Brazilië en extreemrechts?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilië en extreemrechts?

Bericht door Redactie » za jan 05, 2019 23:14

Brazilië en extreemrechts?
by Redactie

DOOR HANNIBAL · 2 JANUARI 2019 President Bolsonaro van Brazilië lijkt me geen plezierig mens om voor de voeten te lopen, maar de campagne die de Nederlandse staatsomroep tegen hem voert is op zijn minst prematuur. En de nieuwe definitie van extreemrechts als afkerig van corruptie en criminaliteit bevalt...
Read more...



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilië en extreemrechts?

Bericht door borsjea » zo jan 06, 2019 00:03

De berichtgeving in de Nederlandse pers over Brazilië is al vele jaren bedroevend slecht!



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Brazilië en extreemrechts?

Bericht door René » zo jan 06, 2019 08:42

@Pro; "Bij de NOS is de blik daarom al vertroebeld door het aantreden van militairen in het nieuwe Braziliaanse kabinet"... Ik weet niet waaruit blijkt dat de blik van de NOS is vertroebeld, maar het klinkt lekker om je gelijk te halen. Wel denk ik dat een objectief persoon van links tot rechts bedenkingen heeft met een regering waarvan 30% generaals zijn... weinig over terug te vinden wat hun rol was tussen 64-85, maar ze zijn allen net als Bolso goed te spreken over de dictatuur in die tijd.

"Welke Brazilianen maken zich dan zorgen, NOS? Niet de meerderheid die op Bolsonaro stemde". Tactisch, maar tegelijkertijd misleidend gebruik van het woord "meerderheid". Bolso heeft ongeveer 37% van de beschikbare stemmen gekregen. Neemt niet weg dat het correct is dat de meerderheid van de mensen die zijn gaan stemmen op Bolso hebben gestemd... maar een kleine 2/3 van de Brazilianen hebben niet op hem gestemd... en een groot deel van die 95.000.000 mensen maken zich zorgen... net als zo´n beetje alle internationale pers...

"Niet iedereen mag zich wapenen: alleen de mensen zonder strafblad. Nogal een verschil. De doodstraf is een heel onprettige aanpak van een probleem dat onbeheersbaar blijkt. Zelf blijf ik me verbazen wat we verdragen van het ongedierte dat als mens geboren is, omdat ze als mens geboren zijn."

Na het lezen van deze opninie, begreep ik dat Progresso een artikel van een ander geplubiceerd heeft, en het niet perse de mening van Pro is....

Dus;

"Niet iedereen mag zich wapenen: alleen de mensen zonder strafblad. Nogal een verschil." Dat is helemaal geen verschil... mensen met een strafblad vragen geen wapenvergunning aan, ze hebben gewoon een wapen. Dus het verlagen van de leeftijd (van 25 naar 21) voor een wapen vergunning waarbij lopende aanklachten/onderzoeken geneegeerd worden, zal resulteren dat iedereen zich mag bewapenen. Maar dat mag vandaag de dag ook al. Iedereen kan bij de FP een wapenvergunning aanvragen als je 25+ bent zonder strafblad of lopende onderzoeken. Ongeveer net zoals in NL.

"De doodstraf is een heel onprettige aanpak van een probleem dat onbeheersbaar blijkt" Los van het feit dat het probleem een gevolg is van de oneerlijke verdeling van kapitaal en toegang tot educatie, kan het probleem zonder herverdeling nog steeds makkelijk opgelost worden. En daarvoor hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden maar gewoon kijken hoe dergelijke problemen in het verleden opgelost zijn.

"Zelf blijf ik me verbazen wat we verdragen van het ongedierte dat als mens geboren is, omdat ze als mens geboren zijn." Ik blijf me verbazen dat er nog steeds mensen bestaan met een dergelijke misselijkmakende mening.... ongedierte... untermenschen... zigeuners... zwarten... joden... flikkers... mongolen....



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilië en extreemrechts?

