Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?

Bericht door Redactie » wo okt 09, 2019 17:18

Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?
by Redactie


Afbeelding
Onderzoeken in alle stilte door de Braziliaanse Marine en het oliebedrijf Petrobras ontdekten in de ruwe aardolie die momenteel de mooie stranden in het noordoosten van het land besmeurt, elementen die erop wijzen dat het om Venezolaanse olie gaat. Tot op dit moment lijden minstens 138 stranden in negen verschillende deelstaten onder de vervuiling. President Bolsonaro verklaarde...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?

Bericht door borsjea » do okt 10, 2019 15:35

140 tankers kwamen voorbij, ook schepen zenden net als vliegtuigen hun positie uit en deze positie is live te volgen via diverse sites.
Terugkijken hoe deze tankers hebben gevaren en nog belangrijker welke havens cq laadpunten op zee ze hebben aangedaan moet dit aantal drastisch kunnen verkleinen om tot een groepje mogelijke schuldige te komen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?

Bericht door Progresso » do okt 10, 2019 16:14

Interessante hypothese: De olie is afkomstig van een Duits vrachtschip in 1944 vergaan, ongeveer 1000 km voor de kust van Recife. Dat zou ook de verklaring kunnen zijn van de in de voorgaande maanden aangespoelde balen met latex.



https://bahia.ba/brasil/oleo-misterioso ... o-em-1944/



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?

Bericht door Baiano » vr okt 11, 2019 00:42

Wel het gaat hier om een schip dat gezonken is in 1944, 75 jaar geleden. Ik sluit niets uit maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. Hierbij een vertaling:

De krant O Globo pakte uit met een artikel waarin geopperd wordt dat de aardolie wel eens afkomstig zou kunnen zijn uit een gezonken schip, in 1944.
Een recente gebeurtenis die de aandacht van wetenschappers trok, was de vaststelling dat er grote hoeveelheden rubber aanspoelden op de noordoostelijke stranden van Brazilië. Het materiaal werd geïdentificeerd als 'fardos de latex", een typische manier van de rubberindustrie om het goedje te vervoeren. Carlos Teixeira, een professor in oceanografie aan de universiteit van São Paulo, ging op zoek naar gezonken schepen in de voorbije decennia en ontdekte dat een Duits schip zonk in 1944, op 1.000 km afstand van Recife, de hoofdstad van Pernambuco. De locatie van dit schip, onder de naam SS Rio Grande, een gebruikelijke "vermomming" in die tijd, is reeds lang bekend. De onderzoeker opperde het idee dat de olie wel eens afkomstig kom zijn van dit schip, maar veranderde van gedacht nadat Petrobras de aangespoelde aardolie bepaalde als "van recente oorsprong". De Braziliaanse Marine verwerpt de thesis van een recent ongeluk waarbij een schip zonk naar de zeebodem, maar sprak zich vooralsnog niet uit over de thesis van de onderzoeker. Teixeira blijft er zich echter over verwonderen dat oliestalen uit de buurt van het gezonken Duitse schip gelijkenissen vertonen met de eigenschappen van de aardolie die nu aanspoelden. Hij geeft wel toe dat dit enkel kan bevestigd worden na een grondig onderzoek dat aantoont dat de vervuilende smurrie niet van recente oorsprong is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?

Bericht door Progresso » vr okt 11, 2019 00:57

Misschien dom van mij, maar een SS is toch een stoomschip. Die dingen werden toch op kolen gestookt?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?

Bericht door Felix » vr okt 11, 2019 04:53

Misschien dom van mij, maar een SS is toch een stoomschip. Die dingen werden toch op kolen gestookt?
Ik weet niet of er geen stoomschepen ook als tanker gebouwd waren.

Er ligt een in WO II gezonken slagschip bij Pearl Harbour dat tot op de dag van vandaag olie lekt.

In het specifieke geval nu moet ik toch ook steeds aan een gezonken schip denken omdat de toestroom van olie maar niet ophoudt. Maar, er zou dan vrij makkelijk berekend kunnen worden waar die dan vandaan komt en dat lijkt niet het geval.

Het scheepsverkeer dat langsvoer is natuurlijk bekend en een satelliet moet echt wel gezien hebben welk schip er veel olie of een donkere massa in zijn buurt had. Raar dat het onderzoek nu al meer dan een maand duurt.

Ik heb vroeger wel eens meegemaakt dat een behoorlijk schip vol ijzererts expres maar stiekum tot zinken gebracht werd om de verzekering te kunnen innen. In de haven werd er over gefluisterd en later gebeurde het ook. Who knows? Dit was het betreffende schip:
zink schip.jpg



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?

Bericht door borsjea » vr okt 11, 2019 13:00

Wrak info over de Rio Grande

https://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?136486



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Vervuilende aardolie afkomstig uit Venezuela?

Bericht door Felix » vr okt 11, 2019 16:52

Misschien dom van mij, maar een SS is toch een stoomschip. Die dingen werden toch op kolen gestookt?
Ik wist wel dat er moderne schepen waren, of wie weet nog zijn, die op stoom voeren/varen maar de stoom voor hun stoomturbines werd dan via olie opgewekt.

Ik heb het nagevraagd op een scheepvaartforum en daar was men van mening dat dit zo omstreeks WO II ook al het geval kon zijn.



Plaats reactie