ING benadert klanten in het buitenland.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door borsjea » wo jul 10, 2019 22:55

Vandaag een bericht van de ING ontvangen waarbij ze min of meer aangeven eigenlijk vd klanten in het buitenland afwillen.
Je kan alleen klant blijven in één van de volgende situaties

- Bezit Nederlands paspoort of ID kaart
- Woonachtig, Werkzaam of studerend in Nederland.
- Bezit van een huis in Nederland

Reactie dient voor 18/08/2019 binnen te zijn anders wordt de rekening beeindigt. Nog een geluk dat deze brief zelfs aankomt met regelmaat komen poststukken niet eens aan. Helaas moet alles retour met een antwoord envelop nogmaals de kans dat de stukken zoek raken



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Felix » do jul 11, 2019 03:39

De abnamro heeft ook veel klanten buiten Europa op een ogenschijnlijk zelfde manier weggeschopt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door quasimodo » do jul 11, 2019 09:50




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Felix » do jul 11, 2019 12:30

Ligt uw nieuwe thuis buiten de Europese Unie?
Wanneer u naar een land buiten de Europese Unie emigreert kan het zijn dat uw bank u verzoekt om uw rekening op de zeggen. Dit besluit ligt bij de bank. ABN Amro bank heeft in 2016 ruim 15.000 van haar klanten die woonachtig zijn buiten de Europese Unie verplicht hun bankrekening te sluiten en op zoek te gaan naar een andere bank. Als reden is aangegeven dat het behouden van deze klanten te duur en te risicovol is geworden, vanwege de toenemende hoeveelheid en complexiteit van buitenlandse wet- en regelgeving. Een Nederlandse bank is wettelijk alleen gehouden een basisbetaalrekening te verstrekken aan consumenten woonachtig binnen de Europese Unie en mag de relatie met klanten hierbuiten eenzijdig beëindigen
Het lijkt er op dat de ING nu hetzelfde gaat doen als de abnamro eerder.
Nederlandse bankrekening aanhouden bij emigratie
Een titel die misschien teveel verwachting wekt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door borsjea » do jul 11, 2019 12:37

Felix schreef:
do jul 11, 2019 03:39
De abnamro heeft ook veel klanten buiten Europa op een ogenschijnlijk zelfde manier weggeschopt.
Dat leidde toen tot kamervragen de minister van financiën gaf aan dat dit geen probleem gaf omdat er andere banken waren. Heb zelf een en/of rekening volgens de vraag en antwoord pagina vd ing behouw mijn rechten maar omdat mijn echtgenote geen nl paspoort heeft verliest zij de rechten



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door quasimodo » vr jul 12, 2019 10:56

Het is niet zo dat banken van de klanten af willen. Het is de overheid die ze zoveel regels op legt dat het meer kost als het opbrengt. Hier worden de klanten de dupe van. Als je leest dat op wat voor reden van een vermogend iemand zijn tegoeden worden in beslag genomen die altijd rekeningen heeft in de Europese unie en vaak ook in Nederland. Dus als het om veel geld gaat en de banken kunnen er op verdienen is het helemaal niet moeilijk om een rekening te openen bij bovengenoemde banken zonder aan bovenstaande regels te voldoen. En als je klachten hebt over hoe buitenlandse Nederlanders behandeld worden in de politiek zul je moeten gaan stemmen op de paar politici die hier denken electoraat van te kunnen krijgen en zich profileren op dit onderwerp anders ben je niet interessant voor de politiek. Er zijn heel wat onderwerpen die al jaren met succes worden tegengehouden door kleine bevolkingsgroepen. Maar die zijn wel altijd vertegenwoordigd in de politiek denk b.v. aan de SGP.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Martinho » vr jul 12, 2019 19:19

Een paar jaar geleden had ik het probleem van de identificatie, die opeens verplicht werd gesteld. Dat leidde tot een vrij langdurige blokkering van mijn rekening, omdat ik eerst (moeizaam) mijn paspoort moest verlengen omdat de juridische afdeling van de ING besloot dat het rijbewijs niet mocht. DAT was inderdaad een opgelegde regel van de overheid.