Bericht door Felix » zo jan 06, 2019 13:25

@Fortahouses,
Wel denk ik dat een objectief persoon van links tot rechts bedenkingen heeft met een regering waarvan 30% generaals zijn... weinig over terug te vinden wat hun rol was tussen 64-85, maar ze zijn allen net als Bolso goed te spreken over de dictatuur in die tijd. Die generaals zaten tijdens de militaire regering nog op de militaire academie of dat niet eens. En denk je nu echt dat een jonge geïndoctrineerde kadet of luitenant een rol had in de politiek van destijds? Hij dacht gewoon dat hij zijn plicht deed voor een door het communisme bedreigd vaderland
Dat er zoveel ex militairen bd. in de regering zitten is op zich niet verkeerd. Ze hebben allemaal hun burgerdiploma, masters, in een of andere richting en kunnen goed en kordaat organiseren. De minister voor wetenschap en technologie is een reserve luitenenant-kolonel van de luchtmacht, de enige Braziliaanse astronaut, met belangrijke burgerdiploma's en veel burgerervaring.

Dacht ik voorheen dat Bolsonaro als slechts kapitein die wegens wangedrag uitgenodigd werd het leger te verlaten, moeilijkheden zou kunnen krijgen met het leger vanwege hiëarchische redenen (een generaal neemt geen orders aan van een kapitein) dan zie ik nu dat de benoemde generaals al een rol met Bolsonaro speelden toen hij nog op de militaire academie zat, enz. Ze zijn allemaal oude kameraden, behalve generaal Mourão dan die een eigen traject heeft afgelegd en niets met Bolsonaro te maken heeft. Bolsonaro heeft hem als vice-president dan ook geen enkele taak gegeven, niet erg slim!

Bolsonaro toont zich in het begin van zijn regering al als een beperkt intellect aan en voeg daarbij zijn ordinaire zoontjes die steeds menen dat ze ook wat te zeggen hebben. En dan heb je nog het geval van Queiroz die wel interviews kan geven maar de politie ontvlucht met de smoes dat hij daar niet gehoord kan worden omdat hij geopereerd moet worden.

De quotes van Bolsonaro die ik hier op het forum neerzette zijn huiveringwekkend.

Het bevorderen van wapenbezit is een president onwaardig. Het is de directe bekentenis dat je als overheid de veiligheid van je burgers niet kunt garanderen en dat blijkbaar ook niet van plan bent. Dat de burger met wapens in de hand een gevaar is voor zichzelf (en voor zijn direkte omgeving) blijkt uit allerlei onderzoeken. Waarschijnlijk zal de bandiet nu ook eerder schieten dan voorheen en niet wachten of hij echt bedreigd worden.

Vuurwapens in de handen van amateurs zijn letterlijk levensgevaarlijk. Zie eens hoeveel beroepsmensen met veel praktijkervaring met wapens in de samenleving desondanks nog worden vermoord. In Rio hebben in dit moment van het jaar alweer twee dode politieagenten.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilië en extreemrechts?

Bericht door joaninha » zo jan 06, 2019 14:39

Dat (ex)generaals dingen beter kunnen doen dan bijvoorbeeld mensen die zich in de gewone maatschappij bewezen geloof ik geen bal van. Het leger heeft een zeer hiërarchische structuur en dat kan juist heel remmend werken. Zeker van oude vastgeroeste generaals verwacht ik niet veel. In Nederland krijgt defensie het niet eens voor elkaar om voor geschikte winterkleding te zorgen. Bolsonaro heeft zich omringd door vriendjes. Zo gaat dat in het leger. Zijn zonen die in de politiek zitten en andere van corruptie verdachte figureren in zijn regering zijn slechte voortekens. Het is doorspekt van vriendjespolitiek en dat is een stevige basis voor een corrupt regiem.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilië en extreemrechts?

Bericht door Felix » zo jan 06, 2019 17:36

Dat (ex)generaals dingen beter kunnen doen dan bijvoorbeeld mensen die zich in de gewone maatschappij bewezen geloof ik geen bal van.
Ik dus wel.

Bovendien zijn het vrijwel allemaal militairen met hogere diploma's uit de burgermaatschappij en ervaring in het burgerleven zij het als werknemer zij het met een eigen bedrijf. Ze zullen hopelijk ook minder geduld hebben met parlementsleden die alleen op hun eigen voordeel uit zijn.



Plaats reactie