen dat je bij BuZa gaat werken en je komt op de post Rio de Janeiro te zitten, waar je vijf jaar in dat aquarium moet zitten om vingerafdrukjes af te nemen, foto'tjes mag controleren of de hoofddoek van de Islamitische burger wel oke is en af en toe de apparatuur voor het inburgeringsexamen moet neerzetten.

Ondertussen zie je dat je baas en zijn voorgangers een hofhouding van achttien tuinmannen, portiers, koffiezetassistenten en dergelijk hebben opgebouwd als ware ze de Zonnekoning zelve. Maar je leidinggevende zijn zo incompetent dat zelfs een eenvoudig arbeidsconflict met fors overbetaald personeel zelfs in staking zijn gegaan. Wat een afgang, wat een blamage.

Het probleem zijn dus niet de gewone ambtenaren, maar een zelfbenoemde "elite" van topambtenaren die geen knip voor de neus waard zijn.

Het resultaat is dat er in het wingewest Brazilie gewoon miljoenen per jaar aan geld over de balk wordt geflikkert, waarvoor wij als gewone burger geen ene donder voor terug krijgen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Progresso » di dec 16, 2014 23:34

Toch zit de fout niet bij die adviesorganisaties.

Het probleem zit hem aan een totaal gebrek aan visie en competentie bij de elite van het ambtenarenapparaat. Men komt op die posities niet door kwaliteit, maar door een heel goed netwerk. Als je nu een vakman ben, op het gebied van bijvoorbeeld ICT, dan is toch wel zo'n beetje de laatste keus om bij de overheid te werken. Ik kan me voorstellen dat dat eigenlijk voor veel andere vakgebieden ook geldt.

Volgens mij had die dikke plofkip van de VVD er net een heel rapport overgeschreven (ICT en overheid). Toen het in de Tweede Kamer werd besproken moest een of ander licht die daar de voorzitter is, eerst nog even op zoeken wat ICT betekent. Ik geloof dat ze eerst in de Koran ging kijken en toen pas in het woordenboek. Dit is dus het niveau wat we in Nederland hebben bij het belangrijkste instituut wat letterlijk miljarden aan euro's rondpompt in de Nederlandse economie.

Je ziet hetzelfde gebeuren bij Buitenlandse Zaken met dat belachelijke afsprakensysteem, de nieuwe paspoorten en het inburgeren. Het gaat werkelijk helemaal nergens over.

Die afspraken moeten nu opeens via Amerika en dan via India. Blijkbaar zijn die paar honderd telefoontjes per jaar naar het consulaat veel te veel en moest het maken van afspraken worden geoutsourced (proest).

Voor die paspoorten moeten nu de vingerafdrukken worden gescand en blijkbaar is dat ook allemaal geoutsourced. De Nederlanders in het buitenland betalen nu de kosten van het paspoort PLUS de kosten voor de outsourcer.

Dat inburgeren loopt blijkbaar nog steeds niet. Dat wordt dan weer uitgevoerd door nog zo'n dramatische overheidsinstelling (DUO), die het weer niet voor elkaar kreeg op een beveiligde internetverbinding op te bouwen naar de grootste steden in deze wereld.

Er is in de jaren 80 en 90 iets flink mis gegaan bij de Nederlandse overheid, regering en parlement. Er is toen een generatie aan de macht gekomen die bijzonder goed voor zichzelf heeft gezorg, nu zo'n beetje allemaal richting pensioen gaan of er al in zitten, maar die Nederland volkomen in de vernieling hebben geholpen. En dan heb ik het niet over Jan met de Pet (die overigens wel altijd, in vol vertrouwen, zo heeft gestemd, dat hun generatiegenoten de boel ook gewoon konden uitwonen).



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door quasimodo » wo dec 17, 2014 16:11

Misschien verstandig om dan naar de ambassade in Brasilia te gaan. Of is het daar net zo slecht?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inburgeren in Rio. Niet te geloven.

Bericht door Progresso » wo dec 17, 2014 19:35

De ambassade in Brasilia heeft een conflict met een groot deel van haar personeel. Om uit te zoeken of het consulaat gesloten of geopend, als gevolg van de staking van dit personeel, is moet je diep in de website van de Nederlandse overheid duiken om dit te weten te komen.

De commerciele communicatiekanelen Twitter, LinkedIn en Faceboek worden door de BuZa uitsluitend gebruikt voor pure propaganda. Belangrijke informatie over stakingen zul je niet om deze advertentiemedia vinden.



Plaats reactie