In dit geval niet, althans al ik de redenatie van de ING op hun site lees. Maar echt klantvriendelijk kan je het natuurlijk niet noemen, zeker niet tegen iemand die al bijna 50 jaar klant is (ik ben nog van de oude Gemeentegiro van Amsterdam). In ieder geval bleek nu dat niet IEDEREEN in het buitenland is benaderd met een tamelijk dreigende brief. Het gaat om mensen waarvan ze niet weten of ze een Nl paspoort hebben.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door borsjea » za jul 13, 2019 23:49

Ik weet dat op een gegeven moment iedereen met een rekening van de ING bij het postkantoor langs moest voor de legitimatie plicht, het kan best wezen dat toen een rijbewijs voldoende was geweest. In dat geval heb ik me vast met een rijbewijs gelegitimeerd ipv paspoort.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Martinho » zo jul 14, 2019 19:39

Nou is er uiteraard geen Nl postkantoor hier :) Dus had ik inderdaad een copie van mijn (geldige) rijbewijs opgestuurd, maar dat werd geweigerd. Vreemd maar waar. Een verklaring wilden ze niet geven.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Martinho » zo jul 14, 2019 19:42

Ik heb zelfs nog een advocaat (in NL dus) geraadpleegd, maar die vertelde mij dat het geen zin had iets te ondernemen. Die juridische afdeling schijnt echt vaker heel moeilijk te doen, en helaas, je kan een oude klant zijn, je hebt kennelijk geen RECHT op een rekening.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Progresso » wo jul 17, 2019 13:59

quasimodo schreef:
vr jul 12, 2019 10:56
En als je klachten hebt over hoe buitenlandse Nederlanders behandeld worden in de politiek zul je moeten gaan stemmen op de paar politici die hier denken electoraat van te kunnen krijgen en zich profileren op dit onderwerp anders ben je niet interessant voor de politiek. Er zijn heel wat onderwerpen die al jaren met succes worden tegengehouden door kleine bevolkingsgroepen. Maar die zijn wel altijd vertegenwoordigd in de politiek denk b.v. aan de SGP.
Helemaal mee eens.

Helaas is het zo dat er eigenlijk alleen maar een iemand die zijn ziel en zaligheid hier in heeft gestoken, namelijk Eelco Keij. Twee problemen met hem. De belangrijkste is dat hij, zoals zoveel (toekomstige) politici toch een aantal keren flink de boel heeft belazerd. De man is niet open voor enig debat en had maar een doel voor ogen, en dat was Tweede Kamerlid te worden. De wereldvisie van de beste man is een wereld waar de grenzen open staan, iedereen welkom zou moeten zijn, multikulti is goed, Islam is geen enkel probleem, iedereen moet 2 of 3 paspoorten kunnen hebben etc.

Het tweede probleem om nooit op deze man te stemmen is het freit dat met mijn stem D'66 groter zou worden. Ik heb altijd veel respect gehad voor een man als Hans van Mierlo en de standpunten die deze man had ten aanzien van de democratie. Zaken als gekozen burgemeesters en bindende referenda. Dat heeft de partij allemaal in de prullenbak gegooid met de komst van Pechthold. Nu is Pechtold opgevolgd door een nog grotere vol-idioot.

Naast de directe invloed via politici (and would-be-ones) zijn er natuurlijk ook nog twee verenigingen in Nederland die zich druk maken om de besognes van de Nederlander in het Buitenland. Eentje is het geesteskind van voornoemde Eelco Keij en er is een 2e club die zich met die materie inzet. De club van Eelco Keij vertrouw ik werkelijk voor geen stuiver, ik heb daar een zeer slecht gevoel bij. Van de andere club, NIHB krijg ik een iets warmer gevoel.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Felix » wo jul 17, 2019 15:32

Toen 'bannelingen' van de abnamro Eelco Keij om hulp en bemiddeling vroegen gaf meneer hen eenvoudig nul op hun request.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door borsjea » vr jul 19, 2019 19:46

Vandaag ook een email van ING ontvangen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door borsjea » wo jul 24, 2019 13:11

Mooie bende die ING spullen aangetekend verstuurd naar het adres ING, Harlingertrekweg 25, 8913 HR Leeuwarden, Nederland zoals vermeld bij vraag en antwoord zie ik nu in track and trace dat de stukken terug komen omdat de geadreseerde onbekend is.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door borsjea » wo jul 24, 2019 13:31

Klacht bij ING ingediend krijg dit goede bericht.

Hi Albert,

Ik begrijp dat dit erg vervelend is. Gelukkig is er zeer recentelijk speciaal een emailadres voor aangemaakt. Je mag het formulier per mail versturen naar: respons_producten_buitenland@ing.nl



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Martinho » wo jul 24, 2019 21:09

Ik ook dus:

In antwoord op uw brief die u schijnt te hebben gestuurd (maar tot op heden niet ontvangen is) hierbij de gevraagde documenten.

Tevens een paar opmerkingen:

1 Ik heb de rekening aangehouden omdat mijn 3 pensioenen er op worden gestort. Als dat al geen "binding met Nederland is" dan snap ik iets niet goed, maar ok. Storten van pensioenen op mijn rekening in Brazilie (Bradesco) is niet alleen omslachtig (als het al kan) maar ook zeer onzeker.

2 En jaar of 2 a 3 geleden heb ik al problemen gehad met de ING over de identificatieplicht. Ik heb toen een nieuw paspoort moeten regelen en daarvan is een copie opgestuurd. Dat is nog steeds geldig, zoals uit de bijlage mag blijken.

3 In eerste instantie was er geen andere mogelijkheid dan met de slakkenpost te antwoorden. Anders dan via de sociale media heb ik geen correspondentie ontvangen over mijn verplichting OM en HOE op tijd te antwoorden (gezien het feit dat brieven er soms 1 a 2 maanden over doen, en het feit dat het postkantoor 15 km verderop is). Deze wijze van communiceren met klanten vind ik onaanvaardbaar.

4 Er is geen enkele reden opgegeven voor zover bekend om de buitenlandse klanten af te stoten. Ik weet dat ik geen RECHT heb op een rekening, maar gewoon maar zeggen dat die wordt opgeheven als er niet op tijd op een onduidelijk briefje wordt gereageerd is buitengewoon klantonvriendelijk (om het zacht te zeggen). Bovendien ben ik dus al klant sinds 1973 (gemeentegiro, wat aan mijn rekeningnummer te zien is).

5 Gevraagd aan de medewerker van de klantenservice of er soms zoiets als een ombudsman is om daadwerkelijk respons op een m.i. zeer relevante klacht te krijgen blijkt dat niet te bestaan. Slechte zaak.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Baiano » wo jul 24, 2019 23:13

Martinho schreef:
wo jul 24, 2019 21:09
Storten van pensioenen op mijn rekening in Brazilie (Bradesco) is niet alleen omslachtig (als het al kan) maar ook zeer onzeker.
Ik heb een pensioen uit België en krijg dat nu al jaren rechtstreeks op mijn rekening bij Itaú. Is in het begin wat omslachtig/bureaucratisch maar nadien wel erg makkelijk, nu zelfs met automatische cãmbio. Heeft (tot nog toe) nooit gefaald. Weet niet hoe het bij Bradesco is maar moet kunnen volgens mij. Bij de Caixa of de BB zou ik het niet aanraden, die overheidsbanken doen erg moeilijk als het een câmbio betreft.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Martinho » do jul 25, 2019 01:06

Zelfs als het mogelijk en/of probleemloos is, is de cambio bepaald niet gratis. Ik krijg elke keer weer de indruk dat de Nl banken denken dat het HUN geld is, niet van mij. Het lijkt wel of het hebben van een rekening een voorrecht is waarvoor je dankbaar moet zijn.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door Baiano » do jul 25, 2019 12:53

Neen is niet gratis. Ik betaal R$ 105 voor die câmbio. Er wordt ook IOF (Imposto sobre Operações Financeiras) aangerekend, in mijn geval iets van R$ 20. Voor het overige zijn de banken hier niet beter. Wie ooit een rekening opende bij een Braziliaanse bank en later al eens in de file stond, zal het wel weten.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: ING benadert klanten in het buitenland.

Bericht door borsjea » do jul 25, 2019 14:02

Cambio kosten van de bekende bank is extreem hoog daarnaast hanteren ze slechte wisselkoersen, je zou voor de gein is moeten kijken naar de verschillen met transferwise een simulatie is simpel te maken. Daarnaast heb ik al diverse malen vernomen dat men onaangekondigd zaken blokkeert en dat je dan weer met bewijzen moet op komen draven.
Zelf had ik drie jaar geleden eens een bedrag wat minder was dan 10.000 real overgemaakt men zag dat als storing van een bedrijf, ondanks dat beide rekeningen op de zelfde naam stonden, zelf telefonisch uitleg over de voorletters en voorname hielp niet pas nadat ik een digitaal rekeningafschrift van mijn rekening in Nederland stuurde werd het geld vrijgegeven tussen overmaking en het ontvangen op de rekening zat meer dan een week, een transactie via transferwise neemt enkele uren in beslag.
Bij buitenlandse reizen gebruik ik altijd mijn Nederlandse debet en creditcard heb zo geen last van de 6% IOF



Plaats reactie